IAB Akademija: Borba za pozornost potrošnika se le še stopnjuje
»Čeprav je videti, da Meta in Alphabet nimata konkurence, pa je realnost precej drugačna,« je na današnji IAB Akademiji, namenjeni pregledu trendov v letih 2022 in 2023, opozoril Zoran Savin, direktor IAB Slovenija.
Simona Kruhar Gaberšček
Črt Piksi
Kako huda je bitka za pozornost potrošnika, je Zoran Savin ponazoril s podatkom, da so med vodilnimi platformami Netflix, Instagram, Facebook, YouTube, TikTok, Hulu, iOS in drugi, torej ne le družbena omrežja. »Danes ne veš več, kaj je medij, kaj kanal in kaj znamka,« opaža Savin in dodaja: »Skoraj vsi smo na spletu, rast je omejena. Pojavlja se ogromno novih oglaševalskih možnosti. Na trg digitalnega oglaševanja vstopajo novi igralci, kot so trgovci.« Kot primer navaja francosko trgovsko verigo Carrefour, ki ima največje jezero podatkov v Evropi, saj ima več kot 57 milijonov imetnikov kartic zvestobe. Kljub izjemno hitri rasti t. i. »trgovskih medijev« (angl. retail media), pa je eno področje, ki glede na oglaševalske naložbe raste še hitreje, in sicer povezana televizija (angl. connected TV).
Izjemna širitev medijskega prostora
Medijski prostor se tako izjemno širi. Ko govorimo o TikToku, ne smemo pozabiti niti na Steam, Discord, Reddit in druge podobne aplikacije. Uporabniki v ZDA, pa tudi Veliki Britaniji sicer največ svojega časa namenijo TikToku, 45,8 minute, ki mu YouTube sicer tesno sledi s 45,6 minute dnevno. Tudi spletno iskanje ni več to, kar je bilo. Po podatkih eMarketerja je daleč najbolj uporabljeni »iskalnik« (vsaj v ZDA) zdaj Amazon (z 61 odstotki), šele nato sledi iskalnik (49 odstotkov) in zatem Walmart.com (32 odstotkov), YouTube (20 odstotkov), Facebook (19 odstotkov) in Instagram (15 odstotkov). Tudi na področju pretakanja vsebin je zelo pestro, konkurence je ogromno, igro pa vodi Twitch s 66 odstotki.
Zabava na prvem mestu
Še eden od pomembnih trendov je zabava. Če se je po besedah Savina od leta 2008 do leta 2020 vse vrtelo okrog kreative, ustvarjanja vsebin na družbenih omrežjih, pa je leta 2020 v ospredje stopila zabava. To najbolje ponazarja izjava enega od vodilnih predstavnikov TikToka: »Nismo družbeno omrežje kot Facebook, ampak smo platforma za zabavo.« Tudi raziskave kažejo, da uporabniki zahajajo na splet v prvi vrsti zaradi zabave, šele potem sledi, da si želijo biti na tekočem z aktualnimi dogajanji.
Ustvarjalci vsebin bodo zaslužili več
Kaj vse to pomeni za digitalne oglaševalce? Po besedah Savina bodo ustvarjalci vsebin pridobili večjo vrednost, njihove cene bodo naraščale, saj bodo platforme začele »odpirati« organski doseg, ker bodo zaradi močne konkurence želele obdržati uporabnike in oglaševalce. Opozoril je tudi na problematiko merjenja. »Gre sicer za nekoliko 'tišji' trend, ki bo gotovo zaznamoval naslednje leto. Pri izbiri kanalov je najpomembnejša učinkovitost in njeno merjenje ter razmerje med ceno in učinkovitostjo,« pravi, pri čemer opozarja tudi na novi Google Analytics (o tem piše tudi v novi kolumni za MM).
V nadaljevanju IAB Akademije so nastopili še Živa Deu, vodja digitalne strategije v strateški poslovni enoti namazi v Atlantic grupi, ki je opozorila na nekaj konkretnih težav, s katerimi se soočajo digitalni menedžerji, nato pa je bilo veliko pozornosti namenjene TikToku, ki je povsem spremenil digitalno komuniciranje.