Ali na družbenih omrežjih res ni prostora za starce?
In tudi – smo v srednjih letih na družbenih omrežjih dejansko že starci?!
Maša Muster
Na prvem, a gotovo ne zadnjem dnevu družbenih omrežij Dan_D, ki se je pred časom odvil v Lutkovnem gledališču v Ljubljani, smo slišali veliko o družbenih omrežjih. Predavatelji smo se razgovorili o njihovih prednostih, slabostih in potencialih, kreativnosti in uporabnosti, algoritmih in pasteh. V nas je zrla večinoma mlada publika, nadebudni vodje blagovnih znamk in upravljavci družbenih omrežij, ki so pridno dvigovali svoje telefone in domov odšli opremljeni s kupom fotografij podatkov, ki jim bodo v korist pri njihovem delu, dokler na 2. Dnevu_D ponovno ne izvemo kaj novega.
Kljub temu, da sama šele korakam proti veliki štiri-nič, sem se na Dnevu D počutila kar precej staro – in o tem sem govorila tudi v svojem predavanju. Staranje res ni nič prijetnega in težko se je sprijazniti s tem, da počasi prihajaš v srednja leta, ko ti že vsakdo reče gospa, ko v trgovini vedno preveriš ceno za kilogram in ko na pošti občasno preveriš, ali imajo na zalogi bonbone Bronhi. Ko sem se odločila, da bom poskušala postati nekoliko bolj hip, da bom ostala v stiku z mlado generacijo in ne bom padla v »joj no, mami, bodi tiho« ekipo staršev, ki baje ne »štekamo«, sem se po podatke, kje lahko najdem svoj vrelec mladosti, zatekla k naši kontinuirani raziskavi Mediana TGI. Statistiki se pač radi obrnemo k številkam, ki so bolj objektivne kot nasveti prijateljev in znancev.
Najbolj aktualni trendi so na ... TikToku
Podatki glede na moj življenjski slog niso bili najbolj spodbudni. Kot lahko vidimo iz prikazanih podatkov, nas v populaciji kar 64 % uporablja Facebook in kar 30 % Instagram, pa se mi zaradi tega ne zdi, da bi bili kot družba ne vem kako hip – vključno z mano kot zvesto uporabnico teh dveh družbenih omrežij. Zato sem na podatke pogledala še po starostnih skupinah in kaj hitro ugotovila, da je očitno tisti vir, ki mi bo ponudil najbolj aktualne meme in trende, na ... Tiktoku.
Ja, prav ste prebrali, na Tiktoku. Na družbenem omrežju, za katerega dobršen del anketirancev v naši nedavni raziskavi pravi, da je omrežje, ki poneumlja in da škodi samopodobi. Tega v starostni skupini od 15 do 29 let redno uporablja kar petina prebivalcev Slovenije in če jih hočemo razumeti, moramo razumeti tudi, kako komunicirajo, kaj jih zabava in kako gledajo na svet. Enako velja, če na stvari pogledamo z vidika upravljavcev znamk in družbenih omrežij – fino je imeti podatke, kje koga lovimo in kje koga nagovarjamo v njegovem naravnem okolju. Samo tako lahko zagotovimo, da naši napori na družbenih omrežjih, v katere vlagamo čas in denar, obrodijo rezultate. Pa malo bolje poglejmo dva primera.
Naša Tina sodi v generacijo Z in je uporabnica TikToka. Tina in njej podobni mladi so tisti, ki bi jim bila jaz rada vsaj malo podobna, pa me pri tem Tiktok onemogoča – a več o tem pozneje. To so mladi, ki večinoma še živijo pri starših ali so se ravno osamosvojili, si ustvarjajo dom in družino. Veliko je še dijakov in študentov.
Njihove medijske navade so precej kaotične, a dejstvo je, da jih prikovanih pred televizijo ne bomo našli, razen če si kaj prenašajo s telefona. Svoje priljubljene vsebine si raje ogledajo na prenosniku, tablici ali mobilnem telefonu. Preko spleta tudi ogromno nakupujejo – 9 od 10 jih je nakup preko spleta opravilo v zadnjem letu, kar desetina pa v preteklem dnevu! Kupujejo oblačila, glasbo in mobilne telefone – torej »must have« stvari vsakega mladega. Med njihovimi top znamkami najdemo Primark, Netflix, Apple, Wolt, Nike in tako dalje. Te znamke zelo dobro vedo, zakaj ogromno časa vlagajo v svojo prisotnost na TikToku.
Tina spremlja vplivneže na družbenih omrežjih in se tudi pusti »vplivati«. Zaveda se, da znane osebnosti vplivajo na njene nakupne odločitve. V življenju so ji pomembni videz, izobrazba, osebni ugled, romantična zveza, prijatelji in zaposlitev. Želi izstopati v družbi in je za kariero pripravljena žrtvovati prosti čas. V kratkem njo in njej podobne čaka veliko pomembnih dogodkov – zaključek izobraževanja, nakup prve nepremičnine in avtomobila, rojstvo otroka, nekatere pa tudi že (prva) ločitev.
Baby boomerji zavzeli Facebook
Ah, ko bi le lahko bila kot Tina. V nekem navalu obupa, ko so se moji štosi za družinskim omizjem spet zdeli smešni le moji mami, sem si v poznih večernih urah naložila TikTok in žal moram poročati o neuspelem eksperimentu. Čeprav TikToku nikdar nisem povedala svoje letnice rojstva in čeprav sem se grozno trudila, da bi ostala na njegovi »pravi strani«, kjer bi mi ponujal nove trende, aktualna družbena gibanja in vse druge pomembne informacije, s katerimi bom lahko hip in woke in kar je še teh besed, me je samo v kakšnem tednu dodobra naštudiral in mi zdaj – povsem brezobzirno, če lahko dodam – redno servira pravilno konzerviranje doma pridelane hrane, učinkovite načine čiščenja pečice, domačo izdelavo igrač Montessori, skrite kotičke za izlete po Sloveniji z mulci in podobno navlako, ki me v resnici zanima. Kot bi rekla mala Mary Kate ali morda Ashley v nanizanki Polna hiša, ki se je spomnimo samo starci – »how rude!« Toliko o mojem iskanju vrelca mladosti in toliko o tem, kaj lahko bralci teh vrstic pričakujete od mene, če se kje srečamo v živo.
A vendarle – za zdaj (še) nisem na tistem popolnoma drugem polu, ki pa je za upravljavce družbenih omrežij in blagovnih znamk prav tako pomemben, če ne v tem trenutku še vedno pomembnejši. Govorimo seveda o generaciji baby boomerjev, ki jih v največji meri najdemo na Facebooku. To je kanal, kjer se počutijo udobno in na katerem znajo ne samo spremljati druge – tako svoje prijatelje kot tudi blagovne znamke –, ampak z njimi tudi aktivno komunicirajo. Pa si malo poglejmo, kakšni so.
Tokrat vam predstavljam Petro, baby boomerko, ki jo lahko praktično vsak dan najdemo na Facebooku. Da je Petra starejša, bi nam povedal že njen nabor najljubših znamk –Nalgesin, Nolpaza, Naklofen ... in seveda Ballantine's ali Union, da gre lažje po grlu, oziroma Fructal, če so držimo navodil zdravnika ali farmacevta. Kljub temu pa, da je nadpovprečno navdušena nad znamko Nivea, še vedno namesto zaščitne kreme proti soncu uporabi kar olivno olje.
V tej skupini sicer večinoma najdemo ženske, ki so bodisi poročene, bodisi razvezane ali že ovdovele. Veliko je upokojencev, imajo dokaj nizke dohodke, otroci pa so že zapustili gospodinjstvo ali bo do tega prišlo kmalu. V bližnji prihodnosti jih čaka upokojitev, pa tudi kakšna poroka otrok in rojstvo vnukov.
V svojih medijskih navadah so seveda popolnoma drugačni kot mladi. Radi berejo knjige, pomembni so jim tudi televizija, radio, časopisi in revije – pravijo celo, da se nakupovanju revij ne morejo upreti. Izredno radi delijo, kar preberejo na družbenih omrežjih. Med njihovimi najpomembnejšimi vrednotami so zdravo okolje, situacija v državi, prijateljstvo, družina, zdravje in vera. Preko spleta kar pogosto nakupujejo – skoraj 80 % jih je nakup opravilo v preteklem letu. Preden pa takšen nakup opravijo, radi obiščejo trgovino in se prepričajo, kakšen izdelek bodo kupili.
Ne se zanašati zgolj na intuicijo
Kot torej lahko vidimo iz teh diametralno nasprotnih primerov Tine in Petre, lahko na družbenih omrežjih najdemo res vsakogar. Povedano drugače, dejstvo je, da niso vsa družbena omrežja za vse, so pa družbena omrežja za vsakogar – za vnuke, babice in tiste vmes. Ko izbirate družbeno omrežje, preko katerega želite nagovarjati svojo ciljno skupino, se pri tem ne gre zanašati zgolj na intuicijo in tisto, kar mislite, da veste.
Pomembno je tudi, da vsebine prilagodimo vrednotam skupine, ki jo nagovarjamo. Tako že dolgo velja, da ne moremo vzeti ene vsebine, je objaviti na vseh družbenih omrežjih in vsepovsod pričakovati enak uspeh. Nujno je vedeti, kakšne vsebine zanimajo uporabnike, da jih znamo pravilno prilagoditi in s tem poskrbeti za uspešnost naše komunikacije.
In ne nazadnje, kot vedno polagam na srce, podatki iz verodostojnih raziskav vam bodo pomagali osmisliti in zasnovati uspešno strategijo in ji slediti ter nagovarjati pravo občinstvo na pravih kanalih. Na Mediani vam lahko s pomočjo orodja TGI povemo ne le, kje se nahajajo uporabniki vaše znamke, ampak vam povemo tudi, kakšni so – kakšen je njihov življenjski slog, kakšne so njihove vrednote ter njihove motivacije in pričakovanja. S takšnimi podatki boste kar najbolje opremljeni za izbiro pravih družbenih omrežij in uspešno ustvarjanje prilagojenih vsebin, ki bodo tako lahko postale naslednja viralna uspešnica. Imamo torej znanje in orodja, da vam omogočimo uspeh – od vas pa je odvisno le še to, da se opogumite in nas pocukate za rokav.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, maj 2022, #491. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.