»Računi so postali nepotreben papir«
V postojnskem start-upu Fin4Green, ki razvija aplikacijo za digitalne račune NoprintZ, želijo postati vodilni portal za digitalno interakcijo med trgovci in kupci.
Gašper Meden
Namen, ki jih pri tem vodi, je ohranitev okolja, zmanjšanje nepotrebnih stroškov, prihranek časa in sočasno vpeljava novega učinkovitega marketinškega kanala.
V Sloveniji se NoprintZ pozicionira kot prva aplikacija svoje vrste, ki pa je svojevrstna novost tudi v Evropi. Kot poudarja direktor Simon Kolenc, so globalno gledano sicer identificirali vsaj 30 aplikacij, ki nudijo podobne rešitve. »Seveda v ta sklop ne štejemo rešitev, ki omogočajo izključno skeniranje oziroma fotografiranje in shranjevanje računov, temveč da se računi ne tiskajo in se uporabniku posredujejo v elektronski obliki,« pojasnjuje. Izmed teh tridesetih aplikacij jih je velika večina na trgih ZDA, Avstralije in Južne Afrike. V Evropi so nekaj podobnih ponudnikov našli v skandinavskih državah in Veliki Britaniji. Med njimi so Flux, Storebox in Kivra. V primerjavi s sorodnimi aplikacijami po svetu je po besedah sogovornika njihova glavna prednost ta, da uporabniku ni treba trgovcu izdati svojega elektronskega naslova, saj zadostuje posebna koda. »Pri drugih aplikacijah namreč trgovci večinoma pošiljajo elektronske račune v obliki dokumenta PDF na elektronski naslov uporabnika. Za trgovce je tako velika prednost tudi ta, da lahko svoje oglase na računih ves čas prilagajajo oziroma ni fiksnih oglasov,« pojasnjuje.
»Poleg aplikacije za shranjevanje vseh računov se pozicioniramo tudi kot zelena, trajnostna rešitev. Je potrebno v tem času sploh še tiskati račune na papir, če imamo na voljo napredne zelene rešitve?« se sprašuje Simon Kolenc, direktor NoPrintZ. (Foto: Borut Birsa)
Kot drugo prednost izpostavlja plačilno agnostičnost. Večina omenjenih aplikacij je po njegovih ugotovitvah vezana na določeno banko ali določeno plačilno sredstvo, ki služi kot identifikator, kam naj se račun pošlje, kadar trgovcu ne sporočimo e-poštnega naslova. »Z uporabo aplikacije NoprintZ pa uporabnik lahko plača z gotovino in se identificira anonimno za prejem digitalnega računa s pomočjo osebne kode NoprintZ, ki je v aplikaciji, ali preko povezane kartice zvestobe s kodo NoprintZ.« Sočasno se lahko poveže z aplikacijo Flik Pay in pri plačilu s Flikom na prodajnem mestu samodejno prejme digitalni račun v NoprintZ (če trgovec to omogoča). Trenutno si prizadevajo še za povezovanje z drugimi mobilnimi denarnicami ter plačilnima karticama Mastercard in VISA.
Med trgovci najbolj zainteresirane »zero waste« trgovine
V Sloveniji nekaj večjih trgovcev svojim strankam že omogoča prejemanje digitalnih računov v lastno aplikacijo, vendar je to z vidika uporabnikov po mnenju Kolenca lahko precej neuporabno ali zamudno. »Če želi potrošnik prejemati digitalne račune, mora imeti naložene vse aplikacije trgovcev, ki to omogočajo. In če želi najti določen račun, mora biti prepričan, v kateri trgovini je opravil nakup, da ve, v kateri aplikaciji ga bo našel. Naša aplikacija pa omogoča shranjevanje čisto vseh računov, ki jih prejmemo v različnih trgovinah, pri frizerju, v restavracijah, z nakupom preko spleta,« pojasnjuje. NoprintZ danes izdaja račune uporabnikom v digitalni obliki iz že skoraj 50 različnih trgovin na 400 pripadajočih lokacijah v Sloveniji. »Glede na ponudbo že pokrivamo širok nabor trgovcev, tako da si zdaj prizadevamo pridobiti čim večje število trgovcev v posameznem segmentu, saj je raznolika ponudba za uporabnike, za katere vemo, da že nekaj časa niso več zvesti le enemu trgovcu, ključnega pomena,« ugotavlja sogovornik. Prednjačijo manjše prehrambne trgovine, ki so po njegovih opažanjih pri prilagajanju spremembam in uvajanju novosti vajene fleksibilnosti. Med temi izstopajo trgovine, ki si prizadevajo za ničelno stopnjo odpadkov, pri katerih je trajnost osnova njihovega delovanja. »Te si na vsakem koraku prizadevajo, da vplive na okolje v največji možni meri zmanjšujejo. Vsak prihranjen papirček za izdani račun veliko pomeni, kar se tudi odraža pri številu izdanih digitalnih računov in njihovih prizadevanjih, da čim več strank storitev dejansko koristi. Ponosni smo, da smo v letošnjem letu z njihovo pomočjo povezali slovensko transverzalo tovrstnih ponudnikov vse od Kopra do Murske Sobote.«
Poenostavljen pregled nad garancijami
V naboru sodelujočih trgovcev je pomemben tudi segment trgovin z oblačili, v katerih je predložitev računa v primeru zamenjave ali vračil izdelkov še posebej dobrodošla. Obenem so se digitalni računi izkazali kot dobrodošla posodobitev v procesu izdajanja računov za trgovce v bolj tehničnem segmentu oziroma s ponudbo izdelkov višjih vrednosti, saj tako strankam omogočajo urejen pregled nad garancijami. »Tako pri procesu uveljavljanja garancij kot vračil in menjav izdelkov vsi dobro vemo, da predloženi račun reši marsikatero zagato v trgovini, NoprintZ pa zagotavlja njihovo praktično in varno shranjevanje. Uvedba NoprintZ v proces izdajanja računov je za podjetja preprosta, s tem pa pridobijo številne prednosti,« je prepričan. To lahko po besedah Kolenca poleg prispevanja k bolj čistemu okolju za izdajatelje pomeni še bistveno manjše stroške poslovanja, poenostavitev prej omenjenih procesov v primeru garancij, vračil ali zamenjav izdelkov ter vzpostavitev dodatnega kanala za dvostransko komunikacijo z njihovimi strankami. »Poleg omenjenega veliko uporabnikov v aplikaciji shranjuje tudi račune, prejete v papirnati obliki pri trgovcih, ki se za korak digitalizacije žal še niso odločili. To opravijo preprosto s fotografiranjem računa in skeniranjem QR-kode na njem.« Ob tem Kolenc poudarja, da lahko NoprintZ kot prejemniki digitalnih računov uporabljajo tudi pravne osebe. »Kar nekaj podjetij to že s pridom uporablja, saj se računi ne izgubijo na poti med prejemnikom in računovodjem,« pojasnjuje.
V načrtu še naprej brezplačna uporaba, plačljive bodo napredne možnosti
Pri samem razvoju poslovnega modela so v NoprintZ po besedah Kolenca še na začetku in razvijajo blagovno znamko, funkcionalnosti aplikacije ter pridobivajo uporabnike na eni in izdajatelje računov na drugi strani. »Smo platforma, na kateri želimo na enem mestu združiti vse, kar je povezano z nakupovanjem, Na enem mestu je mišljeno v eni aplikaciji in ne da jih imamo na telefonu deset.« Aplikacija naj bi tako vsebovala vse račune, garancije, kartice zvestobe, kupone, kataloge, plačila, sklepanje zavarovanj ali podaljšanih garancij za kupljene izdelke. »Zato v tem trenutku financiramo razvoj in testiranje aplikacije s pomočjo sredstev, ki jih pridobimo na podlagi dopolnilnega programa iz sklopa Obzorje 2020 s strani SPIRIT Slovenija, MGRT in Evropskega sklada za regionalni razvoj. Sredstva pa smo v tem času pridobili tudi preko investitorja Bankart, ki skrbi za delovanje modernih plačilnih sredstev v državi in regiji,« je povedal sogovornik. Načrtujejo, da bodo osnovne storitve oziroma funkcionalnosti za uporabnike vedno brezplačne. Uporabniki oziroma prejemniki digitalnih računov bodo prejemali digitalne račune (torej račune, ki nikoli niso natisnjeni na prodajnem mestu, temveč jih blagajna pošlje neposredno v aplikacijo NoprintZ), ročno dodajali račune preko fotografiranja, izvažali ter delili svoje račune, shranjevali in uporabljali kartice zvestobe v aplikaciji ter uporabljali osnovne analitične preglede brezplačno. To velja tako za fizične kot tudi pravne osebe.
Napredne funkcionalnosti, ki jih bodo uporabniki lahko uporabljali po želji, pa bodo oblikovane v pakete. Na strani fizičnih oseb so to med drugim napredne analize potrošnje, shranjevanje drugih dokumentov, ki bi bili trajne narave in potencialno podvrženi arhivski zakonodaji, plačevanje prejetih računov preko aplikacije »z enim klikom« in digitalno podpisovanje dokumentov. Na strani pravnih oseb pa tudi podračuni zaposlenih, pri čemer bo omogočeno tudi odobravanje povrnitve stroškov s strani podjetja, večnivojski pregledi prejetih računov, arhivsko shranjevanje dokumentov in računov ter izvozi prejetih digitalnih računov neposredno v računovodske programe v obliki e-slog 2.0. »Na strani izdajateljev računov smo v fazi, ko storitev v celoti še omogočamo zastonj. Trgovci ali ponudniki storitev, ki v tem trenutku pristopijo k storitvi NoprintZ, nam ne plačajo ničesar za priklop in izdajanje računov. Ti trgovci bodo imeli to osnovno storitev izdajanja računov v digitalni obliki vedno brezplačno. Izdajatelji računov, ki se bodo pozneje priključili storitvi, pa bodo za priklop in nato za uporabo storitve digitalnih računov plačali nadomestilo,« pojasnjuje Kolenc.
Imajo pa trgovci že zdaj možnost uporabljati dodatne funkcionalnosti proti plačilu. Svoje kupce lahko na primer povprašajo, ali lahko ocenijo storitev oziroma podajo oceno o stopnji zadovoljstva. Na voljo jim bodo tudi dodatne funkcionalnosti, kot so digitalni kuponi, katalogi in garancije. Poleg omenjenih storitev bo aplikacija – popolnoma prostovoljno s strani uporabnika kot tudi trgovca ali ponudnika storitev, kot poudarja Kolenc – služila kot komunikacijski kanal med njimi. »Kupci bodo torej lahko ocenjevali trgovce, jim podali komentarje, ocene, hkrati bodo lahko trgovci svoje kupce povprašali za mnenje, jih obvestili, da so določeni izdelki odpoklicani in jim sporočili, naj jih vrnejo v zameno za vračilo kupnine. Te storitve bodo načeloma plačljive s strani ponudnikov storitev in bodo delovale tudi na način, da bodo recimo uporabniki prejeli neko nadomestilo ali nagrado za podane ocene. V aplikaciji bo možno tudi oglaševati izdelke, uporabniki pa bodo imeli možnost proti plačilu dobiti tudi različico brez oglasov.«
Dve muhi na en mah
V NoprintZ poudarjajo, da pri njih prodaja in marketing delujeta z roko v roki. Na eni strani se dogovarjajo s trgovci in obrtniki, da na svojih blagajnah omogočijo izdajanje digitalnih računov, na drugi pa skrbijo za rast števila novih uporabnikov. »Delujemo na način, da se z dodajanjem prodajnih mest sorazmerno poveča tudi naložba v oglaševanje. Ker smo na trgu še dokaj novi in neprepoznavni, veliko delamo na zavedanju in prepoznavnosti blagovne znamke,« pojasnjuje sogovornik. Prisotni so na različnih komunikacijskih kanalih, vse od spletnega oglaševanja preko oglaševanja na družbenih omrežjih do bolj tradicionalnih kanalov, kot sta tisk in televizija. »V večji meri izkoriščamo različne možnosti digitalnega oglaševanja, kjer uporabnik na preprost in hiter način naloži aplikacijo. Kanale izbiramo glede na ciljno skupino. Včasih nas kakšen kanal še posebej preseneti, kot so na primer vplivneži, ki so se pri nas izkazali za zelo učinkovite,« je zadovoljen Kolenc. Ob tem dodaja, da veliko pozornost posvečajo tudi vsebini. Urejajo tudi svoj blog, kjer vsebine prispevajo vsi zaposleni. »Velik izziv nam še vedno predstavlja oglaševanje neposredno na prodajnem mestu in motivacija prodajnega osebja, da stranko spomni na možnost izdaje digitalnega računa.«
Potrošniki lahko sami prispevajo k varovanju okolja
Za konec nas je zanimal še pogled podjetja na družbeno odgovornost in njihova usmerjenost. Sogovornik hitro pove, da jih družbena odgovornost spremlja praktično na vsakem koraku delovanja. »Razvijamo družbeno odgovorno aplikacijo, ki bo z množično uporabo imela velik vpliv na okolje. Na letni ravni se v Sloveniji natisne kar 29,2 kvadratnega kilometra računov. Če bi vsi Slovenci prejemali samo digitalne račune, bi skupaj dnevno prihranili 40 dreves, 67 sodčkov nafte, 42 tisoč litrov vode, 13 ton CO2 in 32 kilogramov zdravju škodljivih bisfenolov (BPA). Računi so praktično postali nepotreben papir. Nekateri trgovci se tega že dobro zavedajo in svojim strankam že izdajajo digitalne račune. Mi pa poskušamo k bolj odgovornemu ravnanju spodbuditi tudi čim več potrošnikov, saj lahko z digitalnimi računi tudi sami prispevajo k varovanju okolja in zmanjševanju nepotrebnih odpadkov,« pojasnjuje.
Hkrati Kolenc izraža zavedanje, da morajo biti tudi sami v zgled. »Upoštevamo vso zakonodajo in etična merila odgovorne hrambe podatkov, da nam bodo uporabniki lahko še naprej zaupali. V podjetju se vsako leto lotimo tudi kakšnega zelenega izziva. Lani smo imeli dan za eko spremembo, v sklopu katerega smo sodelavce povabili, da ta dan naredijo eno trajnostno spremembo, najsi bo to v vsakdanjem življenju ali pa se priključijo akciji pobiranja smeti.« Letos so sodelavcem postavili nov zeleni izziv, da poskušajo zmanjšati embalažo in v svojem gospodinjstvu nadomestiti vsaj tri stvari z bolj trajnostno rešitvijo. »Sploh ni tako preprosto, kot se sliši,« se nasmehne Kolenc.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, januar-februar 2022, #487-488. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.