bla
Aktualno

Derby, najbolj znana slovenska banana

Danes veljajo banane za najbolj priljubljen sadež na svetu, letno se jih po vsem svetu poje kar 100 milijard ton in v aprilu jih celo počastimo s svetovnim dnevom banan. K nam jih največ uvozi slovensko podjetje Rastoder pod blagovno znamko Derby.

Zgodovina banan je dolga, prvi zapisi o tem sadežu obstajajo že 500 let pred našim štetjem. Danes veljajo banane za najbolj priljubljen sadež na svetu, letno se jih po vsem svetu poje kar 100 milijard ton in v aprilu jih celo počastimo s svetovnim dnevom banan. K nam jih največ uvozi slovensko podjetje Rastoder pod blagovno znamko Derby. Teh pojemo vsako leto več kot 27.000 ton. Marsikoga preseneti podatek, da je znamka Derby ena od največjih na svetu in da imamo v Sloveniji na Letališki cesti v Ljubljani eno od največjih zorilnic v Evropi. Podjetje Rastoder namreč velja za drugo največje tovrstno podjetje v Evropi.

Za rojstvo blagovne znamke Derby je zaslužen direktor in lastnik podjetja Izet Rastoder, ki je bil od nekdaj izvrsten podjetnik in je v različnih panogah videl potencial za podjetniški uspeh. Pred tridesetimi leti je ustanovil podjetje, ki se je na začetku ukvarjalo s težko mehanizacijo in distribucijo kave, sodeloval pa je tudi z multinacionalkami, ki so se ukvarjale z bananami. Z znanjem in izkušnjami, ki jih je imel, se je začel ukvarjati z distribucijo banan kar pod okriljem lastnega podjetja.

bla

Znamka Derby je ena od največjih blagovnih znamk banan na svetu. Na Letališki cesti v Ljubljani imajo eno od največjih zorilnic v Evropi.

Družinsko podjetje Rastoder, ki se ne ukvarja le z bananami

Podjetje praznuje trideseti rojstni dan, nastalo je leta 1992. Temelj podjetja sta že od samega začetka direktor Izet Rastoder in njegova žena Hajra Rastoder. V podjetje sta vpeljala tudi sina in hči, tako da je podjetje Rastoder danes družinsko podjetje, s katerim po njihovih besedah dihajo od jutra do večera. Pohvalijo se tudi z dejstvom, da je v podjetju še vedno zaposlenih nekaj ljudi, ki so z družino Rastoder od prvega dne, nekateri pa so v njem dočakali tudi upokojitev.

Podjetje danes velja za enega od največjih na svetu, saj se uvršča med pet največjih, v Evropi pa zaseda drugo mesto. Znamka slovi po svoji kakovosti in redni dostavi.

Podjetje Rastoder se je z uspešnim portfeljem razširilo tudi v druge dejavnosti. Čeprav je njihova najbolj prepoznavna znamka in jedro distribucija banan (in drugega sadja), so vstopili tudi v nekatere druge dejavnosti. Med večjimi in bolj vidnimi projekti je zagotovo gradbeništvo, trenutno z drugimi poslovnimi partnerji gradijo največjo stanovanjsko stolpnico v Sloveniji – Spektra.

bla

V podjetju Rastoder imajo visoke standarde do dobaviteljev, vedno znova pa pridobivajo tudi certifikate, ki splošni javnosti dokazujejo to kakovost.

Banane Derby od leta 2006

Banana velja za četrto najpomembnejše živilo na svetu, in sicer za rižem, pšenico in koruzo. Veliko o njeni priljubljenosti pove tudi dejstvo, da so banane na tehtnicah v trgovskih centrih pogosto pod številko ena. Je najbolj razširjen sadež na svetu, saj je zelo hranljiv. Banana je vzdržljiv sadež, zato je njen transport, ki mora ves čas potekati pod stabilnimi temperaturnimi standardi, sorazmerno enostaven v primerjavi z drugim sadjem ali zelenjavo.

Lastno blagovno znamko Derby so ustanovili v letu 2006 in si je hitro izborila svetovno prepoznavnost, s čimer je kmalu postala svetovno prepoznavna znamka. Derby danes po vsem svetu zaradi svojih kakovostnih dobaviteljev velja za eno najslajših banan. Leta 2013 so zgradili distribucijski center na Letališki cesti v Ljubljani, ki je ena od največjih zorilnic v Evropi. Glavna prednost novega distribucijskega centra Derby je v najnovejši tehnologiji, računalniško nadzorovanih skladiščih, v katerih lahko regulirajo temperaturo, vlažnost in kroženje zraka. To zagotavlja nespremenjeno kakovost blaga tudi v primeru daljšega skladiščenja. Zorilnica je podjetju omogočila večjo neodvisnost, saj so bili v preteklosti odvisni od pristanišča v Kopru. To je pomenilo eno od pomembnejših prednosti podjetja Rastoder, lastnika blagovne znamke Debry, ki deluje na tržiščih Sredozemlja in Črnega morja. Banana Derby je torej mednarodna, celo svetovno znana blagovna znamka, vseeno pa je za podjetje najbolj pomemben evropski trg, ki ga pokrivajo skoraj v celoti.

Banane Derby najdemo torej po vsej Evropi, v državah severne Afrike (Alžirija, Tunizija, Libija, Egipt, Sirija), na Bližnjem vzhodu in Perzijskem zalivu (Irak, Turčija, Iran, Savdska Arabija, Združeni arabski emirati). Kljub nestabilnim in težkim časom pa banane dostavljajo tudi v Ukrajino.

Banane Derby rastejo na plantažah banan njihovih strateških partnerjev, ki jih izbirajo po kriterijih, kot so kakovost, varnost, skrb za okolje in skrb za zaposlene.

bl

Internacionalizacija kot rezultat trdnega dela

Vstopa na tuje trge se lotevajo strateško, z odlično ekipo komercialistov, ki so zadolženi za iskanje novih trgov in ponudnikov. V predkoronskih časih so veliko potovali v tujino in iskali nove trgovske verige, koronakriza pa jih pri sklepanju novih poslov ni ustavila, le delo so preselili na videokonference.

Kot pravijo v podjetju, obstaja več sejmov sadja, ki se jih udeležujejo. »Aprila smo bili v Berlinu, oktobra gremo v Madrid. To je odlična priložnost za spoznavanje novih dobaviteljev in kupcev, saj se dobimo vsi na istem kraju, v ogromnih sejemskih halah. Obstajajo tudi sejmi v Ameriki in Aziji, tudi tam smo bili vedno prisotni, žal je epidemija nekatere stvari prekinila, a komaj čakamo, da se vzpostavijo nazaj,« pove Katja Klavora, ki v podjetju skrbi za odnose z javnostmi. »Lahko pa še dodam, da smo si v evropskem in svetovnem merilu prislužili dobro ime in stranke pogosto kar same stopijo v stik z nami. Vse je lažje, ko enkrat veljaš za kakovostnega, rednega in dobrega poslovnega partnerja,« je prepričana.

bla

Tudi banane potrebujejo marketing!

Tudi banane potrebujejo marketing

Dobrega imena pa si blagovna znamka Derby ni prislužila le z odličnim poslovanjem, temveč tudi s strateško usmerjenim marketingom. Spomnimo, v preteklosti je imelo podjetje kar nekaj odmevnih tržnokomunikacijskih akcij. Katja Klavora poudari pomen redno izvajane kampanje, ko avtobuse Ljubljanskega potniškega prometa pobarvajo v rumeno-modro barvo in se oglašujejo na njih. Seveda pa so najbolj prepoznavne nalepke na sadju. Velik pomen pripisujejo tudi oglaševanju v tujini, slednjega se po različnih državah pogosto lotijo kar s tiskanimi oglasi, na velikih panojih. Klavora nas spomni tudi na eno od večjih akcij, ki so jo vzpostavili v času evropskega nogometnega prvenstva v Ukrajini.

Marketinga pa se lotevajo tudi na neobičajne načine, ki se prav tako vtisnejo v spomin vseh ljubiteljev banan. »Med poslovnimi partnerji imamo podjetja, ki se ukvarjajo s transportom, iz naših skladišč gre po več deset tovornjakov na dan. To je eden od učinkovitejših prijemov, saj potujejo v vse evropske države. Pogosto dobimo fotografije naključnih ljudi iz Španije, Italije ipd., ki fotografirajo tovornjake, polepljene z znamko Derby,« pove Katja Klavora.

Eno od bolj prepoznavnih tržnokomunikacijskih akcij izpeljejo tudi na slovenski praznik športa, kot ga radi poimenujemo. Ko se v Planici odvija svetovno prvenstvo v smučarskih skokih, gledalce s helikopterjem vozijo iz Kranjske Gore neposredno na prizorišče tekmovanja pod Ponce. »Na to akcijo smo izjemno ponosni, saj gledalcem omogočamo posebno doživetje,« podoživi svetovno prvenstvo.

Pomemben del utrjevanja blagovne znamke pa je tudi njeno vračanje okolju. Lastniki blagovne znamke Derby so podporniki športa in prisotni v različnih dobrodelnih akcijah. Derby je sponzor ženske košarkarske ekipe iz Ježice, nogometnega kluba Koper, veslaške zveze, odbojkarskega kluba Branik in črnogorskega košarkarskega kluba ter prej omenjenega športnega dogodka v Planici. Njihova odločitev za močno podporo športnikov pa ni izvita iz trte, ampak tudi strateško usklajena z njihovo primarno dejavnostjo. »Banana je v resnici zelo športen sadež; vsi vemo, kaj čaka maratonce na postojankah – banane; športniki jih obožujejo, ker so vir naravnih sladkorjev in ogljikovih hidratov, vir vitaminov za boljše razpoloženje in regeneracijo mišic, poleg tega pa vsebujejo določeno vrsto encima, znanega kot COX-2, ki ga športniki ne morejo dobiti v nobeni drugi športni pijači.« Ni pa športno področje edino, ki ga finančno podpirajo v podjetju Rastoder. Med pandemijo so se izkazali kot donatorji, ki so darovali tudi zaščitno opremo in hrano.

Vizija za prihodnost blagovne znamke

Vizija blagovne znamke Derby sloni na oporni vrednoti podjetja, to je kakovost. V podjetju Rastoder imajo zaradi tega visoke standarde do dobaviteljev, vedno znova pa pridobivajo tudi certifikate, ki splošni javnosti dokazujejo to kakovost. »Trenutno imamo različne logistične in prehrabene certifikate – Rainforest alliance, SA8000, IFS 14001 in IFS logistic,« razloži Katja Klavora. »V prihodnje si bomo še naprej prizadevali za kakovost našega sadja in storitev – to ostaja naš primarni cilj, ob tem pa se povzpenjati po lestvici največjih, no, pustimo se presenetiti,« se Katja Klavora navdana z optimizmom zazre v prihodnost.

Prispevek je bil prvotno objavljen v 492. številki Marketing magazina.

Intervju

Petra Krulc
23. 10. 2024

Sogovornica nam je v intervjuju razkrila, kako gleda na svoje pretekle izzive, kaj jo je…

z
21. 10. 2024

Ob prvi obletnici delovanja agencije smo se pogovarjali z direktorjem Žigom Anžlovarjem,…

Življenje z znaMMkami
21. 10. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Naši avtorji