Pet trendov, ki narekujejo sedanjost in prihodnost spletne trgovine
Predstavljajte si, da vstopate v digitalni bazar, kjer vas na vsakem koraku vabijo nove in vznemirljive izkušnje. Trajnost postaja temeljna vrednota, potrošniki pa želijo, da njihove nakupovalne odločitve odražajo skrb za planet.
Eva Domijan
Glasovno iskanje, ki ga poganjajo pametni asistenti umetne inteligence, postavlja nove standarde udobja. Nakupovanje postaja tako preprosto, kot je govorjenje. »Livestream« nakupovanje prinaša svež veter v način, kako potrošniki odkrivajo in kupujejo izdelke, saj združuje zabavo in praktičnost v realnem času. Naročniški modeli ponujajo stalno zadovoljstvo in vrednost za denar, medtem ko koncept »multi-local commerce« omogoča globalnim spletnim trgovcem, da se prilagodijo lokalnim trgom in tako ustvarjajo pristnejše in bolj personalizirane izkušnje.
Svet e-trgovine doživlja izjemen razcvet, ki ga spodbuja dobitna kombinacija tehnoloških inovacij in naraščajočih pričakovanj kupcev. Globalna prodaja preko spleta naj bi po napovedi podjetja za tržne raziskave eMarketer v letu 2025 dosegla rekordnih 6,86 bilijona dolarjev (oziroma 6,38 bilijona evrov) in že leta 2026 znatno presegla magično mejo sedmih bilijonov. Od kod tako visoke številke? Povečano število spletnih kupcev in naraščajoča priljubljenost mobilnih naprav sta ključna dejavnika, ki poganjata rast. Poglejmo si pobliže pet zanimivih trendov, ki narekujejo sedanjost in prihodnost spletne prodaje.
1. Nakupovanje z mislijo na trajnost
Spletni kupci postajajo vse bolj pozorni na trajnostne prakse, kar spodbuja podjetja k sprejemanju okolju prijaznih in družbeno odgovornih odločitev. V spletnih trgovinah lahko opazimo uporabo okolju prijazne razgradljive embalaže, podpiranje zelenih pobud (tudi z dobrodelnostjo in donacijami) ter zmanjšanje ogljičnega odtisa pri pošiljanju. En način, kako lahko spletni trgovci znižajo ogljični odtis, je združevanje več pošiljk, ki potujejo k istemu prejemniku, v eno pošiljko. Zanimiv način varčevanja z energijo v spletni trgovini je tudi oblikovanje uporabniškega vmesnika, ki deluje v temnem načinu (angl. dark mode), s čimer se zmanjša število osvetljenih pikslov.
Leta 2024 za spletne trgovce in trajnost velja, da se iskrenost najbolj izplača. Po podatkih Evropske komisije je kar 53 odstotkov trditev podjetij o »zelenem« poslovanju nejasnih, zavajajočih ali nepreverjenih. Za 40 odstotkov tovrstnih trditev pa podjetja nimajo ustreznih dokazov. Spletni trgovci si lahko pridobijo zaupanje in zvestobo svojih strank z deljenjem navdihujočih zgodb o svojih trajnostnih prizadevanjih. V naslednjih letih lahko pričakujemo tudi predpise, s katerimi želi Evropska unija zagotoviti, da podjetja svoje zelene trditve utemeljijo transparentno in s preverjenimi podatki.
2. Glasovno iskanje
Poleg poročanja o trajnosti se spreminja tudi način, kako kupci v spletnih trgovinah iščejo izdelke. Z naraščajočo priljubljenostjo pametnih glasovnih asistentov, kot so Alexa, Siri in Google Assistant, glasovno iskanje hitro postaja pomemben del globalne spletne nakupovalne izkušnje. V spletnih trgovinah v slovenskem jeziku te možnosti še ne zasledimo, saj Slovenci nimamo tradicije uporabe naprav za pametni dom in glasovnih asistentov. Vendar je trend glasovnega iskanja v spletnih trgovinah še kako relevanten tudi za našo prihodnost. Pričakujemo lahko velik premik pri pretvorbi govora v tekst z umetno inteligenco za slovenščino. ChatGPT je že v času pisanja teh vrstic delno uspešen pri tem opravilu. Ko pa bo natančnost pretvorbe izpopolnjena, se bo verjetno le redkim še dalo tipkati in glasovno upravljanje bo postalo bolj razširjeno.
V Amazonovi nakupovalni aplikaciji glasovno iskanje poteka tako, da v iskalni vrstici tapnete ikono mikrofona in izgovorite iskalno poizvedbo. Posnetek vaših besed se pošlje v Amazonov oblak, kjer se poizvedba obdela. Medtem ko govorite, se vaše besede avtomatsko prepišejo v besedilo, ki ga Amazon prikaže v iskalni vrstici. Ko prenehate govoriti, Amazon začne iskanje na enak način, kot če bi ga vtipkali v iskalno vrstico. Spletne trgovine, ki še ne ponujajo glasovnega iskanja, se že danes lahko začnejo pripravljati na prihodnost brez tipkanja tako, da razmislijo, katere besede in naravni jezik uporabljajo ljudje, ko govorijo o njihovih izdelkih.
3. »Livestream« nakupovanje
Medtem ko glasovno iskanje omogoča hitrejše spletno nakupovanje z manj truda, »livestream« nakupovanje (nakupovanje v živo) osvežuje način, kako potrošniki odkrivajo izdelke. »Livestream« nakupovanje se je prvič pojavilo na Kitajskem leta 2016, ko ga je spletni velikan Alibaba predstavil na dan samskih (11. november, največji nakupovalni praznik na Kitajskem, ki ustvari večjo prodajo kot črni petek). Nakupovalni prenosi so hitro postali priljubljeni na kitajskih platformah, kot so Taobao, WeChat in Tmall. Uspeh tega načina nakupovanja v veliki meri temelji na dejstvu, da ogled prenosa v živo in nakup izdelkov potekata znotraj ene same aplikacije, kar ustvarja intuitivno in brezšivno izkušnjo. Taobao Live, ki je del Alibabinega ekosistema, je zgradil ogromno skupnost uporabnikov, ki se zanašajo na prenose v živo za odkrivanje in nakupovanje novih izdelkov. McKinsey je leta 2021 ocenil, da so prenosi najboljših kitajskih vplivnežev trajali v povprečju do šest ur, na njih pa so predstavili približno 70 različnih izdelkov. Najbolj gledani prenosi so v povprečju pritegnili 266.000 gledalcev, kar je privedlo do približno 75.000 naročil.
Ta model se zdaj širi tudi na zahodne trge, kjer spletni trgovci eksperimentirajo z »livestream« nakupovanjem kot novim prodajnim kanalom. Platforme, kot so Instagram, TikTok in YouTube, vključujejo funkcije za nakupovanje v živo. Gledalci lahko med prenosom komunicirajo s predstavniki blagovnih znamk ali vplivneži, postavljajo vprašanja in takoj prejmejo odgovore, kar povečuje zaupanje in spodbuja impulzivne nakupe.
4. Naročniški modeli
Predstavljajte si, da radi jeste čokolado. Namesto da bi šli v trgovino vsakič, ko si jo zaželite, se na čokolado kar naročite. Zveni sanjsko, kajne? Vsak mesec vam na dom pošljejo škatlo, polno različnih čokoladnih bonbonov. Ni se vam treba spomniti, da bi jo kupili; preprosto se pojavi, vi pa lahko redno uživate v novih čokoladnih dobrotah. Tako deluje naročniški model v spletni trgovini. Naročnine postajajo vse bolj priljubljene, saj ponujajo udobje in prihranke za potrošnike, spletnim trgovcem pa zagotavljajo ponavljajoča se naročila in prihodek. Ta model je izjemno učinkovit pri ustvarjanju zvestobe strank in izboljšanju stopnje zadržanja strank. Trend naročnin se širi onkraj osnovnih izdelkov, ki jih najpogosteje kupujemo, denimo toaletni papir in osnovna živila. Na voljo so tudi naročnine na prigrizke, lepotne izdelke, knjige, dodatke za hišne ljubljenčke in še marsikaj.
5. »Multilokalna« trgovina
Čeprav živimo v globalnem svetu, je prilagajanje lokalnim trgom še vedno ključnega pomena in to velja tudi za e-trgovino. »Multi-local commerce« pomeni, da spletne trgovine, ki delujejo v več državah hkrati, prilagajajo svoje storitve, plačilne možnosti, podporo strankam in marketinške strategije za vsak trg posebej. To zagotavlja bolj lokalizirano in personalizirano izkušnjo za potrošnike ter povečuje konkurenčnost na globalnem trgu.
V praksi to lahko pomeni, da spletna trgovina v vsaki državi ponuja izdelke, ki so tam najbolj priljubljeni. V vsaki državi omogoči plačevanje na načine, ki so tam najbolj pogosti. Na primer, v Sloveniji ljudje spletna naročila radi plačujejo po povzetju, v Angliji pa s plačilnimi karticami. Multilokalna trgovina pomeni tudi, da ima spletni trgovec za vsako državo ekipo, ki govori lokalni jezik in razume lokalne navade, tako da lahko bolje pomaga strankam. Tako spletne trgovine poskrbijo, da se vsak kupec ob nakupovanju počuti domače.
Članek lahko v celoti preberete v Marketing magazinu julij-avgust 2024, #517-518. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.