»A še nisi videl inteligentne denarnice, al' kva?«
Potrošnikova denarnica še nikoli doslej ni imela takšne odgovornosti. Od tega, komu bo delila, je odvisna naša prihodnost.
Meta Pavlin Avdić
Pa je ta denarnica dovolj informirana, ozaveščena, da lahko izbere življenje planeta in ljudi? Prej ali slej bo od bureka morala preiti na še kaj bolj trajnostnega.
Pred nekaj dnevi mi je v e-poštni nabiralnik priletel novičnik znamke oblačil Reserved. »Razpoloženi za zeleno« je pozival naslov. Ker zadnja leta ob zelenem še posebej zastrižem z ušesi (alarm za zeleno zavajanje je stalno vključen), sem sporočilo seveda odprla. In zasula me je spomladanska kolekcija v – hm, zeleni barvi. Ja, naslov je povsem na mestu, če ga ne bereš s filtrom trajnosti. A mi je dalo misliti. Koliko nas je danes takšnih potrošnikov, ki vsak nakup (no, skoraj vsak) pogledamo skozi trajnostna očala? In kakšna orodja so nam za trajnostno analizo pred nakupom sploh na voljo?
Ker vem, da ima Reserved svojo »okolju prijazno« kolekcijo Eco Aware, sem najprej raziskala, koliko so je vključili v zeleno spomladansko ponudbo. Ker kaj »zelenega« bi se vendarle spodobilo vključiti, glede na to, da je trajnostna proizvodnja med njihovimi bistvenimi cilji – za leto 2025 so si zadali v celotni ponudbi imeti vsaj 50 % kolekcije Eco Aware. Torej, klik na »nova kolekcija« pripelje do strani, ki predstavlja 169 novih izdelkov. Med njimi (prešteto na roke, ker filter ne prikaže zgolj dveh) ponuja 35 takšnih z oznako Eco Ware, torej nekje 20 %, kar niti ni tako slabo. Med temi 35-imi izdelki je sicer 12 (35 %) takšnih, ki so namenjeni nosečnicam. Recimo, da sem s tem odstotkom nekako zadovoljna, omogoča mi neko izbiro, skupaj z njihovo zavezo o povečevanju te kolekcije pa moje zaupanje nekako še ni splahnelo. Še posebej v modni industriji je prehod velikih proizvodenj na trajnostno zahteven in se dosega postopno, po korakih. Dajmo jim torej priložnost.
Raziskujem naprej, kaj Eco Aware sploh je. »Proti trajnostni modi« se imenuje precej ponesrečen prevod razdelka v opisu izdelka, v katerem prav pri vsakem oblačilu (tudi tistem, ki ni Eco Aware) predstavljajo prednosti omenjene kolekcije. »Kolekcija Eco Aware je naš odziv na okoljske in podnebne spremembe in je samo ena od ključnih pobud, pri katerih sodelujemo že več let. V okviru naše strategije trajnostnega razvoja For People For Our Planet (Za ljudi – Za naš planet) smo se zavezali k povečanju celotnega deleža kolekcij oblačil, ki so prijazne do okolja, stremimo k popolni kemijski varnosti med proizvodnjo, v čim manjši meri uporabljamo plastično embalažo, ki je ni mogoče reciklirati, ter uvajamo zelene rešitve na sedežu podjetja in prodajnih mestih. Zastavili smo si ambiciozne in merljive cilje, zato do leta 2025 na primer nameravamo: povečati delež kolekcije Eco Aware v naboru oblačil Reserved na 50 %, uporabljati embalažo iz plastike, ki jo je mogoče v celoti ponovno uporabiti, reciklirati ali kompostirati. Ko izberete izdelke iz kolekcije Eco Aware, prispevate k zaščiti našega planeta in nam pomagate ustvarjati bolj trajnosten svet mode,« pišejo na svoji spletni strani. Lepo se bere, a jaz se ne dam – pogledam, kaj je za temi besedami v rubriki sustainability na korporativni spletni strani. Na kratko povzeto, proizvodnja te kolekcije sledi zniževanju potrošnje vode in uporabi alternativnih virov energije ter uporabi zgolj certificiranih materialov iz trajnostnih virov. Vzdolž dobavne verige nadzorujejo spoštovanje človekovih pravic v delovnih pogojih in spoštljiv odnos do okolja. Med njihove korporativne zaveze pa lahko dodamo še zniževanje učinkov transporta, zmanjševanje uporabe plastike in uvajanje trajnostnih principov v trgovine (uporaba energije, plastike, vode).
Papir prenese vse
Preverjam naprej: koliko je v teh pozitivnih, v boljši svet zročih besedah resnice – in ali gre lahko za zeleno zavajanje? Papir (oziroma zaslon) vendarle prenese vse. In stare železne srajce, v kateri smo se vsa ta leta komuniciranja (pretirano) kitili z našimi dosežki, se je zelo težko znebiti. Četudi vemo, da nam Evropa že žuga s prstom preverjanja in sankcioniranja zelenega zavajanja. Kje lahko njihove trditve zares preverim? Kaj bi lahko bil verodostojen vir za to?
Med najbolj praktičnimi potrjevalci trditev so seveda lahko posamezne oznake oz. značke, ki potrjujejo uporabo recikliranih materialov ali npr. veganskega usnja, pa pravično trgovino ipd. Naslednja možnost je, da v eni od trajnostnih spletnih modnih prodajaln preverite, ali se tam pojavlja izbrana znamka z vašim izdelkom. To je sicer precej nezanesljivo, saj je prisotnost znamke v teh trgovinah odvisna od mnogih meril in pogojev.
Že nekaj časa pa obstaja tudi nekaj, kar vam resnično lahko olajša celotno odločitev. Orodje, ki me dejansko navdušuje s svojo premišljenostjo, kredibilnostjo in tudi poslovnimi ambicijami spodbujanja razvoja trajnostne modne ponudbe – Good On You.
Klik, klik, strašen trik
Aplikacija Good On You je vodilni svetovni vir ocen zaupanja vrednih blagovnih znamk, člankov in strokovnega znanja o etični in trajnostni modi. Je zelo koristen način za hitro preverjanje odnosa blagovnih znamk do planeta, ljudi, živali. Pomaga nam torej izbrati modne znamke, ki pozitivno vplivajo na ljudi, planet in živali, hkrati pa izobražuje, ozavešča in spodbuja k trajnostnemu življenjskemu slogu. Danes je v njihovem naboru več tisoč znamk – in med njimi tudi poljski Reserved.
Kako deluje? Na pogled povsem preprosto, v iskalnik vnesete znamko, ki vas zanima, in aplikacija vam postreže z oceno njihove trajnostne drže. Za oceno se skriva več 100 meril s področij odnosa do planeta, ljudi (zaposlenih) in živali, katerih vrednosti pridobivajo iz nevtralnih zunanjih virov podatkov in ne od ponudnika samega. Potrošnik poleg pisanega pojasnila oziroma opisa dobi tudi enega od petih možnih vrednostnih opisov, ki predstavlja povprečje vseh zgoraj omenjenih skupin: izogibaj se, ni dovolj dobro, dober začetek, dobro, odlično. Za zadnji dve oceni (dobro in odlično) boste v posameznih spletnih prodajalnah lahko opazili tudi oznako »ocenjeno kot dobro za vas« (angl. rated good on you), torej tudi v obliki klasične trajnostne oznake, ki pa se v tem primeru nanaša na celotno kompleksnost ocenjevalnih meril. In trenutno gre verjetno za najbolj splošno oceno trajnosti modnih znamk na svetu.
Že nekaj let, od leta 2019, je ambasadorka platforme oziroma aplikacije Emma Watson, Hermiona Harryja Potterja, ki je tudi sicer prepoznavna po svoji angažiranosti za enakopravnost žensk, možnosti izobraževanja za vse, še posebej deklice, za pravično trgovino, organski bombaž in še marsikaj. To, da že leta stoji ob znamki – in njeno aktivnost redno vključuje na svoje družbene profile, nedvomno nudi verodostojnost, ki si je marsikatera znamka želi. A Emma je hkrati tudi edina, s katero je platforma, poleg priznanih spletnih modnih trgovcev, ambasadorstvo tudi sklenila. V svojih komunikacijah se sicer, tako kot tudi mnoge druge trajnostne pobude, platforme in znamke, ne osredotoča na klasične promocijske aktivnosti, oglaševanje ipd., temveč svojo zgodbo gradi na vsebini, dejanjih, aktivnostih, vključevanjih v razprave in odločitvene dogodke, s katerimi premika svet na bolje. Že sledenje na Instagramu bo v vaš vsakdan vneslo cel kup pomembnih informacij o vseh vidikih trajnostne mode. Tudi, kako se lahko sami spravite za šivalni stroj in sešijete svojo prvo oblekico. Meni osebno to potrjuje, da je njihov smisel obstoja na pravem mestu.
Emma Watson je ambasadorka Good On You od leta 2019.
Nakupovanje = raziskovanje
Raziskovanje, kot je bilo tole moje, naj v letih, ki so pred nami, ne bi bilo več fanatično, pretirano. Če hočemo uvesti trajnostne prakse in preiti k trajnostnemu življenjskemu slogu, ki regenerira naravo in spodbuja pravične družbene prakse, bo tovrstna ozaveščenost potrošnika ključna. A to, da potrošnik osvoji vsa ta znanja, da je sposoben prepoznati trajnostno zgodbo, da mu je ta na voljo za sprejemljivo ceno in da ima na voljo orodja, s katerimi lahko preverja resničnost trajnostnih navedb, je odgovornost vseh: države, ki postavlja zakonske okvire, nudi spodbude in deluje kot dober zgled, podjetij, ki poslujejo, proizvajajo in delujejo skladno s trajnostnimi načeli, ozaveščajo in informirajo svoje kupce – torej posel razumejo trajnostno –, ter vse nas, skupnosti, ki s svojim ravnanjem in s svojo denarnico narekuje, v kakšnem svetu si želi živeti. Oziroma kot pravi Sandra Capponi, soustanoviteljica aplikacije Good On You: »Potrošniki imajo veliko vlogo pri doseganju boljših rezultatov za naš planet. Njihov dolar je tisti, ki na koncu spodbuja poslovno vedenje. V moči izbire potrošnikov obstaja prava priložnost za ustvarjanje trajnostne prihodnosti v modi.« In širše.
Ocene Good On You po novem tudi na Klarni
Vrednotenja Good On You na svoje aplikacije umeščajo tudi mnoge spletne trgovine oziroma aplikacije. Med slednje se je pred kratkim priključila tudi spletna modna platforma Klarna, ki je pri nas še ne poznamo, se je pa uveljavila že v vseh okoliških državah. Z uvedbo vrednotenj Klarna uresničuje svoje zaveze ozaveščanja in omogočanja vpogledov v značilnosti ponudbe z namenom spodbujanja pozitivnih sprememb za planet. »Naša vizija je omogočiti potrošnikom, da glasujejo s svojo denarnico za uveljavitev sprememb,« je dejal David Sandström, direktor marketinga pri Klarni. »Kot prvi korak smo uporabnikom omogočili vpogled v vpliv nakupovanja na okolje z našim sledilnikom CO2. Zdaj dajemo potrošnikom zmogljivo orodje za ukrepanje o njihovih nakupovalnih odločitvah.« Vsa ta prizadevanja Klarna razlaga tudi na svoji platformi za planet giveone.com.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, marec 2022, #489. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.