»Če ne veš, kaj promoviraš, je bolje, da tega sploh ne počneš«
V luči žal vedno aktualnih finančnih prevar na družbenih omrežjih smo se z Marjo Milič, ustvarjalko finančnega podkasta Money-How, pogovarjali o vplivnežih in financah oziroma t. i. finfluencerjih.
Gašper Meden
Marja Milič je s svojim podkastom Money-How ne le veliko pripomogla k finančni pismenosti Slovencev, temveč se je povzpela v sam vrh najbolj poslušanih slovenskih podkastov. Zato sama še kako dobro pozna tudi področje t. i. finfluencerjev, o katerih bo govorila ta četrtek, 16. februarja 2023, na Dnevu vplivnostnega marketinga.
Se vam zdi, da finančni vplivneži pomagajo pri finančni pismenosti, kjer Slovenci praviloma ne blestimo?
Odvisno, lahko pomagajo pri finančni pismenosti, lahko pa naredijo še več škode. V prvi vrsti je pomembno, da vemo, zakaj nekomu sledimo. »Finfluencerstvo« se je precej razpaslo, zlasti med mladimi, ki niso okusili pravega borznega zloma ali resne korekcije na borzi ali pa tudi nimajo neke kilometrine, pogosto tudi sami nimajo urejenih financ. Prihod kriptovalut in sodoben način trgovanja je vse te stvari populariziral in ta svet je postal zelo dostopen. Finance so vse prej kot dolgočasne in to dokazujejo tudi zanimivo predstavljene vsebine finfluencerjev, ki so prilagojene na način, da te pritegne. Na TikToku imaš samo nekaj sekund časa, da pritegneš pozornost.
V svetu financ pa je pod črto ključno zaupanje. Zato je pomembno, da preverimo reference – kdo je oseba, ki ji sledimo in kakšne so njene izkušnje. Paziti se je treba takšnih, ki »jahajo« vroče zgodbe, prodajajo ali promovirajo neke »čudežno« donosne zgodbe, pa tudi takšnih, ki nimajo širine in »oglašujejo« en naložben razred, recimo plemenite kovine ali kriptovalute.
Tudi finfluencerji morajo biti finančno pismeni, za to pa ni dovolj, da preberemo eno ali dve knjigi. Svet financ se stalno spreminja in posodablja, zato moramo biti v stiku s trendi. Pomembno je, da se ne ukvarjamo samo z vročimi zgodbami, temveč da tudi predstavimo tiste suhoparne, manj seksi vsebine, kot so recimo zavarovanja, ki so pri zaščiti premoženja zelo pomembna.
Katero je trenutno najbolj priljubljeno družbeno omrežje finančnih vplivnežev in zakaj?
Največ finfluencerjev je na YouTubu, TikToku, Instragramu, Twitterju, verjetno tudi na Facebooku oziroma skupinah na Facebooku. Precej močni so tudi kanali na Redditu in Discordu. Vse skupaj je zelo odvisno od tega, koga želiš ciljati kot finfluencer. Če je tvoja ciljna skupina nad 50. letom starosti, je verjetno Facebook bolj primeren kot recimo TikTok. Mladi spremljajo finančne vsebine na različnih kanalih – ženske tovrstne vsebine bolj spremljajo na Instagramu, moški pa bolj na YouTubu in Twitterju.
Vsebino moramo v vsakem primeru ustrezno prilagoditi glede na omrežje. Na Instagramu se lažje »konzumira« slikovno instantna vsebina, na YouTubu pa lahko objavimo tudi kakšen malo bolj resen video daljše dolžine.
Upravljanje denarja ima tudi svojo temno stran – prevare. Kako velik problem po vaših opažanjih so prevaranti na družbenih omrežjih? Je Slovenija v tem pogledu kaj drugačna od tujih trgov?
Finančnih prevar je ogromno in zelo hitro lahko nasedemo. Veliko prevar je na Twitterju, YouTubu in Instagramu. Tudi prevaranti izkoriščajo vplivneže zato, da ti v njihovem imenu prodajajo neko zgodbo. Prevaranti točno vedno, kako vplivneža »prinesti naokoli«.
Na vplivneže se obračajo tudi resna podjetja iz finančne panoge. Čeprav so resna, pa to ne pomeni, da so njihovi produkti ustrezni za ciljno publiko, ki jo ima vplivnež.
Ključno za vplivneža je, da če ne veš, kaj promoviraš, da tega ne počneš. To prikazuje tudi aktualen primer treh slovenskih vplivnic, ki imajo skupaj skoraj 160 tisoč sledilcev. Promovirale so kriptoprevaro, zdaj pa se izgovarjajo, da kot laiki niso vedele, v kaj se podajajo in da so bile tudi same žrtve.
Takšne zgodbe smo videli že v preteklosti, ko so znani slovenski športniki in igralci promovirali prevare, pa tega sploh niso vedeli, dokler se ni vse skupaj sesulo kot hišica iz kart. Tudi v svetu vidimo veliko takšnih zgodb. Na sodišču se bosta denimo morala zagovarjati tudi manekenka Gisele Bündchen in njen nekdanji mož Tom Brady, ki sta promovirala prevaro FTX (bila pa sta tudi investitorja v tej zgodbi).
Resnega finfluencerstva pri nas po mojem mnenju nimamo. So sicer posamezniki, ki ustvarjajo določene vsebine, a glede na to, da na tem področju delujem že skoraj 20 let, bi svetovala previdnost.
Se pa tudi finfluencerjem tako kot drugim vplivnežem dogajajo vdori v profile in potem nagovarjanje k prevaram v njihovem imenu. Tudi sama sem bila zdaj že večkrat tarča takšnih napadalcev. Ključno je, da se hitro odzoveš in poskusiš čim prej blokirati »napadalca«.