Izkoriščanje vplivnežev ali zgolj napačno razumevanje?
Te dni je med slovenskimi spletnimi vplivneži završalo zaradi akcije, ki jo organizira Kompas, ena od največjih slovenskih turističnih agencij. Vplivneži trdijo, da se jih podcenjuje in izkorišča, organizator akcije pa pravi, da so le narobe razumeli.
Tina Guček
Za kaj gre? Kompas je na svojih družbenih omrežjih objavil poziv »Postani Kompas influencer«. K sodelovanju so pozvali vse, ki so jim blizu potovanja in ustvarjanje video- in fotovsebin ter njihovo objavljanje na Instagramu. Izbranim kandidatom bodo za en dan omogočili prevzem Kompasovega profila na Instagramu, za to pa jih bodo nagradili s fotoknjigo, Kompasovim bonom v vrednosti 50 evrov in majico (naknadno so med nagrade dodali še potovanje na Islandijo za dve osebi).
Med slovenskimi blogerji in vlogerji je akcija sprožila negativen odziv. »Medtem ko se pogovarjamo o korektnem označevanju sponzoriranih objav in transparentnosti poslovanja v vplivnostnem oglaševanju, si takšno podjetje dovoli ponuditi v zameno za oglaševanje in kar precej dela v zameno za eno fotoknjigo, ki na »Kuponku« stane 12 evrov. A to pa ne krši nobenega zakona? Da o tem, kako zelo žaljivo je in kako spet doda na ogenj »zastonjkarjev«, sploh ne začnemo,« je zapisala ena od blogerk.
»Verjetno se bo prijavilo veliko tistih z manj sledilci, ki mislijo, da se dobra vsebina kar iz rokava strese. Se pa vsi učimo iz izkušenj (žal) in v takem »natečaju« sodeluješ samo enkrat. Kako razmišljajo na sestanku, kjer se dogovorijo za tak natečaj? Po mojem zelo enostransko in popolnoma neempatično – brez vživljanja v to, koliko dela to pomeni za drugo stran. Saj vsebino bodo dobili, samo kakšna bo, je pa drugo. In potem greš v samouresničujočo se prerokbo – zakaj bi pa naslednjič celo plačal za tako slabo vsebino, s katero si ne moreš nič pomagati?« piše druga.
Svojih 'pet centov' na to temo je pristavil tudi eden od najbolj branih slovenskih blogerjev, Roni Kordiš. Na svojem blogu had.si je med drugim zapisal: »Zavedam se, da obstaja na trgu ponudba in povpraševanje. In da se bo vedno našel nekdo, ki bo pripravljen nekaj narediti za minimalni znesek. Lahko se hudujem nad tem, lahko pa si samo mislim svoje. Predvidevam, da je bila cena kreativnega koncepta in izdelava pristajalne strani precej dražja, kot pa je nagrada za influencerje. Prav tako mi je jasno, da bodo dobili dovolj prijav, kajti kdo pa si ne želi biti influencer v Sloveniji?«
Po tem ko je Kordiš še enkrat preveril vse pogoje, ki jih Kompas »zahteva«, je svojo objavo zaključil takole: »Torej boste morali zelo veliko »oglaševati« Kompas in Cewe. Kar trikrat – z objavo in IG storyjem. Nikjer v pogojih ne vidim obvezne oznake, da gre za oglaševanje!
Ampak potem šele sledi vaše delo pri »takeoverju« – 15 story objav in 3 story objave za Cewe knjigo vas čakajo. In za to boste dobili – Cewe foto knjigo v vrednosti 45 evrov in Kompasov bon v vrednosti 50 evrov. Sicer nisem šel preverjat, če lahko dobite karkoli za to vrednost pri njih – ampak super, kajne? No, vsaj davek plačajo oni. Odločitev za sodelovanje je stvar posameznika in kot imajo oni možnost pripraviti takšno »nagradno igro«, lahko tudi jaz povsem mirno zapišem svoje mnenje o njej, kajne?«
Kot rečeno, pri Kompasu pravijo, da je razburjenje pretirano, saj je bil namen akcije drugačen, kot so ga mnogi razumeli. »Želimo poudariti, da akcija ne temelji na pozivu že uveljavljenim vplivnežem, ampak v njej več kot jasno predstavimo, da se lahko prijavijo vsi, ki to želijo postati ali želijo samo predstaviti svojo popotniško pot. Na tej točki tudi ne želimo omejevati, da mora oseba, ki želi sodelovati, imeti več tisoč sledilcev, ampak je to lahko vsak, ki ima samo željo povedati svojo zgodbo. Gre za nadgradnjo kampanje »Potočaj« iz leta 2018. Takrat smo zbirali pisane popotniške zgodbe, zdaj pa zbiramo popotniške zgodbe skozi foto- in videovsebino,« so povedali za MM. Dodajajo, da nikakor ne želijo izkoristiti dela vplivnežev, saj so z mnogimi že zelo uspešno sodelovali in jih tudi korektno, glede na dogovore, ki so bili sprejeti obojestransko, plačali in nagradili.
Na vprašanje, kakšen je odziv na akcijo, so povedali, da je do tega trenutka izpolnila njihova pričakovanja: »Prijavilo se je kar nekaj zanimivih kandidatov. Med njimi pa ni nobenega od priznanih vplivnežev, kar je bilo tudi pričakovano, saj akcija, kot govori že sam naslov, išče tiste, ki želijo predstaviti svojo popotniško zgodbo in za en dan postati Kompasov 'influencer'.«