expo dubai
Aktualno

Slovenija ponosno na Expo 2020 v Dubaju

Gradbišče v Dubaju, kjer se bo oktobra 2021 odprla razstava Expo 2020, počasi dobiva svojo obliko.

Kljub enoletni zakasnitvi so se organizatorji odločili, da ime dogodka ostane Expo 2020, v brk pandemiji in vsem težavam, ki jih je ta povzročila ne le razstavi, temveč tudi dubajski in širši ekonomiji Združenih arabskih emiratov (ZAE). Magnet design biro se je za projekt paviljona še pred uradnim odprtjem odlično izkazal, saj je za notranje oblikovanje prejel ugledno mednarodno nagrado.

Hitra in temeljita reakcija vlade z omejitvami druženja, obvezno osebno razdaljo, maskami in predvsem z množičnim testiranjem ter zdaj tudi agresivno taktiko cepljenja prebivalstva ni uspela zajeziti pandemije koronavirusa. Predvsem Dubaj, kjer je (oziroma je bil, saj so podatki za leto 2019) turizem 30-milijardni posel (v evrih) s skoraj 600.000 zaposlenimi, so s pandemijo povezane omejitve zelo prizadele.

Agresivna strategija proti covidu-19 bo tudi zagotovila uspešno izvedbo dogodka: do februarja je bilo v ZAE opravljenih več kot 27 milijonov testov, kar v povprečju znaša tri teste na prebivalca. Testi postajajo nekakšna vstopnica za različne dejavnosti in premike med posameznimi emirati in, ker so obvezni in samoplačljivi, tudi donosen vir prihodkov.

Učinkovito, vsesplošno in brezplačno cepljenje je do začetka februarja inokuliralo četrtino prebivalstva: vrhovni svet za nacionalno varnost ZAE je na začetku februarja objavil, da je bilo razdeljenih več kot 4,2 milijona doz cepiva, s čimer naj bi bilo cepljenih med 2 in 2,5 milijona ljudi. Do aprila naj bi cepili polovico vseh prebivalcev ZAE, do zadnje četrtine leta pa že popolnoma vse. Cepljenje s cepivom kitajskega podjetja Sinopharm je brezplačno in v nekaterih delovnih okoljih praktično obvezno.

Expo 2020 kot spodbuda lokalnemu in svetovnemu gospodarstvu

Popandemične številke prebivalstva so trenutno manj transparentne: po podatkih dubajske gospodarske zbornice je država v letu 2019 štela okoli 9 milijonov prebivalcev, več kot 80 odstotkov teh je priseljencev. Po nekaterih za zdaj nepotrjenih ocenah je zaradi s covidom-19 povezanih izgub služb in bankrotov podjetij državo v zadnjem letu zapustilo okoli 10 % priseljencev, torej skoraj milijon ljudi.

Podatki o škodi in dodatnih stroških, ki jih je zaradi pandemije izgubljeno leto povzročilo organizatorjem Expa, niso znani. Kljub vsem težavam organizatorji gradijo naprej z enakim entuziazmom in optimizmom kot takrat, ko so se leta 2016 lotili projekta. Vsi zastavljeni cilji še vedno veljajo in nihče ne dvomi, da bo Expo 2020 izpeljan kot načrtovano. Po ogromnih naložbah in pričakovanjih preprosto ni druge možnosti. In dežela, ki je sredi najhujše pandemije kot prva arabska in ena od petih držav na svetu uspešno poslala na Mars svojo sondo Upanje (Al Amal), bo zagotovo uspela tudi odlično izpeljati dogodek, kot je Expo, ne glede na nenaklonjene okoliščine.

Expo 2020 bo Dubaju in arabskim emiratom prinesel nujno spodbudo lokalnemu gospodarstvu, saj vse načrtovane dejavnosti in programi ostajajo nespremenjeni. Tako kot letnica ostaja enako tudi število pričakovanih obiskov. Še vedno namreč načrtujejo 25 milijonov obiskov, kar se sicer pogosto napačno navaja kot 25 milijonov obiskovalcev. Če bo vsak obiskovalec razstavišče obiskal dva do trikrat, kar bodo spodbujale tudi posebne cene vstopnic za večkratni obisk, to postavi številke v bolj realen, čeprav verjetno še vedno zelo optimističen okvir med 8 in 12 milijoni obiskovalcev.

Trenutno so zgrajeni vsi štirje skupni paviljoni: osrednji paviljon Al Wasl, trije tematski paviljoni Trajnost, Mobilnost in Priložnost kot tudi trije 21-metrski vhodni portali, ki so mrežasto spleteni iz ogljikovih vlaken, ter precejšnje število nacionalnih paviljonov, vključno z letečim sokolom navdihnjenim paviljonom ZAE. Dokončana je že večina promenad in ozelenjevanje, je pa še vedno aktivnih kar nekaj gradbišč. 

Eden od treh paviljonov, trajnostni paviljon, ki je zemlji v čast poimenovan Terra, je trenutno odprt za vodene oglede obiskovalcev, in sicer do 10. aprila 2021, ko bo celotno mesto Expo spet zaprto za končne priprave na otvoritev, ki bo 1. oktobra 2021.

expo odprava

Kljub zakasnitvi in vsem težavam, povezanih s pandemijo, Expo 2020 ostaja odlična priložnost za slovenska podjetja, podjetnike in ostale ambiciozneže, ki želijo vzpostaviti poslovne stike na okoliških trgih s približno tremi miljardami prebivalcev. (Foto: Milica Stefanović/Expo 2020)

Odlično oblikovanje, izvedba in lokacija slovenskega paviljona

26. januarja 2021 je slovenska delegacija prevzela dokončani slovenski paviljno. Slovesnega uradnega dogodka so se med drugimi udeležili minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravko Počivalšek, slovenski ambasador v Združenih arabskih emiratih Oto Pungartnik, generalni komisar RS za Expo Matic Volk, državna sekretarka Ajda Cuderman, predstavniki javne agencije Spirit, ki jih je vodil v. d. direktorja Tomaž Kostanjevec, eden od snovalcev arhitekture paviljona Sandi Pirš, predstavniki inženiring podjetja Riko in njihovega lokalnega partnerja, predstavniki STA in skupek slovenskih novinarjev.

Slovenski paviljon ima odlično lokacijo prav ob trajnostnem vhodu, enem od treh vhodov v mesto Expo, in ob enem od treh tematskih paviljonov Terra, ki bo eno od štirih središč dogajanja. Glavni vhod v slovenski paviljon bo takoj ob vhodu na Expo, terasa paviljona pa ponuja razgled na promenado in družabni center paviljona Terra pod velikansko gobi podobno streho fotovoltaičnih celic.

Slovenski paviljon je oblikoval biro Magnet Design (arhitekta Robert Klun in Sandi Pirš) in si z njim zasluženo prislužil nagrado Architecture MasterPrize iz Los Angelesa, in sicer častno omembo v kategoriji notranjega oblikovanja in razstavišč.

Ne le odlična lokacija in dizajn, izvedba paviljona je v rokah slovenskega inženiring podjetja Riko ter njihovih slovenskih in lokalnih sodelavcev kljub s covidom-19 pogojenimi omejitvami potovanja in neposrednega nadzora gradnje uspela še nadgraditi zmagovalni dizajn: simbolična zelena oaza Slovenije, ki lebdi nad vodami in jo senči z ribniškim sitom navdahnjeni baldahin. Leseno sito ni zgolj funkcionalna senca pred vročim arabskim soncem, temveč tudi poklon slovenskemu lesarstvu. Vodne površine z odsevi mehčajo svetlobo in dajejo prostoru svežino.

Živa zelena stena je izvedba podjetja Knauf Insulation iz Škofje Loke. Rastline rastejo v fasadnih panelih s kameno volno, ki optimizira porabo vode. Posajene so v posebne mokre izolativne plošče, ki nudijo zaščito pred vročino tako okolici kot tudi v objektu samem. Gre menda za edinstveno, trajnostno rešitev, ki ima prav gotovo potencial v deželi, ki se zaradi omejenih in izrabljenih zalog vode trenutno zanaša večinoma na desalinizacijo morske vode, kar pa seveda ne more biti ne ekološka ne trajnostna rešitev pridobivanja vode.

expo zelena stena

Rezultat je učinkovito in simbolično združenje vode, zelenja, lesa in slovenske ustvarjalnosti. Nastali prostori so vabljivi, prijetni in funkcionalni: tri ravni paviljona bodo omogočale različne hierarhične stopnje ekskluzivnosti za obiskovalce, z drugim nadstropjem in teraso z razgledom na Terro in vhod, namenjenima izključno povabljencem in poslovnim sestankom.

Kot potrjujejo snovalci in izvajalci, je paviljon načrtovan lokalni klimi primerno in bo lahko brez škode preživel dolgo vroče poletje, ki ga loči od samega začetka dogodka in ko temperature dosežejo do 50 stopinj, vsakodnevno ubijalsko sonce pa uniči in pomori vse, kar mu je izpostavljeno. 

Resnično je to paviljon, na katerega smo Slovenci lahko ponosni.

expo paviljon

Obsežen program dogajanj

Program v slovenskem paviljonu se bo odvijal v tematskih sklopih, vezanih na splošne teme Expa 2020: vesolje, podnebje in bioverziteta, razvoj mest in podeželja, tovarne prihodnosti in razvoj materialov, digitalizacija in umetna inteligenca, potovanja in povezovanje, trajnostni razvoj, zdravje, prehrana in kmetijstvo, kulturne in kreativne industrije, voda.

Sodelujočim slovenskim podjetjem bo po besedah v. d. direktorja javne agencije Spirit Tomaža Kostanjevca dodeljena finančna spodbuda v obliki vaučerjev.

Kljub zakasnitvi in vsem težavam, povezanih s pandemijo, Expo 2020 ostaja odlična priložnost za slovenska podjetja, podjetnike in ostale ambiciozneže, ki želijo vzpostaviti poslovne stike na okoliških trgih s približno tremi miljardami prebivalcev. Končni cilj nastopa na Expu 2020 seveda ni zgolj Dubaj ali arabski emirati, saj lahko s svojo geoekonomsko lokacijo slovenskim podjetjem odpre vrata na trge Bližnjega vzhoda, južne Azije in Afrike. In to v zgodovinskem trenutku, ko se bo svetovna ekonomija ponovno zaganjala po največji pandemiji stoletja. Priložnost, ki bi jo bilo škoda zamuditi, še zlasti, ker je Slovenija z izrednim paviljonom in konsistentnim programom resno zastavila projekt in ustvarila odličen oder za slovenska podjetja in gospodarstvo. Zdaj je od njih odvisno, kako bodo izkoristili to priložnost in se izkazali na tem svetovnem odru.

expo terasa

Terasa paviljona ponuja razgled na promenado in družabni center paviljona Terra pod velikansko gobi podobno streho fotovoltaičnih celic.

 

Nekaj osnovnih podatkov o Expu 2020

Expo 2020 bo potekal od 1. oktobra 2021 do 31. marca 2022. Odprt bo vsak dan od 10. ure do polnoči, ob vikendih pa celo do dveh zjutraj. Organizatorji objubljajo več kot 200 sodelujočih (držav, organizacij, izobraževalnih insitucij in podjetij) in več kot 60 dogodkov v živo vsak dan, in to vseh 182 dni dogodka.

Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, marec 2021, #477. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

 

Intervju

Monika Zajc
30. 11. 2024

Na naslovnici MM #521 je Monika Zajc, ki je pred letom dni prevzela vodenje digitalne…

Že od mladosti si vedno znova ponavljam: če sem dovolj pogumna, da začnem, sem dovolj pogumna, da uspem. Imam zelo enostavno strategijo, ki je vsaj v…

Hana Souček Martinc
30. 11. 2024

3. decembra bomo praznovali »ta veseli dan kulture«, mi pa smo se s Hano Souček Martinc…

»Kulturni projekti pogosto zahtevajo posebne pristope, ki vključujejo poudarjanje osebnega in estetskega vpliva. Ta vrsta komuniciranja se osredotoča…

Življenje z znaMMkami
25. 11. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Najljubši oglaševalski slogan je: »Kaj bi mi brez domišljija.«

Naši avtorji