Trgovci so največji oglaševalci v Sloveniji
Trgovci v Sloveniji nimajo le največjih oglaševalskih proračunov, temveč so ti v nepredvidljivem »koronaletu« deležni tudi najmanjših nihanj.
Gašper Meden
The Drum
»Medijske zakupnike trgovcev lahko uvrstite na sicer kratek seznam zmagovalcev v svetu, v katerem smo prisiljeni ostati doma,« je v aprilskem prispevku zapisala Digidayeva novinarka Kristina Monilos. V nadaljevanju piše, da je – tako kot vse panoge – tudi trgovce »s tira« vrgel (prvi val) pandemije koronavirusa. No, trgovina je ena tistih panog, ki se je tudi najhitreje pobrala. Tudi oglaševalsko, kar je seveda dobro. Kot smo preverili pri slovenskih predstavnikih agencij in medijev, so namreč oglaševalske naložbe trgovcev največje v Sloveniji.
Trgovina kot oglaševalska panoga je najbolj stabilna
Trgovina je po izkušnjah Valerije Prevolšek, direktorice Pristop Medie, največja oglaševalska panoga v Sloveniji, kar kaže tudi lestvica največjih oglaševalcev v Sloveniji po bruto naložbah, kjer je med vodilnimi 15-imi oglaševalci kar 6 trgovcev. Poudarja, da ne le, da je trgovina največja oglaševalska panoga, v letošnjem koronaletu je tudi najbolj stabilna, saj je do danes zabeležila enega najmanjših padcev naložb. »Ocenjujem, da so proračuni trgovcev generalno stabilni in bodo takšni tudi ostali, seveda pa so nihanja opazna tako znotraj posameznih skupin kot tudi individualno. Bruto podatki o investicijah kažejo, da je trenutno največji oglaševalec med trgovci Spar, sledita mu Lidl in Mercator. Na tem mestu bi opozorila, da je potrebno podatke o bruto investicijah na trgu 'brati' z veliko mero poznavanja trga, sicer lahko hitro pridemo do napačnih zaključkov,« je povedala.
Gonilna sila slovenske oglaševalske industrije
V zadnjih petih letih so trgovci za oglaševalski trg po ugotovitvah Aleša Muhiča, direktorja trženja v Pro Plusu, postali najbolj pomembna kategorija in so tako »s prestola« izrinili telekomunikacijsko panogo. »Postali so gonilna sila slovenske oglaševalske industrije, saj v medijski prostor vnašajo veliko 'svežine' tako s širino nabora kot s kreativnimi prijemi. Je pa res tudi to, da so trgovci prevzeli kar nekaj momenta in oglaševalskih proračunov svojih dobaviteljev in tako še dodatno okrepili svoj vpliv in moč na oglaševalskem trgu. Njihova vloga se je pri vseh ponudnikih oglaševalskega prostora kot tudi procesov pod črto, BTL, tako še povečala.« Ob tem opozarja na dejstvo, da so se razpoložljiva, kumulativna oglaševanju namenjena sredstva trgovcev in dobaviteljev zaradi tega zmanjšala. »Se pa trenutno nahajamo v obdobju spremenjenih gospodarskih razmer in novih zakonitosti, pri čemer so se ustvarile nove priložnosti in oblike partnerskih sodelovanj,« je povedal.
Tradicionalno velika prisotnost v zunanjem oglaševanju
Moč trgovcev se po besedah Urbana Korenjaka, direktorja trženja v Europlakatu, v zunanjem oglaševanju kaže že v privlačnosti panojev, ki so nameščeni v bližini trgovskih centrov. »Na teh lokacijah beležimo še posebej odlične dosege in frekvence, zato večina oglaševalcev želi, da so panoji v bližini trgovskih centrov vključeni tudi v njihove kampanje. Seveda so tudi sami trgovci močni oglaševalci, saj gre za zelo konkurenčno dejavnost. Že tradicionalno so močno prisotni tudi v zunanjem oglaševanju, saj jim lahko ponudimo najširši doseg in natančno geografsko ciljanje. Včasih naši mediji služijo tudi za usmerjanje kupcev do bližnjih trgovin,« pojasnjuje Korenjak. V preteklosti so trgovci Europlakatove medije uporabljali za akcije pospeševanja prodaje, danes pa bolj prevladujejo imidž kampanje. »Vse bolj pogosto se trgovci pri nas odločajo tudi za posebne inovativne rešitve in tudi zato izstopajo med oglaševalci,« je prepričan.
Trgovci predstavljajo tretjino ogl. prihodkov na Siol.net
»Bralec spletnega medija Siol.net bo ob brskanju med novicami zagotovo kaj hitro opazil oglas enega ali več slovenskih trgovskih verig. Tako kot pri drugih slovenskih medijih namreč tudi na Siol.net oglasi trgovcev predstavljajo skoraj eno tretjino oglaševalskih prihodkov, s čimer se uvrščajo med naše najpomembnejše oglaševalce,« je povedala Metka Urbanija, vodja projektov v marketingu in odnosih z javnostmi na Planet TV. Epidemija novega koronavirusa in z njo povezani ukrepi pa po njenih opažanjih vplivajo tudi na naložbe v oglaševanje. »Pa vendar je prav oglaševanje na spletu tisto, ki lahko trgovcem tudi v teh razmerah pomaga pri prodaji. Obisk Siol.net je v teh kriznih časih izjemen, zato je to vsekakor ena najprimernejših platform, kjer lahko oglaševalci nagovorijo svoje stranke.«
Trgovci vedno med večjimi zakupniki
»Trgovina kot celotna panoga predstavlja eno naših najpomembnejših panog med oglaševalci za nas. Imamo sicer nekatere še večje ali pa podobno močne panoge, kot so IKT in finančni sektor, vendar je ta zagotovo med pomembnejšimi. Sami z njimi tudi letos, kljub izredni situaciji, drugače sodelujemo dobro,« pojasnjuje Miha Klančar, direktor Časnika Večer. Tud glede na vse kanale so bili v preteklosti trgovci vedno med top oglaševalci in Klančar je prepričan, da pandemija tega ni spremenila. Proračuni so se zmanjšali vsem. »Čeprav je trgovina zagotovo zmanjšala oglaševanje v času pandemije, so to v enaki ali še večji meri naredile tudi druge panoge,« ugotavlja. Mercator, Spar, Lidl in Hofer (slednje po besedah sogovornika s proračuni nič ne zaostajata za prvima; čeprav sta diskonta, imata kakšen mesec celo večji proračun) so vedno med večjimi zakupniki. O zakupu jim običajno konkurirajo samo velike FMCG skupine, kot so Unilever, Ferrer in P&G, ponudniki IKT ponudniki, kot so Telekom Slovenije, Telemach in A1 Slovenija, in v manjši meri finančna panoga.