Kako vlada planira denar
Vlada RS je konec leta 2023 sprejela priporočila o oglaševanju ministrstev in svojih organov. Pregled izvedenih oglaševalskih kampanj za leto 2023 je poučen.
Obenem pa se ob analizi podatkov porabe okoli 1.700.000 evrov pojavljajo nova vprašanja. A o njih v naslednjih prispevkih.
Na povezavi je predstavljenih 66 kampanj ministrstev, vladnih uradov in celo slovenske vojske (pogosto gre tudi za posamezna majhna naročila, vredna nekaj sto evrov). V preglednici so navedene kampanje, naročnik, vrednost aktivnosti in vrednosti zakupa (verjetno neto) po posameznih medijih.
Poglejmo primer ali dva. Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano (v nadaljevanju MKGP) je za akcijo »Najokusnejše zgodbe naših voda« namenilo 133.333,32 evra. Oglaševali so na televizijah (skupno 75.999 evrov): Antena TV (7.599 evrov), Disney (18.999 evrov), RTV SLO (30.399 evrov) in Cas media (18.999 evrov); na »onlinu«, kot sami navajajo (skupno 22.578 evrov): PM network Plus (svet24.si, metropolitan.si, aktivni.si, sensa.si, med.over.net, zdravstvena.info, dnevnik.si, odprtakuhinja.si itd.); na zunanjih oglasnih površinah pri ponudniku Amicus (22.666 evrov); na radijskih postajah (skupno 4.000 evrov): Radio Aktual, Radio Veseljak, Radio Salomon, Radio Kum, Radio Krka; in v tiskanih medijih (4.087 evrov): Večer (1.286 evrov) in Večer (2.800 evrov).
Zanimiva so tudi posamezna mikronaročila. Za akcijo »Promocija mleka in mesa« v oddaji Slovenija ima talent (Pop TV) je MKGP plačalo 4.999 evrov. Ministrstvo za obrambo je reviji The Adriatic Journal (Inštitut za strateške rešitve ) za objavo članka plačalo 4.270 evrov.
Površna analiza podatkov kaže, da je največji državni naročnik Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano (skupaj več kot 700.000 evrov). Sledijo ministrstva za kohezijo, obrambo, javno upravo itd. Iz analize je mogoče ugotoviti, da država precej sredstev nameni za oglaševanje v manjših, lokalnih medijih, precej pa tudi za zakupe na družbenih omrežjih.
Pri Delu so ob objavi podatkov ugotovili, da »največ sredstev ni šlo Pro Plusu, temveč radijskim postajam v mreži Infonet – gre za medijski imperij, povezan z Martinom Odlazkom, kjer je deloval tudi bodoči komisar Tomaž Vesel«.
Po novem vlada pregleduje vse kampanje, za katere vladne ustanove namenijo več kot 50.000 evrov, in jim daje soglasje. V prihodnosti naj bi pregledovali tudi oglaševalske aktivnosti podjetij v večinskih državnih podjetjih.