jbm
Kolumne

Blef je vedno bolj seksi – UI tudi

»Od novembra do 2022, po razmahu ChatGPT-ja, je UI postal najbolj seksi sodelavec, omogoča pa več blefa kot roboti, ki izpolnjujejo spletne ankete,« piše MM-ova kolumnistka Janja Božič Marolt.

Razlika med blefom v preteklosti in sedanjosti, med včeraj in danes, je v tehnoloških vedno bolj bliskovito hitro se razvijajočih pripomočkih, vsadkih, podaljških in zaželenih podobah, ki si jih posamezniki soustvarjajo in samoustvarjajo v virtualnem svetu tako zase kot zasebne podobe in znamke kot tudi za svoje korporativne in produktne znamke. Nekaterim uspe blefirati dlje časa, drugim spodrsne pri prvem koraku. Imam občutek, da ima blef pri produktnih ali korporativnih znamkah krajšo življenjsko dobo kot pri ljudeh. Občutki sicer varajo, vemo iz fizike.

Izjemno bister, uspešen, znan, močan, vpliven, za mnoge razvpit osebek moškega spola, brez katerega naj se v polpretekli zgodovini, vključno z osamosvajanjem Slovenije, ne bi zgodilo nič pomembnega v slovenski družbi na splošno, kaj šele v gospodarstvu, da v politiki niti ne omenjam, je bil v študentskih letih tudi anketar. Naključje, ali pa radovednost in vedoželjnost, ne nazadnje pa tudi potreba po zaslužku sta naju pripeljala do srečanja in delovanja pri istem projektu. Za Studio marketing Delo smo/sva za Meblo anketirala, zbirala podatke o trgu in potrošniku z metodo osebnega anketiranja tudi v Zagrebu in Beogradu.

Bogate in nepozabne, neponovljive etnografske, doživljajske izkušnje, ki bi jih priporočila vsakomur. V realnem svetu, kakršen koli je že, se doživetja zgodijo v predvidljivih in še pogosteje v nepredvidljivih okoliščinah, imajo tudi stik z naravo, infrastrukturo, z ljudmi vseh vrst in značajev, doživetja imajo vonj, okus in posledično lahko še priokus.

Raziskava je bila, tudi ko jo gledam za desetletja nazaj, vrhunsko zasnovana. Od zasnove do izvedbe pa je bila tedaj danes nepredstavljivo dolga časovnica, ocenjujem, da najmanj nekaj mesecev, če ne celega pol leta. Vendarle pa smo morali poanketirati v nekaj dneh tudi po nekaj deset anket na dan. Življenjsko lekcijo sem dobila že prvega dne.

Po natančno izdelanih navodilih, strokovno zasnovanih, s ciljem pridobiti k sodelovanju anketirance, ki tvorijo reprezentativen vzorec in posledično sprejemanje tedaj verjetno manj tveganih pa vendarle poslovnih odločitev, ki vodijo k uspehu, sem se prebijala po ulicah do hiš in stanovanj in le s težavo sem do poznega večera uspela opraviti zadostno število anket z ljudmi iz načrtovanega vzorca.

Izčrpana, dobesedno izžeta od prehojenih kilometrov, ostajanja pred v prazno zvonečimi zvonci in zaprtimi vrati, kar se da prijaznimi nagovori, predolgo trajajočimi anketami, v anketirance in njihove probleme vživetimi pogovori, sem se pozno zvečer z zadnjimi močmi pridružila ekipi preostalih anketarjev vsa ponosna, da pa mi je le uspelo.

Ni uspelo vsem. Izjemno bistremu je že dopoldne. Razkril mi je umetnost svojega početja. Narediš nekaj anket, vse ti je takoj jasno, se dobiš s prijatelji, jim plačaš pivo, naročiš, kaj naj odgovarjajo, in v urici, dveh je v prijetni družbi, z veliko smeha in zabave, brez problema izpolnjena dnevna kvota. Ali je šefici raziskave uspelo prepoznati ponarejene ankete ali ne, ne bom vedela nikoli. Vem pa, da so bili rezultati koristno uporabljeni in da tisti izjemno bister ni raziskovalec, jaz pa sem.

Danes malodane nimamo več skrbi s ponarejenimi anketami na terenu, saj jih nove tehnologije, vgrajene v tablične računalnike, onemogočajo ali vsaj preprečujejo. V svetovni raziskovalni industriji, kot v vseh drugih panogah, postaja poseben izziv umetna inteligenca, eno največjih in najboljših pomagal v moji karieri zagotovo. Od novembra do 2022, po razmahu ChatGPT-ja, je UI postal najbolj seksi sodelavec, omogoča pa več blefa kot roboti, ki izpolnjujejo spletne ankete. Umetna inteligenca je še kako koristna, le človek je tisti, ki jo s svojo bistrostjo in prodajnimi spretnostmi lahko zlorabi tudi na področju trženjskih raziskav. Ta hip ostaja vsaj med deset in dvajset odstotkov nedovršenosti na različnih stopnjah raziskovalnega procesa. Temu pritrjujejo tudi vodilni uporabniki raziskav v svetu, največje znamke, kot so Coca-Cola, Reckit Benckiser, Microsoft, Philips.

Raziskovalci trgov in porabnikov smo in moramo biti ne samo v koraku s časom in tehnologijo, domišljamo si, da oboje čim pogosteje prehitevamo. Imamo pa res zavidljivo odlično domišljijo, kajne, si boste rekli. Pa ne gre za domišljijo, saj ga ni izdelka ali storitve, ki bi uspel, če ne bi bil po meri porabnika, poslovnega ali zasebnega. S premišljenimi raziskovalnimi načrti, s prepletom raziskovalnih metod, vključno z meta podatki, trende, družbe in trge soustvarjamo.

Vseskozi in ves čas vključevanje novih tehnologij v trženjske raziskave sploh nikoli ni bilo vprašanje niti verodostojnih niti seksi raziskovalcev. Uporabnost izsledkov, etika in zaupanje pa sta vedno na strani samo enih. Res mi je žal za tiste druge.

Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, oktober 2023, #508. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

Monika Zajc
30. 11. 2024

Na naslovnici MM #521 je Monika Zajc, ki je pred letom dni prevzela vodenje digitalne…

Že od mladosti si vedno znova ponavljam: če sem dovolj pogumna, da začnem, sem dovolj pogumna, da uspem. Imam zelo enostavno strategijo, ki je vsaj v…

Hana Souček Martinc
30. 11. 2024

3. decembra bomo praznovali »ta veseli dan kulture«, mi pa smo se s Hano Souček Martinc…

»Kulturni projekti pogosto zahtevajo posebne pristope, ki vključujejo poudarjanje osebnega in estetskega vpliva. Ta vrsta komuniciranja se osredotoča…

Življenje z znaMMkami
25. 11. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Najljubši oglaševalski slogan je: »Kaj bi mi brez domišljija.«

Naši avtorji