Aloma Company: Prva slovenska oglaševalska agencija ali kako so oglaševali v divjih dvajsetih
Če bi marketingarje vprašali, katera je bila prva slovenska oglaševalska agencija, bi večina verjetno v en glas dejala, da je to Studio Marketing, ustanovljen leta 1973. V resnici pa je že pred stotimi leti obstajala Aloma Company.
Tina Guček
Aloma Company je skrbela za oglaševanje v Ljubljani in bi na nek način lahko trdili, da je bila prva oglaševalska agencija pri nas. O njej ni znanega prav veliko – nekaj je o njej v svojem diplomskem delu Zgodovina oglaševalskih agencij zapisala Anja Erjavec, preučeval pa jo je tudi Boštjan Špetič, soustanovitelj Zemante. Med raziskovanjem družinske zgodovine je namreč naletel na opis ustanovitelja Alojza Mateliča in nekaj svojih ugotovitev delil tudi z nami.
Plakaterski začetki
Alojz Matelič je bil rojen leta 1893, njegov oče Peter pa je bil podjetnik. Zanimivo je, da je imel Peter Matelič prvi sesalnik v Ljubljani, leta 1903 pa je postal zastopnik za Vacuum Cleaner Company za Kranjsko. Od leta 1902 se je ukvarjal tudi s plakaterstvom, tri leta pozneje pa je uradno prevzel plakatersko podjetje od Alojza Kališa. Odgovorni so bili za vsa plakatna mesta v Ljubljani, pri očetu pa je kot plakater pred prvo svetovno vojno začel delati tudi Alojz Matelič. Pozneje je delal kot poslovodja in na tem delovnem mestu je bil približno do leta 1930. Nato je podjetje prodal, sam pa je nadaljeval svojo poslovno pot in se začel ukvarjati s prodajo pisalnih strojev, po vojni pa je na njegovo pobudo Ljubljana dobila tovarno pisalnih strojev Tops.
Lahko bi rekli, da je bil Alojz Matelič (na sredini) nekakšen pionir slovenskega oglaševanja. (Vir: družinski arhiv)
Dominantna v Jugoslaviji in širše
A vrnimo se k Aloma Company. Kot ugotavlja uvodoma omenjena Anja Erjavec, naj bi se razvijala vse od leta 1897, bila pa je dominantna na celotnem jugoslovanskem trgu in širše. »Aloma Company je spodbujala slovenske podjetnike in obrtnike k oglaševanju, povzpela slovenske ilustratorje in grafične umetnike med oblikovalce oglasnih sporočil, dostojno zastopala slovensko gospodarstvo v tujih medijih, delila izkušnje z ostalimi oglaševalskimi agencijami tistega časa in ne nazadnje izobraževala svoje kadre,« je zapisala v svojem diplomskem delu.
Organizirana je bila v več oddelkov, med katerimi so bili anončna pisarna, oddelek za risanje in izdelovanje načrtov za reklamne plakate, plakatiranje ... Alojzij Matelič je družbo uradno registriral 11. marca 1921 pri Okrožnem gospodarskem sodišču v Ljubljani. Poimenoval jo je Aloma Company, anončna, reklamna, nakupovalna in prodajna družba, njen sedež pa je bil na Kongresnem trgu 3 v Ljubljani, prav tam, kjer ima danes svoje prostore podjetje Celtra.
(Vir: Digitalna knjižnica Slovenije – dlib.si)
Podjetje je leta 1919 začelo izdajati tudi Jugoslovanski reklamni list (informativni list za trgovino, obrt in industrijo), ki se je kmalu preimenoval v Jugoslovansko borzo. V publikaciji, ki je izhajala dvakrat mesečno, so trgovci, obrtniki in podjetniki lahko našli informacije glede oglaševanja, poleg tega pa so jih k oglaševanju tudi spodbujali, češ da bodo na ta način lažje širili svoj glas.
Vaš uspeh = naš uspeh
Vsako leto je bila Aloma Company prisotna na Ljubljanskem velesejmu in je bila pooblaščena za zbiranje oglasov, ki so jih pozneje objavili v katalogu razstavljavcev. Ljubljanski velesejem je bil ustanovljen leta 1921 in je bil na našem področju vse do druge svetovne vojne eden od najpomembnejših gospodarskih dogodkov. Veljal je tudi za najboljši prostor za oglaševanje, oglaševanje na njem pa je bilo omogočeno z velikimi lesenimi plakatnimi panoji, za katere je skrbela in jih tržila Aloma Company.
Tudi Aloma sama je poskrbela za lastno oglaševanje – v svojih oglasih so na primer zapisali: »Umetniški atelje za reklamno grafiko. Želite osnutkov? Dobite jih brezplačno. Vaš uspeh = naš uspeh.«
»Visoko nad pričakovanji dvignemo vaš promet in razširimo krog vaših odjemalcev,« je bilo med drugim zapisano v oglasu Aloma Company. (Vir: Digitalna knjižnica Slovenije – dlib.si)
V generacijo podjetnikov tistega časa sodi tudi Peter Kozina s svojim prepoznavnim Pekom. (Vir: Digitalna knjižnica Slovenije – dlib.si)
»V posebni meri goji podjetje sejemsko reklamo«
Takole so Aloma Company opisali v časniku Jutro: dnevnik za gospodarstvo, prosveto in politiko (11. september 1921). Oglaševalski jezik se je v stotih letih precej spremenil, kajne?
Družba je temeljila na notarskem zapisu družabne pogodbe z dne 17. februarja 1921, sklenjene za dobo desetih let oz. do 31. decembra 1930, na podlagi katere je bil Alojzij Matelič tudi imenovan za lastnika. Družba je imela poleg lastnika še dva družabnika, in sicer Alojzijevega brata Miroslava Mateliča in trgovca Bogomirja Lovšina.
Začetek Alome Company, največjega domačega reklamnega in plakaterskega podjetja, datira se leta 1897, ko je g. Peter Matelič ustanovil temelj današnji firmi. Po njegovi smrti vodi od leta 1915 gospod Alojz Matelič znatno povečano podjetje v splošno zadovoljnost domačih in inozemskih gospodarskih krogov.
Plakaterskemu podjetju je bila takoj po vojni priključena anončna pisarna, ki je prevzela zastopstva raznih jugoslovanskih in tujih časopisov. Tako je podjetje razširilo svoje cestno reklamno delovanje s časopisno reklamo, zbiranjem in oddajo najraznovrstnejših anonc. Da se reklama še bolje izpopolni, organiziran je posebni oddelek za risanje in izdelovanje načrtov za reklamne plakate, v katerem sodeluje večina slovenskih umetnikov.
Potreba po enotno urejevanem čisto anončnem listu, ki pa podaja obenem najraznejše gospodarske notice, je rodila informativni list za trgovino, obrt in industrijo »Jugoslovansko borzo«, ki je razširjena enakomerno po celi državi izhajala že tretje leto in je vsled svojih najraznovrstnejših anonc priljubljen med vsemi jugoslovanskimi trgovskimi krogi. Pri listu je udeležen domači kapital.
Po ustanovitvi trgovsko informativnega biroja, ki išče trgovskih zvez z inozemstvom in posreduje med tu in inozemsko trgovino, je nastala potreba reorganizacije starega podjetja. Podjetje Alojzija Mateliča se je preosnovalo v Aloma Company, d. z. o. z. in pridobilo na ta način v osebah bratov ustanovitelja na novih domačih delavcih in domačem kapitalu.
Družba je stopila korespondenčnim potom in s pomočjo mednarodnih številk »Jugoslovanske borze« v živahne stike z angleškimi in ameriškimi pridobistvenimi krogi in razpolaga danes z ogromnim tu in inozemskim adresnim materialom.
V posebni meri goji podjetje sejemsko reklamo. Ob priliki ustanovitve praških veletrgov je bilo družbi ponujeno oficijelno zastopstvo in vsa reklama v Jugoslaviji za češke sejemske prireditve. Živahno delo na tem polju je gotovo dalo tudi iniciativo ustanovitve vzorčnih sejmov v Ljubljani. Glavni imejitelj tvrdke je član ljubljanskega sejemskega odbora prevzel kot tak nalogo zbiranja sejemskih razstaviteljev, organizacije sejemske propagande po Hrvaškem in Srbiji in končno razprodajo znakov in legitimacij. Uspeh ljubljanske sejemske prireditve je zahteval najenergičnejše delovanje na polju reklame in propagande. Aloma Company, d. z. o. z. je danes v vseh reklamnih strokah upeljano in specializirano podjetje.
V Ljubljani so vsako leto septembra postavil velesejem, ki so ga sklenili s katalogom. Naslovnice za katalog, pa tudi številne druge oglasne plakate so ustvarili številni znani slikarji, med njimi so bili Stane Kumar, Ljubo Ravnikar, Maksim Sedej, Ivan Vavpotič in drugi. (Vir: Digitalna knjižnica Slovenije – dlib.si)
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, julij-avgust 2022, #493-494. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.