dunaj
Aktualno

Rdeča grafika, zelene blagovne hiše in ekološki apeli turističnih oglasov

Na Dunaju smo si ogledali razstavo severnokorejskega grafičnega oblikovanja, se udeležili podelitve avstrijskih medijskih nagrad, se navduševali nad oglasi Hermanna Rastorferja in opazovali oglase, namenjene turistom, ki prihajajo na Dunaj in Tirolsko.

Socialistični realizem ni povsem zamrl. Še kako živ in prevladujoč je na nekaterih redkih območjih sveta, predvsem v Severni Koreji. O tem smo se poleti prepričali na razstavi Umetnost vsakdanjega življenja: Natisnjeno v Severni Koreji, ki daje vpogled v ustvarjalnost severnokorejskih grafičnih oblikovalcev. Na dunajski razstavi, ki je bila dva meseca na ogled v Designforumu na Dunaju, smo videli grafična dela o življenju kmetov, ribičev, delavcev na gradbiščih, v jeklarnah, tekstilnih tovarnah, znanstvenikov, športnikov, železničarjev... Seveda ta dela prikazujejo Severno Korejo le v mejah dovoljenega. Individualno izražanje dvomov, strahov, nezadovoljstva in kritik v grafični umetnosti pač ne obstaja. Tudi za larpurartizem v tej državi ni prostora. Kim Džong-un, vrhovni voditelj Severne Koreje, je jasno povedal: »Umetnost, ki ni povezana z revolucijo in ki je sama sebi namen, je neuporabna.«

Čeprav so okviri umetniškega delovanja zelo strogi in ozki, eksponati tokratne razstave odsevajo izjemno nadarjenost številnih severnokorejskih grafikov. Večino razstavljenih del na Dunaju predstavljajo barvni linorezi in lesorezi iz zbirke Nicholasa Bonnerja, britanskega krajinskega arhitekta, predavatelja na Univerzi v Leedsu in režiserja dokumentarnih filmov, ki od leta 1993 redno potuje v Severno Korejo. Bonner je s prijateljem iz Severne Koreje ustanovil Koryo Tours, prvo in danes najstarejšo turistično agencijo, ki v to državo pelje turiste. Bonner ima eno od najdragocenejših in najobsežnejših zbirk umetniških del iz Severne Koreje, ki jih razstavlja na razstavah po svetu. Njegovo knjigo Printed in North Korea: The Art of Everyday Life in the Democratic People's Republic of Korea je leta 2019 izdala newyorška založba Phaidon Press.

Razstava na Dunaju in knjiga prikazujeta grafična dela zadnjih sedmih desetletij, od nastanka te socialistične države. Ti eksponati spodbujajo razmišljanje. Očitno je, da je v Severni Koreji, za razliko od industrijsko razvitih držav sveta, še vedno problem pridelava, tudi osnovnih živil. Na neki grafiki brez naslova, ki jo je na prelomu med 20. in 21. stoletjem ustvaril umetnik Kwang, vidimo dve dekleti v belih plaščih, ki skupaj nosita veliko kovinsko steklenico, verjetno z mlekom. Za njimi je velika čreda koz. Bonner pojasnjuje, da je štiri petine ozemlja Severne Koreje goratega, kjer ni možno intenzivno poljedelstvo, temveč le živinoreja, sadjarstvo in gozdarstvo. Polja, primerna za poljedelstvo, se uporabljajo predvsem za pridelavo riža, koruze in krompirja, medtem ko se koze običajno redijo v hribovitih predelih. So ne posebej zahtevna živina in omogočajo pridelavo mesa in mleka v teh predelih države. Sredi 90-ih let 20. stoletja, ko je v Severni Koreji vladala množična lakota, je bil slogan države »Spremenili bomo travo v meso!« Leta 2012 je Kim Džong-un znova sprožil kampanjo »Trava bo postala meso«. Grafična dela, ki se na idealističen način nanašajo na ta vidik nacionalne politike, vzbujajo upanje, da bo kmalu bolje.

Umetniško najbolj nadarjene otroke v Severni Koreji v to smer spodbujajo in usmerjajo že v osnovni šoli. Izbrani študirajo na Univerzi za likovno umetnost v Pjongjangu. Ves čas jih učijo, da svojo ustvarjalnost usmerjajo v poveličevanje šefa države, podpirajo partijsko linijo, propagirajo nacionalni ponos in motivirajo prebivalstvo za državne cilje. Po diplomi se zaposlijo v številnih umetniških studiih v državi. Imajo jih večja mesta, province in številna ministrstva. Očitno je, da grafike, ki nastajajo v takšnih umetniških ateljejih, izražajo želeni, idealizirani duh zaposlenih.

Najbolj znan umetniški studio v državi je Mansudae v Pjongjangu. Tam deluje približno 1000 likovnih umetnikov, ki jih podpira še 3000 obrtnikov. Tu nastajajo risbe in druga grafična ter kaligrafska dela, slike, keramika, kipi, mozaiki in monumentalna dela, ki jih je v državi ogromno. Bonner pravi, da voditelj Severne Koreje rad pogosto prihaja v ta studio. Kim Džong-un »usmerja na kraju samem« in z njimi razpravlja o teoretičnih vprašanjih. Logično je, da dela teh umetnikov ne izražajo osebnih čustev in specifik posameznika – razen ponosa in predanosti delu in državi ter na tem temelječega veselja. Poudarek je vedno na vrednotah, ki jih ima skupnost za cilj, torej, ki jih opredeljuje vrh države. Kot je nedvoumno izjavil Kim Džong-un: »Umetnost je trobenta, močna spodbuda revolucionarnemu napredku pri izgradnji uspešne države.«

k1

 

Hwang Chol-ho: Oče in sin (sin očetu pokaže šolsko izkaznico), 1990, grafika iz Severne Koreje.

k2

 

 

Hang Song-ho: Brez naslova, grafika iz Severne Koreje.

 

k3

Ri Sok-nam: Delavci v ribogojstvu, 1988, grafika iz Severne Koreje.

k4

Choe Yong-sun: Pleskanje Pjongjanga, 2006, grafika iz Severne Koreje.

k5

Hwang In-jae: Zasluženi oddih, 2009.

Zeleni vrt je lahko povsod in raste tudi navpično

Leopoldov muzej na Dunaju in Designforum se nahajata v MQ, Muzejski četrti, v nekdanjih cesarskih hlevih Habsburžanov, ki so bili na začetku tega stoletja spremenjeni v eno od največjih kulturnih središč v Evropi. Na začetku letošnjega septembra smo se v Muzeju Leopold udeležili podelitve avstrijskih medijskih nagrad Media Awards 2022. Letos je bila ta nagrada podeljena že osemnajstič. Podeljuje jo žirija organizatorjev, med katerimi so številni večji avstrijski tiskani in elektronski mediji ter druge medijske in oglaševalske organizacije in podjetja. Nagrado dobijo tista podjetja in agencije oziroma akcije, ki domače medije vključujejo na nov, kreativen način. Zlate, srebrne in bronaste nagrade Media Awards 2022 so bile podeljene v štirih kategorijah: integracija vsebine, uporaba podatkov, medijska inovativnost in medijska strategija.

Podjetje Hornbach, veriga prodajaln opreme za dom in vrt, je prejelo dve zlati nagradi za medijsko inovativnost in integracijo oglaševalskih vsebin. Hornbachova oglaševalska akcija »Vrt je lahko povsod« je ne le v oglasih, ampak tudi v akciji pokazala, da lahko vrtovi rastejo tudi v sivi, asfaltno-betonski metropoli. Hornbach je ustvaril »najbolj zelen oglaševalski prostor, kar sta jih domači marketing in prebivalstvo Avstrije kdaj videla«. Na 1250 kvadratnih metrih pročelja neke stavbe nedaleč od zahodne dunajske železniške postaje so posadili 4500 rastlin, in to je zdaj največji vertikalni vrt v Avstriji. Ta vrt so spremenili tudi v tridimenzionalni digitalni model, ki so ga vključili na derstandard.at, zelo priljubljeno spletno stran znanega dunajskega dnevnika Der Standard (veliko ga berejo študenti in mlajši, napredni ljudje; bil je prvi tiskani medij v nemškem govornem prostoru, ki je imel svojo spletno stran). Spletni prikazni oglasi, oglasi na Pinterestu in razglednice, ki jih lahko posadimo v zemljo in tako zasadimo rastline, so bili prav tako del vrta, ki je lahko kjer koli. Posnet je bil tudi videooglas akcije. Prikazan v sedmih državah je v 63-ih dneh dosegel 58 milijonov stikov, 2.302.807 ogledov videa in 124.092 klikov.

Ikea je prejela zlato nagrado za medijsko strategijo. Lani je ta koncern odprl svojo tretjo veleblagovnico v metropolitanskem območju Dunaja. Za razliko od prve, ki je v Spodnji Avstriji, nekaj kilometrov južneje od Dunaja, in druge, ki je na severovzhodnem robu mesta, je najnovejša veleblagovnica Ikee v bližini dunajske zahodne železniške postaje, v širšem središču mesta. Ima šest nadstropij, na strehi pa je panoramska terasa s 160 zasajenimi drevesi. Ikea je akcijo ob odprtju veleblagovnice usmerila na segment mladih, urbanih ljudi, ki se po nakupih ne odpravljajo z avtomobilom – ker ga nimajo –, temveč z vozili javnega mestnega prometa. Pomemben del komunikacijskega spleta so predstavljali oglasi na prostem, na tramvajih, postajah javnega prevoza, pa tudi na družbenih omrežjih in digitalnih medijih. Pri Ikei pravijo, da novo veleblagovnico na Dunaju dejansko obiskuje drugačna publika kot tradicionalne veleblagovnice na obrobju mesta. V prvih tednih po odprtju je bilo 71 odstotkov kupcev mlajših od 30 let. Skoraj četrtina jih je prišla v Ikeo prvič, 75 odstotkov pa se jih je pripeljalo z javnim prevozom. Ikea zdaj ne poskuša samo sporočiti, da je njen cilj, da imajo ljudje boljše domove in boljše življenje, ampak da vse to počne tudi zato, da bi izboljšala planet. Raziskave o stališčih prebivalcev Avstrije kažejo, da se je od začetka leta 2019 do jeseni 2022 delež tistih, ki imajo Ikeo za okolju prijazno podjetje, povečalo z 22 na 30 odstotkov.

Nagrado za najboljšo uporabo podatkov v oglaševalski akciji je prejel dunajski tehnični muzej. Pandemija covida-19 je otežila tudi vstop v muzeje. Spontan obisk mesece ni bil mogoč, saj je bilo število hkratnih obiskovalcev omejeno, zato je bilo treba vstopnice rezervirati in so veljale samo za natanko določen čas vstopa. Tehniški muzej je v sodelovanju z Goldbach Medio izdelal aplikacijo, ki je v realnem času prikazovala razpoložljivost vstopnic in hkrati oglaševala obisk miniXplore, posebne razstave za otroke. Rezultat akcije je bil velik porast obiska.

ma1

»Vrt je lahko povsod«, oglaševalska akcija podjetja Hornbach je prejela dve od štirih avstrijskih zlatih nagrad Media Awards 2022 (agencija Mediaplus).  (Foto: Leisure Communications, Dunaj)

n1

Nekaj oglasov Hermanna Rastorferja za Volkswagen, 1960.

n4

 

Plakata Hermanna Rastorferja za Nemške zvezne železnice, 1954.

n5

 

Nekaj logotipov in piktogramov, ki jih je oblikoval Hermann Rastorfer.

n6

Naslovne strani nekaterih od številnih knjig, ki jih je oblikoval Hermann Rastorfer.

Retrospektiva slikarja, znanega oglaševalskega kreativca

Kunstforum BankAustria je eden od najprestižnejših prostorov za posebne razstave na Dunaju. Do nedavnega je bila v njem velika razstava svetovno znanega umetnika Davida Hockneyja, od sredine oktobra do sredine januarja 2023 pa bo na ogled retrospektiva slovitega fotografa Helmuta Newtona. Medtem je Kunstforum od 9. do 22. septembra gostil razstavo Življenjske linije Hermanna Rastorferja.

Hermann Rastorfer (1930-2009) je bil dober risar, slikar in keramičar, pa ne le to. Rojen v Salzburgu, izobražen na tiskarskih in grafičnih šolah ter tistih za uporabno umetnost, se je v začetku petdesetih letih prejšnjega stoletja preselil v Zahodno Nemčijo, kjer je zaslovel kot grafični oblikovalec in oglaševalski kreativec. Ustanovil je agencijo, oblikoval embalažo za več znanih izdelkov, ustvaril oglase, plakate in celotne oglaševalske akcije za Volkswagen, Nemške zvezne železnice (Deutsche Bundesbahn) in druga podjetja. Oblikoval je tudi številne knjige za znane nemške literarne založbe, embalaže zdravil za nekatera velika farmacevtska podjetja ipd.

Po Rastorferjevih zamislih je Volkswagen od začetka šestdesetih let prejšnjega stoletja v nekaj letih spremenil svojo dotedanjo, tradicionalno oglaševalsko strategijo, po kateri so bili Volkswagnovi avtomobili namenjeni »malim« ljudem s podeželja. Rastorferjevi oglasi in plakati s sloganom »Einen VW müsste man haben« (»En Volkswagen bi bilo treba imeti«) so bili dolga leta osnova Volkswagnovih akcij. Volkswagen je ohranil jasno oglaševalsko linijo, ki jo je Rastorfer vsako leto rahlo modificiral. V zgodovini oglaševanja bo Rastorfer ostal v spominu tudi po čokoladnih poljubčkih Ferrero (Ferrero Küsschen). Ferrero, svetovno znani proizvajalec čokoladnih in drugih sladkih izdelkov z blagovnimi znamkami, kot so Nutella, Kinder (čokoladna jajčka), Ferrero Rocher, Tic Tac in druge, je sredi šestdesetih letih 20. stoletja ugotovil, da mora diverzificirati svojo proizvodnjo. Nameraval je predstaviti novo blagovno znamko pralinejev, ki bi lahko bila univerzalno darilo, za razliko od Mon Cheri (»draga moja« oz. »dragi moj«), katere ime deluje preveč intimno. Rastorfer in sodelavci so predlagali Ferrero Küsschen kot ime za nove Ferrerove pralineje z lešniki. Velika tržna novost je bila šesterokotna embalaža, ki je do danes niso opustili.

Oglasi za turiste, ki prihajajo na Dunaj in Tirolsko

Letošnje poletje in začetek jeseni spet opažamo povečani obisk turistov, podobno kot pred pandemijo. Letališče Dunaj, ki objavlja statistiko potnikov za vsak prejšnji mesec, je pred kratkim sporočilo, da je letos avgusta zabeležilo 56 odstotkov več potnikov kot v enakem mesecu lani in doseglo 90 odstotkov prometa iz rekordnega avgusta 2019. Österreich Werbung, državna organizacija za promocijo avstrijskega turizma, je imela zdaj, ko ni več omejitev zaradi pandemije covida-19, v številnih (tujih) medijih imela oglaševalsko akcijo »Doživite zdaj v živo«, s katero je vabila turiste, naj pridejo na Dunaj in druga večja avstrijska mesta.

Tudi v avstrijskih Alpah je vse več turistov. Planinci so v poletni sezoni zelo dobrodošli gostje. Gore niso privlačne samo za smučanje in druge zimske športe, ampak tudi za tiste, ki si želijo Sommerfrische, poletne svežine. Tirolska regija Wilder Kaiser je poleti izobesila različne plakate na območju svojih mest Going, Ellmau, Scheffau in Söll v akciji »Vaše zaščiteno naravno območje gorovja Kaiser«, ki je opozarjala pohodnike, naj bodo naravi prijazni. Turistična zveza Wilder Kaiserja vabi, da v to zavarovano območje narave turisti pridejo z javnimi prevoznimi sredstvi in ne z osebnimi avtomobili, naj bodo pozorni na floro in favno, naj se držijo označenih pohodniških poti in ne smetijo hribov.

ma1

»Vrt je lahko povsod«, oglaševalska akcija podjetja Hornbach je prejela dve od štirih avstrijskih zlatih nagrad Media Awards 2022 (agencija Mediaplus).  (Foto: Leisure Communications, Dunaj)

p1

»Pssssst - prosim ne moti!« oglas iz oglaševalske akcije turistične regije Wilder Kaiser na Tirolskem.  Foto: TVB Wilder Kaiser

p2

»Odnesite svojo ljubezen s hriba – in svoje smeti!«, oglas iz oglaševalske akcije turistične regije Wilder Kaiser na Tirolskem. Foto: TVB Wilder Kaiser

p3

»Pustite svoj avto počivati ​​in objemite naše avtobuse!«, oglas iz oglaševalske akcije turistične regije Wilder Kaiser na Tirolskem. Foto: TVB Wilder Kaiser

p4

»Samo glej in se ne dotikaj velja tudi za naše rastline!«, oglas iz oglaševalske akcije turistične regije Wilder Kaiser na Tirolskem. Foto: TVB Wilder Kaiser

p5

»Včasih je dobro imeti distanco – tako mislijo tudi naše živali!«, oglas iz kampanje turistične regije Wilder Kaiser na Tirolskem. Foto: TVB Wilder Kaiser

p6

»Cesta je cilj – in cilj je ostati na cesti!«, oglas iz oglaševalske akcije turistične regije Wilder Kaiser na Tirolskem. Foto: TVB Wilder Kaiser

w1

Oglas za dunajski Umetnostnozgodovinski muzej iz letošnje oglaševalske akcije Österreich Werbunga. (Foto: ÖW/Paul Bauer)

w2

Oglas za znamenitosti Dunaja s fotografijo zveznega parlamenta Avstrije iz letošnje oglaševalske akcije Österreich Werbunga.  (Foto: Westend61/Martin Benik)

w3

Oglas za dunajski dvorec Schönbrunn iz letošnje oglaševalske akcije Österreich Werbunga. (Foto: ÖW/Paul Bauer)

w4

Oglas za dunajske kavarne iz letošnje oglaševalske akcije Österreich Werbunga. (Foto: ÖW/Paul Bauer).

Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, oktober 2022, #496. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

ŽZZ
25. 03. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

mancakrnel
23. 03. 2024

Umetna vs. človeška inteligenca, to je zdaj (najbolj pereče) vprašanje. Tudi o tem smo se…

Umetna inteligenca ni tako zelo nov pojav. Generične vsebine, generični oglasi, generični ljudje, generično pisanje – to morda najtežje prenašam –,…

Rašula
23. 03. 2024

Z dr. Jeleno Rašula, strokovnjakinjo za digitalni marketing, ki je pred dobrim letom…

»Bati se umetne inteligence je zame tako, kot bi se pred leti bala digitalnega marketinga, ker transparentno pokaže rezultat vseh kampanj in oceni…

Naši avtorji