influensr
Aktualno

Pripravite se: Nova pravila v igri oglaševanja

26. januarja pričnejo veljati določila novega Zakona o varstvu potrošnikov. Ta prinaša kar nekaj novosti, najbolj vidne so razširjene definicije poslovnih praks in višje kazni.

Državni zbor je sprejel nov Zakon o varstvu potrošnikov ZVPot-1, katerega določila bodo v praksi pričela veljati 26. januarja 2023. Zakon teži predvsem k bolj transparentnemu in potrošniku projaznemu oglaševalskemu okolju.

Gre za ključna pravila transparnetnosti pri urejanju digitalnega oglaševalskega okolja. ZVPot-1 namreč ureja temeljne predpise na področju regulacije oglaševanja in tržnega komuniciranja, jezik poslovanja podjetij s potrošniki, prepoveduje zavajajoče / nepoštene poslovne prakse in nedostojno oglaševanje ter opredeljuje pravila dopustnega primerjalnega oglaševanja. Katere so najbolj vidne spremembe novega zakona?

Kdo je naročnik oglasa? Kdo je naročnik objave?

Prepoznavnost oglaševanja oz. oglaševalca je v povezavi s širšo zakonodajno sliko najbolj vidna sprememba. Evropska Unija želi na področju oglaševanja ustvariti bolj transparento okolje. Pri tem gre za večjo preglednost oglaševanja z vplivneži, a v resnici nova zakonodaja narekuje, da bo pri vsakemu oglasu potrebno navesti, kdo je naročnik oglasa. »In to je lahko precejšen izziv v sedanjem kompleksnem digitalnem oglaševalskem ekosistemu,« komentira Zoran Savin, direktor IAB Slovenija.

Ocenjevanje izdelkov

Nova zakonodaja ureja tudi področje ocen izdelkov in storitev s strani potrošnikov. Tovrstne ocene imajo namreč močan vpliv na nakupne namere. Nova zakonodaja bo v prihodnje zmanjšala možnost zlorab in lažnih ocen, saj narekuje, da mora biti pri ocenah potrošnikov jasno označen način podajanja in preverjanja tovrstnih informacij. Savin ob tem poudarja, da žal še vedno ostaja vprašanje in dvom, kako naj trgovec preverja in potrjuje pristnost številnih ocen svojih kupcev.

Slovo skritim dvigovanjem cen

V transparentnem oglaševalskem okolju bodo prepovedani tudi umetni dvigi cen tik pred znižanji na področju (spletne) prodaje. Podjetja od 26.januarja dalje ne bodo smela več umetno zviševati cen v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. Ko stopi v veljavo dotičen zakon, bo ob objavi znižane cene navedena tudi najnižja cena v zadnjih 30 dneh.

hjk

Vir: IAB

SOZ: Javnost bo največ sprememb opazila pri vplivnežih

Ana Predovič iz Slovenske oglaševalske zbornice je za bralce MM-a razložila, da nov predpis z vidika oglaševanja in tržnega komuniciranja v enem Zakonu združuje tako prepoved nepoštenih poslovnih praks kot tudi nedostojno oglaševanje in ureja dopustno primerjalno oglaševanje (prej dva predpisa: Zakon o varstvu potrošnikov in Zakon potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami). Pomemno novost prinaša tudi na področju jasnega prepoznavanja oglaševanja in navajanja njegovega naročnika. Vse naročene in plačane objave v okviru storitev t.i. informacijske družbe  bodo morale biti jasno prepoznavne na kot take ter tudi, kdo je oglaševalec / naročnik objave. »Javnost bo največ sprememb opazila prav pri vplivnežih, pri katerih ni vedno jasno, ali promovirajo nek izdelek ali storitev, ker jim je všeč, ali ker bodo za objavo dobili denarno ali pa nedenarno nagrado. Tudi brezplačen izlet v kraj, ki ga vplivnež promovira, je namreč nagrada.«

Predovičeva ob uveljavitvi novega zakona pričakuje vidne spremembe tudi na spletnih tržnicah, pri pričevanjih in na splošno mnogih digitalnih vsebinah. »Potrošniki bodo na področju oglaševanja opazili bolj podrobno navajanje podatkov, oglaševalci in kreatorji vsebin pa bodo ob neupoštevanju novih pravil čutili višje kazni.«

IAB: Dotične spremembe so dobrodošle

Zoran Savin iz IAB Slovenija meni, da nas v prihodnosti v digitalnem marketingu in v marketingu ter komunikaciji nasploh čakajo velike spremembe. »Velik del teh sprememb bo zakonodajne narave in bodo močno posegle v naše vsakdanje delo. Tokratni »paket« prinaša veliko dobrodošlih sprememb, ki so odgovor na izzive časa. A kot vedno, bo potrebno nekaj časa za uglasitev le-teh. Šele dobre praktične rešitve bodo namreč prinesle to, kar si želimo z to zakonodajo doseči.«

 

V uredništvu MM-a čakamo še dodatna pojasnila in usmeritve od Zveze potrošnikov Slovenije in jih objavimo takoj, ko jih prejmemo.

Intervju

sasa gnezda
22. 04. 2024

V podjetju Mediade tudi letos pripravljajo Konferenco internega komuniciranja KIK 2024,…

Nekje sem zasledila misel, da je komunikacija mehka veščina, a da je zanjo treba trdo delati. Interna komunikacija se ne zgodi sama od sebe – vsaj ne…

zz
20. 04. 2024

PandaChat, slovenska rešitev, ki z UI poenostavlja iskanje po obsežnih podatkovnih…

Pričakujete lahko, da bo PandaChat vedno znova presenečal s kreativnimi in inovativnimi funkcionalnostmi. Spremljamo trg, razmišljamo in si…

Življenje z znaMMkami
15. 04. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Prisegam na humor, igro besed in čustva … »Kupijo« me tudi nizkoproračunski oglasi z dobro idejo.

Naši avtorji