gž
Intervju

»Odgovorne blagovne znamke ustvarjam že več kot desetletje«

Z oblikovalcem Gregorjem Žakljem smo se pogovarjali o trendih na področju oblikovanja. Tudi o trajnosti, za katero pravi, da tega izraza ne uporablja (več).

O trajnosti se ogromno govori na vseh področjih, verjetno tudi na področju oblikovanja. Zakaj se vam zdi pomembno, da sodelujete pri projektih, ki delajo nekaj dobrega za naravo in trajnostni razvoj?

Najprej moramo jasno opredeliti, kaj sploh pomeni trajnost. Od trenutka, ko je ta beseda vstopila v svet oglaševanja, je njen pomen postopoma razvodenel. Trajnost ima tri zelo jasne ključne stebre: vpliv na družbo, vpliv na lokalno ekonomijo in vpliv na okolje.

Vpliv na okolje je le ena od treh dimenzij trajnosti, kar pomeni, da je trajnost izjemno zahtevna naloga. Veliko se govori in osredotoča zgolj na okoljsko komponento, a to še zdaleč ni trajnost – to je kvečjemu ekološka ozaveščenost. Potrebno se je zavedati, da je beseda trajnost postala zgolj še ena od besed, ujetih v past zelenega zavajanja.

Zaradi tega besede »trajnost« ne uporabljam več. Namesto nje govorim o »odgovornosti«. Ustvarjamo odgovorne posameznike, ki gradijo »zdrave blagovne znamke«. To izražanje je bolj razumljivo – odgovornost in zdravje nas spremljata že od otroštva. Predstavljam si, da bo marketing zelo težko popačil ta izraz.

Za velike korporacije trajnost ni izvedljiva, to vedo, zato odgovornost prelagajo na potrošnike. Brez velikih sprememb pri njih potrošniki ne moremo hitro vplivati na spremembe, kar časovno pomen, da smo na poti v katastrofo. Preprosto povedano, v trajnosti ni prostora za korporacije. Toda kljub temu ni vse črno: za manjše proizvajalce je trajnost nekaj samoumevnega. Zanje ni to nič novega: tako so jih učili in polagali znanje iz generacije v generacijo. Vsak odgovoren projekt, ki ga izpeljem z njimi, je moja osebna zmaga, ker verjamem, da je to tisti moj mali prispevek k spremembam.

Kako so sicer v oblikovanju na splošno prisotni trendi trajnosti in ali bi rekli, da je to tudi prihodnost oblikovanja?

Gre za etiko – nekaj, kar se je v današnjem času nekoliko izgubilo. Etično oblikovanje temelji na notranjih vrednotah in moralnih standardih ter vključuje presojo o tem, kaj je prav. V tem procesu ima ključno vlogo oblikovalec – v pravem pomenu besede »oblikovanje«, ki bi ga pri nas lahko prevedli kot »načrtovanje«. Načrtujemo izdelek ali storitev v skladu z lastnim moralnim kompasom. Če je ta naravnan pravilno, bo tudi končni izdelek odražal pravilne vrednote.

Kako se sami odzivate na te trende in kakšni so največji izzivi pri tem?

Trendi so nekaj, kar se vzpostavi z upanjem, da bo mlajše občinstvo sledilo določenim smernicam. Na ta način je včasih najlažje premakniit cele generacije – dober primer tega je »second-hand«, kar je pomembna zmaga. Odgovorne blagovne znamke ustvarjam že več kot desetletje, takrat se o tem še ni veliko govorilo. To počnem iz lastne odgovornosti in odgovornosti do svojih naročnikov – to lahko pripišem vzgoji. Pri svojem ustvarjanju zgolj iščem rešitve, ki so najbolj primerne za vsak posamezen projekt in nikakor trende.

Ali si v skladu s tem tudi sami izbirate naročnike, s katerimi delate, ali še vedno sledite logiki »dobro oblikovanje je za dobre naročnike«?

Dobro oblikovanje je za dobre naročnike, je moj slogan, ki sem ga zapisal že pred leti in je še vedno na vsakem izdanem račun. Plačan račun pa je zmagoslavje naše obrti – znak, da je bil trud cenjen in delo uspešno opravljeno.

Za konec vas prosim, da izpostavite še kakšnega od svojih projektov zadnjega časa. Kaj počnete?

Za Bistro Maha, moj najljubši bistro, sem zasnoval spletno stran, to pa je le del širše zgodbe, ki jo soustvarjamo. Maha ni zgolj bistro – je mednarodna klinika za sodobno integrativno medicino in zobozdravstvo pod vodstvom dr. Perka. Prehrana je ključna za zdravje in ta mora biti sveža, lokalna, trajnostna ter seveda okusna. Ta pomemben segment odlično vodi Erik Božič. Skupaj s fotografom Lovrom Rozino smo na spletni strani ujeli bistvo bistroja, sam pa se veselim prihajajočih delavnic in znanja o zdravi prehrani, ki se ji zadnje čase veliko posvečam.

maha

Povsem druga zgodba se skriva za blagovno znamko Hello Universe. Začeli smo s tistim delom hotelske izkušnje, ki je pogosto spregledan – hotelsko kozmetiko višjega razreda. Osebno me najbolj navdušujeta netoksičnost in čistost izdelkov, ki jih razvijamo, in to, da vsi odnesemo del tega občutka domov. Trenutno skupaj s Petro Marinko raziskujemo širše možnosti uporabe trajnostnih materialov in oblačil, kot sta konoplja in lan. Z navdušenjem spremljam, kam nas bo ta pot še popeljala.

hello universe1

hello universe2

Intervju

Monique Zytnik
05. 10. 2024

Umetna inteligenca je lahko izjemno koristno orodje tudi, ko gre za interno komuniciranje…

Trenutno je v ospredju generativna umetna inteligenca. Nedavna Gertnerjeva študija je razkrila, da se 94 odstotkov vodij komuniciranja z vsega sveta…

zz
05. 10. 2024

Pum Lefebure, soustanoviteljica oblikovalske agencije Design Army iz Washingtona, bo…

Naročniki, ki jih izberete danes, postavijo temelje za tiste, ki jih boste dobili jutri. Ne gre za to, kdo lahko plača, gre za to, kdo vam bo…

Gabrijela Cojzer in Mateja Črešnar
01. 10. 2024

Pred vrati je Dan PR, namenjen letnemu pregledu novosti, trendov in dobrih praks na…

V zadnjem letu je slovensko komunikacijsko sfero najbolj zaznamovala rast digitalne vključenosti in vpliv družbenih omrežij na oblikovanje javnega…

Naši avtorji