komunikacija
Aktualno

Iz novega MM: Strateški izzivi za prihodnost - etika, kibernetska varnost, gradnja zaupanja

Kako pomembna je vloga komunikatorjev v organizacijah, je v času pandemije covida-19 postalo še bolj jasno; komunikacija je morala biti marsikdaj hipna, a hkrati premišljena.

Krizno komuniciranje bo v središču pozornosti tudi v prihodnje, pri čemer bodo morali komunikatorji še v večji meri reševati etične zagate, ki jih prednje postavlja razvoj tehnologije; ne nazadnje tudi kibernetska varnost ni več le »stvar« IT-direktorjev.

Letošnji Evropski komunikacijski monitor je izšel sredi svetovne pandemije covida-19, »globalne zdravstvene krize nezaslišanih razsežnosti, ki je vplivala na posameznike, podjetja in skupnosti po vsem svetu«, kot se je v uvodu k poročilu o raziskavi izrazil Kim Larsen, direktor za komuniciranje, znamčenje in marketing pri banki Danske Bank in vršilec dolžnosti predsednika Evropskega združenja direktorjev komuniciranja (EACD). »Kot komunikatorji se dobro zavedamo, da je komuniciranje ključno pri izvedbi vsake strategije. V času radikalne disrupcije in negotovosti je vsakomur postalo jasno, da imamo komunikatorji pomembno vlogo pri sporočanju dejstev, spodbujanju dialoga in ustvarjanju skupnega poslanstva, kar omogoča posameznikom, skupnostim in organizacijam, da se odzovejo na krizo in se razvijajo naprej na uravnotežen in trajnosten način,« meni Larsen. Prepričan je, da se bodo tako priložnosti kot tudi odgovornosti komunikatorjev le še povečevale, zato »se moramo kot skupnost še naprej povezovati, si izmenjevati ideje in izkušnje, promovirati najboljše prakse, razpravljati o etiki, razvijati nova znanja in veščine ter se učiti drug od drugega«.

Tudi vodilni raziskovalec dr. Ansgar Zerfass, profesor strateškega komuniciranja na Inštitutu za komuniciranje in medijske študije Univerze v Leipzigu ter predstavnik Evropskega združenja za poučevanje in raziskovanje odnosov z javnostmi (EUPRERA), meni, da morajo direktorji komuniciranja razmišljati o času po gospodarskem ohlajanju. Katere veščine bodo komunikatorji potrebovali v prihodnosti, da bi komunikacijskim oddelkom in agencijam zagotovili večji delež pogače, ko bo gospodarstvo spet cvetelo? Kako lahko komuniciranje prispeva na področju kibernetske varnosti, vprašanju, ki je postalo še posebej aktualno ob delu na daljavo? Ali mobilni mediji resnično doživljajo svoj trenutek ali pa bo prišlo do renesanse tradicionalnih množičnih medijev in odnosov z javnostmi? Kako ustvariti svetlejšo prihodnost za stroko odnosov z javnostmi, takšno, ki bo komunikatorjem omogočala, da se uspešno soočajo z etičnimi izzivi, povezanimi z digitalno tehnologijo, in da se bodo ženske lažje povzpele na vodstvena mesta v oddelkih za komuniciranje in podjetjih na splošno? Vse to so vprašanja, ki jih kolegom komunikatorjem zastavlja Zerfass in so jim raziskovalci v Evropskem komunikacijskem monitorju, ki so ga izvedli že 14. leto zapored, posvetili še posebno pozornost.

Skoraj 90 odstotkov se jih pri etičnih vprašanjih zanaša na lastne vrednote

Skoraj vsak drugi praktik odnosov z javnostmi (47 odstotkov vprašanih) se je pri svojem vsakodnevnem delu v zadnjih 12-ih mesecih soočil z več etičnimi izzivi, tudi slovenski komunikatorji. Manjši delež, 18 %, jih poroča, da so se v tem času soočili le z enim takšnim vprašanjem, medtem ko okrog 35 % komunikatorjev trdi, da se pri svojem delu ne soočajo z nobenim etičnim izzivom.

Pogostost spornih izzivov se je v zadnjih letih sicer še stopnjevala. Ko poskušajo razrešiti etične dileme, se jih velika večina, kar 86 %, zanaša na svoje osebne vrednote in prepričanja. Organizacijske smernice in etični kodeksi so zanje nekoliko manj pomembni – prve izpostavlja 77 % vprašanih, druge pa 58 %. Digitalno komuniciranje jih postavlja pred nove moralne izzive, kot sta uporaba klepetalnih robotov za pridobivanje povratnih informacij in sledilcev na družbenih omrežjih ali plačevanje spletnim vplivnežem za naklonjene objave (več v tabeli). Avtorji raziskave kot enega od razlogov za to navajajo dejstvo, da se je le skromno število komunikatorjev v zadnjih treh letih udeležilo izobraževanja s področja etike.

Etični izzivi, s katerimi se soočajo komunikatorji

Etični pomislek

Delež komunikatorjev (v %)

Uporaba klepetalnih robotov za pridobivanje povratnih informacij in sledilcev na družbenih omrežjih

67,6

Izkoriščanje podatkov o občinstvu z analiziranjem velikega podatkovja

58,1

Plačevanje spletnim vplivnežem za naklonjene objave

55,4

Uporaba sponzoriranih objav na družbenih omrežjih in sponzoriranih člankov v spletnih novičarskih medijih, ki so videti kot uredniške vsebine

54,0

Spodbujanje zaposlenih k širjenju sporočil podjetja na svojih zasebnih profilih na družbenih omrežjih

40,8

Profiliranje in ciljanje občinstva glede na starost, spol, raso, delovno mesto ali interese

30,2

Urejanje objav o svojem podjetju/organizaciji na »wiki« spletiščih

27,2

 

Vir: Evropski komunikacijski monitor 2020

Tudi kibernetska varnost bo vedno večji komunikacijski izziv

Dve tretjini (63 %) vprašanih strokovnjakov za komuniciranje je pozornih na javne razprave o kibernetski varnosti, pri čemer jih 59 % meni, da je ta relevantna tudi za njihovo vsakodnevno delo. Najbolj jih skrbi, da bi spletni kriminalci vlomili v njihove spletne strani in/ali strani na družbenih omrežjih (42 %) ali dosegli zaprtje njihove digitalne infrastukture (29 %). Pri tem menijo, da so najbolj ogroženi vladni organi in javni sektor. Več kot polovica (54 %) komunikatorjev v Evropi je že doživela spletni napad na svojo organizacijo. Tudi sami so pogosto vključeni v reševanje problematike spletne varnosti, a le manjši del jih dejansko pomaga pri prizadevanju za večjo odpornost digitalne infrastrukture. Na vprašanje, kako se komunikatorji borijo proti spletnemu kriminalu, jih največ (45,5 %) navaja, da upravljajo krizno komuniciranje v tem primeru, sledita naslavljanje kibernetske varnosti v internem komuniciranju (31,1 %) in izobraževanje zaposlenih o kibernetski varnosti (26 %).

Zaupanje kot najpomembnejši strateški izziv stroke

42 % vprašanih verjame, da bosta gradnja in vzdrževanje zaupanja najpomembnejši strateški izziv stroke v naslednjih treh letih, sledita trajnostni razvoj in družbena odgovornost (38 %). Pri vprašanju o pomenu različnih komunikacijskih kanalov praktiki kot najbolj relevantne na prvem mestu izpostavljajo družbene medije in družbena omrežja (88 %), sledijo komuniciranje preko spletnih strani, e-novičnikov in intraneta (82 %), medosebna komunikacija (82 %), spletni množični mediji (80 %) ter mobilna komunikacija (80 %).

Zavedajo se pomena stalnega razvoja lastnih veščin

Skoraj polovica anketiranih (43 %) se strinja, da se v njihovi državi veliko pozornosti namenja veščinam. Večina jih verjame (81 %), da morajo stalno skrbeti za njihovo izboljševanje. Zavedanje o razvoju lastnih veščin je najmočnejše v Zahodni in Severni Evropi. 69 % komunikatorjev verjame, da so tehnične veščine pomembne, toda le 51 % jih poroča, da imajo visoko razvite veščine s tega področja. Čeprav se jim zdi izredno pomembno tudi znanje s področja upravljanja s podatki, pa jih kar 51 % priznava, da imajo sami pri tem pomanjkljive veščine. Komunikatorji so se leta 2019 v povprečju izobraževali 19 dni na leto, pri čemer so morali pri tem »žrtvovati« 10 dni svojega prostega časa (vikende, počitnice ali večere). Večina praktikov (84 %) meni, da bi morali posamezniki investirati v lastni razvoj, toda številni (83 %) bi si želeli več razvojno naravnanih programov na ravni organizacije.

Ženske prevladujejo, a je med njimi manj vodij

Vprašanje spolne uravnoteženosti je v komunikacijski stroki še vedno pereče. Trije od štirih oddelkov za komuniciranje in agencij za odnose z javnostmi v Evropi zaposlujejo več žensk kot moških, pri čemer pa je med vodji le polovica žensk. Slovenija je pri tem svetla izjema (poleg Finske, Švedske in Hrvaške), saj je med vodji 66,2 % žensk, medtem ko jih je najmanj v Nemčiji, na Portugalskem in v Grčiji.

Več kot polovica praktikov sicer opaža napredek pri zagotavljanju spolne enakopravnosti v njihovi državi, do večjih nestrinjanj pa pride pri oceni, koliko je bilo dejansko storjenega v podporo žensk. Večina jih navaja omejitve za ženske na ravni organizacije: pomanjkanje fleksibilnosti, da lahko poskrbijo za družinske obveznosti (62 %), in nepregledne politike napredovanja (58 %).

Večina slovenskih komunikatorjev s plačo do 30.000 evrov letno

Ni presenečenje, da so najbolje plačani praktiki odnosov z javnostmi v Severni in Zahodni Evropi, najmanj pa tisti iz Vzhodne in Južne Evrope. Skoraj polovica (45,5 %) komunikatorjev v Švici zasluži več kot 150.000 evrov letno, medtem ko toliko ne zasluži noben komunikator v Grčiji, Sloveniji, Srbiji in Češki republiki. Po drugi strani pa več kot 73,8 % praktikov na Hrvaškem in 70,3 % v Srbiji zasluži do 30.000 evrov letno, medtem ko takšnih v Švici, na Nizozemskem ali Norveškem sploh ni. Seveda je treba te številke vedno treba postaviti v pravi kontekst. Povprečni letni prihodki v 22-ih ključnih državah se močno razlikujejo kot tudi stroški življenja, izobraževanja in podobno.

V Sloveniji ima večina komunikatorjev (52,6 %) letno plačo v višini do 30.000 evrov, 40,4 % jih zasluži do 40.000 evrov letno, 7 % pa med 60.000 in 100.000 evri.

Življenje (komunikatorjev) je odslej digilogno

Slovenski komunikatorji se pri ključnih vprašanjih, s katerimi se soočajo pri svojem delu, na evropski ravni uvrščajo »nekje vmes«, tako glede etičnih izzivov kot kibernetske varnosti, pa tudi razmerja med spoloma v komunikacijski stroki, pravi dr. Dejan Verčič, član raziskovalne skupine, ki izvaja Evropski komunikacijski monitor. Prepričan je, da je največja posebnost koronakrize primat »digilognega«, povezave digitalnega in analognega komuniciranja, in da poti nazaj ni več. Dejstvo je namreč, da morajo tudi komunikatorji dokončno posvojiti logiko »najprej digitalno«.

vercic

Poročilo je izšlo še v času epidemije covida-19. Ali bi lahko na kratko navedli svoja opažanja, kako je teh 80 dni vplivalo na delo komunikatorjev in ali se bodo določene navade, ki so se vzpostavile v tem času (delo od doma, videosestanki namesto sestankov v živo, še večja uporaba digitalnih medijev in orodij, zaupanje do kredibilnih, predvsem množičnih medijev …) obdržale na daljši rok?

Ena od ključnih lastnosti vseh kriz je potreba po hitrih in verodostojnih informacijah. Te je potrebno sproti razumeti, osmišljati in deliti. Zato krize sodijo med najpomembnejša gibala rasti komunikacijske panoge in tudi v koronakrizi ni nič drugače. Posebnost te krize je primat digilognega, povezave digitalnega in analognega komuniciranja, pri čemer odslej marsikje velja vodilo: najprej digitalno. Večina ljudi je šele v teh mesecih spoznala, kaj vse in kako enostavno je mogoče delati na daljavo, marsikaj več, hitreje in ceneje, tako da prva polovica tega leta zaključuje eno in začenja drugo dobo: življenje je odslej digilogno. Nove družbene delitve bodo sledile iz digitalne vrzeli, ki zevajo med tistimi, ki so lahko smiselno in kakovostno »priklopljeni« na medmrežje 24/7, in vsemi ostalimi. Poti nazaj ni več.

Ko gre za moralne izzive in etična vprašanja, slovenski komunikatorji v glavnem ne navajajo večjih problemov. Ali to pomeni, da se določenih metod, ki jih kot problematične navajajo njihovi kolegi iz drugih evropskih držav (kot sta primer. uporaba botov za pridobivanje sledilcev in plačevanje spletnih vplivnežev za naklonjene zapise), ne poslužujejo?

Sam te podatke berem drugače: praktiki izkušajo manj etičnih izzivov v Zahodni in Severni Evropi ter več v Južni in Vzhodni Evropi, Slovenci pa smo kot po navadi nekje vmes – težje nam je kot Nemcem ali Dancem, a bistveno lažje kot Portugalcem ali Poljakom. Pri tem so viri sodobnih etičnih izzivov različni: na eni strani imamo hipermoderna vprašanja o etični rabi sodobnih tehnologij za analizo velikih količin podatkov  in njihovo rabo za na primer nastop na družbenih omrežjih, na drugi strani pa predmoderno vprašanje plačevanja za vse vrste medijskih objav in nerazlikovanje med oglaševanjem in novinarskim sporočanjem.

Tudi glede spletne varnosti v Sloveniji še nismo tako zaskrbljeni kot drugod po Evropi. Je to zato, ker smo na tem področju že dovolj tehnološko napredni ali pa se slovenski komunikatorji s temi vprašanji niti ne srečujejo neposredno pri svojem delu?

Podobno kot pri etiki tudi tukaj sam vidim Slovenijo nekje na sredini. Geostrateško Slovenije nihče ne ogroža in naše organizacije so manjše ter manj premožne od nemških ali švedskih.  Kibernetska varnost je tema, ki prihaja in s katero se bomo komunikatorji v prihodnjih letih vse več ukvarjali.

Slovenski komunikatorji imajo – seveda nepresenetljivo glede na BDP in kupno moč – dokaj nizke plače v primerjavi z evropskimi kolegi; največ jih zasluži do 30.000 evrov letno. Je to morda tudi posledica dejstva, da odnosi z javnostmi v podjetju še vedno nimajo večje veljave?

Živimo v majhni državi in v njej imamo primerjalno manjša podjetja; tudi predsedniki uprav največjih slovenskih družb so slabo plačani, če njihove prihodke primerjamo z vodilnimi v multinacionalkah, ki imajo sedeže v Švici, Nemčiji, Veliki Britaniji ali na Nizozemskem. Smo pa boljši od Hrvatov, Srbov, Portugalcev ali Romunov. Naš glavni problem je nizka raven plač v državi nasploh in ne relativno nizki prihodki komunikatorjev v primerjavi z drugimi panogami v državi.

 

Spolna raznolikost in uravnoteženost je še eno od tistih področij v komunikacijski stroki, ki mu povsod po Evropi namenjajo veliko pozornost, saj v njej večinoma delujejo ženske; na Finskem, na primer, jih je celo več kot 90 odstotkov, v Sloveniji pa okrog 70 odstotkov. Koliko se temu vprašanju dejansko posvečajo slovenski komunikatorji ali pa je to pač dejstvo, ki ga bo težko spremeniti, torej privabiti več predstavnikov moškega spola v stroko?

Slovenija je glede na povprečje, ki je pri 75 odstotkih, s 70 odstotki žensk v panogi še dobra. Še posebej, če k temu dodamo, da imamo za Finsko, Švedsko in Hrvaško četrti najvišji delež žensk na vodilnih položajih v komunikacijskih oddelkih in v agencijah – dve tretjini vodilnih mest zasedajo ženske. Je pa bil to pred sto leti pretežno moški poklic, danes je ženski, kako pa bo čez sto let, pa ne ve nihče. Nihalo lahko potuje v eno in v drugo smer.

Med najpomembnejšimi strateškimi izzivi stroke največ evropskih komunikatorjev navaja gradnjo in vzdrževanje zaupanja, sledijo trajnostni razvoj in družbena odgovornost ter pomen različnih komunikacijskih kanalov. Se z enakimi izzivi spopadajo tudi slovenski komunikatorji ali pa se v večji meri ukvarjajo z drugimi vprašanji?

Živimo v nemirnih časih, ko stari časi umirajo in se rojevajo novi. Gutenbergova doba tiska se izteka, vznika čas Kurtzweilove singularnosti. Na prehodih iz enega v drugi sistem se večina ljudi težko znajde in išče opore, ki pa so naenkrat gibljive. Družbe se delijo in pogledi spopadajo. Samo poglejmo okoli sebe: komu zaupati? Eni verjamejo enim, drugi drugim. V takšnih razmerah ni lahko voditi organizacij ne v gospodarstvu ne v politiki in ne v civilni družbi. Zato postaja vprašanje zaupanja eno od osrednjih družbenih, gospodarskih in političnih vprašanj povsod, tudi pri nas.

Kateri rezultati letošnje raziskave so vas osebno najbolj presenetili? Ali morda bolj izrazito kažejo na določene trende, ki v prejšnjih letih še niso bili tako izpostavljeni?

Že nekaj let me fascinira približevanje pomena vseh kanalov komuniciranja. Ko smo začeli pred štirinajstimi leti meriti, kateri kanali so najbolj pomembni, so bile med njimi velike razlike. Na vrhu je bil tisk, na dnu pa družbena omrežja. Položaj med najvišjim in najnižjim se je sicer povsem zamenjal; danes so na vrhu družbena omrežja in tisk na dnu, vendar sta si danes vrh in dno bistveno bolj blizu, kot sta si bila takrat. Prišli smo v pravo večkanalnost in tudi to je izraz digilognosti, prepletanja digitalnega in analognega v en sam vsekanal.

Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, julij/avgust 2020, #469-470. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

sasa gnezda
22. 04. 2024

V podjetju Mediade tudi letos pripravljajo Konferenco internega komuniciranja KIK 2024,…

Nekje sem zasledila misel, da je komunikacija mehka veščina, a da je zanjo treba trdo delati. Interna komunikacija se ne zgodi sama od sebe – vsaj ne…

zz
20. 04. 2024

PandaChat, slovenska rešitev, ki z UI poenostavlja iskanje po obsežnih podatkovnih…

Pričakujete lahko, da bo PandaChat vedno znova presenečal s kreativnimi in inovativnimi funkcionalnostmi. Spremljamo trg, razmišljamo in si…

Življenje z znaMMkami
15. 04. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Prisegam na humor, igro besed in čustva … »Kupijo« me tudi nizkoproračunski oglasi z dobro idejo.

Naši avtorji