Kelvišar
Intervju

Šopek vrednot in dizajn kot prepoznavni predznak

Z Marto Kelvišar, dolgoletno direktorico podjetja Adria Dom in tudi menedžerko leta 2023, smo se pogovarjali o njihovih poslovnih uspehih in tudi izzivih.

Adria Dom že 20 let v Kanižarici pri Črnomlju proizvaja mobilne in modularne hiše ter glamping šotore višjega cenovnega razreda, ki jih izvaža na 30 trgov. Podjetje je poslovno leto končalo z zavidljivimi poslovnimi rezultati in velikim številom nagrad z različnih področij. Kako jim uspeva v okolju, ki je tako z vidika obvladovanja cen, dobavljivosti posameznih materialov kot tudi dolgih dobavnih rokov zelo nestabilno in specifično, panoga turizma pa je zaradi globalnih izzivov sploh na udaru, smo se pogovarjali z Marto Kelvišar, ki podjetje uspešno vodi že od leta 2014.

Poslovno leto ste zaključili avgusta. Kakšno leto je za vami v številkah in čustvih?

Rezultati so odlični. V letošnjem poslovnem letu 2023 smo ponovili najboljše poslovno leto 2022, tako po številu prodanih enot in čistih prihodkov iz prodaje kot tudi po poslovnem izidu. Zaradi dosežkov in 20-letnega jubileja si bomo iztekajoče se leto zapomnili tudi po vrtiljaku čustev, kot so sreča, ponos, veselje, zadovoljstvo in hvaležnost. Prejeli smo številne nagrade, a najpomembnejše je, da je tudi domača javnost prepoznala vložen trud in rezultate podjetja Adria Dom, ki se nahaja v infrastrukturno še vedno nerazvitem jugovzhodnem delu Slovenije. Diploma Občine Črnomelj za dosežene uspehe v letu 2022 in za prispevek k razvoju gospodarstva v lokalnem okolju nam pomeni ogromno.
 

20 let poslovanja ste letos obeležili na dan, ko je bila izdelana prva mobilna enota. Koliko časa traja izdelava posamezne enote?

Praznovali smo 20. obletnico prve mobilne hišice, ki je bila izdelana 21. maja 2003. Dnevno lahko proizvedemo od 6 do 12 enot, zanje potrebujemo od 80 do 360 ur, odvisno od zahtevnosti produkta. S posodobitvijo proizvodnega procesa in uvedbo digitalnega dvojčka ter vitkosti smo z dvoizmenskim delom skoraj podvojili proizvodno kapaciteto na približno 2.000 enot. Širitev proizvodnje, ki jo načrtujemo v bližnji prihodnosti v vrednosti več kot 10 milijonov evrov, bo odvisna tudi od razmer na trgu. Upamo, da bo država prepoznala dodano vrednost za razvoj regije in širšo družbo ter tudi pomagala.

Vodstvo podjetja Adria Dom

Vodstvo podjetja Adria Dom pred dvajsettisočo mobilno hišo, ki je naznanila slavnostno praznovanje 20. obletnice delovanja podjetja. (Foto: Jani Pavlin)

Vaš digitalni projekt optimizacije proizvodnega procesa »Digital LEAN Adria Dom« je prejel zlato priznanje za inovacijo gospodarske zbornice Dolenjske in Bele krajine in srebrno priznanje GZS. GZS vam je podelila tudi nagrado GO digital za najboljši digitalni projekt v Sloveniji. Katere so prednosti digitalizacije?

Izrazito razdrobljenost in kompleksnost proizvodnje smo industrializirali in digitalizirali, da lahko proizvodnja poteka v dveh izmenah z visoko učinkovitostjo, medtem ko panoga proizvaja izključno v eni izmeni. Pri digitalizaciji je pomembno dolgoročno načrtovanje, najpomembnejše pa je izobraziti ljudi. Socialnega dejavnika tukaj ne gre spregledati. Mi smo začeli z implementacijo vitke strukture po modelu Toyote. Svetovalec nas je podpiral z usposabljanji za vse zaposlene, uvedbo rutin in orodij vitkosti v dnevno prakso.

Pri digitalnem dvojčka gre za digitalno simulacijo proizvodnega procesa, s katero načrtujemo realni proces in rešujemo težave. Zdaj je vsak delavec preko digitalne urice neposredno voden iz dvojčka, ki vsake tri minute preračuna plan celotne proizvodnje za delavce operaterje. Vitkost, digitalni dvojček in seveda zavzeti sodelavci so trije glavni razlogi, da smo presegli pričakovanja. Uvedba nam že prinaša rezultate v smislu večje učinkovitosti in zmanjševanja napak.

Ste izrazit izvoznik, med konkurenti prevladujete po številu trgov, na katerih ste prisotni; teh je kar 30. Kateri so vaši največji trgi? Kje še vidite priložnosti?

Hrvaška in Italija sta tradicionalno najpomembnejša trga za nas, kamor prodamo vsaj 50 odstotkov produktov. Med in po pandemiji so se odprli trgi Beneluksa, Avstrije in Nemčije. Projekti izven Evrope predstavljajo do 10 odstotkov prometa letno in tja prodajamo glamping šotore, ki so prilagodljivi velikosti ladijskih kontejnerjev. Projekte imamo že na Japonskem, v Koreji, na Filipinih in Bližnjem vzhodu. Še posebej je zanimiv projekt v Abu Dabiju, kjer smo na umetnem otoku Al Hudayriat, ki je namenjen izključno športnemu turizmu, postavili 15 glamping šotorov najvišjega cenovnega razreda. Priložnosti torej vidimo na razvitih trgih, kjer že poznajo koncept mobilnih nastanitev in glamping turizma.

Največjo oviro nam predstavljajo visoke cene transporta in logistike. Predstavljajte si izziv, kako mobilno hišo dimenzije 12 x 4,5 metra pripeljati v Luko Koper, jo spraviti na tovorno ladjo ter jo nepoškodovano prepeljati na drugi konec sveta, vse do lokacije končne postavitve. Pri vstopu na nove trge nam je pomembno, da najdemo zastopnika z izkušnjami in dobrim poznavanjem razmer v turizmu. Naši kupci so lastniki ali upravljavci kampov in letovišč. Nič nenavadnega ni, da lastnik upravlja turistične destinacije v svoji in še petih sosednjih državah. Temu primerne so tudi naše prodajne aktivnosti.

Kaj se vam najbolj obnese v B2B-prodaji?

Naše marketinške aktivnosti se prilagajajo dogodkom in ciljnim skupinam. Sejemskih aktivnosti v našem segmentu ni veliko, toda ko se odločimo za sodelovanje, se predstavljamo celovito, tako s pristopom kot proračunom. Najpomembnejši sejmi za nas so na Hrvaškem, v Italiji, Nemčiji ter na Nizozemskem. Na njih predstavljamo samo ključne novosti za posamezne trge, ki jih pripravljamo skupaj s podjetjem ENIGMA Creative Solutions iz Novega mesta, ki skrbi tudi za predstavitve podjetja Adria Mobil.
Za lažje razumevanje naših produktov smo leta 2018 predstavili virtualne sprehode po njih. V številkah do danes to pomeni 660.000 sprehodov. V zadnjih letih smo naredili korak k zmanjševanju tiskanih publikacij, ravno za sezono 2024 smo poenotili formate naših publikacij ter združili produktni skupini mobilnih hiš ter glamping šotorov. Želela bi izpostaviti tudi naš #AdriaGlamping magazin, kjer vsako leto predstavljamo izbrane projekte z različnih trgov. Tudi na družbenih omrežjih smo zelo aktivni, vendar za nas predstavljajo izključno komunikacijske kanale za večanje prepoznavnosti in informiranja, medtem ko nam neposredne prodaje ne zagotavljajo. Dodano prednost vidimo v YouTubu in 360-stopinjskih virtualnih sprehodih, v bližnji prihodnosti pa v interaktivnih digitalnih publikacijah.

Na 10. Konferenci slovenskih izvoznikov, kjer ste prišli v finale letošnjega izbora, vas je Peter Frankl vprašal, ali je to, da prihajate iz Slovenije pri poslovanju na tujih trgih prednost ali ovira. Zakaj je prednost?

Naša majhnost je prednost, če jo znamo tako dojeti. Potrebujemo ambicijo, pogum in vztrajnost. Z manjšimi serijami, z nišnimi produkti in celovitimi rešitvami je mogoče odlično uspeti in ustvariti visoko dodano vrednost. Letošnji finalisti izbora za izvoznika leta smo bili vsi nišni proizvajalci. Pomembno je, da kupcu znamo prisluhniti in mu ponuditi tisto, kar je pripravljen tudi plačati, še posebej je pomembno vključevanje dizajna skozi vse faze razvoja, da dosežemo maksimalni učinek.

XLine

Serija mobilnih hiš XLine je prejela nagrado red dot 2022, Best of the best. Poleg tega je prejela še nagrado Big See Product Design za leto 2022.

Članek lahko v celoti preberete v Marketing magazinu #509. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

Monika Zajc
30. 11. 2024

Na naslovnici MM #521 je Monika Zajc, ki je pred letom dni prevzela vodenje digitalne…

Že od mladosti si vedno znova ponavljam: če sem dovolj pogumna, da začnem, sem dovolj pogumna, da uspem. Imam zelo enostavno strategijo, ki je vsaj v…

Hana Souček Martinc
30. 11. 2024

3. decembra bomo praznovali »ta veseli dan kulture«, mi pa smo se s Hano Souček Martinc…

»Kulturni projekti pogosto zahtevajo posebne pristope, ki vključujejo poudarjanje osebnega in estetskega vpliva. Ta vrsta komuniciranja se osredotoča…

Življenje z znaMMkami
25. 11. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Najljubši oglaševalski slogan je: »Kaj bi mi brez domišljija.«

Naši avtorji