»Najbolj me navdušuje odkrivanje novega«
Tako pravi Rod White, glavni direktor oblikovanja v podjetju TP Vision s sedežem v Amsterdamu, kjer razvijajo, oblikujejo in tržijo izdelke Philips TV & Sound.
Simona Kruhar Gaberšček
Z oblikovalcem smo se med drugim pogovarjali tudi o njegovi filozofiji evropskega oblikovanja, ki jo je vzpostavil v podjetju in temelji na štirih načelih.
Del multinacionalke Philips ste že več kot dve desetletji. Kaj vas še vedno najbolj navdušuje pri vašem delu?
Že dolgo časa oblikujem potrošniško elektroniko, v največji meri tisto, ki sodi v dnevne sobe domov, a svet se je skozi leta občutno spremenil. Potrebe uporabnikov po informacijah, komunikaciji in zabavi so ostale enake, toda način, kako ustvarjamo slikovno in zvočno izkušnjo, da navdušimo potrošnike, je povsem drugačen kot takrat, ko sem začel svojo oblikovalsko kariero. Odkrivanje novega je tisto, kar me najbolj navdušuje.
Trenutno ste glavni direktor oblikovanja v podjetju TP Vision, ki razvija in trži izdelke Philips TV & Sound. Kakšno je razmerje med TP Vision in družbo Philips? Ali pod okriljem TP Vision potrošniško elektroniko oblikujete le za Philips ali pa tudi za druge blagovne znamke?
Pred desetimi leti se je naša oblikovalska ekipa iz Philipsa preselila k TP Vision. TP Vision zdaj skrbi za oblikovanje že večinskega dela potrošniške elektronike pod blagovno znamko Philips. Kot oblikovalska ekipa sicer ostajamo v Amsterdamu in delujemo v skladu s filozofijo evropskega oblikovanja (European Design), ki smo jo uvedli pred nekaj leti. V tem mesecu (pogovarjala sva se na začetku maja, op. p.) se je naša oblikovalska ekipa preimenovala v A.D.O., kar je kratica za Amsterdam Design Office, torej za oblikovalsko pisarno s sedežem v Amsterdamu. S tem smo želeli sporočiti, da poleg tega, da ohranjamo svojo vlogo Philipsovega internega oddelka za oblikovanje pod okriljem TP Vision, oblikujemo tudi za druge blagovne znamke. To ne pomeni oblikovanja za konkurenčne blagovne znamke na področju potrošniške elektronike, temveč to, da bomo odslej delovali tudi na sorodnih proizvodnih področjih.
Oblikovalska ekipa, ki jo vodite, ustvarja »izkušnjo oblikovanja za potrošnike na vseh točkah dotika«, kot lahko preberemo na spletni strani TP Vision. Ali lahko razložite, kako se to dejstvo odraža v izdelkih, ki jih oblikujete? Kakšna je pravzaprav ta pot, ki vas pripelje do tako vseobsegajoče oblikovalske izkušnje za potrošnike?
Izhajamo iz korenin Philips Designa, pri čemer mora biti nakupna pot potrošnikov poenoten glas blagovne znamke, ki usmerja ljudi. Ustvarjati moramo prepoznavno, izjemno in dosledno izkušnjo od njihovega raziskovanja v trgovini in na spletu do odpiranja embalaže in uporabe izdelka. Kot oblikovalska ekipa prispevamo na vseh področjih te nakupne poti, da bi ostali zvesti blagovni znamki Philips.
Konkurenca v svetu potrošniške elektronike je izjemno ostra. Kako pomembno je oblikovanje kot konkurenčna prednost?
V glavnih kategorijah potrošniške elektronike so specifične značilnosti izdelka tiste, ki spodbujajo njegovo prodajo. Če izdelek danes nima zahtevanih značilnosti, je malo verjetno, da bo uspešen.
Blagovna znamka, cena in oblikovanje so še tri medsebojno povezane spremenljivke, ki vplivajo na nakupno vedenje. Oblikovanje je zelo pomembno tako za posamezen izdelek kot tudi čez čas za razvijanje dialoga s potrošniki, da blagovna znamka postane prepoznavna in zaupanja vredna.
Kako močno po vaših opažanjih potrošniki cenijo oblikovanje samo po sebi? Zdi se namreč, da na njihovo nakupno vedenje tudi pri potrošniški elektroniki še vedno najbolj vpliva cena izdelkov.
Svet se je navadil na fenomen črnega petka, kjer nizke cene v večji meri poganjajo nakupovanje kot pa blagovna znamka in specifične lastnosti izdelka.
To pomeni, da v običajnem vsakdanjem življenju obstaja jasna povezava s tem, koliko so ljudje pripravljeni plačati za določeno blagovno znamko iz ponudbe izdelkov. Velik del te pripravljenosti predstavlja pričakovanje, da bo blagovna znamka zagotovila ustrezno oblikovanje v skladu z vrednotami blagovne znamke. V primeru Philipsa naše očitno pozicioniranje evropskega oblikovanja, izraženo s kakovostno uporabo materialov, ki ustrezajo sodobnim domovom, postavlja visoko merilo, da zadostimo pričakovanjem potrošnikov, zaradi česar je naš dialog z njimi tudi nagrajen.
Philips je v svoji zgodovini prejel številne nagrade za oblikovanje. Nedavno ste pri TP Vision za izdelke blagovne znamke Philips osvojili kar štiri prestižne nagrade Red Dot, in sicer za televizorja Philips OLED+907 in Philips OLED+937, brezžične zvočnike Philips Fidelio ter športne slušalke Philips Bluetooth. Kakšen je vaš pogled na tovrstne nagrade? Kaj pomenijo za vaše podjetje in ne nazadnje tudi za oblikovalce same?
Letos smo poleg štirih nagrad Red Dot dobili tudi štiri nagrade iF za produktno oblikovanje. Svetovna oblikovalska skupnost se vsako leto veseli priznanja svojega dela in lahko bi rekel, da je to vrhunec na oblikovalskem kolendarju. Vrednost teh nagrad je tudi v tem, da se lahko naše podjetje nanje sklicuje kot na stične marketinške točke, ki dokazujejo našo verodostojnost.
Oblikovalčevi skici za televizor OLED in športne slušalke blagovne znamke Philips.
Kot ste že povedali, ste kot glavni direktor za oblikovanje vzpostavili temelje za t. i. filozofijo evropskega oblikovanja (European Design Philosophy) za izdelke Philips TV & Sound. Kaj vas je vodilo pri snovanju takšne filozofije in kaj dejansko pomeni?
Ko smo vzpostavili TP Vision, se je jasno pokazalo, da smo dobili priložnost, da natančno opredelimo, kdo in kaj smo. Philips je edinstveno pozicioniran kot enotna globalna evropska znamka. Kot skupina evropskih oblikovalcev, ki izhajamo iz Philipsove dediščine, smo morali jasno izraziti svoje stališče.
Naša štiri načela nas tako geografsko kot tudi estetsko jasno umeščajo kot oblikovalsko silnico, ki ima korenine v Amsterdamu. Prvo načelo je jasna in informativna oblika, torej manifestacija uporabniške izkušnje v izdelku. Drugo načelo, ki mu sledimo, je nič odvečnih detajlov; še vedno velja »manj je več«. Naslednje načelo je inovativna uporaba materialov, ki nam prinaša pomembno diferenciacijo, in zadnje dodelava podrobnosti, saj želimo potrošnike prepričati z našo vrhunskimi industrijskimi veščinami.
Da bi svojim izdelkom še povečali vrednost, ste se partnersko povezali z različnimi blagovnimi znamkami, kot so Bowers & Wilkins, britansko podjetje, ki proizvaja potrošniške in profesionalne zvočnike in slušalke, Kvadrat, danski proizvajalec dizajnerskega tekstila, in Muirhead, britanski proizvajalec visokokakovostnega usnja. Zakaj je za Philips TV & Sound z oblikovalskega vidika pomemben razvoj novih partnerstev?
Philips je demokratična blagovna znamka, ki ponuja izdelke, ki jih ljudje potrebujejo in želijo. Z uvedbo filozofije evropskega oblikovanja smo spoznali, da želimo razširiti svoj prostor in sodelovati tudi z drugimi evropskimi blagovnimi znamkami. To nam je dalo priložnost, da izrazimo svojo težnjo po nadgradnji našega položaja, in sicer z najboljšimi partnerji na področju zvoka in materialov, kot sta Kvadrat in Muirhead, s katerimi si delimo enake vrednote evropskega oblikovanja.
Usnjeno sedežno pohištvo je zasnoval v sodelovanju s škotsko blagovno znamko Muirhead.
Kavč je oblazinjen s tkanino blagovne znamke Kvadrat. Philips TV & Sound prav tako sodeluje s to blagovno znamko pri svojih zvočnikih.
Kako pa se evropsko oblikovanje na splošno razlikuje od na primer azijskega, od koder prihaja veliko vaših tekmecev, ali pa od ameriškega? Bi lahko rekli, da ima evropsko oblikovanje določene specifične lastnosti, po katerih ga lahko prepoznamo?
V končni fazi ni enotne evropske perspektive. Že Milano, Stockholm, Budimpešta in Amsterdam se po oblikovalski plati razlikujejo med seboj. Na splošno pa obstaja evropski pogled na finese, obrtniške veščine in dolgoživost, kar je mogoče videti v prometu, nosljivih napravah in tehnologiji. Svet je majhen in veliko je navzkrižnega »oplajanja«. Večino časa sem se o produktnem oblikovanju izobraževal v Tokiu in prepričan sem, da tudi tam in v drugih delih sveta obstajajo osnovne vrednote evropskega oblikovanja, čeprav v drugih oblikah. Naša priložnost je v tem, da svoje razumevanje evropskega oblikovanja uporabimo na način, ki ustvarja prostor za našo blagovno znamko.
Kot oblikovalec ste verjetno vedno na tekočem s trenutnimi trendi na področju potrošniške elektronike. Bi jih lahko nekaj izpostavili?
Zadnji dve leti sta močno spremenili način potrošnje digitalnih vsebin. To, da smo veliko časa preživljali doma, je v marsikaterem primeru pomenilo boljše pogoje za delo in tudi za sprostitev, tako da se je pojavila potreba po boljših izdelkih za opravljanje videoklicev kot tudi po delovnih mizah ter napravah za igranje računalniških iger in zabavo za celotno družino. Kljub temu si ljudje niso želeli, da bi bili njihovi domovi videti kot pisarne, zato je eden od trendov tudi to, da so se proizvajalci potrošniške elektronike osredotočili na oblikovanje izdelkov, ki se bodo v skladu s tem lažje zlili s sodobnimi domovi.
Drugi ključni trend, ki ga opažamo, pa je raven družbenega diskurza in povečana zavest o potrebi po bolj trajnostnem načinu življenja. V tem zgodovinskem obdobju, v katerem živimo, bo prišlo do velikega premika v načinu izdelave, dobave in delovanja izdelkov, ki bodo po uporabi reciklirani, da bi bili manj škodljivi za okolje.
Eden od trendov, ki ga sama opažam vsaj pri televizorjih, je, da ti postajajo čedalje tanjši, kot slike na steni, in s tem pomemben del notranjega oblikovanja sodobnih domov. Kako bo videti prihodnost oblikovanja televizorjev? Kaj bo naslednja »velika stvar«, ki nas čaka na tem področju?
Tekma za najtanjše televizorje z zaslonom brez robov se je bolj ali manj končala s tehnologijo OLED, ki ponuja ozke dimenzije z neverjetno sliko. V našem primeru je to Ambilight, ki omogoča, da vsebina nemoteno teče z zaslona na steno, s čimer se gledalčeva izkušnja še izboljša.
Velikosti zaslona se še naprej povečujejo in z vse več vsebinami ločljivosti 8K bo nekaj povsem običajnega, da boste imeli v dnevni sobi 80- ali 90-palčni televizor. To bo od ljudi zahtevalo razmislek o tem, kako se zaslon prilega domu, zato se bo verjetno povečalo število televizorjev, pritrjenih na steno, s slikami ohranjevalnika zaslona, ki tako dobiva nov namen, ko televizor ni v celoti prižgan.
Tako veliki zasloni bodo spodbudili večja pričakovanja ljudi ne samo pri kakovosti slike, temveč tudi pri kakovosti zvoka. Mi že danes v sodelovanju z Bowers & Wilkinsom, našim partnerjem na področju zvoka, prinašamo vrhunec televizijskega zvoka. V pričakovanju večjih stenskih zaslonov si predstavljamo, da bo na voljo več različnih zvočnih rešitev, ki bodo ustrezale potrebam lastnikom sodobnih domov.
V njegovem stanovanju je seveda televizor blagovne znamke Philips, prav tako tudi zvočniki.
Rod White je na umetniški šoli v Edinburghu (Edinburgh Art College) diplomiral iz oblikovanja pohištva, svojo kariero pa je začel v Tokiu, kjer je med letoma 1991 in 1995 delal za Toshibo Design. Naslednjih petnajst let je delal za Philips Design v različnih kategorijah potrošniške elektronike, razpet med Eindhovnom, Dunajem, Singapurjem in Amsterdamom. Od leta 2012 vodi oblikovalsko ekipo podjetja TP Vision, ki trži izdelke Philips TV & Sound, kot so televizorji, monitorji in zvočni izdelki pod blagovno znamko Philips. Pri tem skrbi za ravnovesje med evropskim design thinkingom in azijskimi tehnikami hitre izdelave.
Ustvaril je notranjo filozofijo podjetja, ki temelji na štirih oblikovalskih načelih z namenom, da bi še bolj poudaril osredotočenost na resnične potrebe uporabnikov – in ne na industrijo samo. Kot pravi, njegove oblikovalske vrednote temeljijo na opazovanju in prevajanju bodočih estetskih uličnih trendov v izvedljive rešitve. Pri tem sodeluje z najboljšimi možnimi partnerji in si vedno prizadeva za globalno perspektivo.
Rod White je sam oblikoval pohištvo v svojem stanovanju.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, junij 2022, #492. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.