Neomajna v svoji izraznosti
Petja Montanez je umetniška direktorica, ki je svojo kreativno moč sproščala v številnih oglaševalskih agencijah. V agencijskem svetu še vedno deluje, a jo vedno bolj vleče k svojim lastnim projektom »za dušo«, kjer na plano pride njena umetniška plat.
Simona Kruhar Gaberšček
Studio Prispodobe & artpump
Na prvem mestu je to zagotovo njena blagovna znamka artpump, pod katero z izvirnimi poslikavami spreminja podobo obutve in oblačil. Ne gre le za izdelke, temveč prava umetniška dela. Ta so zaživela tudi na letošnjem Ljubljanskem tednu mode, kjer je ponovno združila moči z modno oblikovalko Mojco Celin, s katero sta predstavili modno kolekcijo njunih blagovnih znamk Princip & artpump.
Tokrat se ne bova pogovarjali o vašem delu umetniške direktorice v oglaševalskih agencijah, temveč o blagovni znamki, ki jo ustvarjate za svojo dušo. To je artpump, v okviru katere svoj umetniški odtis puščate na obutvi in oblačilih. Zakaj vam ni zadostovalo, da podobe blagovnih znamk ustvarjate zgolj za naročnike, ampak ste želeli zasnovati tudi lastno blagovno znamko oziroma drugače rečeno, iz kakšnega vzgiba se je porodil artpump?
Artpump je nastal iz potrebe po izražanju »prave mene«, tistega notranjega jaza, ki želi na plano, ko to začuti. S tem mislim na to, da sem neomajna v svoji izraznosti v katerem koli mediju. Ker sem navdušenka nad športnimi copati, supergami, sem začela prav tu in ponudila samoizraznost individuuma skozi lasten izraz nosilca superge.
Na začetku je bila ideja, da ponudim poslikavo na katere koli športne copate, ki jih stranka izbere kot osnovo. Pri tem ni pomembno, ali jih kupim jaz ali pa jih stranka prinese sama.
Seveda sem morala izdelek finančno primerno ovrednotiti za širše evropsko tržišče, ker sem vseskozi vedela, da je slovenski trg majhen, prenišen in mogoče nima toliko potencialnih strank, ki so posebne, ki želijo izraziti svojo individualnost, ki želijo biti samosvoje (smeh).
Z bratom sva postavila spletno stran in skupaj sva spisala vsebine, ki jih je potem prevedel nativni slovenski Američan. Tako je nastala spletna stran, ki ima drugačen način prodaje oziroma naročanja, saj se objekt poigrava z idejo »art piece«, torej umetniškega dela. Pravilo artpumpa je namreč, da nikoli ne izdelam dveh enakih izdelkov, kar niti ni možno, saj gre za unikatno umetnost, za izraz, ki je lasten le v danem trenutku in vsakič drugačen.
Vedno je enkratnost tista, ki zagotavlja individuum najvišje ravni. Najlepše in najtežje je bilo izdelati podobo, ki mora biti ikonično prepoznavna in do določene mere enaka, a sem o njej dobesedno sanjala že dlje časa in to z imenom vred. Velikokrat sem se zbudila z imenom in videzom v glavi, nato pa sem to tudi udejanjila in nastala je podoba blagovne znamke, ki je v celoti podrejena izdelkom, saj gre do potankosti za izkušnjo s kupcem. Naročnik umetniškega izdelka dobi poslikane superge, ovojno embalažo, ki je narejena samo za ta izdelek, z unikatno poslikavo, nalepko artpump, kartico blagovne znamke, obešeno na vrvici oziroma supergi, copat pa nosi tudi železno dekorativno zaponko blagovne znamke, da je vedno prisotna na izdelku; zajeta je v vezalki. Če gre za darilo, zraven sodi tudi darilna kartica s svojstvenim sporočilom artpump. Vsak pa lahko pošlje tudi svojo fotografijo in postane del mojega gibanja, »artpump movement«, ki je sicer pridobilo že kar nekaj zvezdniških pripadnikov. Ob otvoritvi sem imela dva znana ambasadorja, Katarino Čas in Aljošo Bagola, ki sem ju povabila k promociji. Vsak od njiju je dobil svoje lastne »arty« športne copate All Star, pri čemer sem iskala ne samo slog, ampak tudi način sporočila, ki bi sodil k obema posameznikoma.
Če spremenite način, kako gledate na stvari, boste stvari lahko videli popolnoma drugače.
Ko sva se pred približno dvema letoma in pol pogovarjali za Marketing magazin, ste artpumpu šele dobro utirali pot. Kaj se je z blagovno znamko dogajalo v tem času? Ali se razvija tako, kot ste načrtovali in si želeli?
Želja na začetku je bila velika kot pri vsakem hobiju. A kmalu je prerasel moje želje, saj so se podporniki kar množili. Od odprtju sta me podprla že omenjena Katarina Čas in Aljoša Bagola, kmalu pa še ameriški muzej športnih copat Sneakertopia LA. Z njimi smo se našli na Instagramu. Navedli in delili so nekaj mojih objav in pozneje tudi izdelke, ki so se jim zdeli zanimivi, kar mi omogoča, da jih lahko tudi označujem v objavah, kadar koli želim. To mi je dalo zalet in voljo za nove projekte, pri katerih sodelujem s posamezniki in naročniki, kot so New Moment, trgovina Tike Ljubljana, Pristop, McCann, Zalando, Phillip Morris in Princip.
Na poti do sem sem sama pri sebi zastavila tudi širitev blagovne znamke, saj je ideja dovolj močna, da se manefistira kot kapsulna kolekcija, znotraj katere koli blagovne znamke ali pop-up aktivnosti na kateri koli način. Verjamem pa, da prave priložnosti šele prihajajo.
Artpump ste premierno predstavili na ljubljanskem tednu mode pred tremi leti, kjer ste sodelovali s Principom, blagovno znamko oblikovalke Mojce Celin. Z njo še vedno sodelujete in sta tudi na aprilskem LJFW predstavili svojo modno kolekcijo. Kako sta si že v izhodišču zamislili vajino sodelovanje in kako sta ga v tem času še nadgradili?
Z Mojco Celin sva začeli sodelovati, ko sva z Galom Erbežnikom (trenutno izvršnim kreativnim direktorjem v agenciji AV studio, op. p.) naredila grafično podobo in vse drugo za blagovno znamko Princip za Modni studio Mojca Celin. Ime in podobo sva dodelala, pri čemer pa sva se z Mojco pozneje ujeli tudi na polju mode in modnega oblikovanja, ki me je vedno privlačilo.
Prvi test sodelovanja je bil LJFW, kjer sva predstavili modno kolekcijo s kristali, geodami – povečanimi slikami barvitih poldragih kamnov. Pri tem sem dobila v dar njen beli plašček, jakno z modrim kamnom agate.
Naslednja kolekcija na tednu mode je bila kolekcija »Be«, pomlad-poletje 2020, potem jesen zima 2020/21 in zdaj pomlad-poletje 2022. Začeli sva s pristopom potiskov, zdaj greva naprej in sva vedno bolj usklajeni, saj veva, da vsaka da sebe v celoti v kolekcijo, kar pomeni, da o vsem razmišljava skupaj. Mojca seveda profesionalno obvlada večjo celoto modnih oblačil, ki niso le umetnost, ampak tudi tehnično zahtevne stvaritve. A skupaj se odlično dopolnjujeva in tvoriva odlično celoto. Zaradi mojih znanj v oglaševanju in grafičnem oblikovanju vedno naberem pomožno ekipo, da promocijsko popeljemo tudi določeno novo kolekcijo na splet, oglašujemo na družbenih omrežjih ali izvedemo kakšno manjšo kampanjo s posebnimi sporočili, kjer predstavljamo ne samo aktualno kolekcijo, ampak tudi podobo oziroma imidž blagovne znamke, ki se prilagaja dani situaciji na trgu oziroma sodobni ženski, ki postaja vse močnejša in vse glasnejša.
Lani, ko smo morali zaradi koronavirusa delati od doma, sta predstavili kolekcijo »Work from Home«. Kako so jo sprejeli kupci?
Sama predstavitev na lanskem tednu mode, kjer je bila ta kolekcija predstavljena, je bila dobro opažena in je pustila odtis na več modnih portalih in v revijah. Žal klasična prodaja z zaprtjem trgovin z modnimi oblačili ni bila mogoča, zato sva v tem času odprli trgovino na spletu www.fashionprincip.com, kjer vas povezava za nakup popelje v trgovino Etsy, ker sva želeli začeti na večjem trgu in delovati skozi platformo, ki že ima kupce tovrstnih izdelkov. Ker so bile meje zaprte in seveda dobava materialov za izdelavo otežena ali nemogoča, so bili kosi maloštevilni, zato številčnejša prodaja ni bila mogoča.
Potem sva začeli delati na znamčenju in nastala je kampanja »Work from Home«, v kateri je bil izrazit poudarek na takratnem dejstvu, torej delu od doma in videokonferencah, kar bo očitno še dolgo ostalo del nas. Pri tem sva si zamislili, da bi bili udeleženci na vsakodnevnih videokonferencah oblečeni prezentno, kot morajo biti in je to v navadi v televizijskih informativnih oddajah, pri čemer spodnjega dela oblačila sploh ne kažejo. In če ta ni viden, potem je dobro, če si v nečem udobnem, kar ni nujno del celote. Zato se je naša ženska kolekcija predstavila samo kot zgornji deli, spodaj pa je imela obute zgolj kosmate copate artpump (Power Girl).
Skromen finančni vložek v družbena omrežja, saj situacija več ni dopuščala, je naredil dovoljšnjo promocijo, da je bila opažena, kjer sva si želeli. Pomembno je, da blagovna znamka sledi svojim kupcem, sodobni ženski pa daje to, kar išče – suverenost, ugodje in razumevanje. Vsaj v tistem trenutku je bilo to najpomembnejše sporočilo delovnim ženskam, da jih razumemo, delamo zanje in smo tukaj, ko nas potrebujejo.
Le na ta način je blagovna znamka lahko dovolj elastična za vsak čas, tudi tisti najtežji, saj je Principu pomembna dolgoročnost in moč sporočanja in izobraževanja, kar sva s to kampanjo tudi poskušali narediti.
Ali sicer opažate, da so se ljudje v zadnjih dveh letih navadili nositi udobnejša in bolj sproščena oblačila – in da to ni le modna muha, ampak se bo trend obdržal tudi v naslednjih letih?
Ta »udobna moda«, kot jo imenujete, je bila tudi prej prisotna in se jo je videlo v manjših nišnih ali bolje izraznih grupah, poimenovanih tudi subkulturah. Pozneje se je globalizirala in našla pot v vsako pomembnejšo kolekcijo. Nikakor pa ni prevzela celotnega oblikovnega sloga. Je pa pokazala potrebo, da si kupci želijo udobno, trajnejšo in kakovostnejšo obleko. Predstavljajte si, da ste kupili super lepo trenirko v XY, ki se po nekaj pranjih razbarva ali pa je razpadla po šivu. Zato ste naročali nove kose in zgodba se je ponovila tudi v drugo. V tretje ste kupili kakovostnejši kos tudi za višjo ceno, saj vas zgodba z menjavami, neprestanim iskanjem in pregledovanjem utruja. Takšno učenje z lastnim izkušanjem je po navadi tudi drago.
Seveda pa, če se vrnem nazaj, udobno še ne pomeni vedno lepo. Udoben način velikokrat tudi ne pomeni tistega, kar bi želeli okolici z obleko povedati v danem trenutku. Ženske imamo to potrebo, da si včasih želimo široka oblačila, spet drugič zelo oprijeto krojena, tu pa nastopi oblikovalčevo oko izkušene Mojce Celin, ki kroj naredi tako, da je hkrati udoben, trajnosten in prikladen.
Skratka, ko izbereš kakovost, je tudi slog, ki ga nosiš, trajnosten. Zato je Mojca razvila puzzle sistem, kjer lahko tvoj slog ostaja znotraj kolekcij ene blagovne znamke vedno svež in trajnosten. Mix & match sistem mešanja kosov med kolekcijami Princip to omogoča. Udoben del te zgodbe pa so tudi športni copati oziroma superge, ki so dobile pomembnejšo vlogo pri kombiniranju. Zavzele so velik del vizualne podobe, zato ima artpump spet možnost izraznosti. To sem si želela in tako sva tudi ponovno naredili pri kolekciji »Be yourself«, kjer so bile k vsaki obleki narejene sporočilno artistične superge, da je celota podajala sporočilo, ki sva si ga želeli predati.
Da, udobje ostaja znotraj začrtanih tendenc prihodnosti.
Kako pa bi opisali svoj lasten modni slog? Koliko svobode si dovolite pri tem? Ste skozi leta, ko ste tudi osebnostno rasli, postajali drznejši tudi pri modi?
Osebnostna rast je povezana tudi z leti, vsako leto napreduješ, tako se tudi slog in potreba po izraznosti spreminjata. Vseskozi sem želela svoje občutje pokazati tudi z obleko, saj mi to predstavlja celoto, ki jo želim prikazati jaz kot oseba.
Na začetku izbiraš svoj modni slog v skladu s svojimi zmožnostmi, največkrat finančnami. Kupuješ drugačne kose kot pozneje v življenju. Ko to ni več večja ovira in veš, kaj si želiš, se posvetiš kosom, ki ti nekaj pomenijo in so v osnovi po navadi kakovostnejši, zato tudi imajo svojo ceno.
Idealno je, če obleka raste s teboj; če si izbral kakovostno in z mislijo na pomen ideje, ki jo predstavlja in tebi pomeni nek izraz, imaš kos lahko tudi 20 let in ga še vedno znaš skombinirati v svoj lastni prepoznavni slog. Takrat se ti ni treba bati zapisanih trenutnih trendov. Tvoj slog je po moje moden takrat, ko je tebi lasten in izraža tebe. Če izbiraš slog, kot je predstavljen v raznih modnih revijah in ga imajo vsi po svetu, to potem ni tvoj slog, to je globalni slog večine. In prav to, da obleka pove več o človeku, ki jo nosi, je danes moderno. Globalizem je prinesel v veliki meri to, da posameznike oropa individualizma. Zato se sama nagibam k temu, da te sloge dopolnjujem z individualnostjo – ali je to sporočilo, način oblika ali barva. Ja, mora biti artpump, če se le da. Zadnje čase pa je to seveda Princip.
Kaj sicer za vas sploh pomeni, da je nekaj modno?
Modno ni le to, kar je globalno nošeno vsepovprek. Zame modno pomeni, da izraža tvoj enkraten slog, ki je tako prepoznaven in tako izstopa in je tako navdušujoč, da ga drugi kopirajo in poskušajo nositi, kot to nosiš ti. Takrat veš, da je to modno ali pa se samo meni to zdi modno. Mogoče gledam preveč z umetniškimi očmi.
Hitra moda nam vsiljuje trende, ki pa tako hitro, kot pridejo, tudi izginejo. Kako vi sami gledate na hitro modo?
Hitra moda ni enako trendu. Hitra moda je po navadi slabo narejen izdelek iz slabih materialov, ki hočejo kopirati sodobne trende. Produkcija, ki deluje množično, in proizvodi so po navadi narejeni na način, da izkoriščajo dobesedno vsak člen v verigi izdelovalcev. Po navadi so plačani pod ceno, tudi če potrošnik zanje plača veliko, pa je kakovost po navadi slaba.
Modna industrija velja za enega od največjih onesnaževalcev okolja. Ste si tudi vi z artpumpom in pa pri sodelovanju s Principom za cilj zastavili, da bo vaš ogljični odtis čim manjši? Na kakšen način to zagotavljate?
Artpump to zagotavlja z izborom izdelkov, s ponovno poslikavo že obrabljenega izdelka in s samim izobraževanjem preko družbenih omrežij, kjer poskuša ozavestiti, da je posameznik tisti, ki določa in odloča. Pri Principu pa izbor materialov, ki so pridobljeni s pravim protiplačilom osnovnega materiala, kakovostjo in načinom izdelave, jamči trajnostno uporabnost, ki je pri kakovostnem oblikovanju in zvestobi do blagovne znamke nujna in v celoti izdelana v Sloveniji ali Evropi. Tudi kolekcije so narejene tako, da jih lahko kombiniramo skozi leta.
Ozaveščanje preko oglaševalskih akcij pa je nujni del blagovne znamke Princip, ki si je zadala, da žensko opolnomoči in jo izobražuje, saj želi samostojno, ozaveščeno in močno žensko, ki ve, kaj hoče.
Ljudi pozivate, naj bodo samosvoji, saj ste to tudi sami. Toda marsikdo ne zna slediti samemu sebi, ne nazadnje tudi zaradi popačene podobe resničnosti, ki nam jo slikajo družbena omrežja. Kako ste vi dosegli zvestobo sami sebi?
Vedno delujem skozi sebe, tudi sama sem prehodila in še hodim po poti samostojnosti, samosvojosti, ki sicer ni preprosta, a je hkrati dovolj zanimiva in drzna, da je zame vredna vsakršnega življenja.
Slediti samemu sebi je želja samo tistih, ki so se prebudili, ki želijo biti »Oni«. Ni vsak čas primeren za vsako dejanje. A verjamem, da ima vsak svoj čas prebujanja, zavedanja, sledenja samosvojosti in zatorej nikoli nikogar ne obtožujmo. Sploh pa nikogar ne spreminjajmo na silo, ker vse pride ob pravem času. Moja dolžnost kot oblikovalke blagovne znamke, ki sem jo ustvarila, je, da jo tudi sama živim. Je v tem, da sem pristna v vsem, kar počnem in to nudim tudi vsem, ki se srečajo z njo. Zatorej ja, spodbujam samosvojost, ker ko imaš rad sebe, to pomeni, da se poznaš, potem tudi veš, kaj hočeš sam, kaj lahko daš drugim in tudi kaj si drugi želijo. Sem neomejena in drzna posameznica, ki uživa pri iskanju nekonvencionalnih rešitev za težave. Želim videti celotno podobo problema, ne da bi se ujela v njegovo zapletenost, podobno kot ptica drsi zgoraj na nebu. Sem neodvisna oseba, ki ceni svobodo pred vsem drugim na svetu.
Tudi družbena omrežja imajo svoje trende in trenutke resničnosti. Bomo videli, kako bodo ljudje razvijali sami sebe in kaj bo pri njih kot posameznikih pretehtalo, saj se igra pretvarjanja slej ko prej izkaže za pretežek zalogaj, ki ga opazijo tudi gledalci, torej tisti, ki dajejo všečke.