
»Nakupovanje v živo« premika meje klasične e-trgovine
T. i. live commerce postavlja nova pravila v svetu spletnega nakupovanja. Veliko ljudi se danes odloča za nakup izdelkov preko prenosov v živo, kjer znamke in vplivneži izdelke predstavljajo na način, ki združuje pristnost, neposreden stik in zabavo.

Eva Domijan
Ta trend presega klasične spletne trgovine, saj omogoča nakupovanje, ki je bolj povezano, interaktivno in odzivno na želje in vprašanja potrošnikov. Kako platforme, kot so Instagram, TikTok, Amazon in YouTube, prinašajo live commerce milijonom uporabnikov in postavljajo nove standarde spletne prodaje?
Kaj je live commerce?
Live commerce, ki ga lahko prevedemo kot »živo nakupovanje« ali »nakupovanje v živo«, je kombinacija spletnega nakupovanja in live streaminga (torej prenašanja vsebin v živo), ki omogoča, da se kupci v realnem času povežejo s prodajalci, vplivneži ali blagovnimi znamkami. Gre za interaktivno doživetje, kjer uporabniki preko svojih zaslonov spremljajo, preizkušajo in kupujejo izdelke kar iz udobja svojega doma.
Pri tem se preko neposrednega prenosa vzpostavi edinstvena interakcija med prodajalcem in gledalcem. Ta »vez« se pogosto zgleduje po bolj tradicionalni izkušnji iz fizičnih trgovin, kjer lahko kupec zastavi vprašanja o izdelku, ga vidi in ga tako bližje spozna. Na ta način live commerce premika meje klasične e-trgovine in vzpostavlja novo obliko digitalne nakupovalne izkušnje, ki je hkrati bolj pristna in osebna.
Instagram in TikTok kot poligona za live commerce
Instagram in TikTok, dve od največjih družbenih omrežij, sta v zadnjih letih postala ključno igrišče za live commerce. Obe platformi imata že vgrajeno bazo uporabnikov, ki dnevno ustvarjajo in uživajo v videovsebinah. Prav tako pa sta znani po tem, da vsebino prednostno prilagajata vizualnim in videoformatom, ki najbolj pritegnejo današnjega potrošnika.
Na začetku leta 2024 je Instagram dosegel 2 milijardi mesečno aktivnih uporabnikov po vsem svetu. TikTok je v letu 2023 dosegel 1,92 milijarde uporabnikov, s pričakovanjem, da bo do konca leta 2024 presegel 2 milijardi. Na Instagramu prevladujejo uporabniki, stari med 18 in 34 let, ki predstavljajo več kot 60 % uporabniške baze. TikTok pa je še posebej priljubljen med generacijo Z. Kot navaja Statista, 16 % vseh uporabnikov TikToka predstavljajo ženske med 18. in 24. letom, moški uporabniki v isti starostni skupini pa 19 % uporabnikov. Nadalje 15 % uporabnikov predstavljajo ženske med 25. in 34. letom starosti in 19 % moški v isti starostni skupini.
Instagram: pionir live commercea
Za Instagram je značilno, da na njem uspevajo predvsem vizualno privlačne vsebine, zaradi česar je idealen za trženje izdelkov, ki stavijo na estetiko – od modne in kozmetične industrije do dekorja in lifestyle izdelkov. Pri tem je ključna prisotnost vplivnežev, ki s svojimi vsebinami omogočajo, da sledilci izdelke vidijo skozi bolj osebno, neformalno perspektivo.
Instagram je v zadnjih letih prešel iz klasične galerije slik v močno orodje za spletno prodajo. Bil je pionir na področju live commercea. S funkcijo Live Shopping so zgodaj omogočili blagovnim znamkam, da so s svojimi sledilci delile vse od nove kolekcije oblačil do ekskluzivnih kozmetičnih izdelkov. Funkcija Live Shopping je prodajalcem omogočala, da so med prenosi v živo označili izdelke. Uporabniki so lahko v živo postavljali vprašanja, dobili odgovore in s klikom na povezavo izdelek takoj dodali v košarico – brez potrebe po zapustitvi platforme.
Lani je Instagram s presenetljivo potezo ukinil Live Shopping, kar je razkrilo premik v njegovem pristopu k e-trgovini in vse večje osredotočanje na druge nakupovalne izkušnje znotraj platforme. To sta npr. označevanje izdelkov v zgodbah (Stories) in zavihek Shop. Slednjega so pozneje prav tako ukinili in ga nadomestili z zavihkom Reels (kratki videi). Do sprememb je prišlo tudi zato, ker je Instagram želel, da blagovne znamke in spletni trgovci začnejo vlagati v plačljivo oglaševanje na platformi.
Čeprav ne morejo več označevati izdelkov za neposreden nakup med prenosom, lahko blagovne znamke danes še vedno zaženejo Instagram Live, v živo govorijo o svojih izdelkih in odgovarjajo na vprašanja gledalcev. Prenosi v živo omogočajo neposredno komunikacijo s sledilci, kar spodbuja zaupanje in zvestobo. Gostitelji lahko med prenosom v živo pozovejo gledalce, naj obiščejo njihov profil, kjer lahko najdejo več informacij in povezave za nakup izdelkov. Prenosi v živo so idealni za deljenje ekskluzivnih promocijskih kod ali popustov, kar motivira gledalce za takojšnji nakup.
TikTok: ekosistem avtentičnosti in inovacij
TikTok, ki je v kratkem času osvojil srca predvsem mlajše generacije, ima prav poseben način integracije live commercea. Platforma, ki je znana po kratkih, hitrih in zabavnih videovsebinah podobno kot Instagram omogoča blagovnim znamkam in vplivnežem, da ustvarijo prenose v živo, ki jih uporabniki dojemajo kot avtentične in zabavne. Tako je TikTok postal prostor, kjer live commerce dobesedno cveti, saj se uporabniki hitro odzovejo na vsebine, ki so pristne in prilagojene trendom.
Posebnost TikToka je, da uporabniki na njem v povprečju preživijo več časa kot na večini drugih družbenih omrežij. Po podatkih iz leta 2023 odrasli ameriški uporabniki na TikToku v povprečju preživijo 54 minut na dan, kar je več kot na kateri koli drugi vodilni družbeni platformi. To daje blagovnim znamkam večjo možnost, da na TikToku zgradijo dolgotrajno vez s svojimi strankami.
Poleg tega ima TikTok ambicijo, da se na trgu e-trgovine dokaže kot inovator. Z uvedbo TikTok Shop, ki omogoča nakupovanje neposredno preko videov in prenosov v živo, je ustvaril okolje, kjer se nakupovalna pot odvija brez prekinitev, kar je še en velik plus za potencialne kupce. TikTok Shop je trenutno na voljo v manj kot desetih državah, vendar lahko pričakujemo širjenje dosega. TikTokova provizija se začne pri 2 %.
Študije so pokazale, da nakupovanje v živo ponuja takojšnjo in pristno izkušnjo, ki je podobna fizični prisotnosti na dogodku. TikTok uspešno omogoča takšne storitve, kar privablja uporabnike, ki iščejo interaktivne izkušnje. Poleg tega TikTokov algoritem, ki olajša odkrivanje vsebin, spodbuja odkrivanje izdelkov. 49 % uporabnikov navaja, da jih TikTok ustvarjalci navdihujejo za raziskovanje izdelkov in blagovnih znamk, ki jih promovirajo.
Članek lahko v celoti preberete v Marketing magazinu december 2024, #522. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.