Proti menstrualni revščini in za večjo ozaveščenost uporabnic
Z Mojco Šimnic Šolinc, ki si s kolegom Tomažem Brdnikom deli direktorsko funkcijo v podjetju Tosama, smo se pogovarjali o tem, kako je Tosama obeležila jubilejno stoto leto, pa tudi o tem, kakšne novosti so predstavili v letu 2024.
Tina Guček
Stoletnico podjetja v letu 2023 so v Tosami želeli zaznamovati na način, ki bo nekaj vrnil družbi, zato so zagnali velik donacijsko-izobraževalni projekt, ki so ga poimenovali »ZA zdravje žensk«. Odločitev zanj so sprejeli v skladu s poslanstvom Tosame, ki jim narekuje, da o zdravi in pravilni uporabi higienskih izdelkov ozaveščajo in izobražujejo uporabnice, predvsem mlada dekleta.
Projekt so izoblikovali kot podporo že nekaj let stari družbeni pobudi, ki se zavzema za brezplačne menstrualne pripomočke v javnih izobraževalnih ustanovah, in naredili prvi korak. Stotim osnovnim šolam, ki so se prijavile na njihov razpis, so v jubilejnem letu tako podarili kar 600.000 bombažnih vložkov in tamponov – toliko, kolikor jih njihova dekleta potrebujejo v času pouka v enem šolskem letu.
Donacijo so pospremili z izobraževanjem, za osnovnošolce vsake od obdarjenih šol so namreč pripravili slikovito in poučno učno uro s praktičnimi delavnicami o precej zapostavljenih in nekaterim učencem neznanih temah – o skrbi zase, intimi in intimni negi ter menstruaciji.
Projekt v letu 2024 nadaljujejo z Zdravkom
Kot pravi Mojca Šimnic Šolinc, je projekt navdušil tako učence kot tudi učitelje, sami pa so ob obiskih šol dobili potrditev, da – sicer prikrita – menstrualna revščina v Sloveniji obstaja. »In ta nima samo ekonomskih vzrokov. Velik del krivde zanjo nosijo tudi premajhna dostopnost menstrualnih pripomočkov, pomanjkanje izobraževanja o intimnem zdravju ter še vedno žive zastarele družbene norme in tabuji na tem področju. Prav zaradi teh dejstev se naš projekt nadaljuje,« pravi sogovornica.
Preoblikovali so ga v projekt Zdravko, ki javnim ustanovam in podjetjem ponuja priložnost, da svojim zaposlenim omogočijo dostop do brezplačnih vložkov in tamponov takšne kakovosti, ki ženskam koristi in ne škoduje. »Zdravko je posebej oblikovan podajalnik z bombažnimi vložki in tamponi, ki so ženskam v toaletnih prostorih ustanov, v katerih so zaposlene, na voljo brezplačno. V Tosami smo ga razvili za tiste javne ustanove in podjetja, ki se zavedajo, da bi poleg toaletnega papirja in mila v sanitarijah, ki sta v vseh javnih toaletnih prostorih samoumevna, morali biti na voljo tudi menstrualni izdelki. Menstruacija pač ni izbira žensk, temveč je naraven fiziološki proces oziroma del ženskega reproduktivnega cikla,« poudari Šimnic Šolinceva.
Zdravko je posebej oblikovan podajalnik z bombažnimi vložki in tamponi, ki so ženskam v toaletnih prostorih ustanov, v katerih so zaposlene, na voljo brezplačno.
Odgovor na dokazano menstrualno revščino v Sloveniji
Dodaja, da je Zdravko Tosamin odgovor na dokazano menstrualno revščino v Slovenij kot tudi na dejstva, da si nekatera dekleta in ženske kakovostne higienske pripomočke težko privoščijo, da nekatere ne vedo dosti o intimnem zdravju in da jih še vedno bremenijo zastarele družbene norme. Zato ustanovam in podjetjem skupaj z Zdravkom in njegovo vsebino ponujajo tudi brezplačno osnovno izobraževanje o intimnem zdravju. Na ta način pomagajo podirati menstrualne tabuje, spodbujati odkrite pogovore o menstruaciji ter ozaveščati o pomenu enakih možnosti za ustrezno higieno v času menstruacije.
Pri zasnovi Zdravka so v ospredje postavili varnost uporabnic. Poskrbel bo za njihovo intimno zdravje, saj vsebuje neoporečne, visokokakovostne vložke in tampone znamke Jasmin iz bombaža. Pakirani so individualno, v Zdravka pa so vloženi tako, da je pri jemanju iz njega preprečena vsakršna kontaminacija. Ženske bodo varnejše tudi zato, ker je zagotovljena sledljivost izdelkov: na vsakem je namreč natisnjen lot, s katerim je mogoče preveriti, za kateri izdelek gre in koliko je star.
»Širimo znanje, osveščamo družbo«
Letos spomladi so v okviru projekta »ZA zdravje žensk« pripravili tudi nov slogan, ki se glasi »Širimo znanje, osveščamo družbo«. Vlaganje v izobraževanje mladih se jim zdi tako pomembno, ker so prepričani, da z ozaveščenostjo, razgledanostjo in znanjem o intimni negi mladi lahko veliko naredijo za zdravje celega telesa. »Tako si izoblikujejo pravi pristop do lastne intime, spolnosti in ne nazadnje do odnosov. Teme, ki so še vedno tabu, in o katerih se marsikje ne govori na glas, so krive za mnoge psihične, seksualne in tudi zdravstvene težave. Navsezadnje te lahko vplivajo tudi na plodnost in celo na nataliteto,« opozori Mojca Šimnic Šolinc.
Čeprav se zadnja leta veliko govori o tem, kako pomembno je, da ženske uporabljajo vložke in tampone, ki so čim bolj naravni, ugotavlja, da se po njihovih izkušnjah dekleta in ženske s sestavo vložkov, ki jih uporabljajo, žal začnejo ukvarjati šele, ko gre kaj narobe. »Ko dobijo vnetje v intimnem predelu, ko jih tam spodaj peče in srbi, ko se težave ponavljajo in postanejo kronične. Šele takrat ugotovijo, da težav ne povzroča le sintetično spodnje perilo, zavejo se, da tudi higienski izdelki iz umetnih materialov, obarvani ali parfumirani, rušijo ravnovesje mikroorganizmov v intimnem predelu in omogočajo razmnoževanje škodljivih mikroorganizmov,« poudari.
Konkurenca je motivacija in gonilo razvoja
Ob koncu pogovora se s sogovornico dotakneva še teme konkurence, ki je na področju higienskih izdelkov precej velika, predvsem s strani tujih velikih blagovnih znamk. V Tosami so prepričani, da so sami najboljši dokaz, da je konkurenca motivacija in gonilo razvoja. »Tosama je v svetovnem merilu na področju higienskih izdelkov majhno podjetje, zato smo bili vedno prisiljeni svoje mesto iskati v razlikovanju od izdelkov največjih igralcev na trgu. Ob vstopu na trg tamponov v osemdesetih letih smo se denimo srečali z vrsto pravnih ovir, zato smo bili prisiljeni razviti svoje, inovativne izdelke. Mnoge rešitve smo tudi patentirali, obenem pa je tudi trg spoznal, da smo marsikaj naredili tehnično bolje in cenovno ugodneje,« pravi Šimnic Šolinceva.
V zadnjih letih pa so vse bolj tudi trajnostno naravnani in skrbijo, da njihovi izdelki dokazano koristijo zdravju. Od tod tudi uspeh Tosaminih tamponov – prisotni so namreč na vseh celinah, so pa tudi ključni globalni dobavitelj bombažnih vložkov. »Ja, konkurenca je velika, mi pa se tudi zaradi nje trudimo še bolj,« pravijo v Tosami, kjer kot zanimivost omenijo še dejstvo, da skoraj ne poznajo klasičnega marketinga, saj so v osnovi proizvajalec medicinskih pripomočkov. »Ti so neposredno povezani z zdravjem, ki pa je hkrati tudi ena od vrednot, ki smo se jim v podjetju zapisali. Prav zato je tudi tržna strategija naših izdelkov za intimno nego usmerjena v spodbujanje zdravih navad ter v izobraževanje o pomenu pravilne intimne nege za intimno zdravje in s tem za zdravje celega telesa,« sklene sogovornica.
Stoletnico, ki so jo praznovali leta 2023, so v Tosami želeli zaznamovati na način, ki bo nekaj vrnil družbi, zato so zagnali velik donacijsko-izobraževalni projekt, ki so ga poimenovali »ZA zdravje žensk«. V letu 2024 so ga še nadgradili.