bla
Aktualno

Med odgovornim pitjem in raziskovanjem okusov

Svetovni dan piva je namenjen vsem ljubiteljem in proizvajalcem ene od najstarejših pijač na svetu. Seveda tudi slovenski pivovarji niso pozabili nanj.

»Človek, ki je izumil pivo, je bil zelo pameten«

Prvi petek v avgustu, letos je to 5. avgust, obeležujemo svetovni dan piva. Od leta 2007, ko ga je v lokalu Santa Cruzu v Kaliforniji »začel« Jesse Avshalomov s prijatelji, ga praznujejo ga skoraj povsod po svetu. Kot pove ime samo, je namenjen ljubiteljem in ustvarjalcem piva, vključno s pivovarji in hmeljarji, lastnikom pivnic in drugih lokalov. Gre za eno od najstarejših pijač na svetu, ki so jo poznali že stari Egipčani (nekateri zapisi receptov so nastali štiri tisoč let pr. n. št.) in ji celo namenili pregovor, ki se ga za slogan ne bi branil noben pivovar: »Usta popolnoma srečnega moškega so napolnjena s pivom«. Na pivo ni pozabil niti grški filozof Platon: »Človek, ki je izumil pivo, je bil zelo pameten«. Oglasi za pivo so tradicionalno med najbolj zabavnimi, marketinške akcije pa kljub številnim zakonskim omejitvam zelo drzne. Izbor posrečenih »pivskih« oglasov smo zbrali tukaj.

Novi zvarki in aktivacije tudi pri nas

Mednarodni dan piva bodo člani Združenja slovenskih pivovarn pri GZS praznovali na lokaciji pivovarne Zajc v vasici Reka pri Cerknem. Ob tej priložnosti so člani združenja prvič tudi skupaj zvarili posebno pivo z manjšo vsebnostjo alkohola, ki ga bodo na lokacijah svojih pivovarn ob mednarodnem dnevu piva tudi ponudili gostom in sodelavcem.

Trend: pivo z manj alkohola

Kot so povedali v Združenju slovenskih pivovarn (ZSP), letos mednarodni dan piva izpostavlja zmerno in odgovorno pitje piva in poseben poudarek namenja nizko in brezalkoholnim pivom. Novost ob letošnjem mednarodnem dnevu piva je pivo, ki ga je v sodelovanju s člani Združenja slovenskih pivovarn pri GZS, za mednarodni dan piva zvarila Pivovarna Zajc. »Gre za nizko alkoholno pivo s 3,5 volumskih odstotkov alkohola, ki sodi v skupino lahkih ale piv, stil pa je session IPA.  Vsebuje samo slovenske hmelje. za prvo tako skupno pivo-projekt članov ZSP, skupna piva za mednarodni dan piva pa nameravajo člani razvijali tudi v prihodnje. Ob tem pa si želijo krepiti še z njim povezane dogodke in aktivnosti,« so povedali.

V družbi Heineken, katere del je tudi Pivovarna Laško Union, opažajo, da  trendi na vseh trgih po svetu kažejo, da odrasli ljubitelji piva pijejo vse bolj zmerno, da prisegajo na bolj zdrav življenjski slog in da iščejo alternative z manj ali nič alkohola. »Ker je potrošnik v središču naše pozornosti, smo mu želeli ponuditi odgovorno izbiro s poznanim okusom njegovih najljubših blagovnih znamk. Tako smo že pred časom v našem procesu varjenja piva začeli inovirati na tem področju. Julija 2019 smo v Laškem začeli s proizvodnjo brezalkoholnega piva Heineken 0.0, leto pozneje smo razvili še Laško 0.0, kmalu pa bomo premierno predstavili še Union Hoppy Lager 0.0,« so povedali v njihovi službi za odnose z javnostmi. Prav zato bo po njihovih besedah letošnje praznovanje še bolj posebno, saj bodo premierno delili prvi vpogled v nova piva znamke Union, ki prihajajo na trg konec avgusta. Poleg že omenjenega prvega brezalkoholnega piva Union se jim bo pridružil še en nov član, legendarni pivi Union nefiltrirano svetlo in temno pa se bosta predstavila v novi preobleki.

Za svetovni dan piva so v ljubljanski pivovarni Tektonik pripravili »posebno ponudbo še bolj posebnega piva«, ki je nastalo v okviru tedna ljubljanskega kraft piva (Ljubljana Craft Beer Week) v sodelovanju z dansko pivovarno Dry&Bitter. »Gre za prvič zvarjeno pivo omejene serije po imenu Dans (dansko ples), po stilu Session IPA, ki smo ga začinili z južnoafriškimi hmelji in je trenutno na vrhuncu moči in okusa,« pojasnjujejo. Hkrati na svetovni dan piva vabijo na vodene oglede pivovarne, tako da lahko pivoljubi na ta dan pokukajo v za obiskovalce sicer zaprt proizvodni del Tektonika. V pivovarnah Green Gold in Pelicon, ki smo ju prav tako vprašali, ali ob svetovnem dnevu piva pripravljajo kaj posebnega, pa tega pivskega »praznika« ne bodo posebej obeležili.

Bolj kot praznik pomembno kakovostno pivo

V Tektoniku menijo, da svetovni dan piva nakloni pivu več pozornosti in široki paleti različic, ki jih ponuja, ter tako prispeva k njegovi priljubljenosti. Opažajo trend radovednega raziskovanja okusov, slogov, odklonov, primerjav med pivi iste kraft pivovarne in med istim slogom piva, ki je bilo zvarjeno v različnih kraft pivovarnah. »Če gre pri pivcih industrijskih piv za zvestobo znamki in okusu (odkloni okusa niso dobrodošli), gre pri pivcih kraft piva za pozorne okuševalce, razgledane raziskovalce in odlične sogovornike, ki so poskusili in okusili že ogromno različnih zvarkov tako po slogu kot tudi po državi izvora. Pred količino postavljajo kakovost in raznolikost okusov. Z veseljem opažamo, da je takšnih radovednih pivoljubov vedno več,« pravijo.

V Pivovarni Laško Union so zavezani spodbujanju potrošnikov k odgovornemu odnosu do alkohola in zmanjševanju škodljive rabe alkohola. »To poudarjamo tudi zadnja leta v komunikaciji ob mednarodnem dnevu piva. Pivo je naravna fermentirana pijača in če ga uživamo v zmernih količinah, oziroma je to z 0,0 % alkohola, je lahko del uravnoteženega življenjskega sloga potrošnikov. Da kot družba vse bolj prisegamo na odgovornost in zmernost pri pitju, kažejo tudi naši podatki. V zadnjih nekaj letih je rast prodaje brezalkoholnega piva dvomestna in predstavlja že skoraj desetino trga piva,« so povedali.

V pivovarni Green Gold sicer večje prepoznavnosti dneva piva še ne opažajo, opažajo pa povečanje prodaje kraft piva v Sloveniji. Po drugi strani v pivovarni Pelicon poudarjajo, da že skoraj deset let skrbijo, da nad dobrim pivom navdušujejo vse več ljudi. »Čez vsa ta leta pa smo opazili, da ljudi najbolj prepriča to, da jim ponudiš dobro pivo. Potem se radi vračajo. Skrb za kakovost pa je celoletno delo, treba se je truditi vsak dan in biti konsistenten. Kljub krizi morajo pivo in dobre surovine ostati na prvem mestu.«

Pivovarstvo v Sloveniji počasi okreva

V obdobju do leta 2019 je po opažanjih ZSP evropska pivovarska scena doživljala razcvet, saj je vsako leto v Evropski uniji nastalo preko tisoč novih pivovarn. Hiter razmah pivovarstva pa je upočasnila epidemija Covida-19. »Konec leta 2020 smo v Evropi imeli 12.473 pivovarn, njihovo število pa se je v letu 2021 povečalo le za 225. Epidemija covida in negotove razmere so v zadnjih dveh letih tudi izdatno zmanjšale število delovnih mest, ki jih ustvarja evropski pivovarski sektor po celotni verigi in sicer iz 2,6 milijona na 2,3 milijona. V letu 2021 je celotna prodaja piva upadla za 7 odstotkov v primerjavi z letom 2019, proizvodnja piva pa se je zmanjšala celo za 11  odstotkov,« so povedali. Kot kažejo trenutni trendi, pivovarska branža v Sloveniji počasi okreva, vendar leta še ni konec. »Vse pivovarje poleg izzivov obvladovanja povečanih stroškov proizvodnje, zaradi podražitev, čakajo še veliki izzivi na področju zagotavljanja potrebnih energentov, surovin in embalaže za proizvodnjo.«

Razcvet že takoj po samosvojitvi

Kot so nam še povedali pri ZSP, je v Sloveniji je pivovarstvo doživelo prvi razcvet že takoj po osamosvojitvi, drugega še večjega pa po letu 2016, ko se je za vse male neodvisne proizvajalce piva prepolovila stopnja trošarine. Po podatkih FURS-a je bilo v letu 2021 registriranih več kot 100 trošarinskih zavezancev za pivo (v letu 2010 jih je bilo le 12). »Po velikem padcu prodaje v letu 2020 (pri nekaterih malih pivovarjih tudi za 50 odstotkov), se je branža morala prilagoditi novim tržnim razmeram in spremenjenim navadam potrošnikov. Precej so se spremenila razmerja v prodaji piva, kjer poraba v gostinstvu danes pokriva zgolj še 35 odstotkov prodaje (v letu 2020 je ta delež padel celo na 30 odstotkov), med tem, ko je bil še v letu 2019 ta delež 40 odstotkov.« Ob tem dodajajo še, da se je potrošnja piva v Sloveniji se je v letu 2021 glede na leto 2020 nekoliko povečala in je presegla 1,6 milijonov hl piva, letna poraba na prebivalca tako znaša 77 litrov. Uvoz piva v Slovenijo je v letu 2021 predstavljal več kot 35 odstotkov celotne slovenske potrošnje.

»Zadnja leta se krepi povpraševanje po nizko in brezalkoholnih pivih. V Sloveniji še vedno predstavljajo relativno majhen delež skupne prodaje, ta se giblje okrog 4 odstotkov, vendar pa svetovni trendi kažejo na porast porabe takšnega piva. Razlogi za to so predvsem v vse ostrejši protialkoholni politiki in povečani skrbi ljudi za svoje zdravje.«  Brezalkoholna piva so zaradi zahtevnejših tehnoloških postopkov in naprav za proizvodnjo pretežno v domeni večjih in globalnih pivovarjev, poudarjajo v ZSP. »Manjši pivovarji z različnimi, cenovno bolj dostopnimi tehnologijami, ustvarjajo vse bolj popularna piva z nižjo vsebnostjo alkohola in ta so res zelo različnih stilov, kar prispeva k večji možnosti izbire za potrošnika. Nižje ali brezalkoholna piva so za marsikoga bolj pitna in so tudi »lažja« po kalorični vrednosti in so kot taka odlična osvežilna pijača iz povsem naravnih sestavin. Slovenski pivovarji nenehno širijo ponudbo in nadgrajujejo kakovost svojih izdelkov tudi v segmentu tovrstnih piv. To prispeva k dvigu kakovosti in ugleda slovenskih pivovarjev obenem pa to podpira tudi kulturo zmernega uživanja piva.«

Intervju

ŽZZ
25. 03. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

mancakrnel
23. 03. 2024

Umetna vs. človeška inteligenca, to je zdaj (najbolj pereče) vprašanje. Tudi o tem smo se…

Umetna inteligenca ni tako zelo nov pojav. Generične vsebine, generični oglasi, generični ljudje, generično pisanje – to morda najtežje prenašam –,…

Rašula
23. 03. 2024

Z dr. Jeleno Rašula, strokovnjakinjo za digitalni marketing, ki je pred dobrim letom…

»Bati se umetne inteligence je zame tako, kot bi se pred leti bala digitalnega marketinga, ker transparentno pokaže rezultat vseh kampanj in oceni…

Naši avtorji