»Da bi uspeli, morate trdo delati«
Pum Lefebure, soustanoviteljica oblikovalske agencije Design Army iz Washingtona, bo gostja na mednarodnem festivalu kreativnosti Zlati boben. Za MM je spregovorila o svoji pestri poslovni poti in prelomnih delih, ki jih je zasnovala.
Kaja Kovič
Na Zlatem bobnu bo prevzela vlogo predavateljice in predsednice žirije za obrtno odličnost.
Pum Lefebure je glavna kreativna direktorica in soustanoviteljica Design Army, ikonične oblikovalske agencije iz Washingtona. Je ena od najvplivnejših in trendovskih grafičnih oblikovalk, ki je ustvarjala za Hong Kong Ballet, Ritz Carlton, Pepsi, Karl Lagerfeld in druge luksuzne blagovne znamke. Njeno delo je večplastno, saj ustvarja modo, grafiko, notranjo opremo, celo papir in same barve. Odrasla je na Tajskem in v ZDA prišla na izmenjavo kot študentka umetnosti. Tega obdobja se spominja kot težavnega, saj ni govorila angleškega jezika; učenje ji je vzelo dvakrat več časa kot sošolcem, zaradi česar je bila zelo osamljena. Toda odločila se je, da bo delala več in boljše od drugih študentov, ob čemer je razvila močno delovno etiko, ki jo je prenesla v svojo kariero. V prvi službi je začela kot pripravnica (v pisarno je prihajala prva in odhajala zadnja) in se z leti povzpela do starejše umetniške direktorice, čez nekaj časa pa začela voditi več kot 50-člansko kreativno ekipo. Ob neverjetnih uspehih in izoblikovanju močnega sloga se je odločila ustanoviti lastno podjetje, v katerem se je izklesala v pravo mojstrico, kot jo opisujejo stanovski kolegi.
Kaj vas je spodbudilo k ustanovitvi lastne agencije?
Kot umetnica, ki je odraščala na Tajskem, sem ljubila svobodo izražanja skozi umetnost in oblikovanje. Dobila sem delno štipendijo za ameriški kolidž, nato pa še redno zaposlitev in se preselila v Washington. Toda od nekdaj sem sanjarila o tem, da bi ustvarila svoje podjetje. Gonilo za te sanje je bila strast do ustvarjalnosti in samoizražanja; in tako sem svoje sanje spremenila v resničnost. Ustanovitev agencije Design Army se je zgodila za domačo kuhinjsko mizo, danes pa je prerasla v vrhunsko kreativno agencijo.
Preden sva z možem Jakom ustanovila Design Army, sem osem let delala v drugi oblikovalski agenciji, zato sem poznala sistem dela. V prejšnji agenciji sem začela kot pripravnica, se povzpela do starejše umetniške direktorice in vodila več kot 50-člansko kreativno ekipo. Pri delu sem bila natančna in ambiciozna – prva sem prihajala in zadnja odhajala iz pisarne. Agencija je šla skozi mnoge preobrazbe, vključno s tem, da jo je kupila velika oglaševalska družba, zato sem se naučila krmariti skozi vse spremembe in izzive ter izkusila podjetje v njegovih najboljših in najslabših trenutkih. To življenjsko obdobje lahko primerjam z nekakšnim pridobivanjem diplome iz poslovanja. Ta izkušnja mi je dala temelje in samozaupanje za odprtje lastnega podjetja.
Ni poti, kjer bi to lahko zaobšli – da bi uspeli, morate trdo delati in še bolj, ko se morate naučiti novega jezika in načina življenja, kot sem to morala sama. Amerika ponuja veliko priložnosti, če imate strast, gonilno silo in odločnost, toda vaše sanje se ne bodo uresničile, če se ne izpostavite. In čeprav včasih v življenju ne uspeš, je tudi neuspeh del uspeha. Iskreno verjamem, da so ameriške sanje še vedno žive – sama sem dokaz za to.
Glede na to, kar ste mi povedali, sklepam, da vas je življenje na Tajskem močno oblikovalo, še preden ste brez znanja jezika prišli v ZDA. Kako sta obe državi vplivali na vas?
Res je, polovico življenja sem živela v Aziji in drugo polovico v ZDA; to mi je dalo edinstveno razumevanje in perspektivo sveta. Odrasla sem na Tajskem ob starodavnih templjih v divjih, živih barvah in oblikah. Potem sem prišla v ZDA, kjer je bilo vse – od McDonald'sa do Times Squara – množično, povezano s kapitalom, glasno in »vrženo« v obraz. To mešanje ekstremnih kultur je vplivalo in spodbudilo moj edinstven glas in slog.
Imate resnično zanimivo življenjsko zgodbo. Ali bi lahko opredelili trenutek, ki pa je najbolj vplival na vaše poslovno življenje?
Ko sem prvič videla oglas »Duhovnik in nuna« avtorja Oliviera Toscanija za znamko United Colors of Benetton, sem vedela, da želim imeti kariero v oblikovanju in oglaševanju. Oglas je bil tako močan in provokativen – prisilil te je, da si pomislil in premislil, a se še vedno spomnil blagovne znamke.
Katera bi bila vaša najpomembnejša lekcija za poslovno življenje, ki bi jo lahko podali našim bralcem?
Bodite izjemno selektivni pri izbiri naročnikov. Ko smo vzpostavili Design Army, smo sprejeli prav vse stranke. Toda naročniki, ki jih izberete danes, postavijo temelje za tiste, ki jih boste dobili jutri. Ne gre za to, kdo lahko plača, gre za to, kdo vam bo prinesel zanimive projekte, kar lahko vodi do bolj vznemirljivega dela in vam pomaga rasti v smeri, ki si je želite.
Kateri pa je vaš najljubši kreativni projekt do zdaj?
45. obletnica Hong Kong Ballet! Plesno obliko, ki je pogosto napačno razumljena, smo spremenili v noro zabavno, veselo izkušnjo, ki je popolnoma razumljiva po vsem svetu. Kampanja je moderna, a tudi avtentično hongkonška. Zaradi nekakšne »nerodne lepote« je to delo edinstveno. In seveda, v skladu z Design Army, je to umetniška usmeritev na steroidih.
Predvidevam, da je ustanovitev lastne kreativne agencije zelo obogatila vaše življenje.
Ponosna sem, da sem podjetnica in mati, oboje je neverjetno izpolnjujoče; seveda pa je oboje hkrati tudi zelo zahtevno. Kot mama sem pridobila empatijo in čustveno inteligenco, ki sta mi pomagali postati še boljša poslovna vodja. Biti poslovna ženska in voditi kreativno agencijo me je naučilo tudi dragocenih veščin pri upravljanju časa, kar mi pomaga pri hitrih odločitvah na področju starševstva. Videti, kako rasteta moja hči in podjetje hkrati, je neverjetno doživetje. Oba me navdihujeta in spodbujata k uspehu.
Kaj pa vas je najbolj presenetilo pri vlogi podjetnice, ustanoviteljice agencije?
Včasih je težko vzdrževati zdravo ravnovesje med delom in zasebnim življenjem. Ugotovila sem, da je sprejemanje zamegljenosti med obema področjema življenja bistveno za moj uspeh. Pomaga mi ohranjati energijo skozi celotno pot. Že 20 let stalno razmišljam, kako izumljati in rojevati nove ideje, da bi naše podjetje ostalo izvirno in pripravljeno na prihodnost. To zahteva ogromno energije, vendar je strast tista, ki me žene naprej.
S katerimi največjimi izzivi pa se soočate na tej poti?
Trendi prihajajo in odhajajo, oblikovalske estetike se spreminjajo, medijske platforme se spreminjajo, stranke se spreminjajo; kot vodja pa moraš ostati pred trendi in njihovo krivuljo. Naučila sem se umetnosti napovedovanja trendov, da bi se pripravila na to, kar prihaja. Pomembno je, da cilja nikoli ne izgubite izpred oči in si vedno rezervirate nekaj časa za eksperimentiranje, tudi če to pomeni tveganje! Za resničen napredek morate nenehno premisliti vse, izzivati polje običajnosti in raziskovati neznano. Sprejemanje sprememb se sliši klišejsko, a je najpomembnejše.
Na letošnjem Zlatem bobnu ste predsednica žirije za obrtno odličnost. Čemu boste s tega vidika dali prednost pri ocenjevanju prijavljenih del?
Pri ocenjevanju oblikovanja v vseh oblikah – filmi, knjige, plakati in drugo – bom ocenjevala obrt na najvišji ravni; kjer se vsak element lepo združi, da čustveno pritegne gledalca, jasno sporoča koncept in pove svojo zgodbo. Dobra ideja in neverjetna izvedba gresta z roko v roki. To je skrivna sestavina velikega oblikovanja.
Ali imate v Portorožu morda že predvidena kakšna poslovna srečanja? V kolikšni meri ste že seznanjeni s slovensko oglaševalsko industrijo?
To bo moj prvi obisk Slovenije! Potovanje je moj največji vir ustvarjalnega navdiha in Portorož je videti osupljiv. Zelo se veselim, da bom izkusila regijo, vpila bogato kulturo, zgodovino in vse, kar ponuja. Videla sem nekaj odličnih del iz slovenske oglaševalske industrije in se veselim, da bom izvedela še več. Poleg tega je ogled lokalnega kreativnega dela fantastičen način za pridobivanje vpogledov v kulturo, njeno senzibilnost in edinstvenost. Za zdaj še nimam načrtovanih poslovnih srečanj, vendar sem odprta in navdušena nad priložnostjo, da vzpostavim odlične stike.