Slovensko zunanje oglaševanje blizu predpandemični ravni
Globalno rast naložb v zunanje oglaševanje beležijo in občutijo tudi slovenski ponudniki.
Če je pandemija koronavirusa v Sloveniji povzročila razcvet in pospešek digitalnega oglaševanja, pa je bilo zunanje oglaševanje med tistimi panogami, ki so najbolj »nasrkale«. To je namreč predvsem v času ustavitve javnega življenja strmoglavilo. V ZDA na primer je v letu 2019 zunanje oglaševanje doseglo desetletni vrhunec s prometom v višini 7,93 milijarde evrov (8,6 milijarde dolarjev), a je leto pozneje ta strmoglavil na 5,63 milijarde evrov. A leta 2021 je vendarle sledil preobrat, še posebej »močno« pa je bilo zadnje četrtletje. Prihodki so se povečali za spoštljivih 37 odstotkov. V luči tega smo slovenske ponudnike zunanjega oglaševanja vprašali, kako sami zaznavajo ne nove normalnosti, ampak normalnosti postpandemičnega poslovnega okolja. Nekateri že dosegajo prihodke iz časa pred pandemijo.
Napovedi se uresničujejo
Pri nanjvečjem slovenskem ponudniku Europlakatu so zabeležili zelo dobro zadnje lansko četrtletje, je zadovoljen Urban Korenjak, direktor trženja pri Europlakatu. »Naša rast je bila celo višja od te, ki jo navajate za ZDA. Naši prihodki so se lani povišali takoj, ko so se sprostili ukrepi zaradi epidemije. Tudi začetek tega leta je bil dober in počasi spet prihajamo na raven pred epidemijo. Našo rast poganjajo tako prihodki iz naših tradicionalnih medijev kot tudi prihodki iz naslova digitalnega zunanjega oglaševanja. Napovedi pred epidemijo so kazale na rast v kategoriji zunanjega oglaševanja, še posebej za digitalno zunanje oglaševanje. Kot kaže, se zdaj te napovedi uresničujejo,« je povedal za MM.
V Amicusu presegli rezultate iz leta 2019
Posebnost lanskega leta je po besedah Barbare Žlender, direktorice Amicusa, predvsem v tem, da so naročniki v jeseni veliko več oglaševali na račun zaprtja države v prvi polovici leta 2021, ko smo bili v Sloveniji še globoko vpeti v koronske ukrepe. »To je v obtok pognalo več proračuna, ki so ga naročniki porabili v jesenskih mesecih, in vrnili smo se v čase, ki smo jih bili deležni pred korono,« pojasnjuje Žlenderjeva. Leta 2021 so beležili v povprečju 12-odstotno rast prihodkov glede na leto 2020, samo v zadnjem četrtletju pa 23-odstotno rast. »Posebno je izstopal september, ko smo dosegli 30-odstotno rast prihodkov glede na leto 2020, medtem ko smo jih v primerjavi s septembrom 2019 presegli za slabih 15 odstotkov.« Leta 2021 je bilo zanje najmočnejše prav zadnje četrtletje, v katerem so celo presegli prihodke iz enakega kvartala leta 2019, torej pred prvim koronskim letom.
Koronsko obdobje izkoristili za družbeno odgovorne akcije
Največje spremembe je za družbo TAM-TAM prineslo prvo zaprtje pomladi 2020, ko se je javno življenje popolnoma ustavilo, čemur je sledilo tudi večje zatišje v zunanjem oglaševanju. »Svoj prostor smo v tem obdobju namenili družbeno odgovornim kreativam, ki so nastale ob Plaktivatovem natečaju 'Koronavirus'. Z namenom zmanjšanja negativnih posledic virusa in bodrenja ljudi, da v težkih časih niso sami, so naše družbeno angažirane akcije na površje prinesle ene od svetlejših oglaševalskih trenutkov. V tem času so še bolj kot poprej zaživele TAM-TAM-ove ulične plakatne galerije, ki so ob zaprtih muzejih in galerijah ponujale redka kulturna doživetja, umetnikom pa še kako potreben prostor za predstavitev umetniških del,« je povedala Maša Špiler, vodja oddelka za odnose z javnostmi v TAM-TAM-u. Obdobje pandemije so kljub zmanjšanju naročnikov izkoristili za spodbujanje pozitivne percepcije plakata, družbeno odgovornih akcij in solidarnosti, s katerimi se je še bolj izpostavila sporočilna in aktivacijska moč plakata.
V letu 2021 se je tudi pri njih zakup plakatnega prostora počasi začel dvigovati. V drugem četrtletju so v primerjavi s prvim zabeležili 55-odstotno rast, ki je sledila ponovnemu odpiranju družbenega življenja. Ta trend se je po besedah Špilerjeve ohranil vse do pozne jeseni, ko se zaradi krajšanja dneva zanimanje za klasično zunanje oglaševanje običajno za spoznanje zmanjša.
»Istočasno pa je jeseni 2021 sledilo ponovno zaprtje družbe. Struktura naročnikov se je v letu 2021 nekoliko spremenila. Če običajno na mestnih plakatih prevladujejo ponudniki javnih dogodkov pred izdelki in storitvami, se je v letu 2021 razmerje izenačilo,« je povedala sogovornica.
V leto 2022 so sicer v TAM-TAM-u po njenih besedah zakorakali nadvse uspešno. »Kljub negotovosti, povezani z virusom, ki je na začetku leta še bila prisotna, negativnih odstopanj pri poslovanju glede na obdobja pred pandemijo praktično ni več. Letošnje leto bo za zunanje oglaševanje še posebej pestro, saj smo v supervolilnem letu, ko ima plakat pomembno vlogo pri političnih kampanjah. Kar pa nas še posebej veseli, je vračanje kulturnih in zabavnih prireditev, njihov delež in s tem povezano oglaševanje se je v zadnjih mesecih močno povečal, celo v razmerju na obdobja pred pandemijo.«