
Aleš Cipot: »Medijska zakonodaja potrebuje jasnost, ne dvoumnosti«
O novem predlogu zakona o medijih smo povprašali Aleša Cipota, novoizvoljenega predsednika Slovenskega združenja medijev, ki deluje v okviru Slovenske oglaševalske zbornice. Njegovo mnenje objavljamo v celoti.

Aleš Cipot
Država mora medijem zagotoviti pogoje za neodvisno delovanje
Slovenija nujno potrebuje nov medijski zakon, saj je obstoječa zakonodaja zastarela in neustrezna za današnje medijsko okolje, kjer se način konzumiranja vsebin spreminja s svetlobno hitrostjo. Če želimo, da slovenski mediji ostanejo konkurenčni in opravljajo svojo ključno družbeno vlogo, je nujno, da država zagotovi pogoje za njihovo trajno in neodvisno delovanje.
Današnji mediji se soočajo s številnimi izzivi. Na eni strani moramo nenehno vlagati v razvoj distribucijskih kanalov in digitalne inovacije, na drugi strani pa se spopadamo z upadanjem oglaševalskih prihodkov, saj velik del oglaševalskega denarja odteka globalnim platformam, kot sta Meta in Google. Poleg tega umetna inteligenca prinaša nove spremembe v načinu iskanja informacij in konzumiranja vsebin, kar ponovno zahteva dodatne prilagoditve in investicije.
Mediji so hrbtenica družbenega dialoga
Pogosto slišimo očitke, da mediji ne zmorejo slediti novim trendom in zato izgubljajo pomen, vendar to ne odraža celotne slike. Mediji smo hrbtenica družbenega dialoga. Smo platforma, kjer se krešejo različna mnenja, kjer skrbimo za kakovosten javni diskurz, nadzor nad oblastjo, opozarjanje na družbene nepravilnosti in omejevanje sovražnega govora. Brez močnih, neodvisnih medijev bi kot družba tvegali izgubo temeljnih demokratičnih vrednot.
V času tehnološkega napredka in globalnih informacijskih tokov lokalni mediji preprosto ne moremo tekmovati s svetovnimi digitalnimi giganti, sploh na tako majhnem trgu, kot je slovenski. Zato je ključno, da dosežemo družbeni konsenz o pomembnosti neodvisnih medijev in jih zaščitimo, tako pred prevelikim vplivom kapitala in politike kot tudi pred finančno nestabilnostjo.
Potrebujemo dodatne varovalke pred političnimi vplivi
Predlog novega medijskega zakona sicer prinaša nujne posodobitve, vendar na številnih mestih še vedno dopušča različne interpretacije, ki odpirajo vrata političnim pritiskom, prav tako pa namenja enostavno premalo sredstev za njihovo normalno delovanje tudi v prihodnje.
Slovensko združenje medijev med drugim opozarja na potrebo po dodatnih varovalkah pred političnim vplivom pri dodeljevanju finančne podpore medijem. Predlagamo, da člane strokovne komisije namesto ministra imenujejo pristojne organizacije, pri čemer bi bili njihovi predlogi za ministra zavezujoči. Prav tako predlagamo, da zakon določi osnovna, objektivno merljiva merila, ki jih mora komisija upoštevati pri svojih ocenah.
Nujna jasnejša pravila za državno oglaševanje
Predlagamo tudi, da zakon določi jasnejša pravila in merila za državno oglaševanje, ki bi zagotavljala vsaj transparentnost razmerja med dodeljenimi sredstvi in doseženim ciljnim občinstvom ter enakovredne pogoje za vse medije pri prijavi na razpise.
Prav tako opozarjamo na neomejeno široke pristojnosti Akosa pri oceni medijskih koncentracij, ki potencialno omogočajo politično poseganje v postopke ocene koncentracij (člane sveta in direktorja Akosa imenuje neposredno vlada), kar lahko v nasprotju z namenom zakona bistveno zmanjšuje medijsko pluralnost in uredniško avtonomijo.
Črtati člen o nezdružljivosti opravljanja oglaševalske in medijske dejavnosti
Slabo je definirana tudi nezdružljivost opravljanja oglaševalske in medijske dejavnosti, saj nejasnosti lahko povzročijo napačne zaključke, da se izdajateljem medijev prepoveduje opravljati kakršno koli oglaševalsko dejavnost, ki predstavlja enega od glavnih virov prihodkov (tj. prihodek iz posredovanja in prodaje oglasnega prostora). Menimo, da je določbo tega člena predloga zakona potrebno v celoti črtati.
Kljub aktivnemu sodelovanju ministrstvo ne upošteva predlogov SZM
V Slovenskem združenju medijev smo do zdaj aktivno sodelovali pri oblikovanju predlogov izboljšav medijske zakonodaje, vendar ministrstvo za kulturo naših predlogov do zdaj v večji meri na žalost ni upoštevalo. Želimo si, da se to v nadaljnjih postopkih sprejemanja zakona spremeni in da prisluhnejo našim in argumentom številnih drugih strokovnjakov, saj bomo le s sodelovanjem lahko zagotovili stabilno prihodnost slovenskih medijev in ohranili njihovo ključno vlogo v demokratični družbi.
Aleš Cipot, predsednik Slovenskega združenja medijev, član UO SOZ in izvršni direktor založniške hiše Adria Media Ljubljana