Prepričevalno komuniciranje
Aktualno

Skrivnosti prepričevalnega komuniciranja: bližnjice do nakupnih odločitev

Prepričevalno komuniciranje v marketingu se ukvarja s tem, kako ustvariti sporočila, ki bodo ciljno občinstvo nagovorila na način, ki jih spodbudi k želenemu dejanju.

Ko se znajdemo pred nakupnimi odločitvami, običajno ne preučujemo vseh informacij, ki so nam na voljo. Raje iščemo bližnjice, ki nam olajšajo sprejemanje odločitev. Številni raziskovalci so se posvetili razumevanju dejavnikov, ki vplivajo na naše odločitve, ko končno rečemo »da«.

Prepričevalno komuniciranje v marketingu se ukvarja ravno s tem, kako ustvariti sporočila, ki bodo ciljno občinstvo nagovorila na način, ki jih spodbudi k želenemu dejanju. Osredotočila se bom na štiri bližnjice, ki lahko usmerjajo naše nakupne odločitve.

Moč redkosti in ustvarjanje občutka nujnosti

Uporaba načela redkosti v prepričevalnem komuniciranju temelji na ustvarjanju občutka, da je izdelek, storitev ali ponudba nekaj posebnega, omejenega ali težko dostopnega. Redkost kot del marketinške strategije je zasnovana tako, da nas spodbuja k hitrejšemu, impulzivnemu odločanju, saj se kot potrošniki bojimo, da bomo zamudili priložnost, če ne bomo ukrepali takoj.

Eden od najpogosteje uporabljenih načinov, kako se lahko načelo redkosti vključi v prepričevalno komuniciranje, je omejena ponudba. Na primer, desetletja starana vrhunska vina se največkrat prodajajo po višji ceni. Omejena ponudba in ekskluzivnost izdelka ustvarjata občutek redkosti, kar vpliva na povpraševanje, s tem pa tudi na ceno. Ključ tega načela je torej, da izpostavimo prednosti in edinstvenost izdelka, hkrati pa poudarimo, kaj bi lahko kupci izgubili, če se ne bi odzvali nemudoma.

Drugi načini vključujejo omejen časovni okvir, ki ustvarja občutek nujnosti nakupa, ekskluzivno ponudbo za zveste stranke z oblikovanjem posebnih ponudb, ki niso na voljo drugim, ekskluzivno ponudbo za zgodnje prijave in podobno.

Zakaj načelo redkosti zares deluje? Ker človeški um ceni stvari, ki so težko dosegljive ali omejene. Ko potrošnik dojame, da je nekaj redko, se poveča njegova želja, saj ne želi zamuditi enkratne ali posebne priložnosti. Pri tem je pomembno, da se to načelo uporablja etično in da so sporočila resnična, da se ohrani zaupanje potrošnikov.Vrh obrazca

Recipročnost in psihologija potrošnikov

Načelo recipročnosti v prepričevalnem komuniciranju izhaja iz psihološkega nagona, ki nas spodbuja k pozitivnemu odzivu, ko prejmemo nekaj, kar cenimo. Preprosto povedano, ljudje običajno čutimo zavezo vračati usluge, darila in podobno. V marketinškem svetu se recipročnost uporablja kot strategija za spodbujanje želenih dejanj s strani potrošnikov.

Naj pojasnim na primeru, ki se je z veliko verjetnostjo zgodil tudi vam. Preden ste po končanem kosilu v restavraciji prejeli račun, vam je natakar morda prinesel majhno pozornost, kot so piškotek sreče, liker ali kakšno drugo drobno presenečenje. Ali menite, da je to darilce vplivalo na to, koliko napitnine ste na koncu pustili natakarju? Morda se zdi, da ne, vendar so raziskave pokazale, da so gostje v takšnih primerih dejansko pripravljeni dati večjo napitnino.

Pri tem ni pomembno le, kaj podarimo, ampak kako to storimo. Spomnim se primera, ko je natakar poklonil piškot moji hčerki, se obrnil in prišel nazaj ter ji podaril še enega, ob tem pa rekel: »Tako čudovita družina ste, da si zaslužite še en piškot«. V takšnih in podobnih primerih se višina napitnine še dodatno poviša.

Pomembno pri tem načelu je, da podarimo nekaj brez pričakovanj povračila, da je naše sporočilo osebno in da stranke prijetno presenetimo. Vsekakor ne smemo podcenjevati svojih strank. Načelo recipročnosti mora biti doživeto kot iskreno dejanje in ne kot manipulacija.

Gradnja avtoritete in zaupanje

Ustvarjanje avtoritete v prepričevalnem komuniciranju je prav tako pomemben vidik, ki temelji na dejstvu, da smo ljudje bolj nagnjeni k sprejemanju informacij ali dejanj od oseb ali virov, ki veljajo za strokovnjake ali avtoritete na določenem področju. V marketingu ta strategija poudarja verodostojnost in strokovnost podjetja, blagovne znamke ali posameznika z namenom spodbujanja zaupanja potrošnikov.

Ključnega pomena je, da na ustrezen način signaliziramo, zakaj smo strokovnjaki, še preden poskušamo vplivati na odločitve kupcev. Samopromocija o lastni briljantnosti ne bo imela tako močnega učinka kot situacija, v kateri to sporoča nekdo drug.

Kako to naredimo v prraksi? Na primer, administrativno osebje pokliče stranke in nas predstavi kot strokovnjaka na način: »Naj vas povežem z Janezom, ki se prav s tem področjem ukvarja že deset let in ima najboljše rezultate.« Raziskave so pokazale, da ta enostavni pristop zares deluje, saj so podjetja na takšen način, ki je seveda etičen in brezplačen, pridobila več sestankov in poslov. Uporaba pozitivnih mnenj, priporočil, ocen ali referenc strank ali drugih uglednih virov namreč dodatno poveča zaupanje potrošnikov.

Nekateri drugi načini, kako ustvariti avtoritete v prepričevalnem komuniciranju, so demonstracija strokovnega znanja z deljenjem relevantnih informacij in izobraževalnih vsebin, poudarjanje preteklih dosežkov in priznanj podjetja, ustvarjanje partnerstev z vplivneži ali priznanimi strokovnjaki, pridobivanje certifikatov, nagrad ali priznanj iz sektorja. Vse te aktivnosti imajo stično točko, in sicer nakazujejo, da podjetje izstopa v svojem delovanju in ima preverjeno kakovost ali strokovnost.

Zakaj je ustvarjanje avtoritete torej ključnega pomena? Ker potrošniki pogosto iščemo zaupanja vredne vire in osebe, ki vplivajo na sprejemanje odločitev o nakupu. Verodostojnost in avtoriteta pripomoreta tudi k vzpostavljanju dolgoročnih odnosov s strankami.

Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, april 2024, #514. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

z
20. 11. 2024

Ob 30. obletnici delovanja najbolj prepoznavne in priznane znamke v svetu moške mode v…

gizem
16. 11. 2024

O programih izobraževanja in usposabljanja zaposlenih smo se pogovarjali z Gizem Ozturk,…

Sasha Savić
09. 11. 2024

Ključ do uspeha vsakega vodje je v tem, da najde prave ljudi, je prepričan Sasha Savić,…

Moj glavni kriterij pri izbiri ljudi je bil občutek, da posameznik pred mano goji globoko strast do oglaševalske industrije in blagovnih znamk ter to…

Naši avtorji