Kreativnost mora biti v službi marketinga
Leta 2011 je Gregor Graf ustanovil agencijo digiGRAL, v kateri se mu je po treh letih kot partner pridružil Aljaž Podlogar. Agencija, ki sta jo pozneje preimenovala v Rubikon GRAL, bo marca praznovala že deset let uspešnega delovanja.
Tina Guček
Ko je Gregor Graf pred desetimi leti ustanovil agencijo, je želel na našem trgu ponuditi nekaj novega. »Agencijsko delo je izjemno tekmovalno in takrat ni bilo nič drugače. Našo edinstveno ponujeno vrednost oz. USP smo pozicionirali v ustvarjanju celovitejših spletnih izkušenj,« pove uvodoma. Skrbniki blagovnih znamk in njihove ciljne javnosti so tako z njihovo pomočjo dobili priložnost spoznavanja blagovne znamke preko interaktivnega formata, z namenom, da se trdneje in dolgoročneje zasidrajo v njihovem spominu. Hoteli so, da naročniki dosežejo t. i. »vau trenutek« pri svojih kupcih oz. gral oglaševalskih akcij, kot tudi radi rečejo.
Agencija dobi novega partnerja
Grafovi »misiji« se je po treh letih kot partner pridružil Aljaž Podlogar, ki je s svojimi bogatimi izkušnjami iz marketinga izdelkov široke potrošnje in prodaje odprl vrata agencije za ustvarjanje gralov za nekatere od največjih oglaševalcev v Sloveniji in širše.
Gregor Graf pravi, da sta s partnerjem dobra ekipa, ker se dopolnjujeta na različnih področjih. »Sva si pa tudi precej različna, ne nazadnje je Aljaž dolga leta delal na strani naročnika, medtem ko sam prihajam iz produkcijskih voda. Na ta način drug drugega spodbujava, da kot ekipa razmišljamo širše in vedno konstruktivno,« je zadovoljen.
Od digiGRALa do Rubikon GRALa
Agencija je bila ustanovljena v ne prav najlažjem obdobju. »Verjetno se marsikatera agencija z vsaj nekoliko neprijetnimi občutki spominja obdobja pred desetimi leti. Oglaševalski proračuni so bili takrat na udaru posledic gospodarske krize. Mi smo bili poleg vsega še nov obraz na trgu. Kljub temu smo s tem, v kar smo verjeli, da znamo najbolje, počasi osvajali trg in blagovno znamko za znamko,« se tistih časov spominja Graf.
Njihovemu znanju in storitvam so začele zaupati blagovne znamke, kot so Lisca, Ave, Kotanyi, Sola, Abanka-Akeš ... Sprva je šlo predvsem za enkratne projekte, naročniki pa so jih najemali kot produkcijsko oz. kreativno ekipo. »To znanje nas seveda še vedno odlikuje, vse lahko rešimo 'v hiši', smo pa sčasoma, v želji po nudenju celovitejših pristopov, začeli dopolnjevati svojo ponudbo digitalnih storitev in se tako postopoma vse bolj levili v marketinško agencijo polnih storitev,« pravijo.
Na Liscinem dogodku »Proud to be me« so nastopile realne ženske, z realnimi oblinami.
Preimenovanje v Rubikon GRAL je bilo tako pika na i večletni tranziciji, ki se je na tej točki zaključila, pot pa se nadaljuje. Držijo se svojega slogana »Ustvarjamo vezi«, saj pravijo, da vsi vemo, kako pomembno je nenehno razvijanje in negovanje odnosov – tako med blagovnimi znamkami in njihovimi potrošniki ali uporabniki kot tudi med poslovnimi partnerji. Ne želijo si le poslovnih sodelovanj, ampak partnerstev v pravem pomenu besede, med njimi in podjetji, s katerimi sodelujejo, z njihovimi kupci ter ne nazadnje tudi s sodelavci.
Desetletje prelomnic
Ko razmišljajo o desetletju, ki je za njimi, pomislijo tudi na vse večje prelomnice teh let. Od uspešne premostitve izzivov gospodarske krize ob svojih začetkih do prvih oglasov (na primer televizijskih oglasov za AVE Panvita, zahtevne celostne akcije Akeš za Abanko, najrazličnejših EU projektov in vseh projektov, kjer so sodelovali z mednarodnimi naročniki).
»Aktualna prelomica je seveda tudi epidemija covida-19. V leto 2020 smo vstopili polni optimizma in pričakovali smo eno od najuspešnejših let. Nekatere priložnosti so nas zaradi koronakrize, kot tudi druge na trgu, žal zaobšle, a upamo, da je to le začasno, saj se z zagnanim in dobrim delom, pristnimi odnosi in pravimi sodelavci z vsesplošno krizo dobro soočamo,« je ponosen Podlogar.
Še ena prelomnica za agencijo je tudi vzpostavitev festivala kratkih filmov MUVIT/6x60. »Vsako leto slovenski filmski prostor s pomočjo naše platforme obogatimo s kreativnimi in prodornimi filmi, hkrati pa ustvarjalcem odpiramo možnosti profesionalnega udejstvovanja na avdiovizualnem področju. Zares smo ponosni, da s festivalom v lastni režiji nudimo platformo, cenjeno tudi s strani izkušenih, vsem znanih filmskih ustvarjalcev, ki se nam vsako leto pridružijo v strokovni filmski žiriji,« pove Graf.
»Vedno znova najdemo priložnosti«
Njihovemu znanju in izkušnjam zaupajo vodilna podjetja iz številnih panog. »Kotanyi, Panvita in Lisca so podjetja, ki nam zaupajo že od samega začetka, že vrsto let pa sodelujemo z naročniki tako iz B2C- kot tudi B2B-segmentov, med njimi so Semenarna Ljubljana, Mercator M Tehnika, Incom Leone, GLS Slovenija, Bureau Veritas in drugi. Delamo z manjšimi in večjimi naročniki, kar agenciji omogoča večjo stabilnost, pa tudi določeno mero svobode. Tudi če se trg ali poslovni načrti spremenijo, vedno znova najdemo priložnosti,« pravi Podlogar.
Digitalna akcija »Leone, od kod okusi tvoji«, ki so jo pripravili za ajdovsko podjetje Incom Leone in blagovno znamko sladoledov Leone.
Usklajevanje kreativnosti s preudarnostjo
Ko pogovor nanese na sodelovanje med agencijo in naročnikom, Graf izpostavi, da je prednost sodelovanja z agencijo gotovo to, da naročnikom lahko ponudijo drugačne poglede in vizije nastopa. »Naročniki to cenijo, je pa potreben čas, da si ‘upajo’ podati se v neznano. Oglaševalske akcije se namreč morajo upravičiti s prodajnimi rezultati in iz tega zagotovo izhaja nekaj negotovosti. Lahko pa opazimo tudi svojevrstni čredni nagon – ko ena blagovna znamka skoči iz povprečja, se tudi druge opogumijo, posledično pa celotno ozračje postaja vedno bolj sproščeno,« razmišlja.
»Vsak projekt, ki naslovi edinstvene poslovne cilje naročnika, je za nas projekt, ki izstopa. Kot agencija pa imamo dolžnost nenehnega usklajevanja kreativnosti s preudarnostjo. Kreativnost je namreč le eden od elementov marketinga. Če si naročnik želi pospešiti prodajo, mora biti kreativnost v službi tega cilja. In ne obratno,« partnerja dopolni Podlogar.
Nenehno ustvarjanje učinkovitih akcij
Njihov cilj je nenehno ustvarjanje učinkovitih akcij. »Torej, da si prisvojijo najnovejše trende komuniciranja in nenehno zagotavljajo, da je komunikacija uspešna, na pravem mestu, ob pravem času. Zadnje čase se veliko govori o družbeno odgovornih akcijah, a na nek način so tako prav vse akcije družbeno odgovorne. Kot komunikatorji imamo namreč dolžnost, da ciljnim skupinam podajamo informacije na način, ki jim je blizu in spoštljivo nagovarja njihove izzive. Na način, da začutijo blagovne znamke,« pripoveduje Graf. Doda, da ga kot kreativnega direktorja najbolj privlači mehanski vidik projekta, ki izkorišča vse prednosti tehnologije, ki je na voljo, kreativno pa ga navduši, ko ima akcija nek »hook«, trnek, oz. »pametno« noto. »To se da še najlažje pojasniti kot nekaj, kar izjemno dobro zadane vsakdanjo, življenjsko situacijo potrošnika – te zgodbe so zgrajene z obširnim delom in vpogledom ter v sebi nosijo ogromno vsebine. Preprosteje rečeno: spodbujajo pogovore in povezovanje, z blagovnimi znamkami kot tudi s samim seboj ali s svojimi najbližjimi. Zato, da svet okoli nas postane bližji.«
Namen marketinga je omogočiti naročnikov dobiček
Podlogar, ki je dolgo delal na strani naročnika, pove, da bo ekipo vedno vodil k ustvarjanju akcij, ki na dolgi rok omogočajo dobiček naročniku, kar je tudi namen marketinga. Kot agencija tudi vračajo okolju, v katerem delujejo – tako z že omenjenim filmskim festivalom kot tudi z nudenjem komunikacijske podpore Rdečemu križu pri njihovih aktivnostih. Posebno pozornost pri njihovih naročnikih si je prislužilo tudi njihovo praznično obdarovanje, preko katerega so naročniki za svoje novoletno darilo lahko izbirali med štirimi možnostmi: podporo slovenskim restavracijam ali prireditveni industriji, donacijo humanitarnim organizacijam za mladostnike ali organizacijam v pomoč kulturnikom.
»Trdno verjamemo, da je gospodarstvo toliko močno, kot je tudi zmožno vrniti okolju, v katerem deluje. Letos smo tako v sodelovanju z Rdečim križem Ljubljana zasnovali digitalno in klasično akcijo 'Ljubljana, mesto solidarnosti', namenjeno ozaveščanju o pomenu solidarnosti in medsebojne pomoči, še posebej v teh časih. Pod sloganom 'Lepo dejanje najlepše mesto najde' bomo skupaj negovali boljši vsakdan, za vse nas,« še pove.
Akcija za Solo, s katero so orali ledino
Že deset let stremijo k ustvarjanju tehnološko naprednih rešitev in nudijo inovacije, s katerimi utirajo pot blagovnim znamkam na slovenskem trgu, pa tudi po svetu. Kot eno od najbolj opaženih akcij izpostavljajo Union in digitalno akcijo, ki so jo ustvarili za njihovo blagovno znamko pijač Sola. »Cilj je bila visoka vpletenost ciljne skupine mladih, starih od 13 do 20 let, zato smo ustvarili glasbeno aplikacijo za ustvarjanje glasbenih miksov. Takrat je bila to najnaprednejša HTML5-izvedba sinhronega avdiopredvajanja v brskalniku in spomnim se, kako so naši programerji nenehno iskali rešitve, da smo omogočili zares edinstveno izkušnjo, naročniku pa priložnost oranja ledine na trgu,« pravi Graf.
Želijo si nagrado Effie
V teh letih so prejeli tudi precej nagrad (med drugim Websi, Diggit in Shopper’s Mind), za katere pa pravijo, da so le ena od postojank v njihovih dnevih, saj vsakodnevno stavijo na kakovost svojega dela. »Za Abanko, ki smo ji pomagali pridobivati mlajše komitente v sklopu blagovne znamke Akeš, vedno rečem, da smo dokazali to, v kar trdno verjamem, da znamo najbolje – da z vso požrtvovalnostjo in predanostjo dosegamo zastavljene prodajne rezultate. To šteje veliko, še posebej, ko vemo, da bančnega sektorja ni najlažje predstaviti mlajšim ciljnim skupinam. Naš trud in učinkovitost akcije sta bila prepoznana tudi z nominacijo za nagrado SEMPL. V prihodnosti pa naju oba z Aljažem privlači osvojitev nagrade Effie, zaradi same učinkovitostne naravnanosti tekmovanja,« še pove Graf.
»Sicer pa so najboljša nagrada pohvale naročnikov. To je tistih nekaj iskrenih, spontanih besed, ki delujejo kot odlična spodbuda in priznanje, da nekdo ceni tvoj prispevek. V ta namen imamo na našem internem kanalu posebno mesto, kjer te pohvale objavljamo in delimo s širšo ekipo,« dodaja Podlogar.
»Za ekipo bi dal roko v ogenj«
Brez kreativne ekipe seveda ne gre. Ko izbirajo sodelavce, je njihovo izhodišče razumevanje, zakaj delajo posamezen projekt. Sogovornika pravita, da je veliko bolj preprosto in tudi prijetno delati s kreativcem (in tudi drugimi člani v ekipi), ki razume, kako in tudi zakaj mora projekt zadostiti poslovnim ciljem, ne pa, da se le prepusti popolni kreativni svobodi. Posebno mesto v ekipi pa bo našel tisti, ki najde še osebno izpolnitev v tem, kar delajo in čuti ponos v svojem prispevku k temu, kar so ustvarili.
»Morda se še največje zadovoljstvo z izbranim sodelavcem pokaže v sporočilu naročnika, ki je navdušen nad njegovim delom. Trenutno imamo ekipo sodelavcev, za katero bi dal roko v ogenj. Z velikim veseljem vsak dan zakorakam v naše pisarne, saj me navdušujejo njihova strokovnost, delavnost in navdušenje do tega, kar delamo. V prvi vrsti smo sodelavci, v najlepšem pomenu besede. Ponosen pa sem tudi, da smo v desetih letih uspeli obdržati jedro ekipe, ki je z nami že vse od začetka,« je zadovoljen Podlogar.
»Trenutno imamo ekipo sodelavcev, za katero bi dal roko v ogenj,« pravi Aljaž Podlogar.
»Kreativci nas ohranjajo budne«
Disciplino kreativnosti želijo gojiti tudi širše v ekipi, ne zgolj med kreativci. »Kreativnost je veščina, ki poleg inovacij pri projektih ohranja tudi svežino same agencije. Naročniki se zaljubijo v kreativnost, v čustvo ideje … Naša dolžnost je namreč, da preprečujemo ‘deja vu momente’. Kreativci nas ohranjajo budne, naročnikom pa zagotavljajo stik z najnovejšimi trendi,« je prepričan Graf. V agencijo jih privabijo z odprtostjo, s spoštovanjem do neobičajnosti njihovih pogledov in s spodbujanjem, da izostrijo svoje glasove. »Kreativci so namreč vedoželjne osebe. In prav je, da jih spodbujamo v njihovih, morda tudi malce umetniških pobegih, ker tako zagotovimo tisti kanček nečesa več, ki bogati projekte.«
»Poleg kreativcev agencije potrebujemo tudi ekonomiste, da razumejo brif, poslovne cilje naročnika, razdelajo distribucijske kanale, prečesavajo konkurenco, določijo USP-je, … in da poiščejo stične točke komunikacije naročnikov z njihovimi ciljnimi skupinami,« izpostavi še drugi sogovornik.
O osvojenih lekcijah
Preteklo desetletje ni bil le čas uspehov, ampak pravijo, da so se tudi marsičesa naučili. »Največja lekcija in morda tudi največja prednost sodelovanja z nami je predvsem to, da smo z leti vse bolj sprejemali svojo vlogo ne samo snovalcev in izvrševalcev akcij, ampak da podporo našim naročnikom nudimo celovitejše. Tu velja izpostaviti tudi pomen vodij projektov pri našem delu. Prej se je lahko zgodilo, da se je vodje projektov jemalo kot nekaj samoumevnega, nekaj, na kar se je na trgu gledalo, kot da to vsak zmore. Pa še zdaleč ni tako,« pravi Graf. V agenciji so se zato ob vseh teh izkušnjah naučili, da morajo naročnikom nenehno zagotavljati zanesljivo in zaupanja vredno osebo. Ljudi, ki upravljajo s celotno ekipo agencije, obenem pa razumejo, kako morajo marketinške službe svojim nadrejenim nenehno tehtno in merljivo upravičevati izdatke za marketing.
»Če dopolnim Gregorja, smo recimo spoznali, da sami rezultati dela niso zagotovilo dolgoročnosti sodelovanja. Naročniki si vedno želijo kakšne nadgradnje, iščejo nove poslovne ideje in naša naloga je zagotoviti tiste korake, ki njihovo delo navdihujejo s svežino,« vskoči Podlogar.
Tek na dolge proge
Med izzivi, zaradi katerih so morali precej razmišljati, je tudi razumevanje samega marketinga s strani upravljavcev blagovnih znamk, naročnikov, pa tudi širše. »Če sem čisto iskren, sem nekje v petem letu vodenja agencije celo začutil, da je morda čas, da grem nazaj na stran naročnikov. Zakaj? Ker marketing ni užival spoštovanja, ki si ga zasluži. A sem uspel prebroditi to krizo, tako da smo si zadali cilj, da dvignemo ugled marketinga. Da vsakodnevno izkazujemo njegovo moč. Je pa to vsekakor tek na dolge proge. Kot partner in direktor agencije sem se naučil tudi, kako pomembna so popoldanska druženja z zaposlenimi. Morda moje delo zajema predvsem nenehno skrb za naročnike, se pa ta skrb začne z zadovoljnimi sodelavci. Potrebno je veliko vlaganja v kakovost skupnih odnosov, v homogenost in občutek pripadnosti celotne ekipe sodelavcev. Dobri odnosi so tisti, pri katerih se zaupanje, ažurnost in zanesljivost samodejno krepijo. Ponosni smo na naše team buildinge oziroma kar ‘bondinge’, ko skupaj odletimo v tople kraje. Ob prvi priložnosti nadaljujemo,« se veseli Podlogar.
Leto 2020 je ponudilo zanimive priložnosti za komunikacijo
Na potovanja bodo sicer morali še nekoliko počakati in tako pogovor znova nanese na leto 2020, ki je bilo vsekakor drugačno od vseh let doslej. Epidemija seveda vpliva tudi na njihovo poslovanje. Kot pravijo, je veliko »slalomiranja« med že začrtanimi projekti in novimi poslovnimi idejami, ki so se pojavile kot odgovor na nove razmere, v katerih so se znašli. »Turizem in prireditvena industrija, dve od naših pomembnih panog, sta preko noči izgubili zmožnost opravljanja dela. Vsesplošni strah je zamrznil trg in vesel sem, da smo z našo agilnostjo uspeli najti nove poti za naše naročnike. Še odločneje smo tako v luči ukrepov pri njih povečali stopnjo digitalizacije, odpiramo nove prodajne poti, iščemo nove oglaševalske priložnosti, povečali smo sodelovanje z vplivneži na družbenih omrežjih in tako zagotovljamo, da naročniki na spletu zanesljivo dosegajo svoje ciljne skupine, tudi ob spletni predstavitvi izdelkov. Izjemno smo veseli vseh zgodb, ki v teh negotovih časih dosegajo uspeh in pomagajo vlivati optimizem in pogum,« pravi Podlogar.
Obenem menijo, da trenutna situacija nudi izjemno zanimive priložnosti za komunikacijo: »Blagovne znamke imajo zdaj moč, da s svojimi zgodbami prodrejo do ciljnih skupin hitreje in jih nagovarjajo še bolj relevantno. Zakaj? Spomnimo se samo našega življenja prej, ko so bile naše situacije zelo različne, ušesa pa obrnjena vsaka v svojo stran. V zadnjem letu pa smo na nek način vsi del istega imenovalca, doživljamo podobno, delimo si enake skrbi, enake izzive. Blagovnim znamkam je tako morda trenutno komuniciranje s kupci lažje in enovitejše, saj si vsi delimo enake potrebe.«
Akcije z dodano vrednostjo štejejo največ
Če so lansko leto kljub vsem izzivom uspešno končali, pa pravijo, da jih v letu 2021 čaka veliko pomembnih zgodb in partnerstev, pri katerih nameravajo pustiti svoj pečat. »Prvi cilj je vsekakor premostitev vseh izzivov, povezanih s pandemijo, pri tem pa želimo naročnikom še naprej zagotavljati vso nujno podporo in zanje ustvarjati oglaševalske akcije z dodano vrednostjo. Te so namreč tiste, ki zdaj največ štejejo. Obenem načrtujemo okrepitev sodelovanja s tujimi naročniki, pa tudi z agencijo iz tujine, s katero bomo našim naročnikom omogočali vstop na številne trge. Si bomo pa v prihodnjih mesecih vzeli tudi čas, da proslavimo naše deseto leto uspešnega delovanja. Na vrhu karizmatične Emone, kjer je sedež naše pisarne, bomo nazdravili skupaj s sodelavci in našimi naročniki, če ne drugače, pa preko spleta! Zato, da s srcem na pravem mestu skupaj zakorakamo v nov dan in novo desetletje,« zaključi Aljaž Podlogar.
Televizijski oglas za blagovno znamko Medex.
Blagovna znamka Anna je svojo vizualno podobo in embalažo ob vstopu na trge Združenih arabskih amaratov in pozneje tudi na slovenski trg zaupala izkušenim kreativcem agencije Rubikon GRAL.
Spletna trgovina Slowatch.
Cineplexxov oglas za svetlobne oglasne vitrine in velike oglasne panoje.
Tradicija z zasukom je bila vodilo ustvarjanja novih prepoznavnih izdelkov Idrije, pospremljenih z edinstvenimi produktnimi embalažami medu iz Idrije. Inovativno zasnovani izdelki se v notranjosti kozarcev namreč ponašajo s čipko iz sladkorja. Akcija je nastala v sodelovanju z razvojno agencijo ICRA in njihovim projektom Med-O-Vita.
Za Lupit Pole, svetovno znano blagovno znamko drogov za ples in druge vadbene opreme, je agencija zasnovala in posnela niz videooglasov, prikazanih na vseh svetovnih trgih.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, marec 2021, #477. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.