val
Aktualno

Val 202 ima pol stoletja

Verjetno ni Slovenca, ki ne pozna oziroma ni še nikoli poslušal Vala 202, radijske postaje, ki je letos proslavila svoj 50. rojstni dan.

Ob tej priložnosti smo se zazrli k njegovim začetkom, z urednikom Nejcem Jemcem pa se pogovarjali tudi o tem, kako uspešno stopajo po poteh digitalizacije in kljubujejo času.

Na začetku sedemdesetih let prejšnjega stoletja je bilo v Sloveniji nekaj več kot pol milijona prijavljenih radijskih sprejemnikov, osrednja radijska hiša, Radio Ljubljana, pa je imela tri programe. Prvi (celodnevni) je imel informativno, politično, kulturno in vzgojno-izobraževalno funkcijo. Drugi (popoldanski) mu je bil v marsičem podoben, tretji pa je bil namenjen bolj zahtevnemu poslušalstvu. Leta 1972 se je Vojko Novak odločil, da je čas, da bi v radijsko sporočanje vnesli malo več sproščenosti – da se je potrebno poslušalcem približati tudi na terenu, jim pustiti, da tudi oni kaj povedo in ne le, da poslušajo vnaprej posnete prispevke in rubrike.

Vojko Novak, nekdanji odgovorni urednik govornega programa na Radiu Ljubljana, in Marijan Krišelj, urednik 2. in 3. programa, sta si torej zamislila živahno in sproščeno oddajo, ki bi popestrila drugi radijski program. K sodelovanju sta povabila urednico Julko Vahen in ji predstavila koncept za novo kontaktno oddajo, ki je dobila ime po valovni dolžini oddajnika na Ljubljanskem gradu, ki je pokrival Ljubljano in okolico – 202 metra.

Veslanje proti toku

Kot se spominja Julka Vahen, ki je bila urednica Vala 202 prvih sedem let, jih takrat ni bilo veliko, ki bi verjeli v uspeh oddaje, saj je hitro začutila odpor številnih radijskih kolegov. Čeprav so oddaji napovedovali kratek rok, je sledila besedam Vojka Novaka – naj poišče dobre sodelavce in dobro dela, z nasprotniki pa se bo »bodel« on.

In čeprav se tistega časa spominja kot veslanja proti toku, se je s sodelavcem Vilijem Vodopivcem lotila dela. Premierna oddaja se je odvrtela 16. junija 1972, v petek dopoldne, prvo leto pa je bila na sporedu tri dni v tednu. V petek, soboto in nedeljo je ekipa pripravila 13 ur programa, v katerem so se preko telefona javljali dopisniki (eden od njih se je na primer odpravil na Rudnik v Ljubljani in naredil intervju s štoparji, ki so od tam štopali proti Indiji). Napovedovalce so preimenovali v moderatorje (oddajo sta med drugim vodila Nataša Dolenc in Rado Časl), program pa so prekinjali z vmesnimi informacijami o vremenu in prometu, napovedovali so rubrike in se navezovali na popevke, vsako uro pa so bila na sporedu kratka poročila.

Čeprav so poslušalci in tiskani mediji novost na drugem programu toplo pozdravili, je bila znotraj hiše deležna kar nekaj kritik. Takšna oddaja je bila takrat na nek način revolucija za ves radio in marsikdo je to težko sprejel. Ker so v okviru programa dajali tudi nasvete za težave poslušalcev, so ga nekateri imenovali kar gospodinjski program, seveda pa je bil veliko več kot to. Pogosto so šli preko do takrat uveljavljenih mej – oglašali so se iz letala, pozneje z vrha Triglava in celo iz baznega tabora pod Mount Everestom na dobrih 5.000 metrih nadmorske višine.

V tistem času so bili radijski napovedovalci največje medijske zvezde, za voditelje Vala 202 pa je bilo značilno predvsem to, da so se (prej vajeni branja v knjižnem zbornem jeziku) zdaj trudili »preklopiti« na manj tog in bolj sproščen pogovorni jezik.

val1

Zgodnja leta Vala 202; spodaj so od leve proti desni Vili Vodopivec, Julka Vahen, Marijan Krišelj in Geti Gradišnik; levo zgoraj od leve proti desni pa Zdenko Ferletič, Mirjam Bevc, Mija Škrabec, Darko Klarič in Dare Milič.

Val 202 raste

Po prvem letu delovanja so dodali še četrtkovo oddajo, leta 1974 pa je Val 202 oddajal že vsak dan dopoldne in v nedeljo popoldne. Pojavile so se prve redne kontaktne oddaje, predvajali so čedalje sodobnejšo glasbo, na kar je vplivalo tudi to, da je k njim prišlo nekaj ljudi z Radia Študent. Leta 1976 so vsak dan začenjali že ob 8. uri, na sporedu pa je bila tudi ob nedeljah. Poslušali so jo v večjem delu Slovenije, kamor so redno hodili tudi na teren.

Tega leta so za živahen program ter odprt in neposreden stik s poslušalci dobili prestižno Tomšičevo nagrado, začeli pa so tudi predvajati rubriko z najdaljšim stažem Kje pa vas čevelj žuli? Leta 1978 se je na programu Vala 202 prvič pojavila zabavno-satirična oddaja Moped šov z izjemno poslušanostjo. Ob sredah naj bi oddajo spremljalo 300.000, sobotne ponovitve pa kar 400.000 poslušalcev.

V osemdesetih letih je bil Val 202 vedno bolj poslušan in v tistem času ga je vsak prebivalec Slovenije poslušal v povprečju dobri dve uri na dan. Popoldneve so med tednom prevzeli novinarji, v popoldanski termin pa so se uvrstile različne tematske oddaje – od znanosti in tehnologije, kulture, mladinskih tematik ... Prirejali so tudi družbeno koristne akcije.  

Leta 1982 je s svojo pogovorno oddajo začel legendarni Silvo Teršek, ki je v 25-ih letih gostil skoraj 2.000 gostov, tri leta pozneje pa je Val 202 po poslušanosti prvič prehitel 1. program. V svojo programsko shemo so dodali še del jutranjega programa, kar je pomenilo, da so dnevno pripravili 13 ur programa; toliko kot prvo leto v vsem tednu. Poslušanost se je do osamosvojitve še višala, doseg pa se je bližal milijonu poslušalcev.

Samostojna Slovenija kot eden od mejnikov

Osamosvojitvena vojna za Slovenijo je bila eden od mejnikov Vala 202, saj so bili zelo odzivni in so poslušalce obveščali o vsem dogajanju. Po besedah Bojana Veselinoviča, odgovornega urednika informativnega programa Radia Slovenija med letoma 1995 in 2006, je takrat vsem na Valu 202 postalo jasno, da je treba »biti bitko« tudi z zunanjo konkurenco, ne le med obema programoma. Prvi program je v tistem obdobju ponotranjil obliko Vala 202, ta pa je začel iskati nove poti. V tistem času je za prepoznavnost veliko naredil novinar Marjan Jerman, ki je poročal tudi s hrvaških bojišč, poleg njega je bil takrat med najbolj poslušanimi novinarji tudi Črt Kanoni.

Z novonastalo državo so v ospredje prihajale druge vsebine, na primer gospodarstvo, ki so bile pri poslušalcih dobro sprejete. Komercialna konkurenca, ki se je začela pojavljati v tistem času, pa teh tem ni spremljala. Sredi devetdesetih let je v ekipo prišel Andrej Karoli, ki je prevzel Popevko meseca (pozneje je postala Popevka tedna), ki velja za eno od najstarejših oddaj na Valu 202, močno pa se je v naslednjih letih povečal tudi delež športnih vsebin.

Digitalizacija

Konec devetdesetih let je internet v Sloveniji uporabljalo manj kot deset odstotkov ljudi. Pojavile so se prve spletne strani in dobil jo je tudi radio, kar je bil na nek način začetek digitalizacije. Danes je seveda vedno več poslušalcev, ki do radia dostopajo preko digitalnih platform, enega od opaznejših poskokov števila tistih, ki radiu v živo prisluhnejo po internetu, pa so zaznali v letu 2021. »Najbolj so na to vplivale olimpijske igre. Na vrhuncu iger v Tokiu je Val 202 po internetu poslušalo kar 40.000 uporabnikov na dan. To potrjuje pričakovanja, da se delež takšnih poslušalcev povečuje,« pravi Nejc Jemec, odgovorni urednik Vala 202 (ki je svojo pot na Valu 202 začel kot voditelj oddaje Generator).

Pove, da se še vedno povečuje tudi število naročnikov na podkaste, čeprav se ta rast globalno umirja. Oktobra 2021 so dosegli 81.000 različnih poslušalcev, kar predstavlja 13-odstotno letno rast. Najbolj poslušani podkasti radia ostajajo Toplovod, Radio Ga Ga, Lahko noč, otroci, Odbita do bita, Frekvenca X, Intelekta, Jutranja kronika, Nebuloze, Forum 69 in Globalna vas. Leta 2021 so zaznali tudi povečanje poslušanosti podkasta Novice Radia Slovenija (News from Radio Slovenija), v okviru katerega počasi razvijajo novo storitev, in sicer kratke novice za pametne naprave. Storitev ima naslov v slovenščini in angleščini, to pa zato, da jo lahko uporabniki pametnih naprav – te žal ne podpirajo slovenskega jezika – prikličejo s preprostim ukazom v angleščini.

»Ne smemo postati korporativni vplivnež«

Z novimi programskimi vsebinami širijo tudi možnosti in doseg za oglaševalce. »To  počnemo s širjenjem ponudbe podkastov kot tudi z večjimi in vse bolj dodelanimi projekti, kakršni so olimpijske igre, Planica, primer Pekinga in Tokia doma po Sloveniji, Živooke, Izštekani, Dan 202, Ime leta in podobno, ko ne manjka terenske prisotnosti z možnostjo aktivacije obiskovalcev, pa tudi ekskluzivnih projektnih vsebin ne. Pri tem kot javni radio skrbimo za ločnico med programskimi vsebinami in oglaševalskimi sporočili. Ne želimo in ne smemo postati korporativni vplivnež, ponujamo pa prostor, vezan na relevantno, prepoznavno in zaupanja vredno znamko, kakršnih v medijskem prostoru ni na pretek,« pove Jemec.

val5

Mobilni studio v Kranjski Gori (projekt Peking doma med zimskimi olimpijskimi igrami v Pekingu).

S sodobno tehnologijo se zavedajo tudi pomena vseprisotnosti, zato so aktivni tudi na vseh družbenih omrežjih »z izjemo TikToka, ki nam ga še ni uspelo usvojiti. Vsako od omrežij se kaže kot učinkovito v določenem segmentu – na YouTubu, denimo, objavljamo koncertne posnetke posamičnih skladb, ki jih slovenski glasbeniki odigrajo v naših oddajah ali na naših dogodkih, na Twitterju izkoriščamo hipnost in interaktivnost kanala, na Instagramu pa izpostavljamo osebnosti – avtorje in goste – ter razkrivamo ozadja nastajanja oddaj ali terenske prisotnosti predvsem na večjih športnih dogodkih,« kot navaja sogovornik.

Grajenje blagovne znamke

Po rahli krizi v devetdesetih letih so ankete spet pokazale, da je bil Val 202 v prvih letih novega tisočletja najbolj poslušan radijski program. Prejel je številne nagrade, kot je viktor za najboljšo radijsko postajo, pa tudi večkratni naziv zaupanja vredne znamke Trusted Brand.

Blagovno znamko so gradili tudi z dogodki izven etra, kakršen je bil koncert skupine Siddharta s simfoniki v Križankah in pozneje na stadionu, in projekti, kot je bil Dan 202 z različnimi glasbenimi izvajalci. In ko ravno omenjamo koncerte, seveda ne moremo mimo ekskluzivnega koncerta Dan 202: 50 let 202, ki je bil 16. junija 2022 v Križankah. Kot pravi Jemec, so 50-letnico izkoristili za nekoliko bolj intenzivno promocijo, ne le programsko s prilagojeno zvočno podobo in paleto prazničnih vsebin, temveč tudi z izpostavitvijo na televiziji (oglasni spoti, prenos koncerta, dokumentarni film), plakati na bencinskih servisih in v mestih ter s prisotnostjo v drugih medijih s pomočjo intervjujev z ustvarjalci.

val2

40 let Vala 202: Dan 202 v ljubljanski Hali Tivoli.

val7

 

Ekskluzivni koncert Dan 202: 50 let 202 (16. junija 2022 v Križankah). (Foto: Adrijan Pregelj)

Val 202 je svojih prvih petdeset let torej odlično prestal, na vprašanje, kakšen bo po njegovem mnenju radio čez deset let, pa je Jemec za MMC povedal: »Ne vem. Prepričan sem, da se je pri razvoju, ki poteka ves čas, in vpeljevanju sprememb dobro zavedati primerjalnih prednosti in lastnosti radia, načinov ustvarjanja, temeljev, na katerih deluje: živ, pristen, iskren program. In glede na lastne primerjalne prednosti moramo še naprej ustvarjati avdiovsebine, ki bodo dosegale čim širši krog poslušalcev z novimi prijemi. Ohranjati je treba del, ki se je izkazal za dobro delujočega, in se ne bati uvajanja sprememb. Samozavestno naprej – to je način, kako preživeti naslednjih deset let. Prepričan sem, da lahko radio uspeva še kar nekaj časa.«

val8

Kot pravi odgovorni urednik Nejc Jemec, je skrivnost uspeha Vala 202 v pristnosti odnosa do poslušalcev, izvirnosti pri ustvarjanju in strasti do dela. (Foto: Adrijan Pregelj)

Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, september 2022, #495. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

Življenje z znaMMkami
15. 04. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Prisegam na humor, igro besed in čustva … »Kupijo« me tudi nizkoproračunski oglasi z dobro idejo.

Madea Mojca Majhen
13. 04. 2024

Konferenco medijskih trendov SEMPL pod okrilljem Media Poola že drugo leto zapored…

»Zame so edini pravi dogodki še vedno tisti, kjer si ljudje stisnejo roko in si pogledajo v oči brez vmesnika, kot je računalniški zaslon,« pravi…

grace
12. 04. 2024

Z Grace Andrews, direktorico marketinga pri podkastu The Diary of CEO, ki bo nastopila na…

The Diary of CEO smo že od začetka obravnavali kot oddajo in ne kot podkast, kar pomeni, da za vsako epizodo ustvarimo filmskemu podoben napovednik.

Naši avtorji