
MOL razkriva potovalne navade Ljubljančanov
10 let po zadnji raziskavi potovalnih navad prebivalcev Mestne občine Ljubljana in Ljubljanske urbane regije je bila izvedena nova, ki razkriva, da je vedno več prometnih premikov v Ljubljano ali mimo nje in da Ljubljančani zdaj več hodimo in kolesarimo.
V raziskavi je na vprašanja o svojih potovalnih navadah, lastništvu osebnega avtomobila, številu potovanj na dan, namenih potovanj, uporabljenih prevoznih načinih, času in trajanju potovanj odgovarjalo več kot 6.000 oseb z območja Mestne občine Ljubljana in ostalih občin Ljubljanske urbane regije (LUR).
Kakšne so ugotovitve?
Prometni premiki v Ljubljano ali mimo nje ter po mestu so pogostejši kot pred desetletjem. Več je opravljenih poti (za 14 odstotnih točk več kot leta 2013, okoli 1,5 milijona potovanj na povprečen delovni dan), vendar pa so na območju Ljubljane potovanja precej bolj trajnostno naravnana kot zunaj prestolnice v primerjavi med letoma 2013 in 2024. Povprečna zasedenost osebnega avtomobila ne glede na namen potovanja je nekoliko višja kot leta 2013 in znaša za prebivalce MOL 1,34 osebe na osebni avtomobil (prej 1,24), za prebivalce preostalih občin ljubljanske urbane regije 1,36 osebe in za prebivalce preostale Slovenije 1,48 osebe na osebni avtomobil.
Zadovoljstvo s prometno infrastrukturo in storitvami
Tokratni raziskavi so dodali še mnenjski vprašalnik, da bi dobili vpogled v odnos anketirancev do različnih oblik mobilnosti in povezanih storitev. Izkazalo se je, da je med tistimi, ki imajo izkušnjo z mestnimi avtobusi LPP, 69,1 % zelo zadovoljnih ali zadovoljnih s kakovostjo teh storitev (8,4 % pa zelo nezadovoljnih ali nezadovoljnih).
83,5 % tistih z izkušnjo s sistemom izposoje koles Bicikelj je z njo (zelo) zadovoljnih (3 % (zelo) nezadovoljnih); med tistimi, ki so kolesarili po Ljubljani, je 69,8 % (zelo) zadovoljnih s kakovostjo razmer za to dejavnost (8,9 % (zelo) nezadovoljnih). Na splošno je 85,8 % tistih, ki so se sprehajali po Ljubljani, (zelo)zadovoljnih z razmerami za hojo (3,9 % pa (zelo) nezadovoljnih).
Potrebujemo več javnih parkirnih mest
V mnenjskem delu sta največjo podporo po pomembnosti prejela ukrepa, ki naslavljata parkiranje in območja za pešce: 76,2 % vprašanih je kot pomembno ali zelo pomembno ocenilo ukrep vzpostavitve več javnih parkirnih mest, 74 % vprašanih pa je ukrep širitve območij za pešce ocenilo kot pomembno ali zelo pomembno. Najmanj pomembnosti so anketiranci pripisali vzpostavljanju dodatne infrastrukture in storitev za skiroje (19,8 % jih je odgovorilo, da je ukrep pomemben ali zelo pomemben).
Prostor za izboljšave zlasti pri javnem prevozu
Rezultati raziskave potovalnih navad kažejo upad pri uporabi javnega potniškega prometa med letoma 2013 in 2024, v MOL pa pravijo, da načrtujejo več ukrepov, ki bodo spodbudili vožnjo z mestnimi avtobusi, na primer izvedbo rumenih pasov, ki so prednostno namenjeni avtobusom, ureditev večmodalnih prestopnih točk, širitev mreže parkirišč po sistemu P+R ter nakup novih avtobusov na elektriko in vodik. Prav tako se obeta preveritev sheme obstoječih linij LPP.
Ključne ugotovitve glede na leto 2013
Med ključnimi ugotovitvami navajajo naslednje:
- Po Ljubljani je v letu 2024 več kolesarjenja in hoje kot leta 2013, upadla pa sta delež in število notranjih potovanj, opravljenih z javnim potniškim prometom.
- Najpogostejša so potovanja na delo in po osebnih opravkih, sledijo jim prostočasna potovanja, potovanja po nakupih in potovanja na izobraževanje. V primerjavi z rezultati ankete leta 2013 je v letu 2024 opazen predvsem porast deležev potovanj po nakupih, prostočasnih potovanj in potovanj na delo ter po osebnih opravkih ter upad deleža potovanj na šolanje.