Združuje jih igrivost, povezovanje novih tehnologij in gradnja naprednih digitalnih rešitev
Tokrat med agencijami predstavljamo Foreach Labs, ki je nekaj posebnega zato, ker se posvečajo predvsem delu s tehnologijo obogatene resničnosti (augmented reality), pa tudi metavesolju.
Tina Guček
Agencijo Foreach Labs so pred tremi leti ustanovili trije sošolci s fakultete, ki so začeli sodelovati pri enem od projektov. Nik Orter, Dejan Krivec in Robi Pritržnik so takoj prepoznali skupen potencial in z željo, da bi v prihodnje še sodelovali, ustanovili skupno podjetje. »Takrat smo bili vsi zaposleni še drugje, a takoj po izvedbi našega prvega skupnega projekta je Robi, naš direktor oziroma chief troublemaker, kot mu pravimo, zapustil podjetje, kjer je bil zaposlen in se zaposlil v naši agenciji. Po slabih dveh mesecih sva se mu brez pomislekov pridružila še midva. Takrat smo začeli postavljati temelje novoustanovljene agencije in naša vizija je bila, da postanemo IT-razvojna agencija, ki je prepoznana po svoji igrivosti, povezovanju novih tehnologij in gradnji naprednih digitalnih rešitev,« pravita Nik Orter in Dejan Krivec.
»Naš prvi projekt je praktično to, kar nas je združilo tudi poslovno, čeprav smo že bili večletni prijatelji. Pri izbiri imena smo imeli kar nekaj izzivov, smo pa stremeli k temu, da bi predstavljalo agencijo, ki se ukvarja z IT-razvojem in naprednimi rešitvami, ter pojasnilo, da razvijamo praktične rešitve za vse in za vsakogar. Od tod je nastala skovanka in ime Foreach Labs. Kot zanimivost lahko izpostavimo, da je foreach tudi krmilni stavek v mnogih programskih jezikih, v katerih razvijamo naše rešitve,« svoja prijatelja in sodelavca dopolni Robi Pritržnik.
»Koronakriza« ni bila ovira
Leta 2019 so tako začeli skupno pot, ki je ni ustavilo niti koronsko leto 2020. Pravijo, da jih je koronakriza sicer postavila pred nekaj izzivov, ki pa niso bili veliki. »Kar naenkrat smo delali od doma, a to za nas pravzaprav nikoli ni bila ovira, ker smo že od začetka povsem digitalna ekipa. Ves čas smo tako aktivno delali projekte, vmes pa smo tudi prepoznali potencial za gradnjo nekaj svojih rešitev,« pravijo.
Med drugim so razvili tehnološko rešitev za digitalne menije, ki se skenirajo s pomočjo QR-kod, in sicer digimeni.si, ki se uporablja na več kot stotih lokacijah po Sloveniji. Kot pomoč podjetjem, ki so ostala zaprta, so razvili tudi digitalno tržnico KupujemDoma.si, na kateri so zbrali več kot dvesto spletnih trgovcev in jih povezali na enem mestu. »Odziv je bil tudi medijsko prepoznan in je prinašal potencial, ni pa bil nikoli naš fokus, zato smo letos del projekta prodali, rešitev pa prenesli drugam. Če povzamem: epidemija neposrednega vpliva na nas ni imela, nas je pa vsekakor napolnila z energijo. Dejansko nam je omogočila drugačen pristop k delu. Določene procese nam je tudi olajšala, ker so se bili vsi prisiljeni privaditi na delo od doma in so kar naenkrat sestanki lahko potekali preko spleta. Večinoma se tudi zdaj še vedno poslužujemo tega, da čim več dela opravimo na daljavo, vsaj glede strank,« pravi Pritržnik.
V ekipi so na vodstvenih položajih trije, ki so tudi redno zaposleni. Letos so zaposlili še novega frontend razvijalca, v širšem krogu ekipe pa deluje še ekipa štiri do petih projektnih sodelavcev, ki se vključujejo po potrebi. V letošnjem letu imajo v načrtu realizacijo še enega delovnega mesta na področju mobilnega razvoja, svoje zaposlene pa izbirajo predvsem na podlagi izkušenj, interesa, ujemanja in strasti do novih tehnologij. Zdi se jim namreč pomembno, da z njimi delijo strast do tega, kar počnejo, da se ujamejo v start-upovski miselnosti, kot konkurenčno prednost pa navajajo tudi veliko prilagodljivost. Na daljši rok razmišljajo o še dodatnem povečanju ekipe, a se pri tem držijo načela, da delajo majhne korake, saj se zavedajo, da lahko prevelika in prehitra rast povzroči tudi precej organizacijskih problemov.
»Metavesolje za nas ni bilo novost«
Po vzpostavitvi agencije so svoje storitve razdelili na tri dele; to so razvoj spletnih aplikacij, mobilnih aplikacij in razvoj tehnologij obogatene (AR) in virtualne resničnosti (VR). Tako so postali go-to agencija za AR- in VR-razvoj in nekako razblinili mite o tehnologiji ter pripomogli k njeni prepoznavnosti in uporabnosti.
Po prvem letu delovanja se je na trgu začela pojavljati zahteva po razvoju rešitev, ki temeljijo na umetni inteligenci in strojnem učenju. Dobili so kar nekaj povpraševanj in začeli z izvajanjem tovrstnih rešitev. Tako je tudi to dvoje postalo del njihovega genskega zapisa. »To je še vedno eno od naših ključnih področij razvoja. Število naročnikov in projektov se je večalo, spremenil se je pristop k razvoju in v letu 2021 smo se usmerili v razvoj kompleksnih in naprednih digitalnih rešitev, ki jih gradimo praktično po naročilu. V letošnjem letu je svojo pozornost dobilo metavesolje, ki pa nam ni predstavljalo neposredne novosti, ker smo se s tovrstno tehnologijo ukvarjali že od leta 2019. To za nas predstavlja veliko prednost pred konkurenco, metavesolje namreč za svojo osnovo uporablja tehnologijo virtualne resničnosti,« pravijo. Tako so danes eno od vodilnih razvojnih podjetij, ki se v Sloveniji ukvarja s tovrstnimi tehnologijami. Njihova posebnost je v povezovanju tehnologij v rešitev, ki uporabnika popelje v nepozabno izkušnjo.
Odmevni doma in v tujini
Svojo blagovno znamko so krepili tudi s pojavljanjem na dogodkih. V preteklih letih so bili prisotni na XR Alpe Adria Meetupu, kjer so se predstavljala tehnološka podjetja, ki se ukvarjajo z razvojem tehnologije mešane resničnosti. Leta 2019 so se udeležili konfence Future 4.0, kjer so se predstavljali kot podjetje, ki se ukvarja z razvojem rešitev virtualne in obogatene resničnosti. Leto pozneje so sodelovali na konferenci Living Bits and Things, kjer je njihov direktor predstavljal svoj pogled na stanje obogatene resničnosti v letu 2020 in govoril o tem, kako z njo lahko rešujemo specifične probleme v industriji, trženju in drugih segmentih. Istega leta je Robi Pritržnik predaval tudi v kamniškem Kikštarterju na temo »Prihodnost umetne inteligence«, portal Startup Pill pa je Foreach Labs prepoznal kot eno od najboljših zagonskih podjetij na področju obogatene resničnosti.
Lani novembra so bili izbrani za finalista Digitalnega centra Slovenije v sklopu Festivala rešitev, mesec dni pozneje pa so odpotovali na svetovno razstavo Expo 2020 v Dubaj v sklopu delegacije Digitalizacija in umetna inteligenca v organizaciji Gospodarske zbornice Slovenije. V Dubaju so se predstavili kot prva »metaverse agencija« iz Slovenije. Pravijo, da so bili odzivi odlični, iz obiska pa se je razvilo tudi kar nekaj poslovnih sodelovanj.
Nikoli ne veš dovolj
Največji izziv na njihovi dosedanji poti so bila podjetniška znanja. »Čeprav imam sam veliko podjetniških izkušenj, ker sem bil vse od časa srednje šole vpleten v ogromno start-upovskih projektov, pa nikoli ne veš dovolj in vedno te nekaj preseneti. Pa tudi prav je tako. No pain no gain, pravijo, oziroma brez muje se še čevelj ne obuje (smeh). Skozi naš proces učenja smo ugotovili, kakšen je obseg projektov, ki jih lahko obvladujemo, naučili smo se podjetniških financ, usklajevanja, predvsem pa, kdaj in za kakšno ceno projekt izvajati in kdaj preprosto reči ne,« pravi Robi Pritržnik.
To se jim zdi zelo pomembno in na to se tudi osredotočajo – torej ne na veliko število projektov in naročnikov, ampak na to, da tiste, s katerimi sodelujejo, kakovostno in strokovno »peljejo po njihovi poti«. Zato včasih tudi izbirajo, ali lahko v obsegu in strokovnosti izvajajo storitve oziroma jih zagotavljajo na profesionalni ravni.
Učinek snežne kepe
Po uspešnih treh letih so danes med njihovimi naročniki številna priznana slovenska podjetja, a pravijo, da tudi začetek ni bil težak, ker so imeli veliko poznanstev in bili z marsikom povezani preko prejšnjih podjetniških zgodb. »Tako smo začeli najprej izkoriščati obstoječe stike, da smo pridobivali prve naročnike. Osredotočeni smo bili na trženje tehnologije obogatene resničnosti. Potem se je zgodil učinek snežne kepe in se je hitro razvedelo za nas. Veliko je pri tem, da so nas spoznali v širšem krogu in nam začeli zaupati, pripomogla moč pozitivne besede in priporočil. Vmes smo se ogromno učili, držali smo se načela learning by doing, tudi kakšna napaka je bila vmes, ki pa smo jo vzeli kot šolo za naprej. Pozneje smo začeli tudi z bolj strateškim pristopom in trženjem preko kanala LinkedIn in digitalnim marketingom,« naštejejo.
Do zdaj so se večinoma osredotočali na »pokrivanje« slovenskih naročnikov, trenutno pa so v fazi, ko začenjajo izvajati razvoj za naročnika iz tujine in se širiti tudi na tuje trge. Med njhovimi izpostavljenimi naročniki so podjetja A1 Slovenija, Akrapovič, BTC, Pošta Slovenije, Plastika Skaza, Intermatic in drugi.
Za podjetje A1 Slovenija so pripravili mobilno aplikacijo za trženjske namene in promocijo tehnologije 5G. V ta namen so zasnovali tehnološko rešitev, s pomočjo katere so lahko uporabniki z namenskimi očali za virtualno resničnost izkusili svet prihodnosti in omogočili prehajanje med fizičnim in digitalnim. Zgradili so popolnoma virtualno okolje, v katerem so lahko uporabniki izkusili in doživeli pogled v prihodnost v virtualnem mestu. Za najmlajše so dodali še posebno pravljično sobo, v kateri so razvili animacijsko in didaktično igro.
Od mobilne aplikacije Magda do prve AR-poštne znamke in prepoznavanja »prekrškarjev«
Njihov poslovni partner je tudi družba BTC, s katero sodelujejo pri večih razvojnih projektih. Med drugim je to razvoj in vzdrževanje mobilne aplikacije Magda, ki jo BTC razvija skupaj s podjetjem Simbioza Genesis. V sklopu tega projekta so izvedli celoten razvoj in načrtovanje aplikacije za Android in iOS, grafično oblikovanje in izdelavo sistema za upravljanje vsebin v mobilni aplikaciji. Naslednje področje je izdelava spletnih strani in aplikacij ter razvoj platforme za interno upravljanje poslovnih procesov na področju logistike.
Pošta Slovenije je skupaj s konzorcijem drugih podjetij sodelovala pri projektu »Razvoj slovenščine v digitalnem okolju«, v sklopu katerega so razvili mobilno aplikacijo za prepoznavanje namenske poštne znamke in ogled vsebin v tehnologiji obogatene resničnosti. Tako je bila v Sloveniji ustvarjena prva AR-poštna znamka.
»Eden od naših ključnih razvojnih projektov v zadnjem letu pa je bil razvoj aplikacije za avtomatsko obdelavo prekrškov na podlagi registrskih tablic vozil, ki smo jo razvili za podjetje Intermatic. Aplikacija omogoča avtomatsko prepoznavo vozil na fotografijah z radarskih posnetkov s pomočjo modelov strojnega učenja in umetne inteligence. Vozila identificiramo in ustrezno segmentiramo in na podlagi karakteristik identificiramo še lokacijo in pozicijo registrske tablice. To nato pošljemo v obdelavo in s pomočjo posebne nevronske mreže izvedemo prepoznavo znakov na tablici. Gre za kompleksen postopek, a njegova uporaba omogoča hitro in preprosto ter avtomatizirano obdelavo posnetkov iz radarskih merilnikov,« povejo.
Metavesolje kot »bonbonček«
Ko že omenjeno, se veliko posvečajo tudi metavesolju. »Metavesolje je nadgradnja realne resničnosti, strokovno gledano naj bi šlo za naslednjo iteracijo razvoja interneta. Ta se je skozi zgodovino razvijal in nadgrajeval. Najprej smo internet uporabljali zgolj za komunikacijo in izmenjavo podatkov; to je bila prva različica interneta. V drugi različici smo bili priči gradnji in povezovanju raznih aplikacij ter večji vpetosti uporabnika, tretja različica interneta pa naj bi nadgradila internet v 3D-okolje. Ker se v prvih dveh različicah pojavlja predsem 2D-predstava vmesnika skozi aplikacije in spletne strani, bi metavesolje omogočalo popolnoma drugačno dojemanje in doživljanje svetovnega spleta oziroma interneta,« pojasnjujejo. Tehnološko gledano pa gre v metavesolju za nadgradnjo tehnologije AR in VR, v katero so vpeti že od same ustanovitve agencije. Kot pravijo, metavesolje ponujajo kot enega od svojih »bonbončkov«, kot nekaj, kar njihove produkte naredi zanimive, drugačne in zabavne.
Kakšni pa so njihovi načrti za prihodnost? »Trenutno smo v fazi širitve, pridobivanja novih zaposlenih in prodora na tuji trg. V letošnjem letu načrtujemo povečanje prihodkov in realizacijo dveh novih delovnih mest, trenutno pa smo najbolj osredotočeni na razvoj naprednih rešitev po meri, kjer v naše projekte vključujemo napredne tehnologije, kot so obogatena in virtualna resničnost, umetna inteligenca, strojno učenje in metavesolje,« sklenejo.
AR-aplikacija za vizualizacijo 3D-modelov na BTC ART Expo (naročnik BTC).
Foreach Labs kot finalist na Festivalu rešitev 2020 v sklopu Digitalnega stičišča Slovenije.
Izdelava obogatenih poslovnih vizitk.
Neskončne možnosti uporabe tehnologije obogatene resničnosti
Tehnologija obogatene oz. razširjene resničnosti (AR) je del njihove ponudbe že od samega začetka. Vpeljali so jo, ker je bil to eden od njihovih prvih prodornih projektov, v katerem so prepoznali širši potencial. Tehnologijo so začeli tržiti, ker pa gre predvsem za podajanje izkušnje, je bil potreben oseben pristop k predstavitvi, da so lahko v živo pokazali same prednosti tehnologije. Kot pravijo, so že takoj dosegli vau učinek in nemalokrat dobili odziv, da je to nekaj, kar tudi naročnik nujno potrebuje.
Obogateno resničnost opišejo kot tehnologijo, ki združuje fizično z digitalnim, kot prehod med dvema mejama oziroma dvema popolnoma različnima svetovoma. Skozi posebno izkušnjo lahko tako predmete, ki so sicer virtualni, predstavijo v realnem, fizičnem okolju uporabnika. To pa seveda prinaša veliko prednosti, ki jih lahko izkoristijo na različnih področjih.
V maloprodaji lahko tako tehnologijo obogatene resničnosti izkoriščajo za to, da virtualne izdelke kupci pred nakupom vizualno pomerijo na sebi, na primer nakup sončnih očal ali modnih dodatkov. Tudi na področju arhitekture in notranjega oblikovanja je tehnologija več kot uporabna, saj lahko prenovljen prostor vidimo dejansko tako, kot bo videti po prenovi, ali pa lahko kupec, ki se odloča za nakup pohištva, preveri, ali to po merah sploh sodi v prostor.
Na področju digitalnega marketinga AR zaradi svoje drugačnosti in neposredne vpletenosti uporabnika v izkušnjo dosega popolnoma drugačne rezultate in uporabnika dlje časa zadržuje v sami izkušnji kot v drugih primerih. Tako na primer lahko digitalne oglaševalske akcije, ki so podprte z obogateno resničnostjo, izboljšajo konverzijo. Tiskani mediji so področje, ki se je eno od prvih začelo pojavljati v AR-tehnologiji v obliki digitalizacije tiskovin na zabaven način. AR uporabljajo v tiskovinah za nadgradnjo uporabniške izkušnje tako, da posamezne strani in prikaze interaktivno obogatijo. Kot primer lahko skenirate spodnjo QR-kodo in AR preizkusite tudi sami. Usmerite kamero telefona ali uporabite aplikacijo za skeniranje QR-kode in odprla se vam bo spletna stran, kjer vas bo pričakala obogatena izkušnja.
Robi Pritržnik je v družbi zaposlen kot direktor, odgovoren za razvoj podjetja, organizacijo in vodenje. Po izobrazbi je diplomirani inženir računalništva in informacijskih tehnologij, opravljeno ima pedagoško in andragoško izobrazbo ter je prejemnik certifikata za upravljanje tveganj informacijske varnosti. Svoje izkušnje je pridobival v različnih zagonskih in večjih podjetjih, kot predavatelj in poznavalec tehnologij pa je gostoval na številnih dogodkih.
Nik Orter je zaposlen kot vodja tehnološkega razvoja. Njegove naloge in aktivnosti so razvoj in implementacija spletnih in mobilnih rešitev ter rešitev s področja novih digitalnih tehnologij. Po izobrazbi je magister inženir računalništva in informacijskih tehnologij. Njegovo znanje obsega področja razvoja spletnih in mobilnih rešitev ter rešitev za področje obogatene resničnosti. Je specialist na svojem področju, še posebej aktiven je na področju procesiranja signalov in slik ter umetne inteligence in strojnega učenja.
Dejan Krivec je zaposlen kot vodja tehnološkega razvoja. Njegove naloge in aktivnosti so razvoj in implementacija spletnih in mobilnih rešitev ter rešitev s področja obogatene resničnosti. Po izobrazbi je diplomirani inženir računalništva in informacijskih tehnologij. Njegovo znanje obsega področje razvoja mobilnih rešitev in rešitev za področje obogatene resničnosti. Je specialist za mobilni razvoj rešitev za operacijski sistem Android in rešitev za hibridne platformne sisteme.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, april 2022, #490. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.