h
Aktualno

Lažne novice v slovenskih medijih

Družba Press Clipping je izvedla raziskavo, v kateri so v slovenskih medijih spremljali besedno zvezo lažne novice (fake news) v obdobju 4 let. Najpogosteje je povezana z besedami predsednik, nogomet, bolezen in vojna.

Medijskih objav, ki so vsebovale to besedno zvezo, je bilo med januarjem 2018 in septembrom 2022 okoli 6056, torej povprečno 106 na mesec. Kot so pri Press Clippingu zapisali v sporočilu za javnost, se lažne novice nanašajo »na določene lastnosti, oblike in kakovost informacij, ki krožijo po družbenih medijih in so v zadnjih 5 letih v precejšnji meri določile (oslabile) splošno raven vednosti, razgledanosti in kognitivne kapacitete bralstva na način, da se ob tem počutimo bolj pametne in razgledane, kot kadar koli prej. Vzajemno so se v tem obdobju osiromašile in skrčile novinarske ekipe, vsebine konkretnih edicij, oddaj, ter splošno zavedanje o pomenu medijev«. Ob raziskovanju so za t. i. prazgodovino lažnih novic določili leto 2014 in izvor fenomena lažnih novic povezali s komunikacijo nekdanjega predsednika ZDA, Donaldom Trumpom.

Koncentracija lažnih novic

Besedna zveza lažne novice se je od leta 2018, ko so jo začeli spremljati v slovenskih medijih, ob določenih dejstvih bolj zgoščeno pojavljala. Prvo zgostitev so zaznali v drugem polletju 2018 in je povezana z nogometnim zvezdništvom. Najintenzivnejšo koncentracijo so zasledili med pandemijo v prvi polovici leta 2020, tretjo pa z začetkom ukrajinske vojne letos zgodaj spomladi. »V zadnjih treh letih je torej povezana s kriznim komuniciranjem in različnimi razlagami dogodkov in situacij, ki nam postavljajo koordinate vsakdanjega življenja,« zapišejo.

Kje je bila besedna zveza največkrat uporabljena?

O lažeh so najpogosteje pisali Slovenska tiskovna agencija (266), spletni portal nova24tv.si (265), rtvslo.si (218) in demokracija.si (185). V  teh objavah so novinarji želeli na različne načine javnost opozoriti in podučiti o lažnih novicah. Največ objav, ki so vsebovale besedno zvezo fake news ali lažne novice, so objavili novinarji Bojan Požar (52), Peter Jančič (48), Marko Crnkovič (42), Marcel Štefančič Jr. (35) ter Boris Čibej (25).

Kako pogosto je bila besedna zveza uporabljena v slovenskih medijih po mesecih zadnja štiri leta, si oglejte v spodnjem grafikonu:

n

Intervju

sasa gnezda
22. 04. 2024

V podjetju Mediade tudi letos pripravljajo Konferenco internega komuniciranja KIK 2024,…

Nekje sem zasledila misel, da je komunikacija mehka veščina, a da je zanjo treba trdo delati. Interna komunikacija se ne zgodi sama od sebe – vsaj ne…

zz
20. 04. 2024

PandaChat, slovenska rešitev, ki z UI poenostavlja iskanje po obsežnih podatkovnih…

Pričakujete lahko, da bo PandaChat vedno znova presenečal s kreativnimi in inovativnimi funkcionalnostmi. Spremljamo trg, razmišljamo in si…

Življenje z znaMMkami
15. 04. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Prisegam na humor, igro besed in čustva … »Kupijo« me tudi nizkoproračunski oglasi z dobro idejo.

Naši avtorji