bla
Intervju

NFT ni sam sebi namen

Klemen Peternel, direktor družbe Kalmia, poudarja, da NFT nosi pravo vrednost šele takrat, ko je tesno povezan z realnim produktom.

Škofjeloška družba Kalmia je slovensko razvojno podjetje, ki, kot pravijo, vari spletne in mobilne aplikacije. Že vrsto let pa so zelo dejavni tudi na področju tehnologije veriženja podatkovnih blokov in sodelujejo pri projektih NFT (nezamenljivih žetonih), okrog katerih v kriptosvetu že nekaj časa vlada prava vročica. Klemen Peternel verjame, da bo tako kot vsako vročico tudi NFT doletela streznitev, kar se bo odražalo v boljših projektih.

Pri katerih projektih s kriptovalutami in tehnologijo veriženja podatkovnih blokov ste sodelovali?

V Kalmii smo na področju veriženja blokov oziroma blockchaina aktivni od leta 2017, ko smo v tehnologiji prepoznali potencial, ki je širši kot samo trgovanje z valutami in presega domeno finančnih storitev.

Že v letu 2018 smo se tako začeli ukvarjati z implementacijo standarda ERC-721, ki je bil takrat predlagan s strani  skupnosti Ethereum in ga danes poznamo pod kratico NFT. Kot tehnološki partner pri projektu 0xcert, katerega cilj je bil pripraviti ogrodje za delo z žetoni NFT, smo med drugim sodelovali z Williamom Entrikenom, glavnim snovalcem omenjenega standarda.

Od takrat naprej so se naše aktivnosti na področju blockchaina in njegove uporabe v praksi močno okrepile, pri čemer razvijamo produkt za zagotavljanje podatkovne integritete v poslovnih okoljih (Authtrail – Kalmia spinoff) in sodelujemo pri drugih projektih, ki so tesno povezani z NFT-ji.

Na kakšen način ste dejavni na področju NFT?

Našim strankam pomagamo pri vseh tehnoloških segmentih, od ustvarjanja novih žetonov NFT do uspešnega lansiranja kampanj ter poznejšega razvoja in vključevanja NFT-jev v njihov produkt. Projekti, ki se jih lotevamo, se dotikajo področij računalniških iger (Aradena, Goonie Crew), okoljevarstva (Crypto Coral) in kulturne dediščine. Pravkar pripravljamo odmeven projekt s področja športa, ki bo javnosti predstavljen v naslednjih mesecih.

Pri tem je ključno zavedanje širše zgodbe, saj sam NFT nosi pravo vrednost šele takrat, ko je tesno povezan z realnim produktom in ni sam sebi namen. V računalniških igrah NFT tako največkrat predstavlja lik oziroma karakter znotraj igre. Bolj kot je igra uspešna na trgu, večja bo vrednost tega karakterja oziroma NFT-ja. Zanimajo nas torej projekti, ki imajo že v osnovi realno vrednost, blockchain pa jim tehnološko in poslovno doda novo dimenzijo.     

Kako sploh začeti z NFT?

Kupiti NFT je enostavno. Lahko sledite projektom, ki pripravljajo nove izdaje NFT-jev, ali pa ga kupite na kateri od platform tako imenovanega sekundarnega trga, kot je recimo OpenSea.

Ustvariti svoj (uspešen) NFT je nekoliko težje, vendar vam lahko pri tem pomagamo. Kot sem že omenil, nas zanimajo realni produkti, ki preko lastnega NFT-ja iščejo nadgradnjo v obliki boljše povezanosti s strankami, digitalizacije poslovanja ali dviga podobe znamke.

Ali menite, da gre za dolgotrajni trend, ki se bo obdržal, ali bolj za muho enodnevnico?

V svetu blockchaina se vse dogaja s hitrostjo, ki je svetlobna v primerjavi z običajnim svetom, toda tehnologija je vedno bolj preizkušena in postaja vedno bolj mainstreamovska. Seveda bo tudi za to NFT-mrzlico prišlo obdobje streznitve, vendar v praksi to pomeni samo to, da bo pozneje manj slabih projektov in več dobrih.

Če si na začetku leta 2011 vložil v bitcoin znesek ene večerje v svoji najljubši restavraciji, si danes milijonar. Podobno lahko trdimo, da bodo tisti, ki bodo danes vlagali v razvoj novih poslovnih modelov z uporabo NFT-jev, tudi pozneje uspešni.

Kdo se odloča za nakup NFT, saj veljajo za tvegano investicijo?

Trenutno so to še vedno zgodnji posvojitelji, t. i. early adopterji, predvsem mladi navdušenci, ki želijo biti poleg in jih v veliki meri motivira strah pred tem, da bi zamudili priložnost po velikem zaslužku, pri čemer jih morebitne izgube ne skrbijo toliko. Seveda pa nekatera velika imena iz sveta klasičnih vlagateljev in pa svetovno prepoznane znamke, ki svojo pojavnost nadgrajujejo z lansiranjem NFT-jev, kažejo na to, da bomo po obdobju streznitve zagotovo govorili o investiciji, ki bo precej manj tvegana. Zakaj? Ker bo za vsakim NFT-jem tudi neka realna vrednost – nepremičnina, zbirateljski kos, lik v uspešni igri, avtorska ali intelektualna pravica, VIP-vstopnica, CO2-emisijski kupon … Si predstavljate, da bi z nakupom NFT-ja v preteklosti pridobili delež nad avtorskimi pravicami za Harryja Potterja?

Intervju

Življenje z znaMMkami
25. 11. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Najljubši oglaševalski slogan je: »Kaj bi mi brez domišljija.«

z
20. 11. 2024

Ob 30. obletnici delovanja najbolj prepoznavne in priznane znamke v svetu moške mode v…

gizem
16. 11. 2024

O programih izobraževanja in usposabljanja zaposlenih smo se pogovarjali z Gizem Ozturk,…

Naši avtorji