»Applov uporabnik ni vajen oglaševanja«
Apple je za prihodnje leto napovedal oglase v eni od svojih najpogosteje uporabljanih aplikacij – Apple Maps. Z Zoranom Savinom, direktorjem Zavoda IAB, smo se pogovarjali o odločitvi, ki je tudi za takšnega tehnološkega velikana lahko dvorezen meč.
Gašper Meden
Apple je konec avgusta z napovedjo oglasov v svojih zemljevidih, pa tudi v aplikacijah za knjige in podkaste (Books in Podcasts), pokazal željo po večjih oglaševalskih prihodkih (teh je bilo leta 2021 po poročanju Bloomberga štiri milijarde evrov), ki naj bi jo začel uresničevati na začetku leta 2023. Zoran Savin pri tem izpostavlja tri pomembne vidike. Prvi so ravno prihodki. »Vsa velika tehnološka podjetja tekmujejo v tem, kdo bo svojim delničarjem prinesel več dobička. Kot vemo, je vse v življenju relativno. In ko si navajen na izjemno rast, se je težko privaditi na malo manjšo rast, kaj šele na stagnacijo. In to je največji križ, ki ga morajo nositi ta podjetja. Prej ali slej to breme nosi potrošnik,« meni Savin.
Kakšni bodo oglasi?
Pri Applu so za zdaj skrivnostni, kako naj bi bila videti sama platforma ali še na bolj osnovni ravni sami oglasi. Ena od možnosti naj bi bili prikazni oglasi s priporočili za bližnje restavracije, trgovine ali podjetja. Torej ne tako zelo drugačnem, kot ga že ponujajo v trgovini z aplikacijami AppStore. Vsekakor pa naj ne bi šlo za oglasne pasice, temveč prej za oglase, podobne tistim v iskalnikih, ko bo uporabnik na primer iskal pivnico. Ob tem se seveda poraja vprašanje, kako bodo novost sprejeli Applovi uporabniki, nevajeni oglasov oziroma vajeni uporabniške izkušnje brez oglasov. Po besedah Savina je v interaktivnem okolju mogoče narediti oglase, ki niso v napoto. »Seveda je to težko, a ko so tako vpeti, nikogar ne motijo. Temu bi se drugače reklo sožitni oglasi. Ampak morajo biti dejansko del uporabniškega vmesnika in za uporabnika pomeniti dodano vrednost.«
Ob tem dodaja, da gre za enako vprašanje kot pri Netflixu, ki je tudi napovedal različico z oglasi. »Ali bodo težava oglasi? Ne. Težava bo, če bodo to samo standardni oglasi. Če bi bili vpleteni v vsebino, bi jih uporabniki najverjetneje celo pozdravili. A hudič je, da tovrstnih oglasov ne moreš vključiti v velike in široke sisteme oglaševanja. Za to potrebuješ standardne oglase. Ti pa morajo biti narejeni 'po meri', kar pa spet ne prinese ogromnih dobičkov. Skratka, na koncu je vseeno veliko odvisno od implementacije.«
Apple na razpotju
Po mnenju Savina je Apple izbral storitev Maps zato, ker je »iskalnik« nekaj, kar najbolj zavida drugim (beri: Googlu). »Oglaševanje preko ključnih besed je elegantno in tudi precej relevantno za uporabnika. A problem zna biti v tem, da Applov uporabnik ni ravno vajen oglaševanja. Medtem ko je denimo Googlov uporabnik že izjemno vešč. Niz ne tako priljubljenih potez se tako nadaljuje in vprašanje je, koliko časa bo lahko Apple še večal prihodke in hkrati obdržal osnovne prednosti blagovne znamke, kot jo vidi uporabnik,« sklene Savin.