Sidera, zvezda na komunikacijskem nebu
Urška Ambrož je komunikacijsko agencijo Sidera ustanovila 1. marca leta 2011, kar pomeni, da so pred kratkim praznovali svoje prvo desetletje.
Tina Guček
Po tem, ko je bila nekaj časa edina zaposlena v agenciji, se ji je z leti pridružilo več sodelavcev. Trenutno jih že šest ustvarja zgodbe za številne naročnike, med katerimi je največji kitajski tehnološki velikan Huawei.
Za Urško Ambrož čas, ko je ustanavljala agencijo, ni bil preprost. Po hudi bolezni, ki je trajala le nekaj mesecev, ji je umrl mož, ona pa je ostala sama z dvema majhnima otrokoma. To je bilo zanjo izjemno čustveno obdobje, saj se je morala ponovno postaviti na noge. »Po pravici povedano, se z vizijo agencije takrat nisem kaj dosti ukvarjala. Vedela sem le, da potrebujem nov izziv. Za seboj sem imela precej zelo uspešnih projektov predvsem na Radiu Hit in pa, vsaj tako si mislim, dobro ime med potencialnimi naročniki. Moj prvi naročnik je bila kozmetična znamka Artdeco, s katero smo bili skupaj skoraj pet let. Kar hitro sta se pridružila še Medex in Tosama. Bolj kot z vizijo sem se takrat ukvarjala s fleksibilnostjo dela, ker je bilo zame ključnega pomena. Kar hecno se danes to sliši, ko je fleksibilnost dela oziroma delo od doma nekaj povsem vsakdanjega,« se nasmehne. Kot dodaja, je verjetno k hitremu uspehu pripomogla tudi gospodarska kriza in vsesplošno varčevanje v podjetjih, kjer je marketing hitro na udaru. Kot »one man band« z veliko izkušnjami je lahko ponudila kakovostno storitev in stroškovno učinkovitost, kar je takrat veliko pomenilo.
Čustveno iskanje imena agencije
Sidera v latinščini pomeni zvezda in Urška Ambrož pravi, da je bilo tudi iskanje imena za agencijo verjetno povezano z njenim tedanjim čustvenim stanjem. »Spomnim se, da sem nekje prebrala, da v prvih letih propade najmanj podjetij, katerih ime se začne s črko A, in tako sem iskala nekaj na A. Podobno dobro naj bi šlo podjetjem, ki se končajo z A. Potem so tu še omejitve, da je beseda slovenska ali latinska … in sem naletela na Sidero. Sidera Lodoicea oz. Ludvikove zvezde so Saturnove lune. Da ne dolgovezim – da bi se moja agencija imenovala Zvezda, se mi je zdelo fino in tako je tudi bilo,« pove.
Prvih nekaj let je bila skoraj za vse sama, nato pa se je opogumila in razširila ekipo, saj na ta način lažje pokrivajo bolj kompleksne projekte: »Verjetno bo marsikdo rekel, 'ah, šest oseb, saj to ni nič', a kljub temu, da zmorem delovati zelo racionalno, svoje sodelavce obravnavam skoraj kot svojo družino. Ni mi vseeno, če bi se morala zaradi slabih poslovnih rezultatov komu zahvaliti, zato sem pri širitvi zelo konzervativna.«
Trenutno je v Siderini ekipi šest posameznikov, ki skupaj delujejo dobrega pol leta. Urška Ambrož pravi, da na svoje sodelavce gleda kot na člane družine in da je energijska kompatibilnost v ekipi zanjo zelo pomembna. Na fotografiji so (z leve proti desni): direktorica projektov Barbara Matijašič, vodja projektov Helen Žagar, digitalna specialistka Maša Erčulj, ustanoviteljica in direktorica Urška Ambrož, specialist za odnose z javnostmi Andrej Pirnat in ustvarjalec vsebin Marjan Kodelja.
Samo od strasti ne moreš živeti
O sebi pove, da je izjemno družinski človek, ki ima do ljudi in stvari ter posledično tudi posla zelo oseben odnos. To je po njenem mnenju lahko velika prednost, marsikdaj pa ni. Verjame, da njenim sodelavcem marsikdaj ni lahko, ker se posla loti zelo zagrizeno in zagnano in takšen odnos pričakuje tudi od njih. »Velikokrat si rečem, da ni prav veliko preračunljivega v meni. Vrednote, v katere verjamem, so zaupanje, iskrenost, spoštljivost, prijateljstvo … Profesionalnost in visoka stopnja znanja sta nujna, ne pa zadostna pogoja za delo. Za omenjene vrednote sem verjela, da jih lahko dodam tudi v posel. Ko sem kot mlajša delala v večjih agencijah, sem pogrešala strast do projektov, posla. Danes vem, da samo od strasti vendarle ne moreš živeti, a je imam še vedno zelo veliko v sebi,« pravi.
Kot omenjeno, je v Siderini ekipi trenutno šest posameznikov, ki v tej zasedbi skupaj delujejo dobrega pol leta. Ambroževa ne vidi možnosti, da bi Sidera lahko prerasla v večjo agencijo, vsaj dokler jo vodi ona. Zdi se ji namreč izjemno pomembno, da je še vedno vpletena v vsak projekt, čeprav njeni kolegi operativno marsikaj opravijo sami in vsake podrobnosti ne pozna več. »Poznam pa zelo dobro vsak projekt, ga spremljam in še danes slabo spim, če mislim, da smo nekaj naredili manj kot stoodstotno. To ne pomeni, da vse znam ali znamo, daleč od tega, a mirna sem le, če vem, da smo od sebe dali vse, kar zmoremo in znamo. Na kolege se zelo navežem, tudi to je del moje ‘mama’ narave. Opažam pa, da je dovzetnost do marketinških trendov povezana tudi z leti. Priznam, da danes marsikaj ‘težje’ razumem in sprejmem kot pred leti. Zato mi je pomembno, kakšno ekipo imam, gradim na mladih in če se mi oglasi kakšen študent, ki ga zanima delo pri nas, se vedno odzovem. Je pa res, da v novih sodelavcih iščem strast do dela, energijo, lakoto po ustvarjanju …«
»Vseobsegajoči« Huawei
Na slovenski zemljevid agencij za odnose z javnostmi je Sidero postavilo dolgoletno sodelovanje s kitajskim tehnološkim velikanom Huawei. Zanj v partnerstvih z drugimi regijskimi agencijami (trenutno z agencijo 404 iz Zagreba) že sedmo leto pokrivajo komunikacijo za vse njihove naprave in storitve. »Slovenija sicer ni marketinško neodvisen trg za tega naročnika, tako da so naši naročniki Huawei v Beogradu ali Zagrebu. Mislim, da se je njihova regijska agencija zamenjala že štirikrat, v Sloveniji pa mi kar ostajamo. Imamo zares čudovite rezultate. Ko smo začeli, je bil njihov tržni delež manj kot 2-odstoten, z leti pa smo zrasli na več kot tretjinskega. Delež objav oz. share of voice v primerjavi s štirimi največjimi konkurenti je preko 65-odstoten. V zadnjih petih letih smo v srednjeevropski regiji vedno med najuspešnejšimi komunikacijskimi agencijami za to znamko, dvakrat smo bili celo najuspešnejši,« je zadovoljna sogovornica.
Huawei opiše kot največjega (in včasih vseobsegajočega) naročnika, a takoj doda, da je med njihovimi naročniki še nekaj takšnih, ki so z njimi skoraj od začetka. »To so čevlji Ara in vinska klet Zlati grič, dolgo sodelujemo tudi z Akademijo Panta Rei. Je pa res, da se je sam način sodelovanja z leti spremenil. Na začetku smo z več naročniki sodelovali na bolj pavšalni ravni, zdaj glavnino delamo po projektih,« pove.
Pokrivajo vse več tehnoloških vsebin
Svojim naročnikom nudijo storitve z različnih področij; to so odnosi z javnostmi, organizacija dogodkov, pojavnost v medijih, upravljanje družbenih omrežij in celostno pozicioniranje podjetij. Kot pravi Ambroževa, je včasih meja med temi področji zelo zabrisana. »Mislim, da največ časa namenimo za ustvarjanje vsebine, ki jo nato distribuiramo preko različnih kanalov. Odvisno od tega, katera so naročnikova ciljna ušesa, če malo posplošim,« pravi.
Trenutno z ekipo precej časa namenjajo pripravi vsebin s področja tehnologij v najširšem smislu. Bolj intenzivno so se začeli posvečati tudi videoprodukciji. Organsko se je zgodilo, da se je število njihovih naročnikov, ki pokrivajo izdelke ali storitve s področja tehnologij, povečevalo. Pravi, da verjetno tudi zato, ker imajo v ekipi Marjana Kodeljo in Andreja Pirnata, ki prihajata iz novinarskih vod, pokrivala pa sta prav to področje. »Za pisanje o kibernetski varnosti ali pa o operacijskih sistemih potrebuješ precej tehničnega znanja, sicer priprava takšnih vsebin vzame preveč časa, pa še dobra ni. Vsebine, ki jih pripravljamo, želimo postavljati v širšo perspektivo, radi primerjamo, operiramo s podatki, želimo, da naši članki izobražujejo, sprožijo razmišljanja v bralcih, gledalcih ali poslušalcih. Tako imenovano piarovsko naštevanje dejstev in samohvala danes ne padeta več na plodna tla, kar v našem jeziku pomeni, da se pri novinarjih in medijh ne primejo brez finančne podpore,« pove in doda, da so po njenem mnenju ena bolj podkovanih komunikacijskih agencij za pokrivanje vseh vrst tehnoloških vsebin.
Projekti, ki so izstopali
V desetih letih od ustanovitve agencije so sodelovali pri številnih zanimivih projektih. V osnovi niso kreativna, ampak vsebinska agencija, kar pomeni, da so vsi njihovi projekti vsebinski in v večini niso podprti z dodatnimi finančnimi sredstvi. V prvem letu sodelovanja s Huaweiem je bil velik izziv dejstvo, da ljudje sploh niso poznali podjetja in njihovih izdelkov, še več, niso vedeli niti, kako se ime podjetja izgovori. »Dejstvo, da gre za kitajsko podjetje, je imelo slabšalni predznak. Takrat smo z Milenika shoes naredili čevlje Huawei. To je bila precej drzna ideja in niti malo povezana s tehnologijo. A naš namen je bil, da naredimo nekaj, kar bi pograbili življenjsko stilni mediji in nastala je simpatična zgodba,« Urška opiše začetke sodelovanja s Huaweiem.
Za prvo serijo telefonov Huawei s kamerami Leica so prvi v Evropi v sodelovanju s fotografom Alešem Bravničarjem in pevko Nino Pušlar posneli naslovnico mednarodne revije. Nina na naslovnici Grazie je bila prva oseba, ki so jo fotografirali s telefonom in to fotografijo uporabili na glossy naslovnici.
Zanimiva je bila tudi akcija ob predstavitvi serije P30, ki je bila prva, ki je izstopala po barvitosti telefonov. Želeli so izpostaviti barvno eksplozijo in to jim je uspelo s pomočjo oblikovalca Petra Movrina, ki je po treh letih naredil kolekcijo za Slovenijo, ki so jo navdihnili prav ti barviti telefoni.
Aktivacija, ki je privabljala poglede
Še en izjemno uspešen projekt je bil tisti, ki so ga pripravili ob otvoritvi nove trgovine blagovne znamke čevljev Ecco v osrčju Ljubljane. Naročnik je želel aktivacijo, ki bi privabljala poglede: »Za Ecco je značilno, da imajo po vsem svetu popolnoma enotne izložbe, nam pa je uspelo njihovo osnovno kreativo razširiti. Njihov plakat je ilustrator Mitja Bokun razširil na večje platno, tako da je pokrivalo vso izložbo in kljub strogi regulativi smo vendarle dobili odobritev principala. Ljubljanska izložba Ecco je bila takrat edina, ki je bila drugačna od vseh drugih. Mitja je na dan otvoritve pred trgovino slikal v živo, da so obiskovalci lahko videli, kako nastaja izložba.«
Bokun je sodeloval tudi pri promociji Huaweieve hčerinske družbe Honor. Naslikal je plakat, ki je bil v osnovi mišljen le kot popestritev dogodka za novinarje, a je nastala tako izjemna grafika, da so jo uporabili v celotni regiji.
V vplivnostnem marketingu ni več romantike
Sidera je tudi ena od prvih agencij, ki je prepoznala vplivnostni marketing kot učinkovito komunikacijsko orodje. Kot pravi Ambroževa, takrat, ko so sami začeli sodelovati z vplivneži, nihče ni prav dobro vedel, kdo pije in kdo plača in tudi ni bilo lahko prepričati naročnikov, da so namenili kakšen evro temu komunikacijskemu kanalu.
»Takrat se je še veliko delalo za kompenzacije in 'slavo', danes pa je to zelo komercialen komunikacijski kanal. V njem ni ostalo več veliko romantike in zelo malo je pristne iskrenosti, ampak verjetno smo to hoteli. Še danes zelo veliko sodelujemo z vplivneži – od največjih pa tudi z začetniki. Osebno me pri vplivnežih navduši strast. Če je ni, bo kanal težko uspel,« razmišlja in se spomni zanimive anekdote. Pred leti je do nje prišel avtomobilistični vplivnež Ciril Komotar s prošnjo, če bi lahko dobil kakšen telefon Huawei, ker ga je potreboval za snemanje in montiranje svojih vlogov. V trenutku jo je prepričal s svojo energijo: »Takrat je bil povsem na začetku svoje vlogerske poti, ampak sem vedela, da bo postal velika zvezda. Njegovo prošnjo je naročnik sicer zavrnil, saj Ciril takrat še ni imel dovolj sledilcev, pa sem mu dala svoj lastni telefon in sva rekla, da nekaj pa že bo. In je. Še danes je Ciril 'Huawei Hero ambasador',« se smeji.
Bili so ena od prvih agencij, ki je prepoznala vplivnostni marketing kot učinkovito komunikacijsko orodje.
Dobri odnosi so ključnega pomena
Ker je med njihovimi storitvami tudi organizacija dogodkov, nas je zanimalo, kako so se temu področju prilagodili v času epidemije. Ker se je število dogodkov drastično zmanjšalo, zmanjšali pa so se tudi proračuni zanje, delajo spletne dogodke, uporabljajo različne platforme in kombinirajo žive in vnaprej pripravljene vsebine. Ob letošnji počastitvi dneva varnostnega kopiranja podatkov so marca pripravili prvi spletni dogodek o pomenu informacijske varnosti in varne hrambe podatkov, ki si ga je ogledalo skoraj 120 ljudi, kar je ob relativno suhoparni temi lepa številka in to jih je tudi opogumilo za snovanje naslednjih tovrstnih dogodkov.
»Zloglasno« leto 2020 so sicer preživeli brez večjih pretresov. Ob prvem lockdownu pred dobrim letom dni so bili sicer negotovi, saj nihče ni vedel, kaj se bo zgodilo, predvsem pa so bili prestrašeni. »Tudi večina naročnikov je zamrznila, dogodki so se popolnoma ustavili. Kot ekipa sicer nismo imeli nobenih težav z delom na daljavo, saj je naše celotno poslovanje v oblaku in do vsebin lahko vsi dostopamo od koder koli. Prva prilagoditev je bila delo od doma, druga pa spletni predstavitveni novinarski dogodki. Težko bi rekla, da je njihova učinkovitost slabša, zlasti, če je naš cilj medijska objava, tu se ni kaj dosti spremenilo. Seveda pa vsi pogrešamo več pristnih človeških stikov in srečanj. Dobri odnosi so za nas ključnega pomena, odnos pa težko gojiš samo preko e-pošte in telefona,« je prepričana.
Pred epidemijo so v okviru svojega dela organizirali številne dogodke za novinarje, a Ambroževa opaža, da se je novinarsko delo v letih njenega delovanja z mediji drastično spremenilo. »Večina novinarjev je izjemno obremenjenih in od njih zahtevajo množično produciranje vsebin. Kakovost in količina pa ne 'jezdita istega konja' in zato me ne čudi, da so danes res dobri članki redki,« ugotavlja.
Pero navdiha ob deseti obletnici
Ob deseti obletnici agencije so pripravili akcijo, ki so jo poimenovali »Pero navdiha«. S projektom želijo »nekaj malega vrnili družbi«, zato iščejo deset besed (številka je seveda simbolična), ki navdihujejo Slovence. Ker menijo, da je bilo leto, ki je za nami, za marsikoga velik izziv, in da vsak posebej in vsi skupaj potrebujemo veliko navdiha in volje, da še vedno nasmejani korakamo v prihodnost, bodo preko različnih komunikacijskih kanalov poskušali sprožiti akcijo iskanja predmetov, stvari in besed, ki navdihujejo.
Sicer pa za naslednje mesece že pripravljajo zanimive vsebinske projekte, za katere si želijo, da bi bili čim bolj odmevni. »Želimo se še močneje pozicionirati na področju komunikacije tehnologij, del ekipe se posveča videoprodukciji, preizkušamo nova družbena omrežja. So pa časi še vedno negotovi in osredotočamo se tudi na to, da smo izjemno prilagodljvi in se znamo hitro odzvati na situacijo,« zaključi Urška Ambrož.
V okvir njihovega dela sodi tudi snovanje celostnih grafičnih podob.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, maj 2021, #479. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.