
»Vsak dogodek pusti vpliv. Mega dogodki pa za seboj puščajo mega učinke.«
V sklopu Convente je Ljubljano prvič obiskal Dušan Borovčanin, direktor Expa 2027, ki nam je razkril, kako potekajo priprave na svetovno razstavo, ki jo bo gostila Srbija.

Eva Peserl
Kako ste zasnovali oglaševalsko kampanjo, s katero vabite na svetovno razstavo Expo, ki bo leta 2027 v Beogradu?
Pri kampanji smo si morali zastaviti dolgoročen komunikacijski načrt, saj bo Expo potekal leta 2027, mi pa smo začeli komunicirati že leta 2023. Pri kampanjah in komuniciranju je treba oblikovati strategijo, kako ljudi najprej obvestiti, nato jih navdušiti, povabiti k ukrepanju in na koncu seveda še, kako biti del kampanje. Zavedamo se, da veliko ljudi iz Srbije, iz Beograda, pa tudi iz regije, še nikoli ni bilo na kakšnem Expu po svetu. Morda je le nekaj tisoč ljudi iz regije že kdaj kje sodelovalo. Ljudje ne vedo in ne razumejo, kaj bomo pravzaprav gostili leta 2007. In to je bil naš prvi začetni korak – da smo vodili kampanjo za obveščanje, da bi ljudje razumeli, da Expo bo, kaj sploh je in kaj vse bo čez dve leti potekalo v Beogradu.
Vam trenutno negotovo stanje v Srbiji morda otežuje uresničevanje vaših načrtov?
Zagotovo. Trenutno dogajanje nam priprav zagotovo ne olajšuje. Dobili smo že kar nekaj pobud, da bi Expo preklicali. Se pa z njimi nikakor ne strinjamo. Verjamemo namreč, da imamo enkratno priložnost. Pred nami je projekt, ki je zelo pomemben, ne samo za prebivalce Beograda, ampak za državljane celotne Srbije kot tudi za regijo. Ponudila se nam je edinstvena priložnost, da ustvarimo in zgradimo več zaupanja v regiji. Zaupanje nam je izreklo 184 držav, kar je velika odgovornost za Srbijo, trenutna situacija pa velik izziv. Vendar imamo končni cilj, zato se raje osredotočamo nanj.
Kako pa potekajo priprave in katero so glavni izzivi?
Zdaj smo v procesu pridobivanja sodelujočih držav, s čimer smo začeli že novembra lani. Do danes se je 60 držav odločilo, da se nam bodo pridružile. Zadovoljni smo, da pridobivamo potrditve z vsega sveta, od pacifiških otokov in karibskih držav do Evrope, Amerike do Azije. Pred nami je ena od najpomembnejših nalog – omogočiti njihovo udeležbo. Nadaljevali bomo z oglaševalskimi in komunikacijskimi aktivnostmi, hkrati pa vzpostavljamo model, ki bo udeležencem omogočal, da bodo na enem mestu lahko uredili in izvedeli vse – od vizumov, carin, davkov pa do vladnih in mestnih predpisov. Trenutno je ogromno dela, sploh administrativnega, ki navzven ni vidno, a bo dejansko olajšalo organizacijo in potek samega dogodka.
Kakšen gospodarski in turistični vpliv bo imel Expo po vaših pričakovanjih na Srbijo in regijo?
Prihajam iz industrije dogodkov, zato trdno verjamem, da vsak dogodek, ne glede na to, kako velik je, vpliva na mesto, ki ga je gostilo. Na vpliv ne moremo gledati samo z vidika dobička in izgube. Nematerialni učinki, ki jih prinašajo dogodki, izmenjava znanja, pridobljene veščine, so neverjetni. Pri velikih dogodkih samo govorimo o velikem vplivu, velikih učinkih. Seveda je pomemben tudi gospodarski vidik, kako bo Expo spodbudil turizem in turistično potrošnjo.
Sam pa kot končni cilj vidim, da bi se nove generacije, ki bodo prišle po Expu, morda čez 10 ali 15 let s ponosom ozrle nazaj na na ta dogodek. Da bodo nove generacije samozavestne in stremele k temu, da lahko naredijo velike stvari, se potegujejo za še večje projekte. Ker smo precej majhna regija, če jo primerjamo s celotnim svetom, imamo včasih morda kompleks, da ne moremo doseči velikih stvari.
Moj osebni končni cilj pa bi bil, da bi imeli deset let po Expu povsem novo generacijo ljudi, ki bi se počutili zelo samozavestno in se zavedali, da so sposobni narediti velike stvari.