Agencija, ki marketing spodbuja k trajnostnemu razvoju
Agencija prvi.prvi. je stara dve leti, nastala pa je z energijo in zanosom štirih posameznikov, ki zase pravijo, da so strokovnjaki na področju snovanja in izvedbe trajnostnega komuniciranja.
Tina Guček
Štirje ustanovni člani – umetniška direktorica Sanja Radaković, strateška direktorica Meta Pavlin Avdić, kreativni direktor Matija Ošlak in vodja produkcije Matevž Goličič – pravijo, da so na svojih prejšnjih delovnih mestih čutili, da jim nekaj manjka. »Zastarele agencijske strukture nam preprosto niso več dale zadovoljstva. Lahko bi rekli, da je vsak od nas pri sebi čutil, da potrebuje nekaj več, kar mu bo dajalo osebno zadovoljstvo, pa tudi vlogo, ki jo imamo agencije v odnosu do naročnikov in medijev, umestilo v spremenjene poslovne modele in prakse, ki jih prinaša trajnostna preobrazba poslovanja,« začne pogovor Meta Pavlin Avdić.
Njihova skupna pot ni bila določena takoj, ampak se je rodila skozi prvi skupni projekt, ki je »na nek način tudi postavil temelje našega smisla obstoja, našega namena – ali še raje rečem kar naš 'purpose',« kot pravi sogovornica. Ta projekt se je namreč rodil iz potrebe kulturne institucije, Zveze društev slovenskih likovnih umetnikov (ZDSLU), ki je v jubilejnem letu potrebovala komunikacijsko pomoč, pa ni imela zadovoljivih sredstev. »Beseda je dala besedo in sestavili smo projekt, ki je nato dobil podpornika oz. partnerja, Lidl Slovenija, imel pa je zavidljivo poslanstvo – povezati različne plati kulture z vinsko zgodbo in izdelki ter pomagati graditi odnos do likovne umetnosti, kulture nasploh in slovenske vinske kulture. Vse sodelujoče, ki so se povezali v projekt, je vodila ista ambicija, čutili so isto poslanstvo, in ko je In Mira Veritas zaživel, smo mi štirje začutili, da je to pot, ki si jo želimo,« pripoveduje Pavlin Avdićeva.
»Takšen bi bil ustanovitveni kongres, če bi ga imeli. Štirje prvi.prvi.,« pravijo.
In Mira Veritas: »Prvi srčni projekt, ki nas je združil. Gre za serijo dogodkov povezovanja kulture in vina z ZDSLU in Lidlom Slovenija.«
Po njenem mnenju se tudi marketing močno spreminja oziroma bi se vsaj moral. Postaja aktivističen, nosi pomembna poslanstva in se zaveda, kako mogočno vlogo ima pri spreminjanju življenjskih praks posameznikov v trajnostni življenjski slog. In v prvi.prvi. verjamejo, da je odgovornost agencij, da rastejo skladno s poslovnimi preobrazbami. Da so naročnikom kompetenten sogovornik, da torej dobro razumejo in obvladajo trajnostno poslovanje, razvoj ali preobrazbo, kakor koli že rečemo temu, saj so le tako lahko pravi partner podjetjem. Zato so že takoj na začetku sklenili, da bodo slovenska agencija, ki bo vodila ta pomemben premik, ki ga marketing potrebuje.
Zakaj ime prvi.prvi.? »1. 1. predstavlja datum, ki vsako leto znova simbolizira nov začetek. S prvim januarjem si vsi radi zadamo nove cilje, nove zaobljube in gledamo v prihodnost z največjo dozo optimizma. Takrat sklenemo, kaj vse dobrega, boljšega bomo delali v letu, ki je pred nami. Mi si želimo, da je vsak dan, ki ga preživimo skupaj s sodelavci, naročniki in poslovnimi partnerji prvi dan v letu. Vedno znova. In ja, z nami je vsak dan v letu tudi pravi dan za spremembe na bolje. S tempom, ki ga naročnik zmore,« pravijo.
Skok v morje znanja
Prvi korak je bil, da so se registrirali kot zavod in ne kot d.o.o. Kot pravijo, ima to popolnoma psihološki učinek, v prvi vrsti za njih same, da ne padejo v klasično agencijsko kolesje, in potem za naročnika, da lahko hitro razume, kakšne projekte želijo delati, kakšna znanja jim lahko ponudijo, kakšna je njihova konkurenčna prednost in kakšen odnos lahko pričakujejo.
»Ker se borimo proti t. i. greenwashingu oz. zelenemu zavajanju, smo že takoj – in tu nam je šla korona tudi malo na roke – skočili v morje znanja. Najprej s (samo)preučevanjem vseh vidikov trajnostnega marketinga, nato pa še 'uradno' s šolanjem na cambriškem inštitutu CISL (Cambridge Institute for Sustainability Leadership, op. p.), kjer je Meta končala in pridobila certifikat Sustainability Business Management,« pravijo.
Nadaljevali so z vključevanjem v različne mednarodne skupnosti, kot je Clean Creatives, in z dodatnimi spletnimi izobraževanji preko različnih dogodkov. Nenehno so v koraku z dogajanjem, obožujejo preučevanje študij primerov, pa tudi vse, kar kolegi iz Velike Britanije, Združenih držav Amerike ali skandinavskih držav ustvarjajo na področju trajnostnega marketinga. »Zgodbe so fenomenalne, navdihujoče in zelo zelo drugačne, kot smo jih vajeni doma,« so navdušeni.
Vsak naročnik je svoja zgodba
Po dveh letih pravijo, da jasno vedo, kakšno je njihovo poslanstvo. »Vemo, da smo odličen, strokoven sogovornik naročnikom na področju trajnostnega poslovanja. Vemo, da je ta pot zelo zahtevna in dolga in da so koraki za vsako podjetje po malem specifični. Zato vemo tudi, da je vsak naročnik svoja zgodba, ki potrebuje podporo, razumevanje in odgovornost. Razumemo, v čem in kdaj partnerstva delujejo, vanje verjamemo in jih spodbujamo. In pripravljeni smo na velike zgodbe, ki jih Slovenija potrebuje. Povezovalne in takšne, ki spreminjajo obstoječo realnost. Vemo, da smo tu zato, da pomagamo marketing trajnostno razviti,« so odločni.
Ne želijo biti le še ena od agencij, ki se pozicionirajo kot neklasične agencije. »Če bi bila naša želja zgolj to, da smo drugačni in rahlo odštekani, bi le odkrivali toplo vodo, česar pa nismo želeli. Kot rečeno, naša drugačnost ni trik, ni nekaj, s čimer želimo pritegovati pozornost. Naša drugačnost je v tem, da tečemo s časom poslovnih preobrazb. Da smo opremljeni z znanjem, ki nam omogoča, da razumemo, kaj pomeni trajnostna preobrazba za podjetja – in da razumemo tudi, kakšno komunikacijo potrebujejo. Da znamo kreativnost umestiti v suhoparne, trajnostne strategije, ki so poslovne in ki hkrati zahtevajo tudi, da se jih na ustrezen način komunicira,« pove Meta Pavlin Avdić, ki dodaja, da so hkrati odraz tega, kar naj trajnostna agencija tudi bo.
Odgovorni v vseh pomenih
Imajo svoje interne trajnostne standarde, pa tudi odnose, tako interno kot z vsemi partnerji in naročniki, gradijo trajnostno. Sodelujejo pri družbeno odgovornih projektih, izredno veliko jim na primer pomeni sodelovanje z Slovenskim združenjem bolnikov z limfomom in levkemijo.
»Oseben in butičen odnos do naročnikov je sicer nekaj, kar ni novo, temveč dandanes pravzaprav povsem pričakovano. Pa vseeno smo to mi. Ker drugače ne znamo. Predano. Smo pa tudi še nekaj drugega: odgovorni. In to v vseh pomenih. Če želiš naročniku nuditi kar največjo agencijsko podporo, moraš to storiti z veliko mero odgovornosti; odgovornosti do proračuna, ki ti ga zaupa, do vsebin, ki jih širiš v njegovem imenu, in do vseh oseb, ki so vključene v delovni proces. Povsem jasno je, da se temu kompasu odgovornosti avtomatsko pridružujejo tudi vsebine trajnostnih projektov,« pravijo. Tudi z naročniki, s katerimi sodelujejo pri integriranih komunikacijskih projektih, prej ali slej odkrivajo njihove trajnostne potenciale in spodbujajo njihovo trajnostno preobrazbo. Tudi v tem so našli svoje poslanstvo.
»Mi v kreativni industriji imamo namreč izjemno moč, da premikamo stvari naprej. Naše zgodbe, ki jih ustvarjamo – svoje ali za naročnike – določajo realnost. In če prikazujejo trajnostne prakse, je naš prispevek k preobrazbi družbe v trajnostno življenje izjemen. Zato nikoli samo ne stojimo in čakamo, temveč razmišljamo o naročniku in zanj, odkrivamo nove trajnostne priložnosti ter spodbujamo trajnostno mišljenje,« trdijo.
Trajnost je paradigma, ki spreminja poslovni svet
Dejstvo je, da trajnost zadnja leta velja za pomembno vrednoto, a v prvi.prvi. menijo, da ni zgolj to: »Trajnost je paradigma, ki spreminja poslovni svet. Je nov ekonomski model, ki bo nadomestil obstoječega, katerega en in edini merilni sistem je dobiček. Svet se v to smer odločno premika – in mala podjetja so nemalokrat voditelji teh sprememb. Naravnost obožujemo znamke, ki so nastale zato, da spremenijo napačne poslovne prakse, ki ogrožajo okolje, družbo in egoistično sledijo zgolj kapitalu. Ne glede na vse. Te znamke, ki jih vodi smisel obstoja, uvajajo inovacije, tehnologije, dobavne verige, izdelke, odnose in poslovne prakse, ki varujejo okolje, spoštujejo ljudi in premagujejo neenakosti – in te svoje poslovne inovacije delijo s konkurenco, panogo, industrijo.«
Te znamke, kot so Patagonia, Tony's Chocolonely, BrewDog, pa tudi Unilever in Ikea, so po njihovem mnenju odličen navdih tudi v komunikaciji. Učijo nas, da naj tudi komuniciranje vodi smisel obstoja in da naj ne bo zgolj orientirano na izdelek oziroma storitev. Učijo nas, da imamo odgovornost sovplivati na spremembo sveta. In učijo nas, da se to lahko naredi na kreativen, stimulativen način, ki presega generičnosti in zgledovanje po konkurenci. Te znamke so pravi vzor za prvi.prvi.
Kljub temu, da ima Slovenija cel kup dobrih znamk, pa opozarjajo, da so v tem smislu še preveč zadržane. Da je »naša slovenska trajnost« omejena na zaveze, dosežke in matriranje v klasične štiri stebre – narava, družba, zaposleni, poslovni partnerji. »Mi, mi, mi, mi smo uspešni, mi obljubljamo, mi smo se zavezali … mi smo generični. A trajnost je lahko toliko več. Pravzaprav mora biti, ker je odgovornost vsakega podjetja, ki ve, kaj je njegovo poslanstvo in kaj je njegov namen na trgu, da k temu spodbuja tudi potrošnika. Da je nosilec trajnostnih vrednot. Nosilec trajnostnih sprememb. In tisti, ki potrošnikom pomaga, da pridejo do trajnostnega cilja. Trajnostno poslovanje ponuja neverjetne zgodbe, ki navdihujejo. In mi želimo biti snovalci teh neverjetnih zgodb – v soavtorstvu z naročniki,« pripovedujejo.
Odprti za vse vrste novih pristopov
Poleg ustanovnih članov je v ekipi še oblikovalec Niko Matko, pri več projektih pa tesno sodelujejo tudi s starejšo svetovalko za odnose z javnostmi Hano Vidic. Poleti se jim bo pridružila še ena strateginja in »vsebinka«, njeno ime pa za zdaj še ostaja skrivnost. Ko medse sprejemajo nove sodelavce, uživajo v tem, da jih lahko oseba preseneti z nečim povsem nepričakovanim, svežim in jih nauči nekaj novega, cenijo pa tudi stalnost, poštenost, modrost in nesebičnost. »In pa smeh. Ja, res, smeh … tega ni nikoli dovolj,« poudarijo.
Ker nudijo integrirane komunikacijske storitve, imajo tudi razvejano mrežo zunanjih partnerjev, od videoprodukcije do digitalnih vsebin in zakupa. Verjamejo v partnerstva in v njih uživajo, saj z njimi rastejo.
So tudi zelo odprti za vse vrste novih pristopov, bodisi v oglaševanju, umetnosti in tudi nasploh. Radi si pogledajo dobre primere in o njih razpravljajo. Na vsakem področju jih navdušujejo presežki, ki jih imajo za dobrodošel navdih pri snovanju lastnih konceptov. »Preprosto preveč stvari nas zanima in razvoj je preveč razburljiv, da bi se osredotočili na en sam žanr. Pa tudi – kar zadeva storitve, danes v Sloveniji ne moreš preživeti zgolj s trajnostnimi komunikacijami. Nismo še tam. Vsaj v smislu celostnih oglaševalskih akcij ne. Pa tudi ne želimo se omejevati zgolj na to – verjamemo, da prav v vsakem naročniku in z vsakim naročnikom hitro najdemo trajnostno pot, če jo ta želi,« pravijo.
Predanost, profesionalnost in inovativno povezovanje
Med najboljše tri oglaševalske akcije, pod katere so se doslej podpisali, uvrščajo celostno oglaševalsko akcijo za Refošk by Vinakoper, serijo televizijskih oglasov za Wolt Slovenija in Hrvaška ter njihovo premierno sodelovanje, že omenjeno serijo vinsko-kulturno degustacijskih dogodkov In Mira Veritas. To so tisti trije, na katere zelo radi pomislijo in jih omenjajo v pogovorih z novimi potencialnimi naročniki ali poslovnimi partnerji. »Vsi trije v sebi nosijo sestavine, ki so potrebne za zgodbo, ki navdušuje nas: predanost, profesionalnost in inovativno povezovanje. Pa seveda tudi odgovornost in trajnost,« so ponosni.
Celostna oglaševalska akcija za povečanje ugleda refoška »Zgodbe, ki jih piše refošk.« za naročnika Vinakoper.
Digitalna oglaševalska akcija z dvema spotoma za Wolt: policaj in znanstveniki. Distribucija v Sloveniji in na Hrvaškem.
Ko pogovor nanese na temo nagrad, povejo, da je po njihovem mnenju deljenje nagrad velikokrat lahko subjektivne narave in posledično tudi krivično do tistih, ki jih ne prejmejo. »Nekaj, kar je za enega srebro, je lahko za drugega zlato. V oglaševanju ne lovimo sekund kot v športu in rezultati so bistveno bolj relativni in jih je delno treba gledati tudi skozi perspektivo časa. Zato imamo bistveno raje priznanja in pohvale. Če nam naročnik dan pred velikim fotografiranjem z mega zvezdo reče, naj mu ne razlagamo več o slogu fotografij, ker nam popolnoma zaupa, nam to pomeni več kot pet zlatih propelerjev. Seveda pa so oglaševalski festivali nujni in je dolžnost vsake agencije, da se jih aktivno udeležuje. Le tako je mogoče pokazati svoja dela širši stroki, graditi svojo prepoznanost in spoznavati druge. Bomo videli, kaj bo prinesel letošnji SOF,« se nasmehne Meta Pavlin Avdić.
Razvijajo lastno mednarodno trajnostno znamko
Kljub temu, da je za njimi težko leto 2020, ko so imeli zaradi izrednih koronskih razmer nekaj težav, je bilo to leto, ki so ga izkoristili za napredek in izobraževanje, predvsem pa so dokončno začrtali lastno pot. Na prihodnost tako gledajo z optimizmom. Pravijo, da je čedalje bolj trajna in trajnostna. »Razvijamo lastno mednarodno trajnostno znamko, ki bo nadgradila obstoječo generičnost ponudbe. Ne smemo še povedati, katera bo, bo pa predstavljena še letos. Sanja je opravila odlično delo, blagovna znamka bo vrhunska in nedvomno mednarodno prepoznavna. Želimo si, da bi s to znamko omogočili tudi veliki slovenski skupnosti malih podjetnikov, da se prebijejo tako doma kot tudi v tujini. Čas je, pride tudi do kakšne revolucije in mi imamo za to pripravljeno odlično rešitev,« pravijo v prvi.prvi., kjer to, da so strokovnjaki za trajnostno poslovanje, razumejo kot svoje poslanstvo, zato svoja znanja tudi radi delijo. »Veliko pišemo, spodbujamo, izobražujemo, pa tudi kakšno okroglo mizo odvodimo. Če želimo zares učinkovito trajnostno preobrazbo družbe, potem je dobrodošel prispevek prav vsakogar. Do te teme resnično čutimo velik zanos, čeprav z veseljem še vedno oddelamo tudi druge 'klasične' celostne oglaševalske akcije. Ker je čisto vsaka od njih zgodba, ki, če jo povemo skozi prikaz trajnostnega življenjskega sloga, že opravlja svoj del preobrazbe,« sklenejo.
Julius Meinl: V sodelovanju z Epoho je za bolnike z limfomom in levkemijo nastala zbirka #instapoezije.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, junij 2021, #480. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.