Prepustiti se premišljeni brezskrbnosti
Si lahko predstavljate, da bi po uspešno podpisani poslovni pogodbi nazdravili z brezalkoholnim gin tonikom? Da bi pred kosilom popili kozarček brezalkoholnega aperitiva? Ali pa da bi se na glasbenem festivalu zabavali z brezalkoholnim koktajlom v roki?
Tina Guček
Čeprav v Sloveniji morda to še ni tako zakoreninjeno v naše navade, pa v zadnjih letih trg brezalkoholnih pijač beleži neverjetno rast.
Čeprav ta trend šele spoznavamo, pa imamo tudi Slovenci že svojega ponudnika brezalkoholnih žganih pijač – in to zelo uspešnega. Izdelujejo jih v destilarni Vera Spirits pod vodstvom Luke Nagodeta in Urške Dvoraček, ki sta v preteklosti ustvarila že dve uspešni kulinarični zgodbi, in sicer okrepčevalnico Luda in picerijo Trappa.
Kot pravi Luka Nagode, jima je z Urško gostinstvo zelo blizu, vendar pa sta že nekaj časa iskala tudi pot iz njega. »Vedela sva, da si želiva ukvarjati z okusi, hkrati pa sva iskala pot, ki ni povezana s storitvami, ampak z izdelki. Odločila sva se, da bova vzpostavila destilarno gina in ruma, vmes pa sva v procesu raziskovanja naletela na brezalkoholni gin. Z idejo sva se začela spogledovati leta 2018, ko se nama je zdela še malo preveč radikalna. Slutila sva, da jo bo težko predstaviti na trgih, ki je še ne poznajo. Še naprej sva razvijala znamko alkoholnega gina, potem pa sva tik pred zdajci še enkrat pretresla idejo o brezalkoholnem ginu in vendarle spremenila smer. Ta nora ideja out of the box naju je prevzela. Zdela se nama je naravnost genialna in odločila sva se, da se podava na to še neraziskano področje,« pripoveduje.
Luka Nagode in Urška Dvoraček sta soustanovitelja prve slovenske destilarne, ki se ukvarja izključno z brezalkoholnimi destilati. Vera Spirits v tujini osvaja številna odličja in se uvršča med najboljše na svetu.
Most med znanim in neznanim
Za brezalkoholni gin sta se odločila, ker se jima je zdelo, da bi lahko predstavljal nekakšen »most« med znanim in neznanim. Med nečim, kar ljudje poznajo, s čimer se lahko poistovetijo, in nečim, kar jih ponese v povsem nov segment.
Ko so sprejeli odločitev, so začeli z razvojem, kar ni bilo lahko. »Na tem področju še ni nekega know-howa, znanje ni zapisano v knjigah, nikogar ne moreš vprašati za nasvet ... Pomagali smo si z Biotehniško fakulteto in inženirka Zala Gomboc je že skoraj od začetka del naše ekipe oz. je postala vodja operative in razvoja. Pijačo smo morali ustvariti dobesedno iz nič, pri tem pa je bil naš največji izziv, kako dejansko vedeti, kdaj smo naredili nekaj dobrega – nekaj, za čemer stojimo oz. kar bomo dali na trg,« pripoveduje Luka Nagode.
»Soustvarjamo novo panogo«
Leta 2020 je po prvem valu koronakrize sledila prva »mehka« predstavitev izdelkov, pridobili so tudi prve vlagatelje, januarja 2021 pa so zares vstopili na trg. Do zdaj so bili večinoma prisotni samo v državah, kjer takšne pijače že poznajo. Njihov najboljši trg je Avstralija, za njo pa Amerika, Nizozemska in Nemčija. Trg z največjim potencialom, čeprav je relativno zaprt, je sicer angleški, kjer še niso prisotni, pa tudi na slovenski trg se bolj intenzivno usmerjajo šele zdaj, ko so že doživeli odlične odzive v tujini.
Sogovornik pove, da se jim zdi vse, kar počnejo, še posebej zanimivo tudi zato, ker soustvarjajo relativno novo panogo: »Smo med svetovnimi pionirji, vplivamo na druge in drugi vplivajo na nas in to je res dober občutek.«
Začetnik panoge je sicer Ben Branson, ki je leta 2015 ustanovil blagovno znamko Seedlip. V Londonu je delal na področju oglaševanja alkoholnih pijač in videl tržno nišo v njihovih brezalkoholnih različicah. Očitno je imel prav, saj je na svetu več ljudi, ki ne pijejo alkohola, kot tistih, ki ga. Tudi sicer se med pivci alkoholnih pijač v zadnjem času krepi trend zmernega pitja ter t. i. »treznega raziskovanja« (ang. sober curiosity). V skladu z bolj zdravim načinom življenja, ki je vedno bolj priljubljen, je poudarek namenjen uživanju v okusih in ne pitju z namenom alkoholiziranosti.
»Če smo včasih, na primer v mlajših letih, alkoholne pijače pili z namenom, da bi bili vinjeni, jih zdaj pijemo z namenom, da uživamo v dobrem okusu pijače. Alkoholiziranost, ki je posledica nekaj popitih kozarčkov, je pogosto celo neželena, zato sem prepričan, da ta panoga ni muha enodnevnica. Ostala bo, ker je po mnenju mnogih prav to manjkalo,« je prepričan Nagode.
Po drugi strani pa to, da gre za nekonvencionalen segment in inovativen izdelek, ne pomeni, da je boj na tržišču kaj lažji. »Nikakor ne – boj je še vedno čisto tradicionalen. Na trgih, kjer to že poznajo, kjer je potreba, izdelek lažje prodaš. Res pa je, da kjer je potreba, je tudi že konkurenca. Prisotna je torej klasična podjetniška borba oz. borba blagovnih znamk in nikakor ni tako, da le predstaviš izdelek, pa te potem kar vsi kličejo,« pove.
Trenutna ponudba destilarne obsega dva brezalkoholna destilata, ki sta namenjena mešanju za koktajle, razvili pa so tudi dva brezalkoholna aperitiva. S pitjem čistih ali mešanih brezalkoholnih pijač želijo uporabnikom približati svet kompleksnih okusov in arom, v katerih lahko uživajo brez učinkov in omejitev, ki jih prinaša alkohol.
Njihovo kakovost so prepoznali tudi podeljevalci odličij
K večji prepoznavnosti destilarne Vera Spirits pomagajo tudi nagrade, ki so jih prejeli. Zanimivo je, da je na najstarejšem ocenjevanju vin in žganih pijač International Wine & Spirit Competition število prijav v kategoriji brezalkoholnih pijač in pijač z nizko vsebnostjo alkohola v letu 2021 naraslo za skoraj 400 odstotkov v primerjavi z letom prej. In prav na zadnjem ocenjevanju je Vera Spirits osvojil tri medalje. Odličja so lani osvojili še na ameriškem ocenjevanju Beverage Tasting Institute in južnoafriškem ocenjevanju Aurora International Taste, letošnje leto pa so začeli s tremi nagradami The Spirit Business: zlato medaljo za Aperitivø Classicø in srebrnima medaljama za Aperitivø Herbal in Aromaticø. »Nagrade so za nas pomembna potrditev in nanje smo res ponosni, saj ni prav veliko slovenskih prehrambenih izdelkov, ki bi bili tako mednarodno nagrajeni,« je zadovoljen Nagode.
Pot brezalkoholnih žganic se v destilarni Vera Spirits začne s skrbno izbiro kakovostnih lokalnih sestavin – od različnih rastlin, nabranih ob točno pravem trenutku, do izvirske vode iz Kamniško-Savinjskih Alp.
Premišljena brezskrbnost
Med pogovorom o alkoholnih in brezalkoholnih pijačah poudari enega od ključnih vidikov nazdravljanja z alkoholnimi pijačami, in sicer inkluzivnost oziroma vključevalnost: »Pri pitju alkoholnih pijač so zelo pogosto prisotni določeni rituali; posebne pijače natakamo v posebne kozarce, steklenice odpiramo s sabljami, določenim pijačam dodajamo garnish oz. različne dodatke ... Prav tako smo navajeni nazdraviti, kadar dobimo obiske ali kadar želimo proslaviti nek poseben dogodek. Če nekdo ne pije alkohola, je v družbi iz teh obredov izključen, pijače, ki jih ponujamo mi, pa omogočajo, da so vključeni vsi – tudi tisti, ki ne marajo alkohola, ali tisti, ki ga ne smejo piti.« Slogan blagovne znamke Seedlip »Kaj piti, kadar ne piješ?« (ang. »What to drink when you are not drinking?«) je torej več kot odlično izbran.
Še eno sporočilo, ki ga želi Vera Spirits prenesti svojim kupcem, je, naj življenja ne jemljejo preresno oz. naj v njem uživajo. »Zelo všeč mi je izraz studied carelesness, kar bi lahko prevedel kot nekakšno premišljeno brezskrbnost. Naši izdelki nastajajo na presečišču Alp in Mediterana – to je okolje, kjer cenimo čas zase in se ne jemljemo preveč resno, vse to pa je 'zapakirano' v neko estetsko kulturo. Vsaka blagovna znamka potrebuje protagonista in antagonista. Protagonist pri nas je seveda Vera, ki prinaša rešitev za antagonizem, to pa je preresno jemanje samega sebe, pretirana ali že kar obsesivna delavnost, obveza, da si uspešen, lep, fit ... Antagonizem je življenje, v katerem moramo biti popolni. Vsak je, kakršen je, in to je dovolj. Vera sporoča, da ni vse tako usodno. Vera ti da trenutek, ko se čas ustavi, ko se ti ustaviš, si vzameš trenutek zase in si preprosto zadovoljen sam s sabo,« sklene Luka Nagode.
Za podobo oziroma oblikovanje so poskrbeli v Studiu Ljudje. S končnimi izdelki je Luka Nagode zelo zadovoljen in pravi, da njihova vizualna podoba izžareva vrednote, ki jih želijo sporočiti kot blagovna znamka. »Nanje sem se obrnil, ker sem želel le najboljše in resnično so se izkazali. Naredili so izjemno delo, ki nam pomaga pri prodaji in pozicioniranju kakovostnega izdelka. Izdelek je lep in kjer koli na svetu postavimo našo steklenico na mizo, smo nanjo lahko zares ponosni. V Studiu Ljudje so oblikovalci, ki delajo strateško; gredo dlje od oblikovanja oz. razumejo, da je oblikovanje funkcija vsega,« pravi.
Članek je bil objavljen v prilogi KuhaMMo, ki jo lahko prelistate tu.