wolt
Aktualno

Wolt, »samorog«, ki predstavlja prihodnost e-trgovine

Platforma za dostavo hrane Wolt je v mesecih in tednih, ki smo jih v preteklem letu preživeli doma, marsikomu olajšala skrb glede tega, kaj bo za kosilo. Le nekaj klikov in v slabi uri ali manj je pri vas hrana iz izbrane restavracije.

Če se vam ne ljubi v trgovino, vam Woltovi dostavljavci na dom pripeljejo tudi živila, pasjo hrano, kozmetiko ali kaj drugega. Ni presenetljivo, da je podjetje v »koronskem letu« 2020 še bolj zraslo in močno povečalo število zaposlenih.

Wolt je začel poslovati poleti 2015 v Helsinkih na Finskem, ko je pod njegovo okrilje sodilo deset restavracij. Do danes so se razširili na 23 držav in več kot 129 mest, ki so skupaj s 60 tisoč kurirskimi partnerji ter 30 tisoč restavracijskimi in maloprodajnimi partnerji poskrbeli že za več kot deset milijonov strank. V šestih letih od ustanovitve podjetja so od vlagateljev, med katerimi so družbe ICONIQ Capital, Tiger Global, DST, Prosus, KKR in mnogi drugi, zbrali več kot 712 milijonov evrov.

Wolt, ki danes velja za poslovnega »samoroga«, je v osnovi tehnološko podjetje, ki ga je ustanovil Miki Kuusi (mimogrede, podjetni Finec je tudi ustanovitelj enega od največjih tehnoloških dogodkov v Evropi, festivala Slush). Leta 2014 je začel razmišljati, da bi vzpostavil aplikacijo, s katero bi ljudem olajšal dostavo hrane na dom. »Takrat dostava hrane ni bila zelo razširjena. Nekateri ponudniki so sicer obstajali, ampak zdelo se mi je, da se bo večina restavracij slej ko prej odločila, da bo svojo ponudbo predstavila tudi na spletu in jo ponudila v obliki dostave, zato smo se odločili, da poskusimo nekaj narediti na tem področju,« je v intervjuju za podkast Fireside povedal Kuusi.

wolt miki

Ustanovitelj Wolta Miki Kuusi (1989) pravi, da dandanes ljudje nočejo več hoditi po nakupih, ampak želijo stvari dobiti domov. Wolt po njegovem mnenju tako predstavlja prihodnost e-trgovine.  

Skromni začetki

Prva ekipa je štela šest ljudi, pet od njih se je ukvarjalo z razvojem aplikacije. Vseh šest je prvih devet mesecev delalo v eni sami pisarni, veliki deset kvadratnih metrov. Dolgo so razmišljali o imenu (med drugim so bila v igri imena Blueberry Pie, Skyliner, Zaplane in Sergei), ko je Kuusi, ki je brskal po seznamu namišljenih punk bendov, našel ime Volt United, pa so bili enotnega mnenja, da bo Wolt kar prava izbira. Ker niso mogli registrirati imena Wolt Inc, so se odločili za uradno ime Wolt Enterprises. Idejo naj bi Kuusi dobil v filmu 50 odtenkov sive, ki si ga je ogledal v tistem času. V filmu je namreč opazil ime podjetja Grey Enterprises in zdelo se mu je zabavno, da bi bila tudi v njihovem imenu beseda »enterprises«.

Zbrali so 2,5 milijona evrov začetnega kapitala in leta 2015 opravili svojo prvo dostavo v Helsinkih. Septembra tega leta je ekipa štela že 14 članov.

Ko se spominjajo začetkov, povejo, da tisti časi niso bili preprosti. Kuusi pravi, da Finska ni idealna za vzpostavitev takšnega poslovnega modela. »Edina stvar, ki nam je šla na roko, je dejstvo, da je hrana nekaj, kar ljudje potrebujemo. Vsak človek nekajkrat na dan nekaj poje, to je dejstvo, zato je dostava hrane nekaj, kar marsikdo z veseljem izkoristi. Po drugi strani pa je Finska zelo majhen trg, ki ga je nemogoče primerjati z, na primer, Veliko Britanijo ali Združenimi državami Amerike. Mesta pri nas so majhna, poleg tega imamo eno od najdražjih delovnih sil na svetu in morali smo najti poslovni model, ki bo kljub vsemu učinkovit,« opisuje začetke danes uspešnega podjetja.

wolt ekipa

Woltova ekipa septembra 2019. Danes jih je v ekipi že 2000.

Postati najboljši

»Vedeli smo, da moramo, če želimo zares uspeti, vzpostaviti najboljšo in najučinkovitejšo dostavno službo na svetu. Pri nas zato ves čas velika večina zaposlenih nenehno razvija model, le manjšina pa dela s strankami. Delo s strankami je le vrh ledene gore. Ampak mi smo bili v srcu vedno tehnološko podjetje in ponosni smo na to, da smo razvili aplikacijo, ki je najbolje ocenjena aplikacija za dostavo hrane na svetu,« pravi Kuusi, ki je po mnenju nekaterih strokovnjakov naredil kar nekaj zanimivih (ali celo kontroverznih) poslovnih potez.

Ena od njih je bila, da je večkrat zaposloval ljudi, ki so prihajali iz povsem drugačnih panog in so imeli tudi drugačen način miselnosti. Med njimi je nekdanji direktor portala Booking.com,  Kees Koolen, ki se je pridružil Woltovemu upravnemu odboru. »Od Keesa sem dobil najboljši poslovni nasvet: ko iščeš ljudi, ki bi delali zate, ne išči med tistimi, ki so v življenju uspeli. Išči med tistimi, ki še niso in si tega želijo. Investiraj vanje. V poslu potrebuješ pametne in sposobne ljudi, ki se bodo s tabo učili, delali napake in s tem postajali vedno boljši,« pravi.

Od 2019 prisotni tudi v Sloveniji

Kees Koolen je Kuusija naučil tudi, kako razmišljati o širitvi: »Svetoval mi je, naj ne razmišljam o prehitri širitvi, ampak naj se – vsaj na začetku – širim počasi, z enega trga na drugega. Tako napak, ki jih narediš ob prvi širitvi, na drugem trgu ne ponoviš več. In šele, ko imaš za seboj nekaj uspešnih širitev, se lahko širiš hitreje.«

Prva Woltova širitev je bila že leta 2016, ko so Helsinkom dodali še dve finski mesti, vstopili pa so tudi na švedski in estonski trg. Leto pozneje so sledile Danska, Latvija in Litva, leta 2018 Hrvaška, Češka, Norveška, Madžarska, Gruzija, Izrael in Poljska, med državami, ki so jih na svoj seznam dodali leta 2019, pa je bila tudi Slovenija. Pri nas je na Woltu trenutno aktivnih več kot 500 ponudnikov s področja restavracij, trgovin in maloprodajnih ponudnikov v Ljubljani, Mariboru, Celju in Kranju, v prihodnosti pa načrtujejo dodatno širitev po večjih mestih v državi. Wolt v Sloveniji odlikuje dostava pod 30 minutami, kar je eden od najboljših rezultatov v vseh državah, kjer posluje Wolt.

wolt kurir

Wolt lačnim olajša iskanje hrane pri restavracijskih partnerjih, da jo lahko sami prevzamejo ali pa jim jo dostavi eden od njihovih dostavnih partnerjev. Danes so vse bolj znani tudi po tem, da ljudem omogočajo enako izkušnjo dostave Wolta iz skoraj vseh vrst trgovin z živili ali drugimi izdelki.

»Rast vedno boli«

Kuusi pravi, da rast podjetja nikoli ni preprosta, ampak vedno »boli«: »Ko podjetje raste, prihaja do situacij, ki jih ob ustanovitvi nikoli nisi predvidel, a nekako nam je uspelo. Svoji ekipi sem vedno govoril: 'Če hočemo uspeti, ni dovolj, da imamo najboljši produkt na svetu. Imeti moramo najboljšo operativo na svetu in moramo se razširiti.' Ključni sta sposobnost prilagajanja in učenja novih stvari, ki se pojavijo pred tabo na poti razvoja. In seveda vztrajnost. Sam sem res ponosen na svojo ekipo, v kateri je še vedno ogromno ljudi, ki so z nami od začetka.«

Z leti so dobili tudi precej konkurence, a se s tem nikakor ne obremenjujejo, saj pravijo, da vsak, ki nekaj dela dobro, slej ko prej dobi tekmece. »Tekmovanje je nekaj, s čimer se moramo sprijazniti, ker 'tekmujemo' prav vsak dan,« razmišlja Kuusi, ki med svojimi poslovnimi nauki z veseljem deli še enega. »Z leti sem se naučil deliti svoje skrbi. Včasih sem pred sodelavci oz. zaposlenimi vedno kazal vesel obraz, tudi če me je kaj težilo. Skrbi, povezane s poslom, sem držal zase, sčasoma pa sem ugotovil, da to ni dobro. Veliko lažje je, če veš, da nisi sam oz. nimaš vseh bremen na svojih ramenih. Poleg tega so okoli tebe pametni ljudje in mogoče ti bo kdo lahko dal dober nasvet, pa bodo težave hitreje rešene,« svetuje.

Pravi, da je vesel in ponosen, da Woltovim uporabnikom ponuja tisto, kar si želijo. Po njegovem mnenju dandanes namreč ljudje nočejo več hoditi po nakupih, ampak si želijo stvari dobiti domov. »Mislim, da prihodnost prodaje ne bodo velika Amazonova skladišča nekje v predmestju, ampak boš lahko v dobre pol ure na dom dobil, kar koli lahko kupiš v trgovinah. Tako je za uporabnike najudobnejše in najlažje. Prepričan sem, da bodo na spletu kmalu celotna mesta in da mi z našo ponudbo predstavljamo prihodnost e-trgovine,« pravi.

Wolt v Sloveniji

Po besedah Mance Šalehar, vodje marketinga v Wolt Slovenija, smo Slovenci Wolt odlično sprejeli. »Lahko bi rekli, da se je na začetku leta 2020 veliko ljudi prvič srečalo z dostavo hrane, do danes pa je to že nepogrešljiva storitev. Za končnega uporabnika je priročnost dostave na dom v dobre pol ure ključna, saj se lahko v preostalem času posveti delu, družini in drugim dejavnostim. Je torej storitev, ki jim bistveno olajša življenje,« pravi. Dodaja, da ves čas vlagajo v razvoj ponudbe in dostopnost Woltovih storitev, njihovo vodilo pa vseskozi ostaja enako – želijo ponuditi najboljšo storitev za uporabnike, dostavljavce in ponudnike.

Marketinške strategije in taktike pripravljajo znotraj hiše, njihovi oglaševalski prijemi pa temeljijo na start-upovski miselnosti, ki pritegne pozornost pri ključnih ciljnih javnostih. »Do najprodornejših akcij je prišlo s pomočjo gverile, učinkovitostnega marketinga, družbenih omrežji in sodelovanja z vplivneži. Na globalni ravni imamo v hiši izvrstno ekipo za znamčenje, ki skrbi za globalno pozicioniranje, hkrati pa imamo ogromno svobode, da na lokalnem trgu poskrbimo za povsem unikaten nastop znamke,« je za MM povedala Šaleharjeva.

Zavedajo se, da je za uspešno dolgoročno pozicioniranje blagovne znamke na trgu zelo pomembno tudi dvigovanje zavedanja na nacionalni ravni. Zato so pred nekaj meseci v sodelovanju z agencijo prvi.prvi. pripravili serijo oglasov »Wolt, delivered« z glavnim sporočilom, da Wolt hitro, zanesljivo in prijazno dostavi vse, tudi živila. V zadnjem obdobju pa več časa posvečajo tudi odnosom z javnostmi v sodelovanju z agencijo Piardigma, s katero ustvarjajo vsebine z novičarsko vrednostjo, kot je bila na primer pred kratkim objavljena raziskava, kaj Slovenci najraje naročamo. S tovrstno vsebino gradijo odnose z mediji in dosegajo ciljno skupino, ki zanje prej še ni slišala.

Restavracija je povečala svojo prodajo za 400 odstotkov

Velik del Woltovih oglaševalskih akcij temelji na učinkovitosti in na ta način ključna sporočila prenašajo na skrbno izbranih digitalnih platformah neposredno do ciljne skupine. »Zelo pomembna nam je tudi družbena potrditev medijev in vplivnežev, s katero si gradimo splošno zaupanje in povečujemo zvestobo uporabnikov. Sodelovanje z vplivneži se je izkazalo kot izredno pomembno ob vstopu na tržišče ter odpiranju novih lokacij in vertikal. Z mnogimi vplivneži imamo zelo poglobljene odnose in lahko na ta način skupaj z njimi ustvarjamo zgodbe, ki pustijo dolgoročen vtis. Pred meseci smo z njihovim unikatnim pristopom k ustvarjanju vsebine uspešno repozicionirali Wolt kot storitev, ki poleg hrane dostavi tudi živila, darila in ostale maloprodajne izdelke,« navaja Šaleharjeva. Pravi, da se je kot izjemno učinkovito oglaševalsko orodje v zadnjem času izkazala tudi sama aplikacija, saj o številnih najuspešnejših akcijskih ponudbah sporočajo le preko lastnih kanalov. Pred kratkim je restavracija s posebno akcijo, s katero so uporabnike seznanjali samo preko Woltove aplikacije, povečala svojo prodajo za 400 odstotkov.

Kot odlično orodje za grajenje prepoznavnosti se je zanje izkazal tudi TikTok. V petih mesecih so z vsebinami dosegli več kot tri milijone ogledov in zgradili bazo 11.000 zvestih sledilcev. Priprave vsebin za TikTok so se lotili ločeno od vsebin za preostala družbena omrežja, saj gre za unikatno orodje, kjer so pričakovanja uporabnikov povsem drugačna od preostalih družbenih omrežij. »Wolt_Slovenia je na TikToku ustvaril posebno persono, tip vsebin in komunikacijskih sporočil, ki so za to komunikacijsko orodje dovolj prodorna. Kanal nam služi kot izvrstno orodje za komunikacijo z uporabniki, pridobivanje njihovih odzivov, hkrati pa jim lahko pokažemo zakulisje Wolta in predstavimo, kako stvari zares potekajo. TikTok trenutno že uporablja vsak sedmi Slovenec, kar pomeni, da je priložnosti za grajenje blagovne znamke na tem omrežju še ogromno,« menijo.

wolt moda

V oglaševalski akciji »Domača moda« (»Home Fashion«) so želeli pokazati pozitivne strani tega, da moramo ostati doma. Poudarili so, da se doma počutimo najbolj udobno in izzvali ljudi, naj bodo ponosni na svojo domačo modo. Akcijo je za baltske države zasnovala agencija Bechtle & Milzarajs.

Kaj najraje naročajo Evropejci?

Pred kratkim smo na MM-ovi spletni strani objavili novico, da Slovenci na dom največkrat naročamo hamburgerje in pice. Pri Woltu pravijo, da sta ti jedi »sinonim« za dostavo hrane na dom tudi v svetu, čeprav so vidne spremembe, ki so skladne z drugimi svetovnimi trendi (med njimi so skrb za zdravo življenje, vegetarijanstvo, veganstvo, visoka kulinarika ter želja po raznolikosti in kakovostni ponudbi). Lestvica najbolj priljubljenih jedi se razlikuje glede na tržišče, določene spremembe pa bi lahko pripisali tudi kulturnim spremembam.

Preverili smo, kaj najraje naročajo razni evropski narodi:

●          Hrvaška: burger, azijske jedi, kebab

●          Slovaška: burger, vietnamske jedi, pica

●          Švedska: burger, sendvič, solata

●          Danska: rezanci iz woka, burger, ocvrt piščanec

●          Nemčija: krompirček, sirov burger, pica

●          Izrael: dunajski zrezek, pita krug, burger

wolt litva

Na ogledalih v litvanskih fitnes klubih je obiskovalce pričakalo sporočilo: »Vzemite si čas zase.« Pri čemer vam ni treba skrbeti za kuhanje, seveda.

Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, marec 2021, #477. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

Življenje z znaMMkami
15. 04. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Prisegam na humor, igro besed in čustva … »Kupijo« me tudi nizkoproračunski oglasi z dobro idejo.

Madea Mojca Majhen
13. 04. 2024

Konferenco medijskih trendov SEMPL pod okrilljem Media Poola že drugo leto zapored…

»Zame so edini pravi dogodki še vedno tisti, kjer si ljudje stisnejo roko in si pogledajo v oči brez vmesnika, kot je računalniški zaslon,« pravi…

grace
12. 04. 2024

Z Grace Andrews, direktorico marketinga pri podkastu The Diary of CEO, ki bo nastopila na…

The Diary of CEO smo že od začetka obravnavali kot oddajo in ne kot podkast, kar pomeni, da za vsako epizodo ustvarimo filmskemu podoben napovednik.

Naši avtorji