bla
Intervju

»Takšna priložnost se pojavi na 10 do 15 let«

Bo splet 3.0 res decentralizacija interneta ali gre le za mit? Nejc Lepen, direktor razvojnega oddelka v iPROM-u, je na 09Diggitu razkril svojo vizijo razvoja interneta in pravil igre v nastajajočem digitalnem okolju.

Z njim smo se pogovarjali tudi o tem, kaj prinaša splet 3.0 za družbena omrežja, kako se bomo v tem pogledu izobrazili uporabniki in ne nazadnje kaj bo oziroma bi morala storiti marketinška panoga.

Kakšno razliko v primerjavi s sedanjostjo splet 3.0 prinaša za oglaševalce?

Splet 3.0 kot naslednja evolucijska stopnja interneta prinaša povsem nove koncepte in priložnosti za interakcijo med oglaševalci in potrošniki. Če je splet 1.0 veljal za statični splet (spletne strani, spletne trgovine, forumi ipd.), splet 2.0 za dinamični splet (družbena omrežja, aplikacije, pretočne vsebine ipd.), splet 3.0 izpostavlja predvsem vrednost za uporabnika (t. i. web of value), decentralizacijo podatkov, večjo transparentnost ter nove načine interakcije med potrošnikom, oglaševalcem in medijem.

Za oglaševalce so našteti elementi spleta 3.0 enkratna in edinstvena priložnost. Menim, da gre za edinstveno prelomnico, ki se pojavi približno na deset do petnajst let ter podjetjem in blagovnim znamkam ponuja možnost, da z obstoječimi in potencialnimi potrošniki vzpostavijo komunikacijo in odnos na povsem nov način. Prvi aplikacijski zametki, ki jih lahko že vidimo na tem področju, sta DAAP (t. i. decentralized application) in nagrajevanje interakcije s tokenizacijo. Na področju digitalnega oglaševanja pa zagotovo najbolj pomemben prispevek spleta 3.0 predstavljajo zaščita z oglaševanjem in analitiko pridobljenih podatkov pred tekmeci, pametna raba podatkov in na splošno večja podatkovna transparentnost.

Z novimi pristopi lahko oglaševalci že danes bolj učinkovito izvajajo svoje oglaševalske strategije ter podpirajo in zavarujejo lastno ustvarjalnost na področju trženja. Lahko se tudi odmikajo od okvirov oglaševanja znotraj ograjenih vrtov tehnoloških velikanov in že danes odločno stopijo korak pred konkurenco.

Kako se bo spletu 3.0 moral prilagajati marketing?

Najtežje in najpomembnejše bo prilagajanje na področjih zasebnosti uporabnika in transparentnosti. To je ključen vidik evolucije spleta 3.0. Na še vedno aktualnem spletu 2.0 je na nek način prišlo do velike centralizacije spleta, kjer prevladujejo tehnološki velikani (tehnološka podjetja FAANG), ki imajo v rokah škarje in platno. Poenostavljeno povedano imajo popoln nadzor nad podatki oglaševalca in podatki potrošnika. To je seveda nekako v nasprotju z osnovno filozofijo interneta in predvsem koncepta spleta 3.0.

Cilj spleta 3.0 je decentralizirati najboljše, kar ponuja splet 2.0. Na področju digitalnega oglaševanja se je kot odgovor na centralizacijo že pred desetletjem začel razvijati protokol OpenRTB, ki je v digitalno oglaševanje vnesel transparentnost, spletnim založnikom pa zagotovil neodvisno monetizacijo oglasnega prostora. Decentralizirani protokoli pomagajo oglaševalcem vzpostaviti infrastrukturo, s katero lahko zaščitijo lastne konkurenčne prednosti, temelječe na lastnih podatkih, ki jih zajemajo z oglaševanjem in analitiko. V iPROM-u v ta namen razvijamo t. i. tehnološke rešitve za upravljanje z lastnimi podatki – Private DMP (Private Data Management Platform). Z njimi so naši naročniki na področju digitalnega oglaševanja že danes v močni konkurenčni prednosti in si obenem gradijo trdne temelje za prihodnost.

Kaj si lahko s spletom 3.0 obetajo platforme družbenih omrežij?

Tudi na področju družbenih omrežij je velika težnja po decentralizaciji, transparentnosti in spoštovanju zasebnosti uporabnikov. Govorimo torej o tem, da družbena omrežja niso v lasti enega monopolnega podjetja, ki ima sam popoln nadzor nad podatki uporabnikov. Zametki alternativnih družbenih medijev v spletu 3.0 nakazujejo, da bi bila ta organizirana po principu DAO (t. i. decentralized autonomous organization), strežniki in podatki morajo biti distribuirani, predvsem pa je pomembno, da imajo uporabniki več svobode in nadzora nad vsebino, pri čemer vsebina ostaja last uporabnikov.

Kam bo splet 3.0 prinesel največjo revolucijo?

Tehnologije spleta 3.0 prinašajo največjo revolucijo na področju decentralizacije podatkov, uporabe kriptovalut in protokolov t. i. odprtega interneta (open internet), kar vnaša tudi novosti in inovacije na področju digitalnega oglaševanja. Novi digitalni koncepti, poslovni modeli z mediji in povsem nova stopnja interaktivnosti digitalnega oglaševanja bodo povzročili velike spremembe prav v vseh panogah. Tudi najbolj tradicionalne panoge, kot je finančna industrija, pri tem ne bodo izjema, kar se že jasno kaže z razcvetom uporabe kriptovalut ter tehnologij DeFi. Zavedati pa se moramo, da se bo z izobrazbo in ozaveščanjem uporabnikov spremenilo tudi njihovo vedenje. V prihodnosti se bodo zavedali svoje vloge pri izgradnji spleta 3.0 in vrednosti lastnih podatkov oziroma digitalnega odtisa, v zameno za katerega bodo pričakovali nekaj več kot le kanček dopamina, ki ga dobijo zdaj predvsem z uporabo družbenih medijev.

493-494

Naroči se na revijo MM in prihrani do 30%!

Intervju

almas
13. 08. 2022

Eden od večjih izzivov, s katerimi se je Svetlana Almaš, direktorica marketinga in…

»Pogosto ljudje na korporacije gledajo kot na dinozavre, okostenele strukture, ki le počasi sledijo spremembam, a realnost je, vsaj pri nas, zelo…

zadravec
12. 08. 2022

Poslovni svetovalec Domen Zadravec nam je v intervjuju za MM zaupal, kako je sodelovati z…

Pri vsakem hitro rastočem, uspešnem podjetju gre za enkratno kombinacijo dejavnikov, kot so znanje, inovativnost, strast, vizionarstvo, podjetnost in…

peter scott
03. 08. 2022

Peter Scott, podpredsednik novih medijev in inovacij v družbi Warner Bros. Discovery,…

Kot medij moraš razumeti, kaj navijači pričakujejo od tebe in jim to tudi ponuditi. Nekateri želijo vsebine gledati na telefonu, drugi na televiziji…

Naši avtorji