Pametna ptičja krmilnica, ki se ljudem zdi »carska«
O slovenskih projektih, ki so se na spletni platformi za množično zbiranje sredstev Kickstarter odlično odrezali, smo v MM-u že večkrat pisali, a januarja 2021 smo Slovenci dobili novega rekorderja.
Tina Guček
Pametna ptičja krmilnica Bird Buddy je namreč zbrala kar 4,189 milijona evrov sredstev.
Gre za pametno ptičjo krmilnico, ki je opremljena s kamero in wi-fi modulom ter uparjena z aplikacijo, ki s pomočjo strojnega učenja prepoznava ptičje vrste in igrificira zbiranje v album. Zanj Žiga Vrtačič, eden od soustanoviteljev projekta, pravi, da je podoben tistemu iz Životinjskega carstva (oziroma Živalskega kraljestva).
Vrtačič pravi, da je do zamisli o Bird Buddyju prišlo nezavedno. »Kot produktni vodja na Outfit7 sem sodeloval pri razvoju igrice My Talking Hank, kjer je Hank zbiral fotografije različnih živali, ki so prišle na njegov vrt. Takrat smo navdih za zbirateljsko mehaniko denimo iskali v japonski klasiki Neko Atsume, kjer muckom na vrtu puščaš različne igrače in upaš na čim več obiskov. Sam se sicer že od nekdaj navdušujem nad intrinzično željo po zbiranju, ki je veliko starejša od videoiger, sam pa jo vidim kot eno od najmočnejših orodij v torbi snovalca iger,« pravi. Seveda velja omeniti še galeba, ki je ukradel kamero GoPro in postal internetna zvezda. »Meni je verjetno takrat postalo jasno, da mora obstajati kakšen boljši način za epske ptičje posnetke, kot pa čakati, da čez deset let spet kakšen 'freh' galeb ukrade kamero,« se smeji.
Foto: Tine Eržen
Milijon so pričakovali, štirih pač ne
Poleg Žige Vrtačiča sta v ekipi še slovenski razvijalec Franci Zidar in ameriški industrijski oblikovalec Kyle Buzzard. Ko je lani jeseni do njih pristopil Niko Klanšek (podjetnik, ki velja za največjega slovenskega poznavalca Kickstarterja in je s svojimi projekti na njem zbral že več kot milijon dolarjev sredstev, op. ur.) in jim povedal, da Kickstarter odpira vrata tudi za podjetja, registrirana v Sloveniji, so se odločili, da poskusijo tudi sami. »To vsekakor ni bil vzrok, da smo se lotili kampanje, bil pa je povod. Izvedli smo vrsto testov in res previdno validirali idejo, tako da smo pred začetkom kampanje dobro vedeli, da obstaja izvrsten »market fit«, torej ujemanje izdelka s trgom, in da je potencialno ciljno občinstvo izjemno široko. Tako da priznamo, da bi bili razočarani, če ne bi prišli do milijona evrov. Da bomo v manj kot dveh mesecih presegli štiri milijone evrov, pa seveda nismo pričakovali,« pravi Vrtačič.
Senzor zazna prihod ptice v krmilnico in o tem preko aplikacije obvesti imetnika krmilnice. Ta lahko s pomočjo aplikacije posname fotografijo ptice, ki se mudi v ptičji hišici. Aplikacija s pomočjo umetne inteligence tudi prepozna vrsto ptice.
Ko vas tudi najbolj priznana agencija ne more odkloniti
Želeli so si sodelovati z izraelsko marketinško agencijo Jellop, ki je specializirana za promocijo projektov na Kickstarterju, a ko so stopili v stik z njimi, so jim Izraelci povedali, da delajo samo z naročniki, v katerih uspeh verjamejo. »Potem pa smo poskrbeli za našo predstavitev in nekaj dni zatem so nam pisali, da se opravičujejo, češ da so narobe presodili,« se smeji sogovornik. »Seveda nismo bili preveč ponosni, da bi njihovo opravičilo sprejeli, ker smo kmalu po odločitvi, da gremo na Kickstarter, vedeli, da želimo delati prav z njimi. Gre za agencijo, ki je pomagala tako rekoč vsem najuspešnejšim projektom na Kickstarterju na svetu. Njihovo znanje v kombinaciji s podatki, ki so jih v tem času pridobili, je na resnično vrhunski ravni. Sicer smo poskusili sodelovati tudi z nekaj drugimi agencijami, ker Jellop res ni poceni, a nihče ni prišel niti blizu njihovim rezultatom. Na koncu se je izkazalo, da za Bird Buddy s poslovnega vidika nič drugega kot Jellop pač nima smisla,« pojasni sogovornik.
Za uspešno kampanjo na Kickstarterju je ključen uspešen prvi dan
Na Kickstarter ljudje prijavijo ogromno projektov, seveda pa nikakor vsi ne zberejo dovolj sredstev, zato nas je zanimalo, kako so se sami lotili tega, da bi poskrbeli za čim bolj zanimivo predstavitev Bird Buddyja. »Kot rečeno, testirali smo prav vsak korak. Imeli smo nekaj sreče, ker bi se podobno izšlo, tudi če ne bi testirali. Nekako nam je uspelo tako rekoč 'iz prve' hitro zadeti v črno. Sam sem se v karieri velikokrat ukvarjal s tisoč različicami kreativnih rešitev oziroma poskusi, da z drugačnim sporočilom morda za kakšen odstotek povečamo konverzijo. Pri Bird Buddyju pa to v resnici ni bilo treba – ljudem se je izdelek očitno zdel »carski« in rezultati so bili takoj več kot solidni. Drugače pa – in to ni nobena skrivnost – je ključ za uspešno kampanjo na Kickstarterju uspešen prvi dan. Za močan zagon torej potrebuješ veliko in naklonjeno bazo prejemnikov e-sporočil. Na ta način prvi dan 'podiraš rekorde', naprej pa se stvari zgodijo tako rekoč po inerciji. Pritegneš pozornost medijev, pa tudi najboljših svetovnih marketinških agencij, do katerih sicer ne bi imel dostopa,« pove Vrtačič.
Njihov naslednji korak je, da sestavijo ekipo, čemur se trenutno intenzivno posvečajo, pripravljajo pa tudi načrte glede promocije izdelka. »Zagotovo čez eno leto ne bomo več edina pametna ptičja krmilnica na globalnem trgu. Edino, kar nas lahko loči od vseh bodočih konkurentov, je seveda blagovna znamka. Predvsem pa bomo veliko vlagali v vsebine,« še doda.
»Slovenci imate očitno nekaj v vodi«
Pogovarjali smo se tudi z Iddom Sternbergom, soustanoviteljem izraelske agencije Jellop, ki ima za slovenske projekte le pohvale. »Anžetu Miklavcu in ekipi Goat Story, ki trenutno navdušuje s kavnim mlinčkom Arco, sem rekel, da imate pri vas verjetno nekaj v vodi, saj je Slovenija verjetno na prvem mestu po zbranih sredstvih na število prebivalcev,« se pošali.
Po njegovih besedah je skrivnost dobrega projekta na Kickstarterju kombinacija različnih dejavnikov – izdelek in cena morata biti odlična, za izdelkom morata biti dobra zgodba in dober video, hkrati pa koristi tudi malo sreče, saj lahko nepravi čas ali napačni pogoji negativno vplivajo na še tako dober projekt. »Projekt Bird Buddy izpolnjuje vse naštete kriterije. Ima zelo dobro ponujeno vrednost blagovne znamke, ki jo v videu tudi zelo dobro sporočajo. Projekt se odlično ujema tudi z 'vzdušjem' Kickstarterja, hkrati pa so ga predstavili v prvem trenutku – v času, ko so bili ljudje zaradi pandemije veliko doma in so imeli čas za stvari, kot je opazovanje ptic,« našteje.
Ob koncu je Sternberg povedal, da je bilo leto 2020 zelo naklonjeno množičnemu financiranju, vsaj na Kickstarterju, kjer so imeli najboljše leto doslej, v zadnjih dveh letih pa so dosegli celo 200-odstotno rast. »Na to je zagotovo vplivala tudi pandemija, saj so ljudje zaprti v svoje domove, tako da e-trgovina cveti, to pa je seveda voda na mlin tudi množičnemu financiranju.«