Kako oživiti slovenski turizem?
Ena od najbolj prizadetih panog v gospodarstvu se pripravlja na prebujanje. Vendar je utrujena od vseh teh mesecev nejasnosti in čakanja. Kje in kako lahko marketing pri tem pokaže svoje mišice?
Urša Mivšek Sitar
REDEFINICIJA TURIZMA
Turizem se je redefiniral, ker smo se redefinirali turisti znotraj redefiniranega sveta. Razumevanje turizma je zaradi osredotočenosti na ponudbo znotraj države tako postalo širše – zdaj ga vidimo tudi kot popoldanski sprehod v domačem kraju, večerjo v sosednji regiji ali pa aktivno preživljanje prostega časa z družino. Poleg sprememb na področju definicije pa se turizem sooča še z vrsto drugih sprememb, ki jih je treba vzeti v zakup pri ponovnem zagonu.
STRESNI TEST
Pandemija covida-19 je na nek način predstavljala dejanski stresni test za celotno turistično panogo – od turističnih destinacij, namestitvenih, kulinaričnih in sprostitvenih ponudnikov, ustvarjalcev doživetij, ponudnikov preživljanja prostega časa in turističnih agencij do vseh preostalih. In ne nazadnje ta test preverja kondicijo akterjev tudi v vseh drugih panogah, ki smo s turizmom povezani na kakršen koli način – tudi v marketingu in prodaji. Vsi skupaj smo se iz tega stresnega testa ogromno naučili in prepričana sem, da bomo želeli in znali to dragoceno znanje in izkušnje uporabiti za odličnost v prihodnosti.
NESTABILNOST JE NOVA STABILNOST
Na področju marketinga v turizmu edino stalnico predstavlja nestabilnost, ki zahteva vitko delovanje in ustvarjanje inovativnih in iznajdljivih strategij ter zgodb. In tukaj je za marketing ključno vprašanje, kako hitro in pragmatično prilagajati pripravljene rešitve, kako vnaprej predvidevati določene elemente zunanjega okolja, v katerem nastaja marketinška kampanja, in kako poiskati najbolj učinkovite rešitve. Sploh so te dileme izredno zapletene, saj se ne moremo več opirati na pretekle podatke in koncepte, temveč moramo izumljati nove pristope za novo realnost, ki pa nam je v resnici še povsem nepoznana.
IZZIVI POVEZOVANJA
Marketing, prodaja in operativa. V prvi vrsti povezovanje pomeni sodelovanje med marketingom in prodajo ter operativo na način, ki močno presega koncepte, ki so se pri nekaterih ponudnikih začeli razvijati že pred covidom-19. Večstransko soustvarjanje ponudbe za goste je edina smer, ki bo omogočila oživitev turizma. Spopadanje z odnosi med posameznimi oddelki mora pripeljati do enotne poslovne usmerjenosti v gosta. V ospredju nismo več mi kot ponudniki, temveč gosti, ki jim moramo znati prisluhniti in se jim približati z ustrezno prilagojeno ponudbo.
Prenos odličnih praks. Ker se vse dogaja izredno hitro in ker na novo realnost v resnici ni nihče dobro pripravljen, moramo (tudi v marketingu) spremljati dnevno dogajanje in izredno hitro prenesti dobre prakse v svoje delovanje.
Povezovanje v več smeri. Izredno velik premik v delovanju se je zgodil na področju povezovanja med posameznim turističnim ponudnikom in lokalnim okoljem, s čimer se pospešeno ustvarja trajnostna naravnanost slovenskega turizma. Okrepile pa so se tudi druge vrste povezav – sodelovanje med (konkurenčnimi) ponudniki, sodelovanje z različnimi organizacijami ter sodelovanje s ponudniki iz drugih panog.
DIGITALIZACIJA
Vsi turistični ponudniki so svojo energijo začeli usmerjati tudi na področje digitalizacije, kjer se glede na novo realnost sedanjosti in prihodnosti analizira in znova opredeljuje nakupne poti gostov. Vzpostavljanje in ohranjanje dolgoročnega odnosa s (potencialnimi) gosti je zagotovo eden od ključnih ciljev marketinškega delovanja. Ponekod se je digitalizacija začela izvajati pri osnovah, ponekod pa ponudniki razvijajo povsem nove napredne digitalne izkušnje. Veliko lažje pa je spremembe vpeljevati tam, kjer so bile osnove postavljene že pred pandemijo, čeprav so nekateri ponudniki uspeli spremeniti svoje poslovne, prodajne in marketinške modele s svetlobno hitrostjo. Še vedno pa se vsi zavedamo, da pristnega človeškega stika in fizičnega obiska destinacije ne more nadomestiti nobena, še tako odlična digitalna izkušnja.
ZDAJ PA RES SAMO REZULTATI!
Turizem že dlje časa velja za pretežno digitalno usmerjeno področje, saj se učinkovitost digitalnih aktivnosti izredno hitro pokaže v prodajnih rezultatih. Še toliko bolj pa turistični ponudniki merjenje učinkovitosti zdaj postavljajo v ospredje. In tukaj mora marketing znati postaviti ustrezne cilje (tako dolgoročne kot kratkoročne in tako prodajne kot branding kampanje) in neprestano optimizirati kampanje za dosego teh ciljev.
KO ČUSTVA PREMAGAJO RAZUM
Vse to skupaj se vrti v pravo smer predvsem zaradi neskončne predanosti, srčnosti in iznajdljivosti turističnih ponudnikov. Zaradi tistega (včasih racionalno nepojasnjenega) človeškega utripa. Zaradi tistega čustvenega momenta, ki včasih povsem premaga racionalno argumentacijo. In zato, ker smo se začeli zavedati, da so naša življenja več kot le kapitalistični medij, skozi katerega gredo dogovori v smeri daj-dam.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, maj 2021, #479. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.